har ett problem med min 740

_TeeZe_
27 februari 2007 · 30 Inlägg

har en 740 -88, b230 f
ibland när man kör med den så kan man nästan inte gasa för då blödrar den ..
har testa byta luftmängsmätare men de hjälpte inte .
de är lite konstigt för ibland kan jag köra 70 mil utan att de händer sen helt plötsligt händer de nästan hela tiden . skulle vara väldigt tacksam om nån ville hjälpa mej ..

Mvh mattias

-Mike- Stolt tvåbarnsfar
27 februari 2007 · 548 Inlägg

Bränslefilterbyte kanske eller så kan det vara bränslepumpen som är på väg att ge upp?

-Mike-
BMW 320i (2003)
msjoholm
27 februari 2007 · 151 Inlägg

Prova att byta knackgivaren, sitter på vä sida blocket. Låna t.ex. från en annan B230F, den är lätt att byta. Jag ska inte säga att detta är vanligt men jag har varit med om det på likadan motor. Felet är att den felaktigt känner spikningar/knackningar och sänker tändningen rejalt.

Mobilsvar Godsägare
27 februari 2007 · 264 Inlägg

msjoholm skrev:
Prova att byta knackgivaren, sitter på vä sida blocket. Låna t.ex. från en annan B230F, den är lätt att byta. Jag ska inte säga att detta är vanligt men jag har varit med om det på likadan motor. Felet är att den felaktigt känner spikningar/knackningar och sänker tändningen rejalt.

låter som insugspackningen, bränslefilter... ja lite smått o gott...

-=Mr SLIR=-
Peugeot 308 SW "WhiteTrash" (2015)
msjoholm
27 februari 2007 · 151 Inlägg

Mobilsvar skrev:

msjoholm skrev:
Prova att byta knackgivaren, sitter på vä sida blocket. Låna t.ex. från en annan B230F, den är lätt att byta. Jag ska inte säga att detta är vanligt men jag har varit med om det på likadan motor. Felet är att den felaktigt känner spikningar/knackningar och sänker tändningen rejalt.

låter som insugspackningen, bränslefilter... ja lite smått o gott...

Jag skulle nog inte tro det eftersom det verkar komma och gå.

_TeeZe_
28 februari 2007 · 30 Inlägg

ja har svårt att tro att de är soppa pumpen för att att de går att trycka lite på gaspedalen och då varvar den upp men de går segt . och när de händer så kan man köra med bilen . men man kan inte dra iväg fort utan de tar jätte lång tid att få upp den i nån hastighet .

Berra85
28 februari 2007 · 62 Inlägg

Hade samma problem med en av mina gamla vinterbilar. 740 gl. Den var lite så från o till, dock inte att jag kunde köra 70 mil utan att jag kände det. Jag gjorde en service med stift, kablar, fördelare, rotor och sen gick den skitbra. Ett annat typiskt fel är bränslerelät som kan leva sitt egna liv från o till.

WasteGate
28 februari 2007 · 397 Inlägg

Jag har exakt samma grej på min vinterbil..
Jag märkte dock att fenomenet bara uppenbarade sig då
Jag hade lite soppa kvar i tanken, och speciellt om jag gjort
något som gjorde så att såsen i tanken skvalpade runt, dvs svängt
eller bromsat kraftigt..

Så min lösning på problemet är att alltid ha ganska mkt sås i tanken!
Det fungerar kanonbra, du kan ju börja med att alltid ha mkt sås och se
om fenomenet uppenbarar sig i alla fall!

Lycka till / Stoffe

Thony_mannen
28 februari 2007 · 263 Inlägg

Tjena! Jag hde exakt likadant på min 940! och vid närmare koll på det problemet så visades att det va bränsle filtret (fullt med skit va det) Så då bytte man det och sedan gick bilen problem fritt..

Så prova bytt filtret till den, sånt har dom ju på en Okq8 tex..

Lycka till tongue

/T

Volvo-Real-Power!
_TeeZe_
1 mars 2007 · 30 Inlägg

okej . de kommer även om jag har mycke soppa i tanken .. ska kolla upp lambasonden .. har hört att de kan vara den . sen blir de att kolla soppa filtret ..

Kenko
1 mars 2007 · 264 Inlägg

TYcker det låter som att tändnigen är fel, eftersom den var seg å varva när du stod still!! Kolla tändningen!!

Volvo V60 D3 "BSR-ifierad" (2011)
JW
1 mars 2007 · 281 Inlägg

Orkar inte läsa vad alla andra skrivit men Jag hade köpt en flaska k sprit och hällt i bensintanken, tror nämligen du kan ha vatten i den... funkar inte detta så kan du kolla pulserventilerna så att de suger ordentligt, prova att sätta ett papper mot dem.

lycka till mvh Jonas

_TeeZe_
1 mars 2007 · 30 Inlägg

okej . var sitter pulsventilerna ?

Sharky
1 mars 2007 · 10 287 Inlägg

Sådana här fel är i princip omöjligt att sitta på distans och gissa om. Det kan vara allt möjligt från glapp i kabelhärva, spridare som hänger sig, bränsletrycksregulator som hänger sig till dåligt fördelarlock.

Och som skrivet tidigare - börja med en ordentlig service: stift, fördelarlock, soppafilter, flamskyddsfälla, luftfilter, .....

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
_TeeZe_
1 mars 2007 · 30 Inlägg

ja de är väl bara de som återstår . tack för hjälpen

WasteGate
1 mars 2007 · 397 Inlägg

Men du, det är ju inget att hänga läpp för det här.. vill bara poängtera det.. du kör faktiskt volvo smile
När du servat och detta fel försvunnit så kommer du kunna njuta av din bil tills du säljer den!

Hälsn / Stoffe

Bjustarzan
1 mars 2007 ·

om det händer efter du har kört långsamt och släpt och gasat på emellanåt så kan det vara packningen mellan grenröret och avgas röret för när du släpper gasen bildas ett under tryck i avgas systemet  och om packingen är dålig så kan den dra i sig syre före lambdasonden och då tror den att bilen går snålt och ställer på bränsle vilket får stiften att slå igen med dålig gång som följd  detta hände på min 745 med b230f bytte packningen där sedan var problemet borta men min krånglade ju bara när man hadde åkt långsamt ett tag så det kan ju vara något annat på din bil

mvh bjustarzan

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang