Dödshot i samband med annons

Razvan
3 mars 2007 · 253 Inlägg

Hej
Måste skriva av mig lite.

Jag har en bil till salu på blocket, jag uppgav tjejens mobilnummer (som ändå står i mitt namn) då jag inte alltid kan svara på mobilen (kundbesök/andra ärenden).

Hursomhelst...En kille ringde igår och frågade på knackig svenska om bilen, han hade dålig täckning på mobilen och tjejen förstod inte vad han sa. Då börjar han skrika och säga att inte alls är intresserad av bilen utan skulle leta upp henne med kniv och skära henne. Hon blev såklart lite rädd.

Nu till min fråga. Har ni råkat ut för det här? Är det vanligt? Nu skall jag ändra annonsen och köpa ett kontantkort, vill inte få "besök" bara pga en jäkla bil. Och fundera även på att ta bort regnumret från annonsen. Har ni andra förslag?

niclas_swe bitter besserwisser
3 mars 2007 · 644 Inlägg

lämna en polisanmälan. jag menar det är ju uppenbart att din tjej blir orolig och det är ju inte konstigt.
de fixar fram nummret även om det är dolt. kolla när han ringde och lämna in en anmälan tillsamans med nummret om du nu har det.

sådana här grejer är helt oacceptabla och man skall inte behöva fixa ett kontantkort för att sälja sin bil.

Niclas Magnusson
Jönköping / Harrisburg PA
Ena Colaberoende
3 mars 2007 · 1 219 Inlägg

Finns ju tyvärr sjuka människor överallt.
Har inte råkat ut för det själv som tur är men visst känns det bäst att ha med sig en extra person om man ska sälja bilen.

Kontantkort måste vara det bästa och ta bort nummerplåten som du skrev på fotona.

/Ena

thure523
3 mars 2007 · 118 Inlägg

fy fan att det finns sånna störda människor!
bara anmäl det!

Razvan
3 mars 2007 · 253 Inlägg

thure523 skrev:
fy fan att det finns sånna störda människor!
bara anmäl det!

Visste inte att man kunde anmäla personer ifall man inte har telefonnummer osv.. Tack för alla tipsen.

bobbakarlsson
3 mars 2007 · 39 Inlägg

Bara att anmäla, sådana typer bör lära sig en läxa och inte hålla på som dom gör.

Likadant så blir man trött på när folk jävlas utan hot på annonser, tex. på blocket, där folk går in på mailformuläret och skickar totalt onödiga mail i alla dess former och mäng,  och till råga på allt så utger dom någon annans e-mailadress.

T.ex:   "hahah, jag skulle aldrig köpa den där bilen även om den kostade 5kr!! ahaha, 
Min Renault 5 är snyggare än din skrothög, haha!"

ja ni fattar hur jag menar.

Men som både jag och tidigare talare sagt: Anmäl det, det är mkt otrevligt att vara utsatt för något dyligt,  varesig han menade allvar eller inte.

Volvo V70 "Iridium" (2001)
Volvo 264 (1975)
chrizz Administratör
3 mars 2007 · 11 790 Inlägg

Det är lätt att säga "bara och anmäla" men frågan är om man vill ge sig in i det ännu mer. Allt beror på om man tar hotet på fullt allvar och verkligen kan tänka sig att personen kan komma att försöka realisera hotet. Om man tror att det är osannolikt och att det bara var allmänt skitsnack och tomma ord så hade jag nog valt att försöka glömma det och inte gräva i det mer i onödan.

Uppenbarligen är det en instabil person du har att göra med, och vad tjänar det till att förvärra det hela?

Svårt beslut det här med att anmäla, men som sagt, man får tänka till noga tror jag innan man ger sig in på det ännu mer. Allt handlar om att rädda sitt eget skinn, inte göra "det rätta" eller på något sätt göra något av principiella skäl.

Min åsikt iaf...

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
Hurricane DRIVER @ HWR.se
3 mars 2007 · 621 Inlägg

chrizz skrev:
Det är lätt att säga "bara och anmäla" men frågan är om man vill ge sig in i det ännu mer. Allt beror på om man tar hotet på fullt allvar och verkligen kan tänka sig att personen kan komma att försöka realisera hotet. Om man tror att det är osannolikt och att det bara var allmänt skitsnack och tomma ord så hade jag nog valt att försöka glömma det och inte gräva i det mer i onödan.

Uppenbarligen är det en instabil person du har att göra med, och vad tjänar det till att förvärra det hela?

Svårt beslut det här med att anmäla, men som sagt, man får tänka till noga tror jag innan man ger sig in på det ännu mer. Allt handlar om att rädda sitt eget skinn, inte göra "det rätta" eller på något sätt göra något av principiella skäl.

Min åsikt iaf...

Sant Chrizz!! men man kan iaf ringa polisen och berätta,
sen frågar dom om man vill anmäla, då säger man nej.
Då vet dom om det iaf, om det händer någon annan något liknande.

- V8 - 4 ever . . .
_________________
Razvan
3 mars 2007 · 253 Inlägg

chrizz skrev:
Det är lätt att säga "bara och anmäla" men frågan är om man vill ge sig in i det ännu mer. Allt beror på om man tar hotet på fullt allvar och verkligen kan tänka sig att personen kan komma att försöka realisera hotet. Om man tror att det är osannolikt och att det bara var allmänt skitsnack och tomma ord så hade jag nog valt att försöka glömma det och inte gräva i det mer i onödan.

Uppenbarligen är det en instabil person du har att göra med, och vad tjänar det till att förvärra det hela?

Svårt beslut det här med att anmäla, men som sagt, man får tänka till noga tror jag innan man ger sig in på det ännu mer. Allt handlar om att rädda sitt eget skinn, inte göra "det rätta" eller på något sätt göra något av principiella skäl.

Min åsikt iaf...

Jo det är sant. Känns som man bara skall ändra i annonsen, köpa kontantkort och hoppas på det bästa. Nackdelen är att man sedan uppfattas som oseriös säljare ifall man tar bort regnumret och har kontantkortsnummer, men samtidigt vill jag inte få fler sådana samtal

ILarsaI
3 mars 2007 · 326 Inlägg

"Då börjar han skrika och säga att inte alls är intresserad av bilen utan skulle leta upp henne med kniv och skära henne"
Vad, varför skulle han ens ringa? hmm

Razvan
3 mars 2007 · 253 Inlägg

ILarsaI skrev:
"Då börjar han skrika och säga att inte alls är intresserad av bilen utan skulle leta upp henne med kniv och skära henne"
Vad, varför skulle han ens ringa? hmm

Satt och diskuterade det med tjejen också...Vad tjänar man på att ringa och skrämma en okänd person? Är det maktfaktorn, eller något helt annat?

mellowd Drop Shop
3 mars 2007 · 926 Inlägg

är väl inget oseriöst med att ha kontantkortsnummer. Många som inte använder abonnemang.
Jag tycker du ska anmäla svinet. Ett dödshot är ändå ett ganska allvarligt brott. Sen om polisen kommer göra nått direkt åt saken är väl en annan sak.
Du ska helt klart anmäla honom. Kommer säkerligen inte gå vidare till rätten eller så ändå. men han ska ändå ha en anmälan på sig.

ILarsaI
3 mars 2007 · 326 Inlägg

Kontakta Blocket, de har en abuse-avdelning som gärna hjälper polisen. De sparar allt, och ger gärna ut ip-nummer vid granskning. Han har sett annonsen, då är han registrerad.

Fighter
3 mars 2007 · 70 Inlägg

Jag tror nog inte det är någon fara med det,det var säkert "bara" någon knarkad utlening som det slog över på! Men det låter ändå lite obehaglit...

No pain
No game
Nasty Heavy Metal N' Horsepower
3 mars 2007 · 174 Inlägg

Vafan man läser ju varenda dag om massa psykfall som skiter i att ta sina mediciner etc. Man blir ju knappt förvånad längre. Tror inte att du eller din tjej kommer råka ut för fler hot men om ni gör det (av samma person förstås) ska ni definitivt anmäla. Det hör ju knappast till vanligheterna att man ringer och hotar någon man inte känner eller aldrig ens har träffat...om man är fullt frisk förstås.

Alla kan köra fort rakt fram...
Merclone Leg. Spådam
3 mars 2007 · 816 Inlägg

Det är kanske så man prutar där han kommer från?

Two words; You LOSE!
Riktiga muskelbilar har vindrutetorqueare.
jinxs 90mil+ på en tank.
3 mars 2007 · 484 Inlägg

jag håller med det finns en hel del sjuka personer,men oftast så är det mest snack.Men som folk berättat tidigare snacka med polisen för säkerhets skull.

-varför uppgav du tjejens mobilnummer ?. vore det inte enklare att skriva anträffbar sporadiskt på dagen pga kunder och anträffas bäst 16:00-20:00 på telefon i annonsen.

Razvan skrev:
jag uppgav tjejens mobilnummer (som ändå står i mitt namn) då jag inte alltid kan svara på mobilen (kundbesök/andra ärenden).

inget ont om dej eller din tjej,men om jag är intresserad av en bil,så vill jag ju prata med ägaren till bilen. Och inte hans tjej/fru som vet/känner till hälften om bilen.

Diesel is the blood of satan.
Citroën DS3 "Sound" (2010)
Wetterstrand
3 mars 2007 · 75 Inlägg

Fan vad sjukt alltså! Jag hade nog gått vidare med det om någon behandlade min flickvän på det sättet.
Jag menar det är ingen skitsak att hota någon på det sättet!
Jag förstår att du tycker det var obehagligt Razvan.
Hör med polisen och se vad dom tycker om saken iaf.
MVH Henrik

Razvan
3 mars 2007 · 253 Inlägg

jinxs skrev:
jag håller med det finns en hel del sjuka personer,men oftast så är det mest snack.Men som folk berättat tidigare snacka med polisen för säkerhets skull.

-varför uppgav du tjejens mobilnummer ?. vore det inte enklare att skriva anträffbar sporadiskt på dagen pga kunder och anträffas bäst 16:00-20:00 på telefon i annonsen.

Razvan skrev:
jag uppgav tjejens mobilnummer (som ändå står i mitt namn) då jag inte alltid kan svara på mobilen (kundbesök/andra ärenden).

inget ont om dej eller din tjej,men om jag är intresserad av en bil,så vill jag ju prata med ägaren till bilen. Och inte hans tjej/fru som vet/känner till hälften om bilen.

Jag ville inte ha samma mobilnummer till företaget kopplat till annonsen. Det var ändå tänkt att jag skulle svara ifall någon ringde på annonsen men just igår var jag på ett ärende som varade cirka en timme och lämnade hennes mobil hemma.

Men visst, jag förstår att jag borde ha skrivit tider. Som sagt, det är väldigt snällt att Ni erbjuder tips, jag är väldigt tacksam smile

Kommer att genomföra ändringarna snarast. Så ni tycker inte det är oseriöst med kontantkortsnummer i en bilannons? Det är ok med andra ord?

chrizz Administratör
3 mars 2007 · 11 790 Inlägg

Razvan skrev:

jinxs skrev:
jag håller med det finns en hel del sjuka personer,men oftast så är det mest snack.Men som folk berättat tidigare snacka med polisen för säkerhets skull.

-varför uppgav du tjejens mobilnummer ?. vore det inte enklare att skriva anträffbar sporadiskt på dagen pga kunder och anträffas bäst 16:00-20:00 på telefon i annonsen.

Razvan skrev:
jag uppgav tjejens mobilnummer (som ändå står i mitt namn) då jag inte alltid kan svara på mobilen (kundbesök/andra ärenden).

inget ont om dej eller din tjej,men om jag är intresserad av en bil,så vill jag ju prata med ägaren till bilen. Och inte hans tjej/fru som vet/känner till hälften om bilen.

Jag ville inte ha samma mobilnummer till företaget kopplat till annonsen. Det var ändå tänkt att jag skulle svara ifall någon ringde på annonsen men just igår var jag på ett ärende som varade cirka en timme och lämnade hennes mobil hemma.

Men visst, jag förstår att jag borde ha skrivit tider. Som sagt, det är väldigt snällt att Ni erbjuder tips, jag är väldigt tacksam smile

Kommer att genomföra ändringarna snarast. Så ni tycker inte det är oseriöst med kontantkortsnummer i en bilannons? Det är ok med andra ord?

Det är väl ingen som vet att det är kontantkort heller? Jag tror inte nån bryr sig om att kolla upp det ens.

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang