Välja basar (färdigbygg låda runt 3000kr)

zetec
3 mars 2007 · 603 Inlägg

Tjeenare!
Snart blir man väl utkastad härifrån efter alla inlägg men vill bara få klarhet i det hela.
Jag åker peugeot 206 och planerar ljudbygge. Det som är kvar nu är val av bas till bagagen,
jag har tänkt mig en färdigbyggd låda i prisklassen runt 3000Kr. Snälla någon hjälp mig nu välja mellan 10", 12", portat, slutet eller bandpass och allt vad det är...
Och det nästan viktigaste av allt motivera varför jag ska välja det jag ska!

In hoc signo vinces
Peugeot 206 "Dunkabilen" (1999)
andreas_gbg_
3 mars 2007 · 1 634 Inlägg

12" JBL, Bandpass. Säljs en färdig låda på BRL för runt 3000kr som jag testade i min V40 med ett RF steg som gav ca 200wrms i 4 ohm, spela riktigt fint/Högt smile

Kan rekomendera den framför Rockford Punch i färdig låda iaf. Tyckte inte punchen spela någonting jämför med jbl:en med samma gain på steget, (Testade aldrig att ändra)

Mvh Andreas

Numera Saab 9-5 Aero -00
zetec
3 mars 2007 · 603 Inlägg

Okej Tack! ska titta på det.
Men kan någon dra skllnaderna mellan alla olika varianter och hur man väljer?
Ciao!

In hoc signo vinces
Peugeot 206 "Dunkabilen" (1999)
Drönirettab
3 mars 2007 · 21 761 Inlägg

Det har ju redan skrivits en del i dina andra trådar om hur de olika lådtyperna brukar kunna låta.

zetec
3 mars 2007 · 603 Inlägg

Drönirettab skrev:
Det har ju redan skrivits en del i dina andra trådar om hur de olika lådtyperna brukar kunna låta.

Tyvärr inte så att en nybörjare som jag förstår sad
Kanske är det jag somär trög ... .. ! ? ! ?

In hoc signo vinces
Peugeot 206 "Dunkabilen" (1999)
peter_1976 JDM
3 mars 2007 · 2 201 Inlägg

om du lyssnar på techno/ rave mm, så välj en 10" då den ger snärtigare bas än en 12". 12":aren är djupare.
som vi skrev i en annan tråd så är en bandpasslåda en en tons låda. den pumpar bra med bas men baen låter stort sett likadant vad du än lyssnar på för musik. en portad är mer allround låda, men pumpar bra med bas. en sluten låda pumpar oxå bra bas. jag hade valt en 10" portad låda. ett alternativ till dig som har en viss budget, så finns det baspaket jag rekomendare dig i en annan tråd. plus att du får 1000 kronor över till ett bra framsystem, som trots allt är det viktigaste (tycker jag) om du vill ha bra ljud o inte bara bas, för annars låter det skräp

zetec
3 mars 2007 · 603 Inlägg

peter_1976 skrev:
om du lyssnar på techno/ rave mm, så välj en 10" då den ger snärtigare bas än en 12". 12":aren är djupare.
som vi skrev i en annan tråd så är en bandpasslåda en en tons låda. den pumpar bra med bas men baen låter stort sett likadant vad du än lyssnar på för musik. en portad är mer allround låda, men pumpar bra med bas. en sluten låda pumpar oxå bra bas. jag hade valt en 10" portad låda. ett alternativ till dig som har en viss budget, så finns det baspaket jag rekomendare dig i en annan tråd. plus att du får 1000 kronor över till ett bra framsystem, som trots allt är det viktigaste (tycker jag) om du vill ha bra ljud o inte bara bas, för annars låter det skräp

Tack! Nu börjar det likna nånting för min nivå big_smile
Det där med att basen låter lika dant hela tiden i en bandpas låter ju nästan lite tråkigt. Eller!?
Skillnaden på portad och sluten då?

In hoc signo vinces
Peugeot 206 "Dunkabilen" (1999)
Drönirettab
3 mars 2007 · 21 761 Inlägg

peter_1976 skrev:
som vi skrev i en annan tråd så är en bandpasslåda en en tons låda. den pumpar bra med bas men baen låter stort sett likadant vad du än lyssnar på för musik.

Då är den felkonstruerad eller så har man valt fel element för den lådtypen.

Det där med att en bandpasslåda är entonig stod i Backes bilstereoböcker, men när man kikar på beräkningarna som står där så är det inte så konstigt att bandpasslådan blir dålig.

Senast redigerat av Drönirettab (3 mars 2007)

zetec
3 mars 2007 · 603 Inlägg

Drönirettab skrev:

peter_1976 skrev:
som vi skrev i en annan tråd så är en bandpasslåda en en tons låda. den pumpar bra med bas men baen låter stort sett likadant vad du än lyssnar på för musik.

Då är den felkonstruerad eller så har man valt fel element för den lådtypen.

Så... "Drönirettab" - En färdigbyggd bandpasslåda säger du låter bra och inte entonigt och tråkigt!? T ex www.totalljud.se -> billjud -> baslådor -> "Bi-Chrome 900 2x10"
-Vad säger du om den?

In hoc signo vinces
Peugeot 206 "Dunkabilen" (1999)
Drönirettab
3 mars 2007 · 21 761 Inlägg

Jag kan inte säga hur den lådan låter eftersom jag inte har hört den i någon bil. För att kunna säga hur den teoretiskt borde låta så skulle jag behöva veta en del parametrar på dessa basar och hur stor volym det är på lådans två kammare, men det vet jag inte så att jag kan inte heller göra en teoretisk gissning på hur lådan låter tyvärr.

Det är inte säkert att en färdigbyggd bandpasslåda låter bra i din bil, men det har jag inte skrivit heller. Det enda jag ville få fram med mitt inlägg var att en rätt beräknad bandpasslåda inte låter entonigt och tråkigt.

Om man bygger en portad låda på fel sätt eller använder fel element så låter den lika dåligt som en felgjord bandpasslåda.

Senast redigerat av Drönirettab (3 mars 2007)

zetec
3 mars 2007 · 603 Inlägg

Drönirettab skrev:
Jag kan inte säga hur den lådan låter eftersom jag inte har hört den i någon bil. För att kunna säga hur den teoretiskt borde låta så skulle jag behöva veta en del parametrar på dessa basar och hur stor volym det är på lådans två kammare, men det vet jag inte så att jag kan inte heller göra en teoretisk gissning på hur lådan låter tyvärr.

Det är inte säkert att en färdigbyggd bandpasslåda låter bra i din bil, men det har jag inte skrivit heller. Det enda jag ville få fram med mitt inlägg var att en rätt beräknad bandpasslåda inte låter entonigt och tråkigt.

Okej och en färdigbyggd låda borde väl förhoppningsvis vara rätt beräknad mm!?
Förlåt om jag nu är tjatig, jobbig, trög och allt på en gång men vad rekomenderar du mig nu då!? (och för att ...) -Så lovar jag att hålla mig lugn sen hehe.

In hoc signo vinces
Peugeot 206 "Dunkabilen" (1999)
Drönirettab
3 mars 2007 · 21 761 Inlägg

Hehe, du är väl inte så tjatig egentligen. Jag förstår att du vill ha bra förklaringar på detta med olika baslådor och varför man använder vissa typer. Det är väl lite mitt fel att du blir förvirrad när jag kommer med mina protester.

Jag rekommenderar inte någon speciell låda från något ställe, men som peter_1976 skriver så kan en 10" basreflexlåda räcka i din bil eftersom det är en ganska liten kupe och då förstärks basen en hel del. Om man vill ha ordentlig basdunk men även lågbas så passar basreflex generellt sett bra, om den dessutom passar just den bilkupen.

zetec
3 mars 2007 · 603 Inlägg

Drönirettab skrev:
Hehe, du är väl inte så tjatig egentligen. Jag förstår att du vill ha bra förklaringar på detta med olika baslådor och varför man använder vissa typer. Det är väl lite mitt fel att du blir förvirrad när jag kommer med mina protester.

Jag rekommenderar inte någon speciell låda från något ställe, men som peter_1976 skriver så kan en 10" basreflexlåda räcka i din bil eftersom det är en ganska liten kupe och då förstärks basen en hel del. Om man vill ha ordentlig basdunk men även lågbas så passar basreflex generellt sett bra, om den dessutom passar just den bilkupen.

Tack!
Vi får se vart det i slutändan landar. Så småningom så kommer jag förhoppningsvis stolt kunna publicera mitt verk här smile

In hoc signo vinces
Peugeot 206 "Dunkabilen" (1999)
andreas_gbg_
4 mars 2007 · 1 634 Inlägg

Du ville ju ha en färdigbyggd låda med element för ca 3000kr.
Mitt råd till dig är: Montera in det slutsteg du hade tänkt dig, åk sedan runt till diverser bilsterobutiker och be om en provspelning i din bil med deras demolådor, bara att bära ut och plugga in högtalarkontakterna.

Där har du den enklaste lösningen, jag hade INTE köpt nåt okänt märke på totalljud.se

Men sedan kan man kika lite på olika ohm-tal osv, tex, har du ett monosteg så får du ut mest utav detta om du antingen satsar på 2st basar med enkla 4 ohms spolar, eller en bas med dubbla 4 ohms spolar, då paralellkopplar du dessa och lastar därmed steget till 2 ohm, och får ut dubbla effekten.

Är det ett 2 kanals steg, så är det bästa att du satsar på en bas med enkel 4 ohms spole, sedan byggar du kanalerna på steget och får ut 2 ohm.

Vill du ha mer hjälp, Bestäm först vilket slutsteg du tänker använda dig utav.

Mvh Andreas

Senast redigerat av andreas_gbg_ (4 mars 2007)

Numera Saab 9-5 Aero -00
zetec
4 mars 2007 · 603 Inlägg

andreas_gbg_ skrev:
Du ville ju ha en färdigbyggd låda med element för ca 3000kr.
Mitt råd till dig är: Montera in det slutsteg du hade tänkt dig, åk sedan runt till diverser bilsterobutiker och be om en provspelning i din bil med deras demolådor, bara att bära ut och plugga in högtalarkontakterna.

Där har du den enklaste lösningen, jag hade INTE köpt nåt okänt märke på totalljud.se

Men sedan kan man kika lite på olika ohm-tal osv, tex, har du ett monosteg så får du ut mest utav detta om du antingen satsar på 2st basar med enkla 4 ohms spolar, eller en bas med dubbla 4 ohms spolar, då paralellkopplar du dessa och lastar därmed steget till 2 ohm, och får ut dubbla effekten.

Är det ett 2 kanals steg, så är det bästa att du satsar på en bas med enkel 4 ohms spole, sedan byggar du kanalerna på steget och får ut 2 ohm.

Vill du ha mer hjälp, Bestäm först vilket slutsteg du tänker använda dig utav.

Mvh Andreas

Tack ohh Tack!
Jag har bestämt mig för steg. Det är ett tvåkanals på 2400W max. Totalljuds TWINFAN 1200 SE
2400W, om du vill kika närmare på det.

Jättebra tips du kom med men jag är lite dålig på den marknaden. Vart hittar man såna butiker!? Jag känner bara till någon enstaka här i närheten och dom har inget demo i butiken sad -Vart vänder man sig?

In hoc signo vinces
Peugeot 206 "Dunkabilen" (1999)
PeppeVectra Peppe Vectra
4 mars 2007 · 1 076 Inlägg

Casanovan skrev:
Tjeenare!
Snart blir man väl utkastad härifrån efter alla inlägg men vill bara få klarhet i det hela.
Jag åker peugeot 206 och planerar ljudbygge. Det som är kvar nu är val av bas till bagagen,
jag har tänkt mig en färdigbyggd låda i prisklassen runt 3000Kr. Snälla någon hjälp mig nu välja mellan 10", 12", portat, slutet eller bandpass och allt vad det är...
Och det nästan viktigaste av allt motivera varför jag ska välja det jag ska!

pioneer pump bas. klockren i din bil. nypris omkring 3000kr.
Inbyggt steg å bra ljud.
Hitta beg mellan 800-2000kr.

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot
Nissan King Cab Navara "BIG KING" (2006)
zetec
4 mars 2007 · 603 Inlägg

PeppeVectra skrev:
Tjenare
pioneer pump bas. klockren i din bil. nypris omkring 3000kr.
Inbyggt steg å bra ljud.
Hitta beg mellan 800-2000kr.

Ne vill inte ha nåt med inbyggt steg. Har faktiskt tom redan köpt mig ett fint steg.

In hoc signo vinces
Peugeot 206 "Dunkabilen" (1999)
PeppeVectra Peppe Vectra
4 mars 2007 · 1 076 Inlägg

sund de för den lådan funkar kanon i min lastbil ivarjefall. alla lätterna stormar sig omkring bilen på kombiterminalen å man blir livrädd.

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot
Nissan King Cab Navara "BIG KING" (2006)
zetec
4 mars 2007 · 603 Inlägg

PeppeVectra skrev:
sund de för den lådan funkar kanon i min lastbil ivarjefall. alla lätterna stormar sig omkring bilen på kombiterminalen å man blir livrädd.

hehe det är lite coolt det klart big_smile

In hoc signo vinces
Peugeot 206 "Dunkabilen" (1999)
andreas_gbg_
5 mars 2007 · 1 634 Inlägg

Kanske måste veta i vilken kommun du bor i om jag skall kunna tipsa om nån butik smile Satsa iaf på något välkänt märke så är risken inte så stor att du blir missnöjd. Men nu när du har ett 2 kanals steg så satsa på en bas med enkel 4 ohms spole.

Mvh Andreas

Numera Saab 9-5 Aero -00
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang