Tjejens bil, växelådan helt knas. Koppling tar inget.

pr0bz
13 mars 2007 · 163 Inlägg

Det hela började med att när hon köpte bilen (Hyundai Elantra -94) var synkningarna på 3ans växel dåliga.
Men nu efter vintern vet jag inte vad hon har gjort med bilen.
Kopplingen känns hur slapp som helst, inget motstånd alls när man trycker ner pedalen.
Kopplingen biter inte alls, inte ens när man trampar pedalen i backen, utan man måste lirka med växelspaken för att få i växeln utan att det låter om lådan. Sen kan backen hoppa ur ibland  för den går inte i rätt läge. Man måste trycka den mot backen hela tiden medans man börjar backa försiktigt, då hoppar den i läge.

Ska ut och byta olja imorgon i lådan. Något mer jag borde göra eller är kopplingen slut? Hur ska ja fixa detta. Är ny inom bilar.

Senast redigerat av pr0bz (13 mars 2007)

GurraG INGET ANNAT!!
13 mars 2007 · 1 725 Inlägg

låter lite som att kopplingen är slut

Lennan Bmw 750
13 mars 2007 · 73 Inlägg

tycker mer dt låter som kopplingshydraliken, kolla så dt finns olja i systemet...

fuck you.. i`m from skåne
jonTe
13 mars 2007 · 5 710 Inlägg

Växellådan är inte ditt problem utan det är kopplingsrelaterat= ett oljebyte i lådan kan du spara till senare.
Kan inte Hyundai:ens kopplingsmekanism men antingen manuvreras den med en vire eller så är det ett hydraulisk system.
OM det är vire sitter den kopplad i pedalen och via viren påverkar man en hävarm som brukar sitta på växellådan som i sin tur frikopplar motorn ifrån lådan.
Felet kan alltså ligga i:
• Pedal.
• Vire
• Hävarm

OM det är hydrauliskt sitter det en kopplingscylinder vid pedalen som du påverkar och trycker olja till en slavcylinder som sitter på växellådan och som frikopplar motorn ifrån lådan.
Felet kan alltså ligga i:
• Kopplingscylinder
• Rör/slang mellan cylindrarna
• Slavcylindern.

Hittar man inget fel på dessa punkter återstår bara själva kopplingen, tryckplatta eller lamellen kan fela av olika orsaker.

En erfaren "bilmeck" bör hitta felet tämligen enkelt.

Lycka till!

MVH Jonas
..............
P-G Säl-Tämjare...
13 mars 2007 · 1 024 Inlägg

Jag hade samma krångel i min 3000GT och då va urtrampningslagret skrot.

Men det är ju som JonTe säger, en erfaren bilmeck borde hitta felet rätt snabbt

Vilket jävla drag :)
pr0bz
16 mars 2007 · 163 Inlägg

Slaven rör på sig när jag kopplar, så jag antar att det inte är något fel ner dit. Har testat att lufta men så fort vi har nere pedalen o öppnar nipplen så kommer olja, ingen luft. Slangar och allt verkar helt eftersom oljan har varit på samma nivå sen vi köpte den. Är det bara kopplnigen kvar att se över?

shogun
16 mars 2007 · 2 117 Inlägg

Har varit med om något liknande på en tidigare bil. Om det inte är något av det som de andra beskrivit så kan du ju kolla detta: Går växelspaken rakt ner i lådan? Om inte så kan det ju vara länkaget som har glappat upp. Kolla om det sitter någon lös bult där i så fall och dra åt den.
Hoppas det går bra för dig. Lite tråkigt om det strular och man inte hittar orsaken.

Nissan 200SX "Shogun" (1989)
Hatuli
24 februari 2008 · 84 Inlägg

jag hade samma problem med min... då var det urtrampningslagret som hade gått sönder

BMW 730iA (1995)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang