Straff/böter på att köra utan yrkeskompetensbevis?

Kirre
16 mars 2007 · 2 122 Inlägg

jag kör lastbil som yrke och har inte sånt där bevis och blev stoppad förra veckan och polisen ville bara se att ja hade körkort för ekipaget och eftersom att körskolorna inte säger nått om sånt så äre nog lungt... annars kan du ju ringa / gå till polisen och fråga, nån av dem ska veta hur de ligger till

Senast redigerat av Kirre (16 mars 2007)

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen
Volvo 244 Turbo "Huwen" (1975)
Volvo 242 "Gyfen Goes 16V Turbo" (1975)
Volvo 245 "45an" (1990)
hampa87 *BECE**
16 mars 2007 · 334 Inlägg

Är du under 21 då kirre?

Kirre
16 mars 2007 · 2 122 Inlägg

ja

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen
Volvo 242 "Gyfen Goes 16V Turbo" (1975)
Volvo 245 "45an" (1990)
Volvo 244 Turbo "Huwen" (1975)
hampa87 *BECE**
16 mars 2007 · 334 Inlägg

okej, vet också att de e många som är under 21 som kör utan yrkeskompetensbevis men jag vill gärna kolla upp vad som gäller å så och va påföljden blir om man åker dit:)

Kirre
16 mars 2007 · 2 122 Inlägg

men ja fyller 21 nästa månad så ja tänker då inte bry mej tongue och ja tror att detta bara gäller vid person transport inte gods transport

Senast redigerat av Kirre (16 mars 2007)

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen
Volvo 244 Turbo "Huwen" (1975)
Volvo 245 "45an" (1990)
Volvo 242 "Gyfen Goes 16V Turbo" (1975)
hampa87 *BECE**
16 mars 2007 · 334 Inlägg

hehe nää de förstår jag, väntar dock på svar från vägverket men dem e ju så fruktansvärt sega med att svara!

Kirre
16 mars 2007 · 2 122 Inlägg

jag skulle ringa direkt till snuten eller rent av gå in å snacka me dem

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen
Volvo 242 "Gyfen Goes 16V Turbo" (1975)
Volvo 244 Turbo "Huwen" (1975)
Volvo 245 "45an" (1990)
hampa87 *BECE**
17 mars 2007 · 334 Inlägg

Jo de kan man ju också göra, men hade vart lite lättare om någon här visste:) borde ju ändå finnas en del lastbilschaffisar under 21 här tycker man:) tack för dina svar iaf

hampa87 *BECE**
17 mars 2007 · 334 Inlägg

Någon som vet vad som gäller?

SvineT
24 januari 2008 · 66 Inlägg

tjenna hampa! sitter i precis samma sitts som dig.. ska skriva upp för kompitens beviset om några timmar (därför den sena timmen) hitta nått intresant på vv. http://www.vv.se/filer/45851/prop_2007_08_10_ykb.pdf om du läser slutet på sida ett och början på sida två så står de "I lagen anges att den som avser att bedriva utbildningsverksamhet som rör grundläggande kompetens och fortbildning ska inneha tillstånd för
sådan verksamhet. Ett sådant tillstånd kan återkallas. Utbildning som sker vid gymnasieskola, kommunal vuxenutbildning eller fristående skola med motsvarande utbildning är undantagen från kravet på tillstånd." vet inte vad som menas men de borde ju va nån form av slamkrypare.
/Svinet

_sara
7 februari 2008 · 7 Inlägg

Har också undrat vad påföljden blir om man kör utan. Nu verkar varken vägverket eller polisen ha speciellt stor koll på dethär men efter att ha ringt runt ett tag fick jag tag på en kunnig gubbe tunggruppen på trafikpolisen.
Om man kör mer än 7,5 ton i komersiell trafikutan tillståndet och är under 21 är det ett brott mot kör- och vilotidsreglerna och man får böter på 1800 kr. Men ha sa att knappt några poliser på vägarna kollar dethär så risken att åka dit är väldigt liten.
Ska skriva imorn så jag hoppas jag slipper åka på några böter:)

Hamilton
7 februari 2008 · 8 865 Inlägg

Tror iofs att risken är minimal att det finns chaufförer som kommer att köra iom att åkeriet också får böta.

Senast redigerat av Hamilton (7 februari 2008)

Fotograf på tierpidag.se
_sara
7 februari 2008 · 7 Inlägg

Enligt han jag pratade med var det bara jag personligen som fick böter. Jag frågade ut honom rejält eftersom jag fortfarande har prövotid och inte vill åka på ngt och för att åkeriet ville säkerställa att det inte kunde åka på ngt för att jag körde utan.

Hamilton
7 februari 2008 · 8 865 Inlägg

Jag i frågar sätter inte informationen du har fått men jag vet att i kapitel 11 paragraf 1 står det så här:

1 § Den som utför gods- eller persontransporter utan att vara
berättigad till det enligt denna lag döms till böter.

Till samma straff döms den som i sin transportverksamhet
uppsåtligen eller av oaktsamhet anlitar en förare som inte är
berättigad att utföra gods- eller persontransport enligt denna
lag.


och reglerna börjar som sagt att gälla 10 september 2009 för lastbil och 10 september 2008 för buss

Senast redigerat av Hamilton (7 februari 2008)

Fotograf på tierpidag.se
_sara
7 februari 2008 · 7 Inlägg

De regler som börjar gälla framöver är - som jag förstått det - krav på utbildning för yrkeskompetensbevis. En grundutbildning som man måste gå för att överhuvudtaget få kompetensbeviset, till skillnad från nu.

Men om vi håller oss till det som gäller idag så verkar det bara vara böter för förarens som gäller. Såvida föraren har giltigt körkort förstås.

Hursomhelst verkar det vara väldigt luddigt runt dethär vilket är synd. När jag först ringde till VV och Polisen hade de jag pratade med ingen aning om vad det var och ute på åkerierna är det också väldigt oklart. Synd för vi blir ju fler och fler förare som är under 21

Hamilton
7 februari 2008 · 8 865 Inlägg

_sara skrev:
De regler som börjar gälla framöver är - som jag förstått det - krav på utbildning för yrkeskompetensbevis. En grundutbildning som man måste gå för att överhuvudtaget få kompetensbeviset, till skillnad från nu.

Men om vi håller oss till det som gäller idag så verkar det bara vara böter för förarens som gäller. Såvida föraren har giltigt körkort förstås.

Hursomhelst verkar det vara väldigt luddigt runt dethär vilket är synd. När jag först ringde till VV och Polisen hade de jag pratade med ingen aning om vad det var och ute på åkerierna är det också väldigt oklart. Synd för vi blir ju fler och fler förare som är under 21

Står ju svart på vitt "Till samma straff döms den som i sin transportverksamhet
uppsåtligen eller av oaktsamhet anlitar en förare som inte är
berättigad att utföra gods- eller persontransport enligt denna
lag."
Går ju inte att ta misste på, den som bedriver transportverksamhet=Åkeriet döms till samma straff.

Lämpligare forum för dig och dina frågor
http://www.lastbilsforum.se/

Senast redigerat av Hamilton (7 februari 2008)

Fotograf på tierpidag.se
sunt kåt, glad och otacksam
7 februari 2008 · 132 Inlägg

När jag och kompisens blev stannade så ville dom inte ens titta på yrkeskompetensbeviset.
Kompisen hävdade bestämt att han skulle kontrollera det men polisen sa att det va inget dom gjorde då det räckte med att kolla körkortet så att du fick framföra ditt fordon på vägen bara.

Sen sa han lite mer saker om det där som ja inte kommer ihåg men innebörden va iaf att dom inte kollar yrkeskompen som jag förstod på honom.

Den modige svensken knyter näven i fickan och betalar snällt!
Varför köper man en högerstyd bil av en modell som finns som vänsterstyrd?
www.draminbil.nu
_sara
7 februari 2008 · 7 Inlägg

Ja men man är ju berättigad att utföra godstransport så länge man har körkortet och det jag menar är att kompetensbeviset inte innefattas av den där paragrafen då det är brott mot kör- och vilotidsreglerna och inte olovlig körning.
Ville bara svara på det som tidigare personer i tråden undrat, vad man får för böter smile

Hamilton
7 februari 2008 · 8 865 Inlägg

suntibajs skrev:
När jag och kompisens blev stannade så ville dom inte ens titta på yrkeskompetensbeviset.
Kompisen hävdade bestämt att han skulle kontrollera det men polisen sa att det va inget dom gjorde då det räckte med att kolla körkortet så att du fick framföra ditt fordon på vägen bara.

Sen sa han lite mer saker om det där som ja inte kommer ihåg men innebörden va iaf att dom inte kollar yrkeskompen som jag förstod på honom.

Att dom inte kollade den är ju rätt naturligt då den lagen inte har börjat gälla..

Fotograf på tierpidag.se
_sara
7 februari 2008 · 7 Inlägg

Lagen om yrkeskompetensbevis gäller. Annars skulle vi inte gå och betala för att skriva skiten redan idag:)
Däremot ska dom ändra reglerna för detta och det kommer bli svårare att ta då man ska gå en utbildning för att få det som sedan måste fönyas osv.
Nu kommer säkert kommentarer som: men varför ville inte polisen kolla det då om man nu måste ha beviset. Men som sagt - okuskapen är stor.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang