Vad kan man begära i Lön som mekaniker?

chrille_ Servicerådgivare
21 mars 2007 · 715 Inlägg

tja!
Nu e de så här att de börjar dra sig mot studenten och man börjar tänka på jobb och såhär.
Jag praktiserar på en märkesverkstad nu och dom är intresserade av att anställa mig..
jag har gått ett 3 årigt fordonstekniska program med bra resultat.
då e min fråga till er här på garaget.

Vad kan man kräva i lön? 
vad är minimum, var kan man hitta detta?
vad har ni i lön?

inte bara jag som är kluven över detta även pratat med min polare som sitter i samma sits.

tacksam för alla svar
pm:a om ni inte vill ta de för alla.

mvh Chrille_

My Toyota is Fantastic www.garaget.org/chrille_
Audi A4 1.8T "Prosport S-line" (2008)
Goffen Administratör
21 mars 2007 · 2 975 Inlägg

Våran "nya" kille på jobbet som oxo gått 3års yrkesutbildning har väl ca 90kr tim tror jag. När han är varm i kläderna startar han med ett bonus system som kan ge så mycket som 5-6k till i månaden "om det går riktigt bra" men säg 3k mer i alla fall.

En kopp av den svarta såsen...
Audi A4 TDI quattro "Smurfen" (2021)
Volkswagen Polo R-Line "Edition 40" (2017)
chrille_ Servicerådgivare
21 mars 2007 · 715 Inlägg

Goffen skrev:
Våran "nya" kille på jobbet som oxo gått 3års yrkesutbildning har väl ca 90kr tim tror jag. När han är varm i kläderna startar han med ett bonus system som kan ge så mycket som 5-6k till i månaden "om det går riktigt bra" men säg 3k mer i alla fall.

okey e detta en "duktigt kille" då el?
på detta stället har man fast timlön borde ju gå kräva mer när man inte har accord(stavning?)

känns svinsvårt att veta vad man ska kräva sen när det kommer på tal.

My Toyota is Fantastic www.garaget.org/chrille_
Audi A4 1.8T "Prosport S-line" (2008)
Karlzzon The One Evolution
21 mars 2007 · 1 627 Inlägg

tror du får börja lågt sen går de ju uppåt men dom har nog ett förslag åt dej  mekaniker e inte bra betalt tyvärr

Min provanställning jag hade så hade jag 75kr timmen men då ingick middag och frukost.

Senast redigerat av Karlzzon The One (21 mars 2007)

Fäll ner pungen och landa
twin_cam Smålänning
21 mars 2007 · 7 877 Inlägg

Har för mig att det är 60 kr/timme som är det minsta som en arbetsgivare får ge till en anställd. men det är få som gör. De flesta brukar ge mellan 80 - 110 kr/timme.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
chrille_ Servicerådgivare
21 mars 2007 · 715 Inlägg

twin_cam skrev:
Har för mig att det är 60 kr/timme som är det minsta som en arbetsgivare får ge till en anställd. men det är få som gör. De flesta brukar ge mellan 80 - 110 kr/timme.

jag vet att det inte är något välbetalt jobb.

60kr/timmen känns nog lite att ta i .. när man e utbildad inomdet allafall..

när man sommarjobbar i en verkstad och är 18 år och går utbildningen är lägsta lönen ca 70-75 kr.. 

60kr kanske gäller när man inte är utbildad?

My Toyota is Fantastic www.garaget.org/chrille_
Audi A4 1.8T "Prosport S-line" (2008)
miggemjuging Trafikledare
21 mars 2007 · 20 Inlägg

den lägsta garanterade lönen för att arbeta som mekaniker, utan utbildning även om den är påbörjad är 74 kr om man är över 18

Soak
21 mars 2007 · 64 Inlägg

Kolla i kolektiv avtalet från IF Metall..facket med andra ord så är laggränsen på minsta lön ca 75 kr timmen... smile

chrille_ Servicerådgivare
21 mars 2007 · 715 Inlägg

Deathwish skrev:
Kolla i kolektiv avtalet från IF Metall..facket med andra ord så är laggränsen på minsta lön ca 75 kr timmen... smile

okey då va man inte helt fel på de ju ... men nu vill jag ha fler svar på vad man kan kräva smile

My Toyota is Fantastic www.garaget.org/chrille_
Audi A4 1.8T "Prosport S-line" (2008)
WasteGate
21 mars 2007 · 397 Inlägg

har för mig det brukar finnas löneguider, som ger en en fingervisning.. annars har AF..

/stoffe

chrille_ Servicerådgivare
21 mars 2007 · 715 Inlägg

WasteGate skrev:
har för mig det brukar finnas löneguider, som ger en en fingervisning.. annars har AF..

/stoffe

okey har letat men inte hitta någon sådan =/..  vad är AF för någonting?

mvh Chrille_

My Toyota is Fantastic www.garaget.org/chrille_
Audi A4 1.8T "Prosport S-line" (2008)
Soak
21 mars 2007 · 64 Inlägg

alla löneguider finns i kolektivavtalet annars...

chrille_ Servicerådgivare
21 mars 2007 · 715 Inlägg

Deathwish skrev:
alla löneguider finns i kolektivavtalet annars...

E de jag som e dålig på att leta eller? 
Uppskattar om ni hade kunnat länka el nåt om man kan hitta de här på nätet .. el sk man ringa och fråga?

Mvh Chrille_

My Toyota is Fantastic www.garaget.org/chrille_
Audi A4 1.8T "Prosport S-line" (2008)
Soak
21 mars 2007 · 64 Inlägg

chrille_ skrev:

Deathwish skrev:
alla löneguider finns i kolektivavtalet annars...

E de jag som e dålig på att leta eller? 
Uppskattar om ni hade kunnat länka el nåt om man kan hitta de här på nätet .. el sk man ringa och fråga?

Mvh Chrille_

Hm, kolektivavtalet är en liten bok som man får av facket, där står allt om semesterlagar å arbetstider å hela köret, vet inte hur man får tag på den, jag fick den på en kurs för nån vecka sedan.
Men slå en pling till 118 118 å fråga efter If metalls nr smile

chrille_ Servicerådgivare
21 mars 2007 · 715 Inlägg

Deathwish skrev:

chrille_ skrev:

Deathwish skrev:
alla löneguider finns i kolektivavtalet annars...

E de jag som e dålig på att leta eller? 
Uppskattar om ni hade kunnat länka el nåt om man kan hitta de här på nätet .. el sk man ringa och fråga?

Mvh Chrille_

Hm, kolektivavtalet är en liten bok som man får av facket, där står allt om semesterlagar å arbetstider å hela köret, vet inte hur man får tag på den, jag fick den på en kurs för nån vecka sedan.
Men slå en pling till 118 118 å fråga efter If metalls nr smile

okey okey jag som ente e med i svängarna riktigt smile

tackar för de svaret då ja smile

My Toyota is Fantastic www.garaget.org/chrille_
Audi A4 1.8T "Prosport S-line" (2008)
bushmyra
21 mars 2007 · 782 Inlägg

Var glad att du får jobb! kräva saker det kan du göra efter ett par år!! Det är väl så att arbetsgivaren ger dig en ingångs lön sen får du jobba dig upp. Brukar höjas en gång om året ,så i början kan det va lite segt!! men som sagt jag tror inte att det kommer bli någon diskussion/förhandling om din lön.. Så kämpa på ett par år så ordnar det sig smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=171602
Mitt 1500 kronors tangent bord har liteproblem att göra mellanslag..
Volvo 745 "Epan" (1990)
Audi A4 avant TS 1.8t "Stereobilen" (2004)
chrille_ Servicerådgivare
21 mars 2007 · 715 Inlägg

bushmyra skrev:
Var glad att du får jobb! kräva saker det kan du göra efter ett par år!! Det är väl så att arbetsgivaren ger dig en ingångs lön sen får du jobba dig upp. Brukar höjas en gång om året ,så i början kan det va lite segt!! men som sagt jag tror inte att det kommer bli någon diskussion/förhandling om din lön.. Så kämpa på ett par år så ordnar det sig smile

Jag e glad att jag får jobb absolut ! men diskutera lön de kommer vi säkerligen göra visst kan man inte kräva vad som helst men kan ju ha önskemål. jag menar jag har prakiserat och jobbat på stället så dom vet vad jag går för ..de e dom själva som har frågat om jag vill jobba där sen... då får dom vara beredda på att förhandla lite oxå ju...

mvh chrille_

My Toyota is Fantastic www.garaget.org/chrille_
Audi A4 1.8T "Prosport S-line" (2008)
Injen Husägare
21 mars 2007 · 268 Inlägg

Har jobbat som bilmekaniker i snart 3 1/2 år och jag började på 75kr i timmen men är nu uppe i 115kr i timmen och jag jobbar på en liten verkstad

no turbo shit just real power
Markus_C Kart & Mätningstekniker
21 mars 2007 · 701 Inlägg

Det är bara att ligga på och vissa framfötterna. Har själv ökat min timpeng med nästan 20kr på mindre än ett år. Ska bara se till att få en Jeep att köra med också så är jag nöjd.

chrille_ Servicerådgivare
21 mars 2007 · 715 Inlägg

Markus_C skrev:
Det är bara att ligga på och vissa framfötterna. Har själv ökat min timpeng med nästan 20kr på mindre än ett år. Ska bara se till att få en Jeep att köra med också så är jag nöjd.

heh okey ja man får väl ligga på lite för att få nåt smile

tack för alla svar då.

My Toyota is Fantastic www.garaget.org/chrille_
Audi A4 1.8T "Prosport S-line" (2008)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang