fr3drik
9 augusti 2005
· 342 Inlägg
Sharky skrev:
Jodå, nog händer det saker med en annan turbo även om inte bilen mappas om.
Ett problem är om du byter aggregat till en turbo med betydligt lägre mottryck på turbinsidan. Då ökar du fyllnadsgraden och kommer sannolikt att få spikningsproblem om inte bilen mappas om.
Du har också annan adiabatisk verkningsgrad på kompressorsidan vilket leder till att luften vid ett visst givet tryck/flöde är kallare vilket också kan ge dig problem med spikningar.
kallare luft borde ju innebära att det inte spikar lika lätt..? när jag bytte turbo i 2,2'an så gick han ju iaf mycket bättre fast vid samma laddtryck som innan..
jag har inte mappat å tänker inte göra det heller..
Audi S4 2.2T -92 | BW S375, AutoVerdi, JE Pistons, CatCams, 034 Motorsport, CP-S, Weldon, NIRA, Nitrous Express