Vad ska jag köpa för högtalare till min Golf?

MilesPrower Rookie
25 mars 2007 · 63 Inlägg

Till att börja med vill jag bara säga att jag är väldigt ny på det här med billjud. Vanligt hemmaljud är jag van med, men just bilformen av det hela är ny för mig. Så jag är tacksam för alla råd jag kan få.
Hursomhelst, jag har börjat fundera mycket starkt på att köpa mig ett bättre ljudsystem, främst i form av en bashögtalare, men jag misstänker att det övriga ljudet måste bättras på även det. Räcker det att byta ut 3,5-orna som sitter i instrumentpanelen, och de små skitarna jag har i hatthyllan för att få ett bra ljud? Eller måste jag köpa till ett par högtalare att sätta i framdörrarna med?
Säg att jag bara köper basen till att börja med, vad exakt behöver jag? Måste jag ha ett slutsteg eller kan det funka på nåt vis ändå? Vad är skillnaden på aktiva och "andra" bashögtalare? Vad kan det kosta att få det monterat av MDS, där jag tänkte köpa grejerna? Just basen tänkte jag be dem montera. Byta högtalare som redan sitter på plats kan jag utan problem klara av, men det är det där med att dra kablar som är lite svårt. Vilka märken/modeller är bra att köpa? Vill inte betala allt för mycket, dels för att pengar är något av en bristvara, plus att jag inte vill spendera allt för mycket pengar på bilen, åtminstone inte på en gång. Så jag hade tänkt mig nåt runt 1500-2000 spänn. Har ni några tips?

Kettunen
25 mars 2007 ·

När du ska ha slutsteg behöver du en tjock + kabel samt säkring & säkring hållare. RCA kabel= Låg & högnivå
Remote kabel.
Jord kabel Tjock= -
O högtalar kabel. Det är inte så avancerat som många tror att koppla steg..
Dom småskitarna som du har i hatthyllan hade jag bytt ut mot 6x9er istället.
Och om du inte vill pajja dörrarna så kör på instrumet fast byt ut dom till något mycket bättre då. Så du får lite tryck där & mycket diskant


för 1500-2000 får du ett helt okeeey kit begamnad faktiskt. Obs satsa inte på GAS om det inte är silversteg osv

Jag hade nog valt MDS www.mds.se
eller DLS


Skilldnad på Aktiv & Passiv är att aktiva basar har redan ett inbyggdt steg. En passiv har inte det. Men satsa på en Passiv & köp ett slut steg är att rekommendera starkt

Senast redigerat av Kettunen (25 mars 2007)

norrloader
26 mars 2007 · 96 Inlägg

För dom stålarna - satasa på begagnat, då kan du få valuta för pengarna.
Lägg helre extra pulver på framsystemet för det hörs mer om det är dåligt, än om basen inte är av superkvalitet.
Ska du bara spela med 3,5" + sub, kommer du nog sakna en hel del...
Jag skulle rekomendera att sätta 6:or i dörrarna och diskanter där 3½:orna sitter idag och komplettera med en 12" sub.

smått å gott på blocket, som jag hittade vid sökning
Pioneer kitet, kan vara lysande om du får in 4" på nåt sätt.. (allt går med bilstero, bara olika svårt)
Du får nog räkna med 600:- till sladdar å skit. Köp på biltema, billigt å skiljer inte så jä.. mycket i kvalitet

Lycka till wink

=================
Knowledge is useless, unless no one know that you know what you knows...
=================
blomisen
26 mars 2007 · 735 Inlägg

du ska inte köpa begangnat!....köp en 15" sony x-plöd....pris: 1200kr...

www.armournordic.se www.autoexperten.se
Projekt Ford Mondeo.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224413 (Ford mondeo)
En riktig gentleman är en som kan spela säckpipa, men ger fan i det.
Volvo V60 "Ocean race" (2015)
norrloader
26 mars 2007 · 96 Inlägg

<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<
Så jag hade tänkt mig nåt runt 1500-2000 spänn. Har ni några tips?
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

blomisen skrev:
du ska inte köpa begangnat!....köp en 15" sony x-plöd....pris: 1200kr...

smaken som baken... varför inte beggat ?
Å ett steg till den basen...roll

=================
Knowledge is useless, unless no one know that you know what you knows...
=================
MilesPrower Rookie
26 mars 2007 · 63 Inlägg

Begagnat känns lite sådär, föredrar nya grejer, så jag vet att ingen annan vart där och pillat tidigare.
Var in på MDS idag och snackade med en kille. Han rekommenderade en 10" MDS Fanatic FS250 sub (http://mds.se/?artnr=fs250), en låda till den och ett MDS Grand Prix GP2-slutsteg (http://mds.se/?artnr=17212). Totalt, inkl sladdar och installation (för jag klarar det då inte själv, iaf inte det där med kabeldragning) går det väl på en 4000:-. Aningen mer än vad jag tänkt mig, jag vet, men vill man ha det bra så får man punga upp lite stålar. Hade ursprungspriset aningen lägre pga att det finns en del grejer som måste fixas på själva bilen också, men har jag tur så kan en bekant kirra det så då blir det inte dyrt. Därmed kan jag lägga de pengarna på stereon istället.
Sen tänkte jag komplettera det med ett par 4x6" (http://mds.se/?artnr=ff460) att sätta på originalplatsen i hatthyllan, och ett par 4" i instrumentbrädan (http://mds.se/?artnr=ff420), 3,5" om 4" inte får plats. Men de här kan jag sätta dit själv, eftersom det redan finns färdig plats och kabel för dem.
Till detta behövs förstås en bättre stereo, det var det första han sa när han satte sig i bilen. Så totalt får jag räkna med att punga upp en ca 7.000 kr. Men då har jag väl ett ordentligt system som håller ett bra tag. Eller vad tror ni?

Edit: Måste bara tillägga att jag funderar på att istället för basen och lådan köpa antingen deras 2x10" (http://mds.se/?artnr=fsb252) eller 12" (http://mds.se/?artnr=fsb300) färdiga låda, mest för att det blir aningen billigare. Om jag tar en av de här, vilken ska jag då välja? Eller ska jag köra på med det han tyckte?

Senast redigerat av MilesPrower (26 mars 2007)

octan
26 mars 2007 · 372 Inlägg

Måste bara gå in och varna för de nya billighetslådorna från MDS. Låter riktigt illa. Sen beror det givetvis på vad man har för krav. Men räkna på priset. Dubbla basar, lådmatrial, klädsel,galler, vinst för fabrik, frakt från kina, vinst för MDS och vinst för butiken. Denna ekvation gäller i.o.f.s. inte bara MDS. Men tänk efter före. Kanske bättre att vänta och spara ihop lite mer pengar.

Octanaudio
Ljudbyggaren
Tävla i bilstereo Bilstereoförbundet
Team Ljudbyggaren
Volkswagen New Beetle "Hellboy mkII" (2000)
gurenius
26 mars 2007 · 1 631 Inlägg

Du har en liten budget och behöver ett helt komplett system. Inte helt enkelt.

Det är dock inte omöjligt att lyckas få ihop det. Är din CD så dålig som det antyds, så är det där du börjar. Leta upp en du tycker ser OK ut för 2.000 av ett känt märke. Finns från tex Kenwood, Alpine, Sony med flera. Bry dig inte om effekt utan se till så den har de funktioner du är ute efter (tex MP3, USB etc). Minst en lågnivå-utgång ska den ha. Gärna någon typ av delningsfilter också.

Du vill ha 4 högtalare i bilen, två fram och två bak. Detta eftersom du har såpass små högtalare fram. Så stora som möjligt bak, gärna 6x9. Räkna med att betala 1.500-2.000 till här (för alla fyra) för att kvalitén ska vara OK. Högtalarna kan du koppla in till CDn, förhoppningsvis har du kablar i bilen redan. Annars blir det till att dra nya men det är inte svårare än att göra det till högtalare hemma.

Sen kommer vi till det roliga. Basen. Men den är bara kul om du redan har OK högtalare i bilen, så börja inte med basen förrän det andra är på plats. En enkel 10a eller 12a kommer passa utmärkt tillsammans med ett steg. Kabeldragningen är dock lite mer besvärlig, du behöver ström från batteriet och lågnivå från CDn. Här börjar det också kosta lite mer pengar, en lagom nivå är knappa 3.000 (max 1.000 för basen, resten till steg). Till det tillkommer ett kabelpaket för några hundra, byggmaterial till låda etc. Väljer du färdigbyggda alternativ med installation för samma pengar så blir det betydligt sämre grejor.

Så jag föreslår att du köper CD och högtalare nu. Installera det själv, det fixar du säkert! Lyssna ett tag och fundera på om du inte fixar att bygga en låda och dra lite kablar själv... Då räcker 3.000 för bas väldigt långt!

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.
Datsun 240Z "Fairlady Z" (1973)
blomisen
26 mars 2007 · 735 Inlägg

norrloader skrev:
<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<
Så jag hade tänkt mig nåt runt 1500-2000 spänn. Har ni några tips?
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

blomisen skrev:
du ska inte köpa begangnat!....köp en 15" sony x-plöd....pris: 1200kr...

smaken som baken... varför inte beggat ?
Å ett steg till den basen...roll

....begangnat kan va bra men dom kan även va på gränsen till sönderspelade....vilket man inte märker så bra specielt om dom sitter i låda...fast du kan ju köp av en kompis i sådana fall så du inte blir lurad...

www.armournordic.se www.autoexperten.se
Projekt Ford Mondeo.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224413 (Ford mondeo)
En riktig gentleman är en som kan spela säckpipa, men ger fan i det.
Volvo V60 "Ocean race" (2015)
MilesPrower Rookie
26 mars 2007 · 63 Inlägg

Tjae...installera stereo och högtalare är inga större problem, förutom att jag då måste bygga om hatthyllan bak. Den rymmer nog inte 6x9". Vilka mått har en sån högtalare? Hittar inga exakta mått, iaf inte vad jag ser. Det är mest bredden jag är ute efter. Räcker hyllan till ska det inte va några problem alls. Kanske får såga ett lite större hål, men det klarar väl vem som helst tongue. Kablarna är redan dragna så det borde funka. Men det är alltså så man ska göra? Först fokusera på stereon och högtalarna, och därefter bas och slutsteg? Måste iofs köpa en ny stereo om jag ska kunna få in basen. Den jag har nu har ingen lågnivåutgång. Om jag räknar lite, och har tur, så kanske jag har råd att köpa allt på en gång. Men då gäller det att snåla med resten av månadens inköp

Senast redigerat av MilesPrower (26 mars 2007)

gurenius
27 mars 2007 · 1 631 Inlägg

En 6x9" högtalare är 6 tum bred och 9 tum lång.... ;-)

Börja med stereo och högtalare. Köp det först och koppla in. Under tiden du sparar pengar så hinner du läsa på om hur man bygger lådor och drar kablar.......!

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.
Datsun 240Z "Fairlady Z" (1973)
Nattugglan Idiot..
27 mars 2007 · 285 Inlägg

Gör inte samma misstag som mig bara.
Jag köpte baslådan först först och har en baslåda med 2x12" och 4x6or i orginalhålen bak smile

Funkar om man har basen på 1 och lyssnar rätt lågt,annars så känner man bara hur bilen skakar och hör basen roll

Så om jag var dig så skulle jag köpa högtalare först och en baslåda lite senare.
för baslåda är ju inget måste wink

Senast redigerat av Nattugglan (27 mars 2007)

MilesPrower Rookie
27 mars 2007 · 63 Inlägg

gurenius skrev:
En 6x9" högtalare är 6 tum bred och 9 tum lång.... ;-)

Haha duh tongue. Jag syftade mer på våra svenska mått, som i folkmun kallas centimeter wink

Jag kollade lite i bagaget på bilen, mest för att se om jag möjligen kan få plats med 6x9" utan att göra alltför stor åverkan, men jag är ganska skeptisk. Så nu skulle jag verkligen behöva råd av nån som har en likadan Golf, eller åtminstone är väldigt bevandrad på hur den ser ut och så. Det är som så att hatthyllan är gjord av nån dryg plast, som givetvis ska va böjd där "hatthyllan-som-sitter-fast-i-bakluckan" åker ner och lägger sig. Vill helst inte behöva ta bort den, iaf inte till en början. Så är det nån som lyckats fått dit ett par 6x9" där eller fick ni lösa det på annat sätt? Isf, hur? Byggde ni en ny hatthylla, vad byggdes den isf av? Eller satte ni högtalarna nån annanstans i bagaget? Om man ska bygga sig en egen variant på nåt vis, vilket material ska man använda sig av? Jag är inte helt emot att bygga lådor/hyllor och sånt (känns större på nåt vis om man byggt det på egen hand), bara jag har en bra beskrivning av material, verktyg och tillvägagångssätt. Hade nämligen en halvvåt dröm om två par 6x9" sittandes i bagaget, helst i den redan befintliga hatthyllan, men efter att ha kollat i bagaget idag så konstaterade jag att jag överskattat hyllans storlek ganska drastiskt tongue
Eftersom jag har redan befintlig plats för 4x6" måste jag fråga...är det stor skillnad på dessa och 6x9" om man ser rent ljud- och kvalitetsmässigt. Förstår att de större lär va aningen vassare, men är det en stor skillnad? Är det så pass att jag absolut inte bör köpa mig ett par 4x6" utan fokusera på 6x9". Man kanske skulle kunna ha ett par av varje? Om jag börjar med ett par 4x6" och byter ut mot skrällena som sitter där nu, och sen när jag fått lite kunskap om konstruktion och sånt, sätter in ett par 6x9". Det borde väl funka...

Om man raskt hoppar till framsystemet...jag tror att de som sitter i instrumentbrädan nu är 3,5". Kan jag få plats med 4"? Återigen behöver jag råd av er Golfkännare. Skulle förstås kunna öppna gallren och mäta själv, men när jag ändå frågade om baksystemet så tänkte jag passa på smile

Nattugglan Idiot..
28 mars 2007 · 285 Inlägg

MilesPrower skrev:

gurenius skrev:
En 6x9" högtalare är 6 tum bred och 9 tum lång.... ;-)

Haha duh tongue. Jag syftade mer på våra svenska mått, som i folkmun kallas centimeter wink

Jag kollade lite i bagaget på bilen, mest för att se om jag möjligen kan få plats med 6x9" utan att göra alltför stor åverkan, men jag är ganska skeptisk. Så nu skulle jag verkligen behöva råd av nån som har en likadan Golf, eller åtminstone är väldigt bevandrad på hur den ser ut och så. Det är som så att hatthyllan är gjord av nån dryg plast, som givetvis ska va böjd där "hatthyllan-som-sitter-fast-i-bakluckan" åker ner och lägger sig. Vill helst inte behöva ta bort den, iaf inte till en början. Så är det nån som lyckats fått dit ett par 6x9" där eller fick ni lösa det på annat sätt? Isf, hur? Byggde ni en ny hatthylla, vad byggdes den isf av? Eller satte ni högtalarna nån annanstans i bagaget? Om man ska bygga sig en egen variant på nåt vis, vilket material ska man använda sig av? Jag är inte helt emot att bygga lådor/hyllor och sånt (känns större på nåt vis om man byggt det på egen hand), bara jag har en bra beskrivning av material, verktyg och tillvägagångssätt. Hade nämligen en halvvåt dröm om två par 6x9" sittandes i bagaget, helst i den redan befintliga hatthyllan, men efter att ha kollat i bagaget idag så konstaterade jag att jag överskattat hyllans storlek ganska drastiskt tongue
Eftersom jag har redan befintlig plats för 4x6" måste jag fråga...är det stor skillnad på dessa och 6x9" om man ser rent ljud- och kvalitetsmässigt. Förstår att de större lär va aningen vassare, men är det en stor skillnad? Är det så pass att jag absolut inte bör köpa mig ett par 4x6" utan fokusera på 6x9". Man kanske skulle kunna ha ett par av varje? Om jag börjar med ett par 4x6" och byter ut mot skrällena som sitter där nu, och sen när jag fått lite kunskap om konstruktion och sånt, sätter in ett par 6x9". Det borde väl funka...

Om man raskt hoppar till framsystemet...jag tror att de som sitter i instrumentbrädan nu är 3,5". Kan jag få plats med 4"? Återigen behöver jag råd av er Golfkännare. Skulle förstås kunna öppna gallren och mäta själv, men när jag ändå frågade om baksystemet så tänkte jag passa på smile

Mina 4x6or spelar bättre än polarens 6x9or.. Fast han kör något budget märke och jag har ett par dyra infinity..
Fast om du är sugen på 6x9or så kan du sätta fast dom i hatthyllan som åker upp när du öppnar bagageluckan som du beskrev det wink
Så har polaren gjort,och jag tror att många andra har gjort så med.


Fram i instrumentbrädan har jag hört att det ska vara 4"  men jag är inte 100% säker.
Har inte kollat i dom där hålen själv än,försöker istället komma på hur jag ska få in 5,25or i dörrarna för  85ans modell av mk2 har inte hål för högtalare i facken längst ner på dörren

MilesPrower Rookie
28 mars 2007 · 63 Inlägg

Ja i den kan man förstås sätta dem. Nackdelen är väl att det blir fula hål om jag skulle få för mig att ta bort högtalarna av nån anledning, om jag t.ex. ville sälja bilen. Fast det är väl å andra sidan ett problem man får ta itu med då. Jag har lite småidéer på hur jag kan lösa det hela, men jag måste först ta en bild på skuffen, som jag sen kan skissa på och lägga upp här och höra vad ni andra tycker. Så 6x9orna väntar jag med ett tag. 4x6or tänkte jag åka och köpa imorrn, direkt efter jobbet. Hoppas de har på lager. Kanske ta och mäta småttingarna i panelen före så jag kan köpa nya såna på samma gång.

MDS har adapters för dörrarna, om du har sopkorgar längst ner på varje dörr, som jag har. Kolla http://mds.se/?artnr=430651, borde väl funka?

Nattugglan Idiot..
28 mars 2007 · 285 Inlägg

MilesPrower skrev:
Ja i den kan man förstås sätta dem. Nackdelen är väl att det blir fula hål om jag skulle få för mig att ta bort högtalarna av nån anledning, om jag t.ex. ville sälja bilen. Fast det är väl å andra sidan ett problem man får ta itu med då. Jag har lite småidéer på hur jag kan lösa det hela, men jag måste först ta en bild på skuffen, som jag sen kan skissa på och lägga upp här och höra vad ni andra tycker. Så 6x9orna väntar jag med ett tag. 4x6or tänkte jag åka och köpa imorrn, direkt efter jobbet. Hoppas de har på lager. Kanske ta och mäta småttingarna i panelen före så jag kan köpa nya såna på samma gång.

MDS har adapters för dörrarna, om du har sopkorgar längst ner på varje dörr, som jag har. Kolla http://mds.se/?artnr=430651, borde väl funka?

Jo det är sant,Fast jag skulle  bara bli glad om jag köpte en bil med färdiga hål och dragna sladdar smile.
Men alla är ju tyvärr inte såna,En kille på BRL förklarade för mig att det bara fanns  3 olika 4,6" på marknaden som dög och var gjorda av bra märken..
Själv hade jag ett helvete att få tag på 4,6or antingen var dom slut eller så sålde dom inte den storleken så räkna med att du får lite runt lite om du inte åker direkt till en affär som nästan enbart säljer ljud.

Har kollat på dom där  högtalarsidorna på MDS men jag tror inte det blir så snyggt ifall jag inte plastar och håller på och det har jag inte lust att göra just nu,så jag funderar på att skriva loss själva lådan och montera högtalare bakom den i dörren,Fast jag har lärt mig att diskanterna ska vara riktade så dom spelar mot dom som sitter i stolarna så jag får se hur det blir med det.

http://www.garaget.org/mypage/gallery_e … mage=57968

Sådär ser det iaf ut för mig i dörrarna,men på bilden ser den rätt skitig ut,men det är mest att den har blivit utnött för förra ägaren verkar ha kört med armbågen emot dörren

Senast redigerat av Nattugglan (28 mars 2007)

zoopåse
28 mars 2007 · 1 171 Inlägg

Fast jag har lärt mig att diskanterna ska vara riktade så dom spelar mot dom som sitter i stolarna så jag får se hur det blir med det.

Det är en bra idé att rikta höger diskant mot vänster lyssnare och tvärtom. Man kan tom rikta diskanten rakt ut  (som en koaxial) med bra resultat. Det ger en bättre balans mellan höger och vänster högtalare från båda sätena. Man ska nog inte rikta höger diskant mot höger lyssnares högra öra sas för då kommer den bli för dominerande och ljudbilden kommer att tilta mot den högtalare man sitter närmast.

MilesPrower Rookie
28 mars 2007 · 63 Inlägg

Nattugglan skrev:
Men alla är ju tyvärr inte såna,En kille på BRL förklarade för mig att det bara fanns  3 olika 4,6" på marknaden som dög och var gjorda av bra märken..
Själv hade jag ett helvete att få tag på 4,6or antingen var dom slut eller så sålde dom inte den storleken så räkna med att du får lite runt lite om du inte åker direkt till en affär som nästan enbart säljer ljud.

Jag tänkte köpa mig ett par MDS Fanatic 4x6". Svänger förbi där på väg hem från jobbet. Så har jag nåt att göra när jag kommer hem. Frågan är hur jag ska göra med 3,5-orna. Vindrutan gör att det blir halvt helvetiskt att skruva, men det ska inte gå helt lätt eller hur wink

Nattugglan skrev:
Har kollat på dom där högtalarsidorna på MDS men jag tror inte det blir så snyggt ifall jag inte plastar och håller på och det har jag inte lust att göra just nu,så jag funderar på att skriva loss själva lådan och montera högtalare bakom den i dörren...

http://www.garaget.org/mypage/gallery_e … mage=57968

Sådär ser det iaf ut för mig i dörrarna,men på bilden ser den rätt skitig ut,men det är mest att den har blivit utnött för förra ägaren verkar ha kört med armbågen emot dörren

Jaså dina dörrar ser ut sådär. Nej då blir det nog inte snyggt med såna adapters. Du hade inte likadana lådor som mig. Har förstås ingen bild, men jag ser att de inte skulle passa för dig.

EDIT: Har börjat fundera på om jag ska bygga en helt ny hatthylla. Det beror dock på om jag lätt och smidigt kan få loss den befintliga eller om det blir ett sjujävla projekt. Men hursomhelst...funderade på att kanske sätta en hylla en bit ner i bagaget med slutsteget i mitten, och en 6x9" på vardera sida. Kan det funka överhuvudtaget? Den där lösa hatthyllan (vad kallas en sån förresten? Kan inte komma på nåt som passar bra tongue) är väl inte alltför tät så ljudet förstörs? Men för att återgå till min riktiga fråga...om jag ska montera 6x9" i en MDF-skiva, vilken tjocklek ska jag ha på skivan?

Senast redigerat av MilesPrower (29 mars 2007)

Nattugglan Idiot..
29 mars 2007 · 285 Inlägg

MilesPrower skrev:

Nattugglan skrev:
Men alla är ju tyvärr inte såna,En kille på BRL förklarade för mig att det bara fanns  3 olika 4,6" på marknaden som dög och var gjorda av bra märken..
Själv hade jag ett helvete att få tag på 4,6or antingen var dom slut eller så sålde dom inte den storleken så räkna med att du får lite runt lite om du inte åker direkt till en affär som nästan enbart säljer ljud.

Jag tänkte köpa mig ett par MDS Fanatic 4x6". Svänger förbi där på väg hem från jobbet. Så har jag nåt att göra när jag kommer hem. Frågan är hur jag ska göra med 3,5-orna. Vindrutan gör att det blir halvt helvetiskt att skruva, men det ska inte gå helt lätt eller hur wink

Nattugglan skrev:
Har kollat på dom där högtalarsidorna på MDS men jag tror inte det blir så snyggt ifall jag inte plastar och håller på och det har jag inte lust att göra just nu,så jag funderar på att skriva loss själva lådan och montera högtalare bakom den i dörren...

http://www.garaget.org/mypage/gallery_e … mage=57968

Sådär ser det iaf ut för mig i dörrarna,men på bilden ser den rätt skitig ut,men det är mest att den har blivit utnött för förra ägaren verkar ha kört med armbågen emot dörren

Jaså dina dörrar ser ut sådär. Nej då blir det nog inte snyggt med såna adapters. Du hade inte likadana lådor som mig. Har förstås ingen bild, men jag ser att de inte skulle passa för dig.

EDIT: Har börjat fundera på om jag ska bygga en helt ny hatthylla. Det beror dock på om jag lätt och smidigt kan få loss den befintliga eller om det blir ett sjujävla projekt. Men hursomhelst...funderade på att kanske sätta en hylla en bit ner i bagaget med slutsteget i mitten, och en 6x9" på vardera sida. Kan det funka överhuvudtaget? Den där lösa hatthyllan (vad kallas en sån förresten? Kan inte komma på nåt som passar bra tongue) är väl inte alltför tät så ljudet förstörs? Men för att återgå till min riktiga fråga...om jag ska montera 6x9" i en MDF-skiva, vilken tjocklek ska jag ha på skivan?

Lät MDS högtalarna bra?,
Jo jag har också märkt att det är trångt att skruva dit högtalare.
Hade tillomed problem med att få i dom som sitter orginal i hatthyllan(4x6orna),för jag bytte ut plastpiggarna dom hänger på emot vanliga skruvar i plasten och då tog skruvdragaren i fönstret.


Kom på att jag kan nog åka till skroten och hämta två fack från en golf som är byggd 1990+
om det finns någon fin där,jäkla evighetsmaskiner


Den där som går att vika upp,ska klara av 6x9or.
För du behöver ju ingen låda till dom om du menade det med "tät".
Men det viktigaste är ju  ett bra framsystem så det låter bra när du sitter och kör wink
för du kommer väll inte köra med polare i baksätet så  4x6orna räcker i början smile

MilesPrower Rookie
29 mars 2007 · 63 Inlägg

Jag vet inte om de lät bra, han hade förstås inte fått in några. 3,5" hade han fått in, men det är nog lite trist att bara byta ut småttingarna. Han sa att 4x6" borde komma nästa vecka, så jag köper dem ev via nätet istället. Beror lite på vad frakten går på.
Sen sa han att jag borde åka till skroten och leta upp en hatthylla, speciellt om den jag har är i fint skick, och det är den verkligen. Vore synd att sabba den "bara" för ett par högtalare. Antingen det, eller bygga mig en ny hylla, och det kan man ju också göra, om man är händig tongue. Borde väl iofs kunna gå ganska smärtfritt. Har ju trots allt redan skruvhål för den gamla. Bara att sätta i nya skruvar där. Fördelen med den hatthylla jag har, och skivan som hänger med bakluckan, är att den döljer skuffens innehåll. Har man helt öppet finns det större risk att folk ser vad man har, och därmed gör inbrott. Fast biltema kanske har nån sorts skynke man kan dra över, för att dölja den. Får kolla upp det där. Annars är skroten inget dumt alternativ. Gäller bara att hitta en tongue

EDIT: Nu tror jag förresten att jag kom på hur jag ska göra. Jag börjar med att skruva loss originalhyllan (hur får man loss säkerhetsbältet förresten? det går liksom igenom hyllan). Den använder jag som mall för en ny hylla i MDF, så jag får rätt form på sidan som ska skruvas fast. Själva hyllan gör jag aningen bredare, så jag får plats med 6x9" utan problem. Längst in på hyllan, där fästena för luckan-som-åker-upp (vafan ska man kalla den? slavluckan? tongue) sitter, gör jag en liten upphöjning som jag sen sätter fästena i. Lär väl inte spela nån roll att allt hamnar nån centimeter högre upp? Så länge den ligger plant och hänger på bakluckan upp så är det väl lugnt? Därmed har jag kvar min eminenta "slavlucka" wink men får fortfarande plats med de högtalare jag vill. Hyllan klär jag sen i nåt bra filttyg. Vad kan va bäst för att få till de upphöjda fästena? En bit MDF som grund givetvis, men för att få en lite mjukare upphöjning? Gärna nåt lättanvänt smile Vill inte bara dra filt över så det blir ett tomrum. Risken finns ju då att det går hål på tyget

En länk till en väldigt dålig, och väldigt snabbt ihopritad skiss wink
http://img442.imageshack.us/img442/4533 … lladf6.jpg

Senast redigerat av MilesPrower (29 mars 2007)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang