Vad ska jag köpa för högtalare till min Golf?

gurenius
29 mars 2007 · 1 631 Inlägg

Bygg en ny, det är rätt!

Men se till så det blir tätt. Högtalararens fram och baksida ska inte kunna påverka samma utrymme. En "halv" hatthylla är rätt värdelös...

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.
Datsun 240Z "Fairlady Z" (1973)
MilesPrower Rookie
29 mars 2007 · 63 Inlägg

gurenius skrev:
Bygg en ny, det är rätt!

Men se till så det blir tätt. Högtalararens fram och baksida ska inte kunna påverka samma utrymme. En "halv" hatthylla är rätt värdelös...

Hur menar du med en "halv"? Just nu har jag en liten hylla på vardera sida om "hänghyllan", är det en "halv" hylla? Är en hel en sån hylla som täcker absolut allt? För en sån skulle bli omöjlig att bygga för just golfen, med tanke på att jag isf inte skulle kunna använda mig av bagaget...alls. Men med hjälp av "hänghyllan" ska det bli tätt, för den ska jag se till så den ligger perfekt mot MDFen.
Var hittar jag bra filttyg att klä hyllan med förresten? Förstår inte allt som står på MDS tongue

gurenius
30 mars 2007 · 1 631 Inlägg

Jag menar bara att det ska vara tätt mellan bagaget och kupén. Sen hur du fixar det spelar mindre roll. Du kan dela den på två, så en sitter fast och en hänger det är OK. Bara det blir tätt....

All luft som tar sig från ena sidan till andra minskar trycket för högtalarna och förstör ljudet.

Alla bilstereobutiker har filt att klä med.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.
Datsun 240Z "Fairlady Z" (1973)
MilesPrower Rookie
30 mars 2007 · 63 Inlägg

Okej sweet. Tack för den infon smile. Ska ta och bygga hyllan nästa helg. Drar hem till familjen (och verktygen wink) då.
En ny fråga då: nån som hört talas om märket First Austria? Fick ett slutsteg med posten idag (Bussgods för att va exakt), av det märket. Hittade på Blocket, 4-kanals slutsteg för 500 spänn. Tänkte att det kunde va värt att titta på, iaf som ett första steg. Så...är det nåt att ha tro? Den är på max 1800W, 4x25W RMS, 20-100 kHz, och lite annat grejs de skryter med. Märkte att det inte går att koppla det vidare till ett extra steg, så det får med andra ord bli sist i systemet. Lär väl inte spela nån roll?

EDIT: Och är det sugigt så är det ju inte värre än att man byter det mot ett av äkta kvalitet. Nu när jag tänker efter så lär det va det. Fan, 4x25W är ju ingenting. Hur kan det då va på max 1800W? Var tar resten vägen liksom? Nån som vill upplysa en okunnig? Kommer den duga till nånting? Klarar den att driva ett par 6x9or? Eller får jag sätta den på basarna och sen ett annat steg på högtalarna? Fast iofs...basar är ju på ett antal W de också. Och de är väl dessutom på lägre frekvenser än 20 kHz? Finns det nåt jag kan använda steget till? Känner mig blåst tongue. Så går det när man bara går på priset, speciellt när det inte står några tekniska data i annonsen

Senast redigerat av MilesPrower (31 mars 2007)

MilesPrower Rookie
31 mars 2007 · 63 Inlägg

Och så till en ny fråga, ang montering. Kom på att jag ju har en lucka för reservhjulet, och den luckan är mer eller mindre hela golvet i skuffen. Hela det golvet behöver ju inte användas, utan jag tänkte att jag, när jag ändå höll på, kunde fixa nytt golv med. Behöver ju bara ha delen som ligger över själva hjulet lös, resten kan med fördel sitta fast.
Därmed kommer jag till min fråga (som säkert många av er kommer garva åt tongue):
-Hur sätter jag fast saker i karossen på bäst sätt? Är det bara att borra hål och skruva, eller måste man göra nåt annat också?
-Vilka känsliga saker finns det i baken på en bil? Tanken vet jag, men nåt annat? Hur långt in sitter tanken förresten? Finns det risk att jag borrar hål på den om jag borrar på fel ställe? Hur kollar jag exakt var den finns?
-Läste att man kunde jorda slutsteget i karossen. Går det alltså? Hur fäster jag kabeln i karossen och vilka bra ställen finns?

Fan vad bra det är med såna här forum förresten. Innan jag började kolla här var jag beredd att lämna in bilen på MDS för att låta dem montera hela systemet åt mig, men ju mer jag läser här, desto mer känner jag att jag kan lösa på egen hand. Lyckas jag bara med kabeldragningen till slutsteget så bör jag klara mig alldeles själv. Kanske låta MDS-killen balansera alla inställningar för absolut bästa ljud, men resten vore soft att klara på egen hand. Man känner att det är mer "mitt" då smile

gurenius
31 mars 2007 · 1 631 Inlägg

MilesPrower skrev:
EDIT: Och är det sugigt så är det ju inte värre än att man byter det mot ett av äkta kvalitet. Nu när jag tänker efter så lär det va det. Fan, 4x25W är ju ingenting. Hur kan det då va på max 1800W? Var tar resten vägen liksom? Nån som vill upplysa en okunnig? Kommer den duga till nånting? Klarar den att driva ett par 6x9or? Eller får jag sätta den på basarna och sen ett annat steg på högtalarna? Fast iofs...basar är ju på ett antal W de också. Och de är väl dessutom på lägre frekvenser än 20 kHz? Finns det nåt jag kan använda steget till? Känner mig blåst tongue. Så går det när man bara går på priset, speciellt när det inte står några tekniska data i annonsen

Där är du nog blåst på en femhundring. Visst kan du använda steget, till ett framsystem eller 6x9or. Men inte basar.

Du behöver alltså ett steg till. Och med två steg så behöver du mer kablar och nåt powerblock.  Blir fort mer pengar än man tänkt...


PS: Max Watt är ingen siffra man kan använda till nånting. Används av tillverkaren för att det ska verka coolt. Har inget med verkligheten att göra.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.
Datsun 240Z "Fairlady Z" (1973)
gurenius
31 mars 2007 · 1 631 Inlägg

MilesPrower skrev:
Och så till en ny fråga, ang montering. Kom på att jag ju har en lucka för reservhjulet, och den luckan är mer eller mindre hela golvet i skuffen. Hela det golvet behöver ju inte användas, utan jag tänkte att jag, när jag ändå höll på, kunde fixa nytt golv med. Behöver ju bara ha delen som ligger över själva hjulet lös, resten kan med fördel sitta fast.
Därmed kommer jag till min fråga (som säkert många av er kommer garva åt tongue):
-Hur sätter jag fast saker i karossen på bäst sätt? Är det bara att borra hål och skruva, eller måste man göra nåt annat också?
-Vilka känsliga saker finns det i baken på en bil? Tanken vet jag, men nåt annat? Hur långt in sitter tanken förresten? Finns det risk att jag borrar hål på den om jag borrar på fel ställe? Hur kollar jag exakt var den finns?
-Läste att man kunde jorda slutsteget i karossen. Går det alltså? Hur fäster jag kabeln i karossen och vilka bra ställen finns?

Nytt golv? Silikon eller existerande fästen (skruvhål, lastöglor etc). Låt bli att borra.

Jorda gör du bäst i en rejäl bult. Förslagsvis en bältespunkt.

Läs mer här: www.nardik.se > Magazinet

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.
Datsun 240Z "Fairlady Z" (1973)
MilesPrower Rookie
31 mars 2007 · 63 Inlägg

Jag tänkte ha två steg hela tiden, ett för baksystemet (då, nu får det driva framsystemet så får stereon sköta bakhögtalarna) och ett för basen. Så man måste ha nåt extra powerblock då? Ja då får det bli att jag pratar med MDS-killen om det. Haha vilken jävla tabbe, man ska alltså inte bara gå efter priset. Aja, den får duga till framsystemet för tillfället, men jag lär behöva skaffa ett bättre inom en snar framtid.

Silikon? Typ som att limma fast det alltså? Eller ja, limmar gör man ju inte med silikon, men ungefär samma princip. Eller? Men sen när man monterar baslåda och sånt då? Sätter man den enbart i innergolvet? Trodde den behövde grova grejer som gick in i karossen och allting. Men där ser man smile

Senast redigerat av MilesPrower (31 mars 2007)

gurenius
1 april 2007 · 1 631 Inlägg

Du kan ju tex lägga ett nytt golv med silikon. Det sitter fast! I det kan du sen skruva fast allt annat.

Annars får du leta upp några fästpunkter du redan har.

Men du, ta ett snack med din morbror innan du handlar nåt mer... Och passa på att få lyssna i hans bil. ;-)

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.
Datsun 240Z "Fairlady Z" (1973)
MilesPrower Rookie
1 april 2007 · 63 Inlägg

Ja det kanske jag ska ta och undersöka. Får höra med killen på MDS vad han tror och tycker. För visst har väl de silikon och sånt?
Haha det var faktiskt min första tanke, men han håller inte på så mycket med det längre. Tror de gick över mer och mer till hemmaljud för några år sen. Plus att hela Amega verkar ha försvunnit. Hittar ingen sida på nätet sad Men jag ska ev träffa honom nu i påsk, så jag kan ju rådfråga honom lite iaf, vad han tycker och så. Han kan nog absolut tipsa om några bra byggråd/högtalarköp, det tror jag

gurenius
1 april 2007 · 1 631 Inlägg

Han tävlade 2006 och blev tvåa i sin klass på finalen. Sitter riktigt fina grejor i den bilen, bland annat Alpine F1.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.
Datsun 240Z "Fairlady Z" (1973)
MilesPrower Rookie
1 april 2007 · 63 Inlägg

Den enda bil han haft som jag suttit i och lyssnat var BMWn. Var nån artikel om den i Bilsport för ett antal år sen. Ruggigt skönt ljud. Men det var A3n han tävlade med då va? Brukar inte köra den när "hela" familjen ska med. Men kunskapen har han oavsett om bilen är med eller inte smile

gurenius
1 april 2007 · 1 631 Inlägg

Nä, A3an är såld. Tror det är en Audi S8, mörk mörk blå eller svart.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.
Datsun 240Z "Fairlady Z" (1973)
MilesPrower Rookie
2 april 2007 · 63 Inlägg

Haha fan han byter bilar som en annan byter underkläder

MilesPrower Rookie
3 april 2007 · 63 Inlägg

För att återgå till bygget, har du nån länk till nåt bra silikon att använda? När jag letar runt hittar jag bara silikon man har till fogar, och det är väl inte sånt du menar? Eller är det det?
Bara fyra dar kvar, sen får jag åka hem och börja mickla. Har inget bra ställe att stå på här, så jag lär hålla ut tills jag åker hem. Ska bli riktigt kul att få mäta, skissa, såga, limma osv osv. Lär väl få ta det i etapper, själva ljudbygget iaf. Bygga nya hatthyllor och fixa nytt golv kan jag nog kirra ganska lätt. Har jag bara rätt mått och trevligt väder så smile Ska se om jag inte kan fixa lite före- och efter-bilder, om det är nån som är intresserad att se förstås tongue

MilesPrower Rookie
6 april 2007 · 63 Inlägg

Eftersom tråden nu försvunnit ut i ingenstans utan att jag fått ett ordentligt svar på en, enligt mig, viktig fråga så frågar jag igen: är det fogsilikon man har för att sätta fast golvet i karossen, eller finns det nåt speciellt silikon som är mer för att "fästa saker"? Ska försöka mig på att göra det på söndag, så det vore bra att veta säkert

gurenius
7 april 2007 · 1 631 Inlägg

Funkar bra med fogsilikon. Då kan du få bort golvet igen till skillnad från tex lim som PL400...

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.
Datsun 240Z "Fairlady Z" (1973)
MilesPrower Rookie
7 april 2007 · 63 Inlägg

Tackar tackar. Då ska jag försöka mig på den under morgondagen smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang