Halveras Ohm-talet vid bryggning?

iskall
28 mars 2007 · 26 Inlägg

Hej

Är ny på de här grejerna och behöver lite assistans.
Jag har ett Sony Xplod XM-754HX 4x200W, och en Bolt-baslåda. Funkar bra men nu är basen bara kopplad på en kanal (200W), och självklart vill jag ju utnyttja effekten i steget mer och brygga två kanaler så att jag får ut 400W.

Det står på steget hur man bryggar, och det är inga konstigheter var jag ska koppla in kablarna till lådan. Men när jag gör detta kommer inget ljud alls ur baslådan.

Nu är det så att under mitt steg finns en liten vippa. Med den ställer man in om steget ska vara inställt på 1-2 ohm eller 3-4 ohm (ganska ovanligt?). Om vi nu utgår från att min bas är på 4 ohm, blir det då motsvarande 2 ohm i bryggat läge? Och ska jag i så fall ändra strömbrytarn?

Är jag på rätt spår?

Senast redigerat av iskall (28 mars 2007)

norrloader
28 mars 2007 · 96 Inlägg

Tjena !

Här har du en länk till ohm och högtalarinkoppling hur belastningen blir på högtalare resp. slutsteg:

http://www.dls.se/pdf/Subwooferinkoppling.pdf

=================
Knowledge is useless, unless no one know that you know what you knows...
=================
iskall
28 mars 2007 · 26 Inlägg

norrloader skrev:
Tjena !

Här har du en länk till ohm och högtalarinkoppling hur belastningen blir på högtalare resp. slutsteg:

http://www.dls.se/pdf/Subwooferinkoppling.pdf

Tack för informativ länk.

När jag tittar på ruta tre på översta raden så tolkar jag det som att jag behöver sätta vippbrytarn till 2 Ohm, förutsatt att elementet är på 4 Ohm, vilket jag ska kolla först.

Mvh
iskall

norrloader
28 mars 2007 · 96 Inlägg

iskall skrev:

norrloader skrev:
Tjena !

Här har du en länk till ohm och högtalarinkoppling hur belastningen blir på högtalare resp. slutsteg:

http://www.dls.se/pdf/Subwooferinkoppling.pdf

Tack för informativ länk.

När jag tittar på ruta tre på översta raden så tolkar jag det som att jag behöver sätta vippbrytarn till 2 Ohm, förutsatt att elementet är på 4 Ohm, vilket jag ska kolla först.

Mvh
iskall

Utan att veta någonting om steget, tolkar jag det så oxå

=================
Knowledge is useless, unless no one know that you know what you knows...
=================
TT-Avant
28 mars 2007 · 6 851 Inlägg

Ditt steg är fortf. i 4ohm vid bryggat läge, MEN, det får jobba lika hårt som vid 2ohm. hänger du med..

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
iskall
28 mars 2007 · 26 Inlägg

TT-Avant skrev:
Ditt steg är fortf. i 4ohm vid bryggat läge, MEN, det får jobba lika hårt som vid 2ohm. hänger du med..

Jag tror det. Så vippan undertill gör egentligen ingen skillnad, om steget fortfarande är i 4 ohm? Så vad har vippan med "1-2Ohm" i läge 1, och "2-4Ohm" i läge 2 för funktion?

zoopåse
28 mars 2007 · 1 171 Inlägg

Eftersom steget belastas på samma sätt som om två 2ohmshögtalare vore inkopplade så borde du använda läget "1-2ohm" i bryggkopplat läge med en 4ohmshögtalare.

Det omkopplaren gör är troligtvis att sänka maximala utspänningen till förmån för mer strömkapacitet eller något.

iskall
28 mars 2007 · 26 Inlägg

zoopåse skrev:
Det omkopplaren gör är troligtvis att sänka maximala utspänningen till förmån för mer strömkapacitet eller något.

Så står det mer eller mindre ordaggrant på steget, fast på engelska wink

Ronnie.L
28 mars 2007 · 914 Inlägg

iskall skrev:

TT-Avant skrev:
Ditt steg är fortf. i 4ohm vid bryggat läge, MEN, det får jobba lika hårt som vid 2ohm. hänger du med..

Jag tror det. Så vippan undertill gör egentligen ingen skillnad, om steget fortfarande är i 4 ohm? Så vad har vippan med "1-2Ohm" i läge 1, och "2-4Ohm" i läge 2 för funktion?

förmodligen är det en lite luddig angivelse till om man vill köra med 2 eller 4 kanaler. De 4 kanals steg jag kolla på brukar ha en knapp för 2,3 eller 4 kanalers körning alternativt 2 eller 4  som ditt steg då har. Det brukar vara ingång 1 och 2 respektive 3 och 4 som bryggas. vilket då  innebär att du måste använda nån av dem. Brygga mellan tex 2 och 4 ska då ej ge något ljud.

var lite rastlös..
http://www.xplodsony.com/files/manuals/ … Manual.pdf
där har du en manual till ditt steg på sida 4:a står det att du ska ha "highvoltage mode enabled".

Senast redigerat av Ronnie.L (28 mars 2007)

iskall
28 mars 2007 · 26 Inlägg

Ronnie.L skrev:

iskall skrev:

TT-Avant skrev:
Ditt steg är fortf. i 4ohm vid bryggat läge, MEN, det får jobba lika hårt som vid 2ohm. hänger du med..

Jag tror det. Så vippan undertill gör egentligen ingen skillnad, om steget fortfarande är i 4 ohm? Så vad har vippan med "1-2Ohm" i läge 1, och "2-4Ohm" i läge 2 för funktion?

förmodligen är det en lite luddig angivelse till om man vill köra med 2 eller 4 kanaler. De 4 kanals steg jag kolla på brukar ha en knapp för 2,3 eller 4 kanalers körning alternativt 2 eller 4  som ditt steg då har. Det brukar vara ingång 1 och 2 respektive 3 och 4 som bryggas. vilket då  innebär att du måste använda nån av dem. Brygga mellan tex 2 och 4 ska då ej ge något ljud.

var lite rastlös..
http://www.xplodsony.com/files/manuals/ … Manual.pdf
där har du en manual till ditt steg på sida 4:a står det att du ska ha "highvoltage mode enabled".

Fan vad go' du är! Stort tack. Har letat själv, men jag letar väl dåligt..

Provar detta sen, så löser det sig nog.

Ronnie.L
28 mars 2007 · 914 Inlägg

jag hoppas det löser sig för dig. Hör av dig när du testat.

iskall
28 mars 2007 · 26 Inlägg

Ronnie.L skrev:
jag hoppas det löser sig för dig. Hör av dig när du testat.

Nu är det bryggat, funkar fint. Men nu inser jag att elementet inte riktigt hänger med. Det skramlar på ganska modesta volymer, så det blir väl till att titta på ny bas också.

Tack för hjälpen!

Ronnie.L
28 mars 2007 · 914 Inlägg

kollat så frekvensen är inställd rätt likaså lpf/hpf ?

iskall
29 mars 2007 · 26 Inlägg

Ronnie.L skrev:
kollat så frekvensen är inställd rätt likaså lpf/hpf ?

Det är inställt på LPF, så det ska vara ok, men sen den där ratten med Cut Off-Freq, är jag inte säker på hur jag ska ställa.

Ronnie.L
29 mars 2007 · 914 Inlägg

genom att kolla på din manual gissar (i och med att den verkar steglös) jag på att om du sätter den så den pekar 10 i till att börja med så har du ett utgångsläge. Vrid den nedåt mot 50hz och  se vart du tycker det låter bäst. Prova med flera olika låtar och vrid på den upp och ned tills du känner att det låter ok. Dock inte säkert det hjälper något kan ju vara som du sa att din bas inte orkar wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang