Volvo 744GL B230F Startar inte, *Problemet löst*

Mattsvart
29 mars 2007 · 195 Inlägg

Hej folket!
Då har man åter igen problem med bilen Neutral .


Bilen: Volvo 744GL 88A B230F

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

*Symptom:

Bilen gick alldeles utmärkt (Missade inte eller nått svarade fint på gaspådrag medmer) tills en Polis kommer ut framför mig och stoppar mig vid vägkanten för kontroll.
Jag blinkade in och tryckte ner kopplingen och då dog bilen! Tänkte inte mer på det så jag rullade in.
När dom var klar och jag skulle åka iväg starta inte bilen, fick gnugga på startmotorn ett bra tag (brukar alltid starta direkt), så starta den.
Men dog 5sekunder efter, mätarn föll rätt ner!
Sen höll den på så.
Trodde jag fått soppatorsk så jag sprang å tankade reservdunken.
Tankade och starta och bilen gjorde samma sak, startade och dog.

Vart bogserad till min skola, där vi gick gick igenom allt.
Förbättrade Jordpunkter med mer.

Efter ett tag så tog jag bort 4ans tändkabel och då startade hon och gick hela tiden. Satt tillbaka tändkabeln och hon gick.
Körde hem och bilen dog åter igen. men öppnade huven och tog bort 4ans tändkabel igen och startade, stog så ett tag. Sen satt jag tillbaka den och lyckades ta mig hem.

Nu startar inte bilen alls längre hur jag än gör.
Bara tänder till någon enstaka gång och snabbt men startar aldrig.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Har sökt på forumen och läst och många har haft liknande problem, Men dessa har inte funkat för mig. Så jag gör en eget ämne

Dessa delar har jag testat bytt från en bil där grejorna funkade.
#Hallgivare
#Fördelare
#Tändmodul
#Fördelarlock
#Tändkablar (Dom sitter rätt)
#Tändspole
#Reläna
#LMM


Båda pumparna går och den får bensin ur returen (en Halv liter på 30sekunder som de ska va) och i cylindrarna. Så besnin tillförseln är det inge fel på.

Det är ingen gnista på tändstiften eller ur tändspolen.
Det är ström till tändspolen (15+) med tändningen på.
Men den ger dock inte ut nån ström till fördelaren. Som den andra bilen gör. Överspänning?

Jag är tacksam för alla svar!

Senast redigerat av Mattsvart (7 april 2007)

Magnum81 Kapten
29 mars 2007 · 64 Inlägg

Har du kollat "svänghjulslägesavkännaren"?

Vägverket förstör våra bilar!
& Försäkringsbolagen diskriminerar ungdomar!!!
:mad:
Mattsvart
29 mars 2007 · 195 Inlägg

Menar du svänghjulsgivaren? det sitter hallgivare på min tongue

Mattsvart
29 mars 2007 · 195 Inlägg

Har även bytt Rotorn nu!
Tänkte om det vart överspänning i den
Utan resultat sad

Matzon
29 mars 2007 · 47 Inlägg

Gnugga ren säkringarna 1 och 11, det funkade på min.

Mattsvart
29 mars 2007 · 195 Inlägg

Matzon skrev:
Gnugga ren säkringarna 1 och 11, det funkade på min.

Fixar det imorn tongue får se om det löser sig tongue

Ska även testa en annan styrenhet imorn och om inte det funkar så har jag ett elschema hmm suck!

Mattsvart
30 mars 2007 · 195 Inlägg

Gnuggade dom rena och det funkade inte.

Äve testat annat spriderrelä men utan resultat sad

Mattsvart
1 april 2007 · 195 Inlägg

Bilen startade idag big_smile, höll på röra runt i kablarna lite här å var så de var väl nå glapp nånstans kanske. men den starta!.

Iaf så körde jag lite å sen skulle jag in till stan den gick ganska bra, missade om man drog över typ 4000rpm.
Så jag låg där i 90kmh å så plötsligt lös det till som fasen bakom mig! jag trodde det var min kompis som kom ikapp mig men ikke! när jag kikade i bakspegeln så var det en ca 5meter lång eldlåga bakom mig! och efter den släkts så låg det glödande bitar kvar på vägen!
Kolvringsbitar antar jag fick bogsera tillbaka bilen!  :? fysatan vad lejj jag är nu! Blir det till att riva motorn och kolla hur det ser ut  sad  sad

beemern .......
1 april 2007 · 2 655 Inlägg

haha fy faan va surt för dej du sad , ja vet hur trist de e. å precis såhär lagom till sommarn å värmen e påväg, illa illa sad

TPCBacon Bacon
1 april 2007 · 162 Inlägg

gratulerar til att ha skutit ut kolvringarna haha hur ly
kas man med det haha

Ha de Bacon
Volvo 245 "Turbo" (1977)
xorox_88 Smack that ass!!
1 april 2007 · 2 953 Inlägg

kan de inte bara ha varit nån stoppning ifrån en ljuddämpare då

Zombies, coming soon to a city near you!
www.nesdb.se ditt 8-bit forum på nätet
Volvo 242 DL "fd LowLife" (1982)
Volvo Amazon "It came from the swamp" (1965)
TPCBacon Bacon
1 april 2007 · 162 Inlägg

veldigt svårt att tro att det var kolvringarna har då inte hent mig non gong och poleren har åkt på varvstopet i 2år nu typ 20 till 30 minuter varje kväll så leta non anan stans där det fatas grejer typ i toppen ventiler kan smelta har hent mig dock över ladat och mycket mistendnig då det uptecktes för sent trode det var brensle brist då det lada 2,0 barmen visade sig vara not helt anat bra med en hel tendspole haha

Ha de Bacon
Volvo 245 "Turbo" (1977)
xorox_88 Smack that ass!!
1 april 2007 · 2 953 Inlägg

TPCBacon skrev:
veldigt svårt att tro att det var kolvringarna har då inte hent mig non gong och poleren har åkt på varvstopet i 2år nu typ 20 till 30 minuter varje kväll så leta non anan stans där det fatas grejer typ i toppen ventiler kan smelta har hent mig dock över ladat och mycket mistendnig då det uptecktes för sent trode det var brensle brist då det lada 2,0 barmen visade sig vara not helt anat bra med en hel tendspole haha

du råkar lixom inte vara lite onykter

Zombies, coming soon to a city near you!
www.nesdb.se ditt 8-bit forum på nätet
Volvo 242 DL "fd LowLife" (1982)
Volvo Amazon "It came from the swamp" (1965)
Mattsvart
1 april 2007 · 195 Inlägg

beemern skrev:
haha fy faan va surt för dej du sad , ja vet hur trist de e. å precis såhär lagom till sommarn å värmen e påväg, illa illa sad

Jopp är väldigt lej mig nu sad, ska iaf riva ner motorn och se vad som skett. men först komprisionsprova!


xorox_88 skrev:
kan de inte bara ha varit nån stoppning ifrån en ljuddämpare då

Hmm ja det kan det vara, fast bilen går väldigt illa nu.
Väldigt väldigt illa. ska iaf kolla.



TPCBacon skrev:
veldigt svårt att tro att det var kolvringarna har då inte hent mig non gong och poleren har åkt på varvstopet i 2år nu typ 20 till 30 minuter varje kväll så leta non anan stans där det fatas grejer typ i toppen ventiler kan smelta har hent mig dock över ladat och mycket mistendnig då det uptecktes för sent trode det var brensle brist då det lada 2,0 barmen visade sig vara not helt anat bra med en hel tendspole haha

Umm okej tongue.
Får se vad det kan vara hmm.

hehe lite komman och punkter hade inte vart till de sämre big_smilebig_smile

TobbeE_87 Fritidsforskande yrkesförare
1 april 2007 · 938 Inlägg

Tråkigt när sånt händer, tråkigt tråkigt, men de ska bli kul å se vad du kommer fram till ändå, låter s0om väldigt mysko problem du har fått...

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**
Mattsvart
2 april 2007 · 195 Inlägg

TobbeE_87 skrev:
Tråkigt när sånt händer, tråkigt tråkigt, men de ska bli kul å se vad du kommer fram till ändå, låter s0om väldigt mysko problem du har fått...

Jo självklart är de det neutral ingen bil nu.
Men allt lutar mot att katten har gått åt heliske

ironhead volvoraggare
2 april 2007 · 4 776 Inlägg

måste ha vart en grym syn när det kom 5 meter låga ur avgasröret men fan det är tråkigt när bilarna pajjar men alla lycka kommer sällan utan problem

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
gregolt teknisk konsult, inriktning konflikthantering.
2 april 2007 · 444 Inlägg

Lite okänsligt kanske, men jag skulle gärna vilja att du la upp lite bilder när du lyfter toppen och vad som väntar där under. Har någon sorts makaber förkärlek till bilder på motorhaverier och renoveringar, speciellt om det är lite "äldre" bilar. Dock känner jag inget annat än sympati för din situation och hoppas för din skull det inte blir så väldans dyrt, som det brukar bli ;|

Man köper int nå nytt, man köper nå gammart som racklar så man lär sig nå
Bi0HaZZarD Speed FMK
2 april 2007 · 849 Inlägg

Mattsvart skrev:
Hej folket!
Då har man åter igen problem med bilen Neutral .


Bilen: Volvo 744GL 88A B230F

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

*Symptom:

Bilen gick alldeles utmärkt (Missade inte eller nått svarade fint på gaspådrag medmer) tills en Polis kommer ut framför mig och stoppar mig vid vägkanten för kontroll.
Jag blinkade in och tryckte ner kopplingen och då dog bilen! Tänkte inte mer på det så jag rullade in.
När dom var klar och jag skulle åka iväg starta inte bilen, fick gnugga på startmotorn ett bra tag (brukar alltid starta direkt), så starta den.
Men dog 5sekunder efter, mätarn föll rätt ner!
Sen höll den på så.
Trodde jag fått soppatorsk så jag sprang å tankade reservdunken.
Tankade och starta och bilen gjorde samma sak, startade och dog.

Vart bogserad till min skola, där vi gick gick igenom allt.
Förbättrade Jordpunkter med mer.

Efter ett tag så tog jag bort 4ans tändkabel och då startade hon och gick hela tiden. Satt tillbaka tändkabeln och hon gick.
Körde hem och bilen dog åter igen. men öppnade huven och tog bort 4ans tändkabel igen och startade, stog så ett tag. Sen satt jag tillbaka den och lyckades ta mig hem.

Nu startar inte bilen alls längre hur jag än gör.
Bara tänder till någon enstaka gång och snabbt men startar aldrig.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Har sökt på forumen och läst och många har haft liknande problem, Men dessa har inte funkat för mig. Så jag gör en eget ämne

Dessa delar har jag testat bytt från en bil där grejorna funkade.
#Hallgivare
#Fördelare
#Tändmodul
#Fördelarlock
#Tändkablar (Dom sitter rätt)
#Tändspole
#Reläna
#LMM


Båda pumparna går och den får bensin ur returen (en Halv liter på 30sekunder som de ska va) och i cylindrarna. Så besnin tillförseln är det inge fel på.

Det är ingen gnista på tändstiften eller ur tändspolen.
Det är ström till tändspolen (15+) med tändningen på.
Men den ger dock inte ut nån ström till fördelaren. Som den andra bilen gör. Överspänning?

Jag är tacksam för alla svar!

Tråkigt att höra om dina problem. Hoppas det löser sig. är det bara katten som krånglar har du ju ändå kommit undan lindrigt så vi får la hoppas de. håller tummarna för dig!

Mvh Ludde

Mattsvart
4 april 2007 · 195 Inlägg

Ironhead skrev:
måste ha vart en grym syn när det kom 5 meter låga ur avgasröret men fan det är tråkigt när bilarna pajjar men alla lycka kommer sällan utan problem

Haha jo de tror jag med wink, en fin fin bild hade de varit big_smile.

Gregolt skrev:
Lite okänsligt kanske, men jag skulle gärna vilja att du la upp lite bilder när du lyfter toppen och vad som väntar där under. Har någon sorts makaber förkärlek till bilder på motorhaverier och renoveringar, speciellt om det är lite "äldre" bilar. Dock känner jag inget annat än sympati för din situation och hoppas för din skull det inte blir så väldans dyrt, som det brukar bli ;|

Bilder ska tas big_smile men det verkar inte va nå allvarligt med den, ska köpa en hallgivare imorgon och se, lämnade in den på verkstan och dom fick tydligen igång den så den gick bra



Bi0HaZZarD skrev:
Tråkigt att höra om dina problem. Hoppas det löser sig. är det bara katten som krånglar har du ju ändå kommit undan lindrigt så vi får la hoppas de. håller tummarna för dig! Mvh Ludde

Verkas lösa sig för mig big_smile hehe ska in å handla lite grejor på mekonomen imorgon!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang