Ok att leka civilpolis?

John87 Stolt Volvoägare
30 mars 2007 · 4 913 Inlägg

speedfreak racing skrev:
de där med lagbok i bilen kanske en skulle satsa på... kul å sätta dit dom för nån av deras knepiga lagar...

Blir lite jobbigt att bläddra igenom 3000 sidor för att leta efter ett specifikt lagbrott någon/några gjort wink

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
-Exet-
9 april 2007 · 53 Inlägg

Skulle aldrig få för mig att göra nåt sånt.. å till ovan.. Poliser får göra precis va dom vill..köra för fort om dom känner att dom behöver..me eller utan utryckning..dom behöver inte ha varken sirener eller blåljus på när dom e på utryckning bara om d "behövs" så du kanske ska låta bli att blinka på dom..att bevisa att dom inte har nån anledning att köra för fort e nog svårt...

gäller det där i sverige då eller? tror faktiskt mera på master_lars..
här i finland får iaf inget utryckningsfordon köra för fort om dom int använder blåljus!
trodde det var samma i sverige men..

Aerodynamik ...
9 april 2007 · 7 120 Inlägg

När vi åkte hem från Elmia (med familjen i en silver SAAB 9-3OG)
Det kom förbi en Porsche Boxter och en Corvette C5 i cirka 170-180.
Pappa som körde hängde på och dem bromsa in direkt, sen körde han om dem.
Fan va snopna dem såg ut. Jävligt kul var det!

Jonni
9 april 2007 · 1 256 Inlägg

Sebbson skrev:
Tycker ni att det är okej att skrämma folk som kör långt över hastighetsgränsen genom att hänga efter och blinka med helljusen?

Jag och ett par polare var påväg hem från en trevlig grillkväll. Klockan var väl runt 23:00 och jag körde rätt så lugnt. Plötsligt när vi är i en lång tunnel (lundbytunneln i Göteborg) flyger en gammal sleten golf förbi i vad jag uppskattar till 150km/h. Jag frågar mina kamrater om jag ska hänga på och så drar jag iväg. Jag kommer till slut ifatt golfen som då är uppe i 180 enligt mina mätare. Jag blinkar med helljusen och tutar ett par gånger. Golfen bromsar ner till hastighetsbegränsning och blinka åt sidan för att svänga. Då skrattar vi och fortsätter köra. Golfen står still tills vi inte ser honom i backspegeln längre.

Får man ha kul på andra bekostnad på detta vis? Efteråt har jag tänkt "Tänk om han hade fått panik och krockat eller liknande" och jag har lite dåligt samvete. Men jag tyckte också att det var jääävligt kul haha.

Har ni varit med om liknande händelser?

Sebbson, du tycker kanske det var kul.. Dock så tror jag inte det var lika kul för killarna som försökte göra samma sak på mig..

Läs noga, och se vad de andra säger

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=38751


Miklen skrev:
Skulle aldrig få för mig att göra nåt sånt.. å till ovan.. Poliser får göra precis va dom vill..köra för fort om dom känner att dom behöver..me eller utan utryckning..dom behöver inte ha varken sirener eller blåljus på när dom e på utryckning bara om d "behövs" så du kanske ska låta bli att blinka på dom..att bevisa att dom inte har nån anledning att köra för fort e nog svårt wink tongue

Polisen MÅSTE använda blåljus när kör för fort, annars bryter dem mot lagen precis som du och jag.. Samma straff!

Dom har lagar och regler de måste följa, har en bekant till mig som åkte dit på en så löjlig grej, han hade en cykel på cykelställ som täckte över regskylten, blev böter på det, dom överklagade och tog det till rätten och efter det så tog hans far som är pensionär tag i saken och förföljde polisen/poliser i ett helt ÅR, antecknade, fotograferade ALLA fel poliserna gjorde, fortkörningar, regelbrott etc... Detta drog dom upp i rätten och vann med!

Så polisen får inte bryta mot regler smile

Senast redigerat av Jonni (9 april 2007)

dusty Living in the fastlane
9 april 2007 · 2 616 Inlägg

mor och far har en röd saab med tonade bakrutor och sen helt utan någon som helst reklam ser väldigt stilren ut. så lånade jag en polisradio av en kompis en gång och satte på en fin antenn på taket och jag kan säga att då behöver man inte ens försöka göra sig till en polis för alla som ser än är helt övertygade om att jag var civilpolis smile

Nattugglan Idiot..
9 april 2007 · 285 Inlägg

Jonni skrev:
Polisen MÅSTE använda blåljus när kör för fort, annars bryter dem mot lagen precis som du och jag.. Samma straff!

Dom har lagar och regler de måste följa, har en bekant till mig som åkte dit på en så löjlig grej, han hade en cykel på cykelställ som täckte över regskylten, blev böter på det, dom överklagade och tog det till rätten och efter det så tog hans far som är pensionär tag i saken och förföljde polisen/poliser i ett helt ÅR, antecknade, fotograferade ALLA fel poliserna gjorde, fortkörningar, regelbrott etc... Detta drog dom upp i rätten och vann med!

Så polisen får inte bryta mot regler smile

Jag frågade en polis om du fick köra fort utan blåljus och sirener.
då svarade han att dom fick göra det om tex en biltjuv håller på snor en bil eller om det är inbrott någonstans så tjuven inte springer iväg innan dom har kommit fram

Senast redigerat av Nattugglan (9 april 2007)

roller
9 april 2007 · 40 Inlägg

Jag å en polare var ute å körda på Högsboleden i Göteborg för ett tag sen. Plötsligt kickar en mini van förbi oss i full fart så jag körde efter honom. Min kompis hade en tändare med en blå led under så han flasha honom. Han saktade ner å blinkade åt sidan å stannade. Men vi kickade förbi han bara å skrattade smile

RonnieH Ford är min grej!
9 april 2007 · 582 Inlägg

nä det är inte schysst att leka snut...

Från en helt annan del av Köping...
"Håll bilen fräsch, slipp wunderbaum...!"
Lindqvist Bil AB Ford Köping
Ford Fiesta "ST150" (2006)
Masaru hater
9 april 2007 · 656 Inlägg

har inte läst tråden men var inte detta som med Jonni's fall?

han tyckte då inte det var så himla kul tongue

when you're into it, you're into it. it consums you. it's all your money, it's all your time, it turns out to be you girlfriend, it turns out to be all your friends you surround yourself with. everybody knows what you are doing and how much you do it.. and it's the greatest thing when you can make it work right!...
Jonni
9 april 2007 · 1 256 Inlägg

Masaru skrev:
har inte läst tråden men var inte detta som med Jonni's fall?

han tyckte då inte det var så himla kul tongue

Jo det var skitkul! big_smile

Nästa gång jag råkar ut för något liknande så skall jag göra det ännu bättre, jag ska ringa snabbare så polisen tar dem "in action"

Kristian_L
9 april 2007 · 1 893 Inlägg

Sebbson skrev:
Tycker ni att det är okej att skrämma folk som kör långt över hastighetsgränsen genom att hänga efter och blinka med helljusen?

Jag och ett par polare var påväg hem från en trevlig grillkväll. Klockan var väl runt 23:00 och jag körde rätt så lugnt. Plötsligt när vi är i en lång tunnel (lundbytunneln i Göteborg) flyger en gammal sleten golf förbi i vad jag uppskattar till 150km/h. Jag frågar mina kamrater om jag ska hänga på och så drar jag iväg. Jag kommer till slut ifatt golfen som då är uppe i 180 enligt mina mätare. Jag blinkar med helljusen och tutar ett par gånger. Golfen bromsar ner till hastighetsbegränsning och blinka åt sidan för att svänga. Då skrattar vi och fortsätter köra. Golfen står still tills vi inte ser honom i backspegeln längre.

Får man ha kul på andra bekostnad på detta vis? Efteråt har jag tänkt "Tänk om han hade fått panik och krockat eller liknande" och jag har lite dåligt samvete. Men jag tyckte också att det var jääävligt kul haha.

Har ni varit med om liknande händelser?

Lite vanskligt att blåsa på så i just lundbytunneln, som de flesta Göteborgare vet, så finns det en kamera vid infarten och en längst ner i botten på långa nerförsbacken. dvs två åt båda hållen i tunneln. wink

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
940R
10 april 2007 · 1 567 Inlägg
What does a 9 volt battery and a girls asshole have in common?
You know it's wrong, but sooner or later your gonna put your tongue on it
im not drunk that's just torque steer 3 MPS
Kia Sportage GTline "GTline" (2016)
NiKKo Beemer driver
10 april 2007 · 26 Inlägg

Först av allt, jag har inte läst hela tråden. Men om någon får panik för man blinkar me heljusen och sedan krockar fortköraren eller liknande ska denne fortkörare inte ha körkort. Och om man stannar bara för helljusblink får man ju skylla sig själv, man kan ju lägga sig på laglig hastighet. Polis har nämliget några blåa lampor som dom brukar blinka med om man ska stanna big_smile om ni inte visste de. Så heljusblinka på för fullt! Man har tillåtelese o göra de när någon kör alldeles för fort wink

OO=00=OO E30 ist das Auto
"Holy Crap! I was born on my birthday!"
gym-mange
11 april 2007 · 46 Inlägg

det är inte ok (lagligt) att leka civilpolis, inte heller uniformerad polis.
föregivande av allmän ställning heter brottet man gör sig skyldig till, har gripit ett flertal personer genom åren för detta.

hoppas ni som gör detta slutar upp med dumheterna!
tänk på att de flesta lägar finns för att skydda oss, inte tvärtom.
se lagtext nedan....

15 § Giver någon sig obehörigen ut för att utöva
myndighet, dömes för föregivande av allmän
ställning till böter eller fängelse i högst sex månader.
Detsamma skall gälla, om någon obehörigen bär
uniform, märke eller annat tjänstetecken som giver
honom sken av att tillhöra försvarsmakten eller
annan kår i det allmännas tjänst eller kår, vars
verksamhet avser allmän samfärdsel eller
allmänhetens förseende med vatten, ljus, värme
eller kraft.

Är brottet med hänsyn till att det har medfört
betydande men för det allmänna eller för någon
enskild eller eljest att anse som grovt, skall dömas
till fängelse i högst två år. Lag (1999:792).

Volvo XC60 "Ocean race d4" (2015)
Jonni
11 april 2007 · 1 256 Inlägg

gym-mange skrev:
15 § Giver någon sig obehörigen ut för att utöva
myndighet, dömes för föregivande av allmän
ställning till böter eller fängelse i högst sex månader.
Detsamma skall gälla, om någon obehörigen bär
uniform, märke eller annat tjänstetecken som giver
honom sken av att tillhöra försvarsmakten eller
annan kår i det allmännas tjänst eller kår, vars
verksamhet avser allmän samfärdsel eller
allmänhetens förseende med vatten, ljus, värme
eller kraft.

Är brottet med hänsyn till att det har medfört
betydande men för det allmänna eller för någon
enskild eller eljest att anse som grovt, skall dömas
till fängelse i högst två år. Lag (1999:792).

Här har ni anledningen till att jag ringde Polisen när detta hände: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=38751

Det är alltså ett grovt lagbrott cool

Senast redigerat av Jonni (11 april 2007)

Frayze
11 april 2007 · 727 Inlägg

varför stanna när du / ni blinkar å tutar?? enda gången man stanna är väl ändå när det blinkar röttblått i fronten och hör sirenerna, annars är de bara å köra på å se glad ut

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966
predmartin Tekniker
21 september 2007 · 22 Inlägg

Var en biljävel som låg bakom mig och min polare häromdagen och började blinka med blåljus och vi stannade såklart...ur stiger en mörk kille som inte alls såg ut som en polis och bröt väldigt för mycket för att klara svenskprovet på polisskolan...så jag krävde att få se polisleg (fast jag redan där visste att han blåste mig)  jag gick ur bilen och en häftig ordväxling utbröt...slutade med att jag tröttnade på han och sänkte han....och jag är väldigt säker på att det inte var en snut för annars hade jag nog inte suttit här och skrivit nu.

-------------------------------------------------------------------
Audi RS4a 2001:a 470 hk - 600 Nm (Mål 600 hk)
Min sida: www.rs4.se
-------------------------------------------------------------------
KG
21 september 2007 · 385 Inlägg

predmartin skrev:
Var en biljävel som låg bakom mig och min polare häromdagen och började blinka med blåljus och vi stannade såklart...ur stiger en mörk kille som inte alls såg ut som en polis och bröt väldigt för mycket för att klara svenskprovet på polisskolan...så jag krävde att få se polisleg (fast jag redan där visste att han blåste mig)  jag gick ur bilen och en häftig ordväxling utbröt...slutade med att jag tröttnade på han och sänkte han....och jag är väldigt säker på att det inte var en snut för annars hade jag nog inte suttit här och skrivit nu.

Haha! Härligt! 1 poäng till Predmartin...

jonesono Personal- och beteendevetare
21 september 2007 · 1 082 Inlägg

940R skrev:
http://www.liveleak.com/view?i=92a_1176128408

Kul?

Mognadstest innan körkort - Ja, tack!
"Bra" att man skall behöva bli misstänksam även om det blinkar blå/rött i bakrutan.. att det finns så korkade människor är för mig en gåta.

Litterarum radices amarae, fructus dulces.
STriiiker
21 september 2007 · 609 Inlägg

Det lustiga är att jag råkat ut för en sådan skojare. Snacka om att killen vart bajsnödig när jag senare träffade på han o skällde ut han.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang