Fjäderben bak sopslut? (Volvo S60)

iaken Metalhôvve
30 mars 2007 · 25 Inlägg

Tjenare

sänkte min S60 idag med Kilen red. Den kom la ner lite över 2cm. Dock så notera jag en grej som jag har funderat lite på innan. vänster bak så har bilen alltid varit ca 0.5-1cm lägre. Trodde det var fjädern som va kass. Men problemet kvarstår nu efter sänkningen. Ser inte bra ut. Den är ganska exakt 1cm lägre där nu med. Jag har inte nivåmat, fyrhjulsinställning är gjort, däcktryck kollat. Allt är kollat på plan mark.

"Dricker du även mjölk från frigående höns?"
whitesnake Fiat och Alfa Romeo mekaniker
30 mars 2007 · 285 Inlägg

Är dämparna bra? kolla det genom att gunga bilen, den ska gå upp sen ner och stanna.

iaken Metalhôvve
30 mars 2007 · 25 Inlägg

whitesnake skrev:
Är dämparna bra? kolla det genom att gunga bilen, den ska gå upp sen ner och stanna.

Um jo det funkar. Men iom att det bara är på ena sidan så kompenserar den som är hel på andra sidan? Jag tänkter chansa och byta dämparna bak. De har ju rullar 11000 mil. Fram är utbytta och har rullar ca 4000. Så va fasen. jag återkommer med resultat. F.ö så ser bilen generellt lägre ut bak än fram. dålig symmetri smile

"Dricker du även mjölk från frigående höns?"
whitesnake Fiat och Alfa Romeo mekaniker
30 mars 2007 · 285 Inlägg

Men om du har sänkt bilen så borde du köpa dämpare som är anpassade för fjädrarna, lika bra att byta alla 4 annars blir det lite konstigt. Orginaldämpare är inte byggda för de fjädrarna, de är antagligen för mjuka och slår igenom om det kommer gupp.

iaken Metalhôvve
31 mars 2007 · 25 Inlägg

whitesnake skrev:
Men om du har sänkt bilen så borde du köpa dämpare som är anpassade för fjädrarna, lika bra att byta alla 4 annars blir det lite konstigt. Orginaldämpare är inte byggda för de fjädrarna, de är antagligen för mjuka och slår igenom om det kommer gupp.

Mycket bra tips och jag har haft den tanken. Dock vill jag inte ha stenhård fjädring. I dagsläget har jag hyffsat mjukgång. Men var rekommenderas förrutom kanske Gula Koni. har sett röda någonstans för de som vill ha mer komfort. man e ju tyvärr inte gjort av pengar.

Edit: har nu varit och betalat för ett par Gula Koni. Får la dom på tisdag... smile

Senast redigerat av iaken (31 mars 2007)

"Dricker du även mjölk från frigående höns?"
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang