Bilen rycker efter växling, hjälp mig med detta irriterande problem.

aid
16 april 2007 · 6 Inlägg

Jag har problem med växlingen. Efter bilbytet från en gammal 740 till BMW 323ci har jag problem med kopplingen. Vad det beror på vet jag inte, jag släpper inte kopplingen för snabbt eller så..

Vet ni vad det kan vara?

mellowd Drop Shop
16 april 2007 · 926 Inlägg

hur menar du med rycker?
Går bilen dåligt?
Eller är det som ett glapp i drivlinan?
Klonkande ljud?

Om nått av de två sista så lär det vara kassa bussningar.

aid
16 april 2007 · 6 Inlägg

Vid varje växling så rycker bilen till en aning. Rycket kan jämföras med en liten hård inbromsning, ungefär så hade jag sagt att bilrycket ser ut.

Inga ljud eller  eller glapp är det, har inte haft detta problem tidigare.

Kan det möjligtvis bero på att jag börjar släppa koppling innan jag ger gas efter växlingen?

Inkster Fartsyndare/Musik-narkoman
16 april 2007 · 199 Inlägg

aid skrev:
Vid varje växling så rycker bilen till en aning. Rycket kan jämföras med en liten hård inbromsning, ungefär så hade jag sagt att bilrycket ser ut.

Inga ljud eller  eller glapp är det, har inte haft detta problem tidigare.

Kan det möjligtvis bero på att jag börjar släppa koppling innan jag ger gas efter växlingen?

bör isåfall vara tvärtom.. har märkt att (Jag iaf) ibland blir lite ivrig på gasen och börjar gasa när kopplingen är halvt "upptrampad" vilket resulterar i kopplingsryck... pröva däremot att koppla ur helt innan du gasar? *bara en tanke ingen kritik   (alla bilar är ju olika och köra också)

Jag kommer bara ihåg saker som är viktiga, Eller var det saker som som är oviktiga?
GurraG INGET ANNAT!!
16 april 2007 · 1 725 Inlägg

jaa det är nog körsättet det beror på.. är ju faktiskt rätt stor skillnad på 740 och bmw att köra

aid
16 april 2007 · 6 Inlägg

Ja, det är bara att pröva sig fram. Har nog inte blivit van än vid min nya bil. Tack för tipsen

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang