plugg i grenrör

jimmyjim
20 augusti 2005 · 16 Inlägg

hej... vad har jag för nått i mitt grenrör ??? en plugg eller nått...  måste väl gå att ta bort...  den minskar väl bara flödet..

http://www.saab4fun.com/upload/uppladd/ … 081900.JPG

carawelle
28 augusti 2005 · 460 Inlägg

Det är en stypning för att öka gasflödet och optimera bränsleblandningen speciellt vid låga varv..Ta bort en och bilen går dåligt nånstans i varvregistret

Germax
28 augusti 2005 · 12 086 Inlägg

Låter ganska troligt de carawelle säger, men tar du bort den ger du teoretiskt lite mer på toppeffekt. Efter motorn ska allt igentligen bara ut på smidigaste sättet. I insuget på vissa motorer så finns liknande "kullar" och grunkor i kanalerna men dom är ofta noga beräknade av tillverkaren att va där för att få turbolens mm så att bränslet blandas korrekt. Inget man ska paya

Sharky
29 augusti 2005 · 10 287 Inlägg

Plugg ??

Mina (dåliga) ögon tycker mer att det ser ut som felgjutning. Och det finns ingen anledning att stoppa in någon slags strypning i ett grenrör.
Att man i insug (plenum) har saker för sig beror oftast på att man vill ha jämn luftfördelning mellan cylindrarna. Men sedan skall själva rören (runners) till varje cylinder vara jämna och fina.
Titta på en topp + insug (runners) till en BMW M3 och jämför med en Volvo B18 så går det upp ett liljeholmens.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang