Hur länge kan man köra med dålig drivknut...

Raggarn84
19 april 2007 · 387 Inlägg

HoKkee skrev:
så lånt hinner du nog inte köra..
och andra frågan de är förmoldigen drivknutarna!

Jo, det jag tänkte kolla var vilken sida som är kass... (har köpt 1 drivknut)...

Raggarn84
19 april 2007 · 387 Inlägg

kwansa skrev:
okej om jag hoppar in med en till fråga?

Det låter som det sitter en sten i däcket fasten det inte gör det, funderar på om det är hjulagret. Det låter bara när jag svänger, åt båda hållen... Vänster fram däck smile

Brukar det vara vänster eller???

Raggarn84
19 april 2007 · 387 Inlägg

Jag har tittat nu, och den brummar/knackar när jag svänger åt båda hållet.. Men dammasken var sprucken på den vänstra...

bollen1986
20 april 2007 · 3 714 Inlägg

då e det nog den då det kan ha kommit in grus å skit i knuten så byt den å se o de blir tyst

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM
jonTe
20 april 2007 · 5 710 Inlägg

Raggarn84 skrev:
Åfan... det var en som sa till mig "om det brummar när du svänger vänster så är det vänster som är kass".. tänkte nästan att han hade fel...



Sheriffen_ skrev:

Raggarn84 skrev:
Hur vet man vilken sida det är som är kasst då?

om du svänger fullt åt höger och det brummar från drivknuten så är det vänster drivknut som är kass. och svänger du vänster och det brummar så är det höger drivknut som är kass

Det hade  "han"inte!
Svänger man vänster är det vänster hjul som driver eftersom den går kortast väg (därav att det alltid spinner på innerhjulet i en kurva) och därför är det VÄNSTER drivknut som är kass.
Helt tvärt om vi pratar hjullager.


Raggarn84 skrev:
Är det svårt att byta knuten? (funderar på att hissa upp den och titta), jag har aldrig bytt drivknut förr..

Njaee, snarare skitigt och jäkligt tråkigt.
Man:
• Lossar den stora muttern till drivaxeln (32hylsa)
• Hissar bilen.
• Ställer den på pallbockar
• Lossar undre spindelled.
• Lossar inre drivknutsdamask.
• Bänder ut spindeln men trycker in axeln.
• Tråcklar ut axeln.
• Sätter upp den i ett skruvstäd
• Lossar yttre damask och torkar bort fett kring centrum.
• Bänder ut en liten låsring i knuten som håller denna fast på axeln.
• Lätt våld och knuten lossar.

Monteras i omvänd ordning med ny damask och nytt fett.
Var noga med renheten! Grus i en drivknut förkortar livslängden enormt.

Lycka till!

MVH Jonas
..............
Raggarn84
21 april 2007 · 387 Inlägg

Jag vill slippa att ta ur axeln helt... kan någon beskriva lite mer i detalj??

PLZ

twin_cam Smålänning
21 april 2007 · 7 877 Inlägg

JonTe har beskrivit så detaljerat det kan bli tycker jag. Ska du göra det med drivaxeln fast på bilen så kan du räkna med att du blir:

1: skitig
2: förbannad
3: våldsam

Dessutom kommer du antagligen ge upp efter 2 timmar och 12 minuter och ta loss axeln ändå.

Och en dålig knut kan hålla allt från "runt hörnet" till flera tusen mil.

Senast redigerat av twin_cam (21 april 2007)

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Raggarn84
21 april 2007 · 387 Inlägg

ok... jag får väl försöka ge mig på det då...

Gräsberg
21 april 2007 · 1 002 Inlägg

den erfaren heter ja har av att byta drivaxlar o drivknutar så är det lättast att ta r hela axeln. innan du tänkt börja skruva! offra en 5-56 burk på att muttrar och bult! kan behövas! sen är de bara lycka till med mkt svordommar och allt annat trevligt!

"Det är slut med bilen den dagen då det kostar mer att parkera den än att köra med den"
______________________________
Raggarn84
21 april 2007 · 387 Inlägg

Men rinner inte växellådsoljan ur om man drar ur hela axeln?? (det gjorde det på en gammal Nissan som en släkting bytte axel på)...

Malmoe SSS -12
21 april 2007 · 3 217 Inlägg

Jag har kört med knakande drivknut (när jag svänger skarpt) i snart 2 år...

Och då har jag inte direkt kört lugnt!

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu
Suzuki Swift Sport "ZC32S" (2012)
Raggarn84
21 april 2007 · 387 Inlägg

Fuckface skrev:
Jag har kört med knakande drivknut (när jag svänger skarpt) i snart 2 år...

Och då har jag inte direkt kört lugnt!

okej......

Raggarn84
21 april 2007 · 387 Inlägg

Nu har jag lossat navskruven, (jag fick ej loss spindelledens mutter, men jag drog bort de båda som håller hela spindelleden på länkarmen).. Drog ut drivknut/axeln, det fattas ca 3-5 cm kvar tills den är ute...

Xoff Volvo tönt... =)
22 april 2007 · 2 344 Inlägg

jag har en dålig knut på en mazda jag lånar... å den knackar bara när man svänger mycket... å jag bryr mig inte, bilens ägare säger att så länge man inte är elak i kurvor så håller den i all evighet... å jag har varit i Jönköping på elmia å tillbaka (60 mil) å vecko pendlat 30 mil i flera månader med den... låter inte mer nu än när jag tog den... bara man är snäll i kraftiga kurvor brukar det inte vara någon fara...

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
SaabLejon ÖSM #1 -08
22 februari 2008 · 484 Inlägg

jonTe skrev:
Det hade  "han"inte!
Svänger man vänster är det vänster hjul som driver eftersom den går kortast väg (därav att det alltid spinner på innerhjulet i en kurva) och därför är det VÄNSTER drivknut som är kass.
Helt tvärt om vi pratar hjullager.

Xoff skrev:
jag har en dålig knut på en mazda jag lånar... å den knackar bara när man svänger mycket... å jag bryr mig inte, bilens ägare säger att så länge man inte är elak i kurvor så håller den i all evighet... å jag har varit i Jönköping på elmia å tillbaka (60 mil) å vecko pendlat 30 mil i flera månader med den... låter inte mer nu än när jag tog den... bara man är snäll i kraftiga kurvor brukar det inte vara någon fara...

Vete katten, när jag åkte till garaget började det låta rätt bra om knuten och på bara ett mil så dunkar det på rätt friskt.

Bara typiskt man inte fick med sig någon knut från reservdelsbutiken och nu befinner sig långt ute i skogen hmm

Om det som nu dunkar på redan i 80 blås rakt fram, tror ni man lyckas åka sträckan +20 mil, tur & retur ?

R.I.P.
2004-01-10
2007-06-17
olirc
22 februari 2008 · 245 Inlägg

Hade en Opel Kadett där jag blev tvungen att byta drivknuten iom att bilen började niga vid körning över 60-70 Km/h och vilken knut det var hade jag hört tidigare genom att svänga med max hjulutslag åt vänster eller höger och där det lät var det också vilken sida som var mogen för ett byte. Byt så fort som möjligt är iaf mitt råd.

SaabLejon ÖSM #1 -08
23 februari 2008 · 484 Inlägg

Får köra som en sk gammal tant* och byta fortast möjligast när jag kommer hem igen.

*Lär bli de absolut lugnaste milen i bilen historia.

R.I.P.
2004-01-10
2007-06-17
BBAD Utbildad hobbymekare
23 februari 2008 · 1 125 Inlägg

körde med en corsa å dom knackade när man körde raktfram å de höll iaf över 1 år innan ja skrotade den pga att den inte gick igenom besiktningen

Volvo 855 GLE "Low and Green" (1993)
SaabLejon ÖSM #1 -08
23 februari 2008 · 484 Inlägg

Hur mkt skulle du vilja beskriva att drivknuten knackade då ?

R.I.P.
2004-01-10
2007-06-17
Wikstromm Ett riktigt sprut de enda rätta
31 mars 2008 · 2 252 Inlägg

du kan köra med dåliga drivknutar tills kulorna faller ur eller knuten skär typ, men sen hur bra de är att bli stående mitt på vägen är ju en annan sak....

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang