Hur länge kan man köra med dålig drivknut...

Wikstromm Ett riktigt sprut de enda rätta
31 mars 2008 · 2 252 Inlägg

rscl skrev:
Hej,
Har också problem med drivknuten till min Renault Megane -00 - då det knackar när jag svänger skarpt åt vänster.

Efter en mil eller hårt körande börjar hela framvagnen vibrera så det dånar. Detta sker enbart när jag släpper gasen och försvinner om jag trampar ner gaspedalen jättelitet.

Håller bilen på att ge upp helt eller är det bara en ny höger drivknut som behöver bytas? Bör jag kolla upp detta ordentligt och sedan beställa den begagnad?

Vad tror ni att en drivknut går på (+arbete)?

låter de från höger sida?, kan ju vara den vänsta men mest troligt den högra, du kan ha lite dåliga bussningar nånstans också, men knuter ska du köpa NY köp inte begagnade de är inge bra, dom kostar ändå inte just nå mycket, typ 1000kr knuten o sen arbete på typ 1000kr

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
Netzki
31 mars 2008 · 165 Inlägg

Har en gammal peugeot som vi fick byta drivaxel på två ggr. Den ena knuten började dunka lite ett tag efter jag köpt den. Åkte jäkligt länge så. Till slut började ratten "svänga" av sig själv vid inbromsningar och det small riktigt ordentligt när jag svängde. Vid bytet fanns det inte nån knut kvar, den hade fallit isär. Den bilen hade dålig hjulinställning.

Volvons högra knut knäpper nu när jag svänger vänster, ingen fara än så länge, ändå har jag åkt så i kanske två månader. Den bilen hade också helt fel hjulinställning innan jag köpte den. Därför tänker jag inflika en fråga, tär en dålig hjulinställning på drivknutarna?

Wikstromm Ett riktigt sprut de enda rätta
31 mars 2008 · 2 252 Inlägg

Netzki skrev:
Har en gammal peugeot som vi fick byta drivaxel på två ggr. Den ena knuten började dunka lite ett tag efter jag köpt den. Åkte jäkligt länge så. Till slut började ratten "svänga" av sig själv vid inbromsningar och det small riktigt ordentligt när jag svängde. Vid bytet fanns det inte nån knut kvar, den hade fallit isär. Den bilen hade dålig hjulinställning.

Volvons högra knut knäpper nu när jag svänger vänster, ingen fara än så länge, ändå har jag åkt så i kanske två månader. Den bilen hade också helt fel hjulinställning innan jag köpte den. Därför tänker jag inflika en fråga, tär en dålig hjulinställning på drivknutarna?

dålig hjulinställning tär mer på däck och hjullager, jag vet inte vars du bor men där du bor kanske dom använder saltet rätt friskt på vägarna, så de torkar upp knut damaskerna mycket snabbare och då kommer de ju lätt in lite sand osv o då går de ruskigt fort att knuten blir dålig..

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
Markus_MR2
2 april 2008 · 761 Inlägg

Hur långt är ett snöre? kan så klart rasa när som om det väl börjat bli dåligt. Min saab har haft en dålig yttre högre drivknut i 2 år och 6000 mil, men nu är det dags.. Nu smattrar den vid acceleration rakt fram.

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66
olirc
2 april 2008 · 245 Inlägg

Markus_MR2 skrev:
Hur långt är ett snöre? kan så klart rasa när som om det väl börjat bli dåligt. Min saab har haft en dålig yttre högre drivknut i 2 år och 6000 mil, men nu är det dags.. Nu smattrar den vid acceleration rakt fram.

Jag bytte när min kadett började niga för andra bilar lol och det var ingenting kvar av kulorna eller vad det nu en gång varit i skålen roll så när din bil börjar bli artig mot andra bilar då är det definitivt dags.

Mr_Nicce
2 april 2008 · 143 Inlägg

Fuckface skrev:
Jag har kört med knakande drivknut (när jag svänger skarpt) i snart 2 år...

Och då har jag inte direkt kört lugnt!

hur gör du på SBP??

Adams
2 april 2008 · 135 Inlägg

inge problem hade en merca som knackade i drivknutarna.. testa lägg i backen å släpp upp kopplingen fort så brukar det bli bättre.. körde alla gånger 1000 mil

Greatsnyggo saabtok
2 april 2008 · 1 306 Inlägg

tills den  går sönder ?

SAAB= Se Andras Avundsjuka Blickar
Saab 9000 cse "Vinterpulkan" (1997)
Bobo
2 april 2008 ·

När min vänstra gav upp var det först lite missljud när jag svängde, sedan började låta lite mera, efter ett tag började det rycka i ratten den kunde få fullt rattutslag åt ett håll, då var det bara åka till kanten och stanna. sedan var det bara åka till verkstaden och få den bytt.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang