varningsblinkers och vanliga blinkersfel

biltjyv Bilplåtslagare
25 april 2007 · 77 Inlägg

hallå!

jag var precis iväg och besiktigade min bil jag fick ta över från svärfar big_smile (seat cordoba -98) och fick anmärkning på varningsblinkers, den fungerar inte.
på resan dit fungerade dom vanliga blinkersarna men så fort gubben skulle kolla
varningsblinkers så slutade dom också att fungera.

det borde väl vara något elfel skulle jag tippa på?!

enda sättet att blinka på nu är att hålla nere varningsblinkersknappen samtidigt som
man blinkar som vanligt med blinkersspaken big_smile och det kan ju sluta illa...

någon som kan råda bot på mitt probelm eller ska man behöva lämna in skrället
för dyra pengar?

mvh!

bamseladan
25 april 2007 · 3 Inlägg

en -98 borde väl bara ha ett vanligt blinkersrelä. får nog ström tillsammans med varningsbilnkersens relä, så det finns kanske ett spänningsfall på vägen? testa att byta reläerna och se om det hjälper. kostar inte så mkt, nåra hundra kanske..

Lada VAZ 1200-2101 "Zjiguli - Kopeika" (1975)
biltjyv Bilplåtslagare
25 april 2007 · 77 Inlägg

jag var iväg på en mek nu och han kunde inte hitta felet efter en timmes letande.
besök en SEAT-verkstad fick jag höra.

han kopplade nånting (el är inte min grej) mellan olika säkringar och då fungerade
blinkersana.

men det är även fel på centallåset och larmet så det får nog bli en dyr tur till Gösta Carlsson!

FAN!

mvh!

dj_padde
25 april 2007 · 1 813 Inlägg

på min s40 hade jag fel på blinkersarna.. dom lös ist för å blinka....  men då funkade varningsblinkersen som den skulle så jag tror varningsblinkersen har ett eget relä någon stanns.. kolla din instruktions bok om där e något relä till dina varningsblinkers annars tycker jag du ska ringa in till en verkstad som håller på med ditt märke och fråga dom.. kostar inget å fråga dom=)

Åk före du så väntar jag på dig där..!
Audi A4 (2006)
biltjyv Bilplåtslagare
25 april 2007 · 77 Inlägg

ska kolla upp det smile

senast jag ringde och skulle fråga om ljusomkopplaren så beordrade dom mig nästan att komma dit med bilen för "du kan inte vara säker på att det är den, det kanske är något annat"
men jag bytte den och sen fungerade bakljusen igen.

Jag blir snart galen på hur de kan behandla sina kunder.

Min bil har varit inne ett antal gånger för olika saker.

Följande saker har blivit åtgärdade vid olika tillfällen:

Byte av tätningslister (de satt inte fast vid leverans)
Elbackspeglarna (De hade inte monterats från fabrik (trots att det skulle ingå i det paket vi köpte))
Elbackspeglarna (ja två gånger var den inne, de "glömde" åtgärda det när den var inne samtidigt som bytet av tätningslisterna)
Justering av radiodel
Justering av radiodel (ja återigen inlämnad eftersom de sa att den fungerade första gången, alltså gjorde de ingenting (de kan inte åtgärda någonting de inte ser något fel på, trots mina beskrivningar av felet))
Justering av radiodel (ja, återigen eftersom de återigen sa att den fungerade. Jag fick då bli lite upprörd och de sa att de skulle byta antennfot)
Byte av plastkåpa (när de labbade med radiodelen repade de hela mittpanelen)
Justering av radiodel (förra gången bytte de inte antennfot eftersom den fungerade (återigen enligt personalen), men nu byttes antennfoten och det fungerade)
Värmestolen - förarsätet (brann upp)
1500 milaservice
3000 milaservice

Utöver detta har farthållaren varit "dålig" ända sedan jag köpte bilen. Den släpper ibland. Ibland kan den gå 10 mil, och ibland går den bara några hundra meter. Men eftersom det står i instruktionsboken "om du trycker in knappen för länge så håller farthållaren bara farten uppe i 400m", så har jag varit osäker på om farthållaren har varit dålig eller om jag bara tryckt fel, men eftersom det varierar mellan ett par hundra meter upp till 10 mil alltså ibland kan den gå 1 mil och ibland 150 meter. Så vet jag att det är fel på den, men det har tagit sin tid att komma fram till det eftersom det bara händer ibland.
Jag tog idag upp problemet, och de sa att de skulle åtgärda det genom lite justering vid bromspedalen där kontaktorn för att släppa farthållaren sitter.

Skrammel vänster fram Detta var problemet som de trodde var drivknuten, som jag har beskrivit om ovan.

Hur som helst, jag kommer glad i vågen och skall hämta min bil (som bara har ett års nybilsgaranti och räknar med att få betala några tusen (eftersom bilen är 1½ år gammal), för en drivknut som skall hålla 30000 mil, men går sönder efter 3400 mil). Då får jag i ansiktet att de inte har gjort ett jota med bilen. De sa att de inte hade reservdelar hemma.
VAD I HEL)#"(="# har jag väntat på i en vecka, och därför fått ordna reservbilar för min flickvän som åker 13mil varje dag, tänker jag...

Hur som helst så tar jag det lugnt och frågar, jaha, så det var inget fel på drivknuten då? Nej det verkar inte så svarar mannen där.
Ok, vad kan det vara då, frågar jag. Förmodligen ett lager, du får prata med Mathias på Måndag om det.
Ok tänker jag, här har jag lämnat in min bil, fått ordna en extrabil till min flickvän, och själv bli tvungen att ta bilen in till centrala Göteborg och betala 100:- i parkeringspengar, för att ni inte skall göra någonting, men sansad som jag är frågar jag istället om de inte har åtgärdat min farthållare.

Nej, de har väl testat den och eftersom den fungerade så gjorde de ingenting.
Varpå jag börjar koka... men håller ändå en lugn min, och säger att jag uttryckligen har förklarat mycket noga att det händer VÄLDIGT sällan och att man får testa många gånger om man skall upptäcka felet. Men ibland kan det komma varje gång man använder farthållaren.
Sedan säger jag att jag har pratat med en kille tidigare där och han sa att det har varit fel på Leon's farthållare tidigare och att det var en justering av bromspedalens kontaktor, men ni har inte ens kollat det?
Varpå han svarar: Det är mer än vad jag vet... Sedan ropar "Lillen...", och samma kille jag pratade med om pedalen och min trasiga "drivknut" för en vecka sedan, kommer fram och han säger att de säkert visst har justerat pedalkontakterna. Men jag kan sätta 10000:- på att han ljög mig rakt upp i ansiktet för att det snart är midsommar och jag är en jobbig frågvis kund som begär att ha en hel bil.

Hur som helst, jag väljer att tro på hans ord och får min bilnyckel och vandrar ut till bilen.
Jag testar farthållaren och efter 800 meter så släpper den, jag sätter på den igen och efter 600 meter släpper den.
Det skramlar ännu värre vänster fram, nu till och med när jag svänger till höger.

Så denna dagen när min bil skulle åtgärdas har jag fått betala 100:- i parkeringspengar plus massa krångel, och de har inte åtgärdat någonting.

Behöver jag nämna att när jag ringde klockan 14.00 så hade Mathias samt alla servicegubbar redan gått hem, troligtvis eftersom det är midsommar.
Jag tycker att det luktar bluff och båg. Tack och lov tog de inget betalt för den fina servicen, men det hade väl bara fattats. Givetvis har de jobbat undan så många bilar de bara kunde för att få komma hem tidigt, och lata sig.
Har servicegubbarna provision per avklarad bil? Ju snabbare en bil blir "klar" desto mer pengar till gubbarna?

Hur mycket skall man som kund tolerera?
Jag önskar det fanns en annan Seat-verkstad i Göteborg :x

Har ni några kommentarer om detta?

det är den verkstaden jag måste lämna in bilen hos lol

dj_padde
25 april 2007 · 1 813 Inlägg

aj då.. måste finnas en annan verkstad du kan lämna in den hos?! :S kan lämna den till någon privat som kan lite om bilar med.. hör med någon här på garaget som bor i närheten du kanske kunde köra hem till och så han/hon fick titta på den?! för en mkt mindre summa pengar..

Åk före du så väntar jag på dig där..!
Audi A4 (2006)
biltjyv Bilplåtslagare
25 april 2007 · 77 Inlägg

mjo. jag hittade en fin allverkstad nu i göteborg. hydro på ringön.
dom verkar vara ok där. fick massa tips ang. lite problem jag hade men ljusen smile

får hoppas att det fixar sig nu då. återkommer med rapport om problemet så man kanske kan hjälpa andra!

mvh!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang