Vad händer om "snuten" stannar en....!?

icklas
26 april 2007 · 539 Inlägg

Det jag vill veta är att om jag skulle ta å fixa turbo konventering i bilen min fast inte reg besikta den, vad händer då snuten stannar en å ser detta!?...

å samma sak gäller etanol konventering, måste en reg besikta då en etanol konventerar en bil!?

MVH

Nissan 200sx s13 "rbs13" (1991)
FireTraXX DFFL
26 april 2007 · 9 020 Inlägg

Inte varje dag som polisen ber en öppna huven, men vid besiktningkontroll (Om det heter så) så kanske de gör det.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
icklas
26 april 2007 · 539 Inlägg

å va blir då troligtvis följderna?:S

MVH

Nissan 200sx s13 "rbs13" (1991)
Amazon_123GT Driifter;)
26 april 2007 · 1 630 Inlägg

du får väl 600 i böter för obesiktigast fordon lr hur det är o så lär du ju få göra en regbesiktningen om det händer mer vet ja inte men de 2 lär ju hända iaf

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)
beemern .......
26 april 2007 · 2 655 Inlägg

jag undrar samma fråga. vad kan bli följderna?. vet ju de att vanlig kontroll så kan dom inte säga åt dej att öppna huven eller så. då måste man va misstänkt för brott och vilket som så måste dom ha samma papper som vid husransakan. men vid flygande besiktning så kan man ha otur att dom tittar, beror väl på hur bilen ser ut åså i övrigt...

men som sakt, va e följderna fall dom upptäcker de?...

icklas
26 april 2007 · 539 Inlägg

Nån som vet!?tongue

MVH

Nissan 200sx s13 "rbs13" (1991)
icklas
26 april 2007 · 539 Inlägg

läste på ett ställe att man tydligen får en månad på sig att visa upp den i original skick hoss en besiktningsman, om man inte göre inom en månad blire tydligen körförbud...

om nu detta stämmer!?...

MVH

Nissan 200sx s13 "rbs13" (1991)
Janne
26 april 2007 · 252 Inlägg

Du har ju en månad på dej att reggbesiktia.
Troligtvis får du en två som du måste åka in te besikningen med.

Angående etanol är det mer luddigt...
Vet inte hur de skulle upptäcka det...
Självklart får du en tvåa om inte avgasreningen funkar som den ska...

//Janne
Dobbermannen V8-pullver!
26 april 2007 · 60 Inlägg

En gång e bara böter, 600 tror jag, och man får ställa bilen vid vägkanten, sen skiter dom nog i att det är turbo i den, bara det att den är obesiktad. Besikningen kommer garanterat klia sig i huvudet och slå ner på att det sitter en turbo i den, om inte basikningsmannen är full eller mutad:) Värre blir det nog andra gången man blir stoppad. Har haft turen att inte blivit stoppad en enda gång i oreggad bil, även när jag åkte i min gammla Dragster-camaro med slicks, ingen reg-skylt, plast-kaross mm;) Om du blir stoppad flera ggr så skulle jag nog tippa på att du kan bli av med kortet...

Live hard, Die young.
Dobbermannen V8-pullver!
26 april 2007 · 60 Inlägg

Precis... Co, hc och Lamda måste va innom gränserna, sen får ju bilen inte ha mer hästar än det står i pappirus heller.

Live hard, Die young.
icklas
26 april 2007 · 539 Inlägg

Dobbermannen skrev:
Precis... Co, hc och Lamda måste va innom gränserna, sen får ju bilen inte ha mer hästar än det står i pappirus heller.

nää de tär ju sant dä mä hästarna, men det är som ni säger att oftast då som stannar en äre för blåsning å kontroll av körkort, inte nå lyft på huven å visa oss va du ha å komma mätongue... så har man en turbo under som inte ska sitta där igentligen så tror jag inte heller dom har en rullande landsväg mä sig så dom kan mäta upp hästarna:P..

MVH

Nissan 200sx s13 "rbs13" (1991)
Jooko
27 april 2007 · 88 Inlägg

med väldigt enkla ord!

Turbo+stannad av polis/besikningsman = besikning 1månad annars körförbud!

Sen får du inte heller egentligen göra nått annat än orginal på bilen! om du vill så skall du ha Bevis från Märket du kör att detta är"okey" eller sånna fall REG besikning!!

Hurricane DRIVER @ HWR.se
27 april 2007 · 621 Inlägg

Varför ens sätta i Turbo om ni har sån "snutnojja",
vad händer om man kör för fort sen då???? roll

- V8 - 4 ever . . .
_________________
FL3JM Inga konstigheter
27 april 2007 · 2 064 Inlägg

Hurricane skrev:
Varför ens sätta i Turbo om ni har sån "snutnojja",
vad händer om man kör för fort sen då???? roll

Ja eller hur.
Vill man ha kompressor, så tryck i det. Så länge det ser fint ut så lär ingen klaga.
Man kan ju täcka allt med plastkåpor som är jobbiga att ta av, dom ber ju aldrig en ta av plastkåpor i motorutrymmet när man besiktigar. Bara lacka alla kåpor i samma färg så ser dom inte om nått inte stämmer.

Etanol kan dom nog aldrig fälla dig för, dom lär knappast sticka ner en slang i tanken och sniffa på soppan om det är vanlig eller etanol. tongue

Team-Adolfsson Gödseldräng
27 april 2007 · 4 529 Inlägg

FL3JM skrev:

Hurricane skrev:
Varför ens sätta i Turbo om ni har sån "snutnojja",
vad händer om man kör för fort sen då???? roll

Ja eller hur.
Vill man ha kompressor, så tryck i det. Så länge det ser fint ut så lär ingen klaga.
Man kan ju täcka allt med plastkåpor som är jobbiga att ta av, dom ber ju aldrig en ta av plastkåpor i motorutrymmet när man besiktigar. Bara lacka alla kåpor i samma färg så ser dom inte om nått inte stämmer.

Etanol kan dom nog aldrig fälla dig för, dom lär knappast sticka ner en slang i tanken och sniffa på soppan om det är vanlig eller etanol. tongue

det sista hade du fel på
dom har en prov sticka och doppar ner i tanken så ser dom vad det är för inehål i den
körde på båt diesel i våran gamla merca och den rök som en ångbåt och farsan blev stoppad och då provade dom den stickan och han fick körförbud direkt haha

Hurricane DRIVER @ HWR.se
27 april 2007 · 621 Inlägg

Team-Adolfsson skrev:

FL3JM skrev:

Hurricane skrev:
Varför ens sätta i Turbo om ni har sån "snutnojja",
vad händer om man kör för fort sen då???? roll

Ja eller hur.
Vill man ha kompressor, så tryck i det. Så länge det ser fint ut så lär ingen klaga.
Man kan ju täcka allt med plastkåpor som är jobbiga att ta av, dom ber ju aldrig en ta av plastkåpor i motorutrymmet när man besiktigar. Bara lacka alla kåpor i samma färg så ser dom inte om nått inte stämmer.

Etanol kan dom nog aldrig fälla dig för, dom lär knappast sticka ner en slang i tanken och sniffa på soppan om det är vanlig eller etanol. tongue

det sista hade du fel på
dom har en prov sticka och doppar ner i tanken så ser dom vad det är för inehål i den
körde på båt diesel i våran gamla merca och den rök som en ångbåt och farsan blev stoppad och då provade dom den stickan och han fick körförbud direkt haha

Ja men det har med skattelagstiftningen att göra!!!

E85 är ju ett miljöalternativ så vad ska dom göra???
Det som skiljer en bensinare från en E85
bil är ju i princip storleken på spridarna!!! BIG DEAL!!! N O T! ! !

- V8 - 4 ever . . .
_________________
crazy75
27 april 2007 · 190 Inlägg

Blir du stoppad med en bil med turbo som inte ska ha en sån, så åker du på regbesiktning. Vilket i praktiken innebär att du plockar av allt som är roligt på motorn och åker och besiktigar den med orginalprylar. Det är väldigt svårt att regbesiktiga en bil med turbo som inte har det ifrån början (förutom Volvo, dammit!!).

jag har varit bra nära att åka dit men då hade huvwirén gått av (oooooops) smile

There´s a very fine line between a hobby and mental illness
mebben Troligen galen...
27 april 2007 · 567 Inlägg

crazy75 skrev:
Blir du stoppad med en bil med turbo som inte ska ha en sån, så åker du på regbesiktning. Vilket i praktiken innebär att du plockar av allt som är roligt på motorn och åker och besiktigar den med orginalprylar. Det är väldigt svårt att regbesiktiga en bil med turbo som inte har det ifrån början (förutom Volvo, dammit!!).

jag har varit bra nära att åka dit men då hade huvwirén gått av (oooooops) smile

Hur menar du nu? En volvo med helbilsgodkännande och avgascertifiering är minst lika svår att besiktiga som nån annan bil...

crazy75
27 april 2007 · 190 Inlägg

Specificerar lite. Jag menade äldre volvo typ 240/740 som faktiskt har modeller med turbo som du kan rycka prylar ifrån och typa med. Inte nyare modeller som din tex. Om man däremot sitter med Honda eller som trådskaparens fall Mazda så blir det lite snärjigare.

Har däremot läst nånstans att dom håller på och ska ändra reglerna, är det nån som vet??

There´s a very fine line between a hobby and mental illness
gamlingen
27 april 2007 · 5 198 Inlägg

beemern skrev:
jag undrar samma fråga. vad kan bli följderna?. vet ju de att vanlig kontroll så kan dom inte säga åt dej att öppna huven eller så. då måste man va misstänkt för brott och vilket som så måste dom ha samma papper som vid husransakan. men vid flygande besiktning så kan man ha otur att dom tittar, beror väl på hur bilen ser ut åså i övrigt...

men som sakt, va e följderna fall dom upptäcker de?...

vid flygande besiktning kan dom nog be dej öppna både fram å bakluckan.. men vad händer när man nekar ?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang