Volvo 740 Mysterium!!!

Ohman_
28 april 2007 · 30 Inlägg

hej!! idag när jag skulle suga ur bilen på en massa skit så plåcka ja ur mattorna ur bilen så såg jag en massa vatten med skum men det var bara på förarsidan. både fram och bak.. bilen har stått i framåtlut förra natten. och nu idag så såg jag detta å undra var fan de kommer från.. har inte tvättat bilen på några dar. och har inte gjort nåt speciellt.. kan det vara nån ledning som går under mattorna med nån spolarvätska elr nåt sånt? :S

Volvo 740 (1988)
Jeebz
28 april 2007 · 541 Inlägg

Förmodligen värmekranen som läcker. Om det smakar sött om vattnet så är det glykol och då är det värmekranen eller värmepaketet. Plocka ner plasten vid pedalerna och känn om den är fuktig.

Senast redigerat av 744tic (28 april 2007)

Ohman_
28 april 2007 · 30 Inlägg

ja okej... de smaka sött/starkt å jävligt.. de är blött som över hela mattan.. var sitter den kranen? ärde dyrt att fixa?

Volvo 740 (1988)
Jeebz
28 april 2007 · 541 Inlägg

Sitter på torpedväggen bakom instrumentbrädan svart rund liten sak med slang in som går vidare till värmepaketet. Lite bökigt att byta den under ifrån vid pedalerna men det går.

Senast redigerat av 744tic (28 april 2007)

Ohman_
28 april 2007 · 30 Inlägg

men de är ändå nåt som inte stämmer.. det är absolut blötast ddär bak!! å det var inte så för några dar sedan då jag drog kablar till baslådan, och hade det hänt inatt elr nåt så borde de vara blötare under framsätet tyck ja!!

Senast redigerat av Ohman_ (28 april 2007)

Volvo 740 (1988)
Dawecool SkenLaddRacing
28 april 2007 · 9 Inlägg

Det kan också vara frisklufts-intagat till vänster nere vid fötterna som läcker när det regnar. Gjorde det på min bara att sätta lite silikon runt om. Lycka till!


/David

Senast redigerat av Dawecool (5 januari 2009)

Volvo 240 GL 16v "SLR-Edition" (1990)
Ohman_
28 april 2007 · 30 Inlägg

men de är inte bara vanligt vatten utan nåt me en massa skum när man trycker på mattan, som om någon har varit och hällt ut en massa diskmedel utan lukt!! för de luktar inget speciellt, kanske ja som har dåligt luktsinne men ja vet inte

Senast redigerat av Ohman_ (28 april 2007)

Volvo 740 (1988)
Skalleper
28 april 2007 · 55 Inlägg

Men helt ärligt 740 gör ut den i skogen och släng den där. det e ju bara ski!

Turbopinglan
28 april 2007 · 161 Inlägg

Du.. varför se ner på andras bilar egentligen? väldigt oseriöst beteende måste jag säga...
( svar till ovanstående nick) sad

Ska aldrig ha sämre bil än turbo!
Ohman_
28 april 2007 · 30 Inlägg

Skalleper skrev:
Men helt ärligt 740 gör ut den i skogen och släng den där. det e ju bara ski!

haru inget tips på vad de kan va för fel så tycker jag du inte behöv yttra dej här..

Volvo 740 (1988)
twin_cam Smålänning
28 april 2007 · 7 877 Inlägg

Dedär med skum låter skumt. Kan iofs vara så att glykol skummar, men låter ändå konstigt. Jag tror nämligen också på att värmepaketet/kranen läcker. Får du imma på rutorna om du kör med defroster?

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Ohman_
28 april 2007 · 30 Inlägg

defroster? värme elr? nej det kommer ingen imma och värmen är det inget fel på.. kanske att de kommer lite mindre värme än förut men jag vet inte.. det kommer värme iaf!!

Volvo 740 (1988)
Niklas1987 NO
28 april 2007 · 2 182 Inlägg

Skalleper skrev:
Men helt ärligt 740 gör ut den i skogen och släng den där. det e ju bara ski!

men helt ärligt dina bilar hör hemma på havets botten mad visst är det kul att klanka ner på andras bilar Skalleper.

nu tll ämnet tror som de flesta här att det är värmepaketet/kranen som läcker eftersom du skrev tidigare att det smakade sött, vad menar du med att det är bött där bak? vid baksättet eller skuffen?

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo
Ohman_
28 april 2007 · 30 Inlägg

nu tll ämnet tror som de flesta här att det är värmepaketet/kranen som läcker eftersom du skrev tidigare att det smakade sött, vad menar du med att det är bött där bak? vid baksättet eller skuffen?

där du har fötterna om du sitter bakom den som kör..

Volvo 740 (1988)
epapower
28 april 2007 · 593 Inlägg

alltså återigen, på 740 finns det bara 2 saker som kan leda till detta problem.. antingen friskluftintaget nere till vänster vid fötterna (förarsidan) lr läckande värmekran,, har du märkt att nivån sjunkit i vattenbehållaren  (expansionskärlet)??, vet annars att de brukar vara en sjukdom på dessa att det läcker in vid friskluftintaget!!!

och skummet du nämde kan bero p så mkt gammalt junk som legat på mattan, (nån kanske har tvättat mattan en gång i tiden med nått medel o nu löses de upp osv,,

hade exakt samma på min 740 och de skummade ordentligt (fråga mei inte varför),, men de vara bara att täta luckan och nu har de vart torrt o fint i över 1 år..

Och SKALLEPER,, omoget beteende från din sida tycker ja...

Ohman_
28 april 2007 · 30 Inlägg

okej tack för svaren!! ja har inte sett nån stor "vattenförlust" i behållaren. ja hitta dendär luckan å där va de alldelens torrt å de är som att vattnet inte kommer därifrån heller utan jag tro de är som ni säger värmekranen elr nånting vid själva paketet!

Senast redigerat av Ohman_ (28 april 2007)

Volvo 740 (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang