Saab 9-5 Kombi, 2,0T Vs 2,3T

stukastini
3 maj 2007 · 265 Inlägg

Hej, eftersom köpa bil delen är stängs så visste jag inte riktigt vart jag skulle posta detta. Ber om ursäkt om jag rör till det med att posta här.

Jag står i valet och kvalet mellan en Saab 9-5 Kombi, 2,0 eller 2,3T. Är en ung pappa (23år) så vill ha lite pulver under huven men det skadar ju inte om det är ekonomiskt heller.

Av vad jag har förstått så alla dessa generalfel som tex tändningskasseten (heter det så), kamkedjeras m.m ett fel som oftast förekom på 2,3T, inte 2,0T. Om det stämmer så har ju en 2,0T lite fördel för min del. 2,0T drar givetvis mindre bensin än en 2,3T också en fördel för min del.

Jag har testat en 2,3T på 230hk, aldrig kört en 2,0 men hört att dom är slöa, hur mycket sanning ligger  det i de? Något som är givet om jag köper en 2,0T är att den skall chippas till 215hk. Kan även tänka mig att dra på ett annat avgassystem för lite roligare ljud och ge motorn lite mer andrum, samt ett sportfilter. Dock, om jag gör alla dessa 3 saker,  kommer det ge mycket mer skjuts? Jag har ingen erfarenhet av Turbomotorer, har hitills ägt... Golf 3 2,0 16v Gti, Mazda 626 2,4Lv6, Honda Del Sol 1,?, Mazda 3 2,0L Doch, så som ni ser aldrig en turbobil.

Ett lätt-tryckare som 2,0T svarar ju tidigare än den riktiga Aeroturbon?, men kan inte ge effekt lika långt, dör ut snabbare. Känns ändå som att det skulle räcka till mig. So msagt, jag vet inte mycket om Turbo :S. Dags att ändra på det big_smile

Jag kommer köpa en bil av årsmodel 00-01 som det ser ut, lägga ca 70 000, bilen skall ha gått runt 10 000, inte så brutalmycket mer. Utöver dom 70 000 har jag ca 30 000 kvar, dvs chip med mera.

Tacksam för åsikter ang både 2,3T och 2,0T, och om min information är felaktig eller stämmer.

Mvh Stuka

-
KarlNilsson Örebroare i exil
3 maj 2007 · 970 Inlägg

En original 2.0t = Riktigt seg
en original 2.3t = Något mindre seg (finns två olika effektvarianter förutom Aeron)

Vet du med dig att du ska trimma mer i framtiden, blir det nog billigare att utgå från en 2.3t om man börjar räkna krona per hk. Dock skulle jag inte avråda dig att köpa en 2.0t, då dessa med mindre ingrepp går att få riktigt pigga. Åker själv en 2.0t med 234 hk/356 Nm och den går riktigt fint. Letar du efter en 2.0t kan du ha "turen" att hitta en fabrikstrimmad. På dessa ligger effekten runt ~190 hk, vilket ger betydligt bättre skjuts i grejerna.

Glöm inte att kolla så serviceboken är följd slaviskt. Är den inte det, köp inte bilen.

Angående kamkedja & DI. Vissa bilar får aldrig några bekymmer, medans andra strular. Men låt det inte avskräcka dig från att köpa en 9-5a, för det är riktigt bra bilar.

Bränsleförbrukningen på min bil ligger mellan 0.65-1.5 liter milen beroende på vilket humör jag är på, men brukar snitta 1.1 med rätt mycket stadskörning. Så det går att köra dom väldigt snålt. Men räkna med 0.85 i snitt om du inte enbart kör i stan.

Hej FRA!
stukastini
3 maj 2007 · 265 Inlägg

Tack _Kekke_ , jag har inte planer på att trimma mer i framtiden. Vill ha en rolig bil, med bra drag som samtidigt är relativ ekonomiskt. Att den drar över en liter vid lek gör ingenting, är man på det humöret så får det kosta lite wink

Hur vet man om den är fabrikstrimmad, dom har inget speciellt namn? Om inte säljaren har skrivit det då. Och om en är fabrikstrimmad, då är det onödigt att chippa den och så eller?

-
Saabpappa
3 maj 2007 · 4 Inlägg

Ang bensinförbrukning.
Om du ändå hade tänkt chippa bilen så kvittar det nog vilken motor du väljer. En 2.3 t med 230 hk tar nog inte mer bensin än en 2.0 t med samma hästkrafter. Kanske den stora motorn tar mindre t o m, om du hade tänkt använda kraften lite då och då, eftersom den större motorn inte behöver pressas lika mycket. smile
Min far har en 9-5:a sportkombi 2.3t från -03. Det är en lättrycks turbo med 185 hk från början. Han har chippat den med steg ett. Det gav cirka 229 hk och 379 Nm. Hans bil tar 0.85 i blandad körning.
Jag tycker att det är ett smart val att köpa turbo om man vill kombinera mycket hästkrafter med låg bensinförbrukning..

Jaja, det var lite av mina erfarenheter av 9-5:an. Lycka till!

jonTe
4 maj 2007 · 5 710 Inlägg

Redan fått bra svar men tänkte endå svara på dina frågor:

stukastini skrev:
tex tändningskasseten (heter det så),

Heter DI-kasett (Direct Ignition) eller tändkasetten om man så vill.

stukastini skrev:
Dock, om jag gör alla dessa 3 saker,  kommer det ge mycket mer skjuts?

Ja, helt klart!

stukastini skrev:
Ett lätt-tryckare som 2,0T svarar ju tidigare än den riktiga Aeroturbon?, men kan inte ge effekt lika långt, dör ut snabbare?

Mjaa det är ganska marginellt just på "uppstarten".
Mitsubishi-snurrorna är riktigt fina pjäser (betydligt bättre än Garrett dom sitter på icke Aero) som levererar luft tidigt och som håller i länge.
350Nm vid 1850RPM (aero) är ruuuskigt bra.


Lycka till i bilköpet!

MVH Jonas
..............
stukastini
4 maj 2007 · 265 Inlägg

"Om du ändå hade tänkt chippa bilen så kvittar det nog vilken motor du väljer. En 2.3 t med 230 hk tar nog inte mer bensin än en 2.0 t med samma hästkrafter."

Kanske är sant smile

----

Kikat på lite kit, vart inne på BSR´s sida, fann detta.....

Det är ju inte direkt några större prisskillnader mellan Steg 1R och Steg 2R, 1500:-. Skillnaden är att i 1R är det spridare, chip, och i Steg 2R är det spridare,chip, 2,5" avgas från kat. Är det väll värt smile?  Get dock ingen skillnad alls i nm, 358nm med båda. Så har jag missat nått, avgas ger inte så mycket? Men det ger iaf en härligt ljud, och det vill man ju åt.

På chipcenter.se kan man köpa ett kit för 12600:-, då ingår 2,5" från kat, chip, sportfilter, men inga spridare? På denna effekt måste man ha röda spridare enligt BSR, är det felaktigt?

Vet ni några andra sidor som ni rekomenderar istället för BSR?

Sen hörde jag att Saab motorer inte är så förtjust i dumpventilsbyte?! Grrr big_smile, vill ha fett "pyss"

Senast redigerat av stukastini (4 maj 2007)

-
Crille_9_5 BioPower by MapTun
7 maj 2007 · 238 Inlägg

Ta dig en titt på www.maptun.com Finns skön effekt att hämta där big_smile

Maptun #3 BioPower Inviduell
jonTe
7 maj 2007 · 5 710 Inlägg

http://www.nordictuning.se/
http://www.sqr.se/
http://www.speedparts.se

....är några andra kända SAAB-aktörer på marknaden.

På chipcenter.se kan man köpa ett kit för 12600:-, då ingår 2,5" från kat, chip, sportfilter, men inga spridare? På denna effekt måste man ha röda spridare enligt BSR, är det felaktigt?

Olika firmor har olika stategier för att nå en viss effekt. Det går inte att tänja på naturlagarna men man kan tänja på gränser.... smile
Helt klart är att det är mer "safe" med större spridare även om det kanske fungerar med originalen men att man får belasta de ganska hårt.

MVH Jonas
..............
stukastini
9 maj 2007 · 265 Inlägg

Tack för alla svar! smile, nu har jag lite att välja bland. Men tänker man efter så känns det helt klart värt att byta spridare i så fall. Varför pressa skiten ur nått som går att få bättre till ett rätt så överkomligt pris.

Får se om man kanske blir Saab ägare snart då, väntar på en ny strålkastare sen skall min bil ut på annons. Den började ta in vatten i lyset, tvungen att göra de just nu! tongue. Men men, det går på nybilsgarantin iaf så kostar inget.

Jag har dock fortfarande svårt om jag ska ha en 2,0, eller 2,3 tongue.

-
stukastini
15 maj 2007 · 265 Inlägg

Sorry att jag tar upp denna tråd igen, men det var en sak som slog mig. Jag en vän som jobbar på bilfrima, dom chippar inte men jag får väldigt bra priser på saker. Så vad det gäller steg 2 chip med mera får jag ju billigare om jag redan har monterat nytt avgas, filter och dyligt, då slipper ju chipfirman det (Vilken det nu blir). Då till frågan, om jag steg 1 chippar, billigaste, sen byter avgas, spridare, filter själv, blir då all info i chippet typ värdelöst? Tänkte om jag rubbar balansen då :S? Men å andra sidan så kan jag ju byta dessa saker först sen åka in till firma som chippar, då är ju allt redan på och kan optimeras.

-
KarlNilsson Örebroare i exil
20 maj 2007 · 970 Inlägg

stukastini skrev:
Sorry att jag tar upp denna tråd igen, men det var en sak som slog mig. Jag en vän som jobbar på bilfrima, dom chippar inte men jag får väldigt bra priser på saker. Så vad det gäller steg 2 chip med mera får jag ju billigare om jag redan har monterat nytt avgas, filter och dyligt, då slipper ju chipfirman det (Vilken det nu blir). Då till frågan, om jag steg 1 chippar, billigaste, sen byter avgas, spridare, filter själv, blir då all info i chippet typ värdelöst? Tänkte om jag rubbar balansen då :S? Men å andra sidan så kan jag ju byta dessa saker först sen åka in till firma som chippar, då är ju allt redan på och kan optimeras.

Som du säger, ett trimsteg är ju alltid avvägt programvara/hårdvara. Det bästa svaret får du väl egentligen om du tar kontakt med en trimfirma och rådfrågar dom. Fast klart, dom vill ju sälja så mycket som möjligt förmodligen... När jag trimmade min bil började jag först med ett enkelt steg 1, sedan hängde jag på avgassystem, aerokobra och lite sådana saker och åkte sedan och mappade om bilen efter de nya förutsättningarna.

Synd att det är en kombi du är ute efter, annars hade du gärna fått köpa min 9-5a:)

Hej FRA!
Team-Adolfsson Gödseldräng
20 maj 2007 · 4 529 Inlägg

här har du även en trim sida för lite bilar saab är vanligast
www.mpts.se

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang