Nytt/bygga ut det nuvarande ljudet i min golf?

AdamN
7 maj 2007 · 40 Inlägg

Tjena, jag har nyss köpt en Golf 4 -99 med originalljud i..

Det låter otroligt klent i mina öron så jag skulle vilja ha nåt met lite mer tryck i...

Jag är inte så insatt i ljud men jag hade tänkt lägga ut MAX 4 000, helst runt 3 500 smile

Vad är det jag behöver?
En bas har jag förstått, en som jag kan ha i bagaget, typ 10tum om det låter hyffsat....

Ska jag dra dit 2 högtalare i hatthyllan och ha dom befintliga originalhögtalarna också eller skita i hatthyllan och byta ut alla originalhögtalarna mot bättre?

Slusteg har jag förstått är ett "måste", kan ni rekommendera något?

MVH
Adam

eriksson87
7 maj 2007 · 590 Inlägg

Framsystem, Bas och ett 4-kanals steg borde funka fint.

AdamN
7 maj 2007 · 40 Inlägg

Du menar nya högtalare i framdörrarna + bas + slutsteg?

De andra högtalarna, ska dom inte kopplas in på slutsteget?

eriksson87
7 maj 2007 · 590 Inlägg

Mjo fast ett bra Framsystem är ju i stort sätt viktigast. Men resten av högtalarna kan du kanske sätta på huvudenheten. Vet inte hur många det
är men hatthylla + bakdörrar?

tsdi Egenföretagare
7 maj 2007 · 2 496 Inlägg

Jag skulle nog köpa ny Hu, på engång wink om det är orginal eller från typ 2000 så finns det massa å hämta i en bra ny huvudenhet wink

www.handlarbilar.se Fordonsbranschens nya annonsportal
AdamN
7 maj 2007 · 40 Inlägg

Är huvudenhet själva stereon? (med b.la volymknapp osv:D)

Ett 4-kanals slusteg, kan det ta 4 högtalare + bas?

Senast redigerat av AdamN (7 maj 2007)

tsdi Egenföretagare
7 maj 2007 · 2 496 Inlägg

AdamN skrev:
Är huvudenhet själva stereon? (med b.la volymknapp osv:D)

Ett 4-kanals slusteg, kan det ta 4 högtalare + bas?

Precis smile köpte precis en Pioneer, hade en dålig innan med slutsteg å bas, så bytte jag bara huvudenhetens så vart det 5 x bättre smile

www.handlarbilar.se Fordonsbranschens nya annonsportal
AdamN
7 maj 2007 · 40 Inlägg

Gubbar, va tror ni om detta?

MDS Fanatic FF520 5,25" 2-vägs koaxial, 749 KR x2= 1500 kr, 80x4 WRMS= 320WRMS
MDS Active Force 10BP aktiv baslåda, 1399 kr (verkar vara inbyggt slutsteg eller har jag fel?)
Och slutsteget: MDS C4 4-kanalsslutsteg (4x80WRMS max) 1399kr...

Då driver väl slutsteget de 4 högtalarna (som jag sätter i dörrarna) och basen har ett inbyggt slutsteg?

Allt detta för 4300, är det bra eller har jag fattat allting fel?passar det ihop?

eriksson87
8 maj 2007 · 590 Inlägg

visst funkar det.! smile Annars såg jag att DBakuten har ett paket med kicker högtalare + mutant steg. Ingen bas dock men en Kenwood CD istället? 4300kr

Sen har Netonnet en del olika paket med blaupunkt raktigenom.

tsdi Egenföretagare
8 maj 2007 · 2 496 Inlägg

AdamN skrev:
Gubbar, va tror ni om detta?

MDS Fanatic FF520 5,25" 2-vägs koaxial, 749 KR x2= 1500 kr, 80x4 WRMS= 320WRMS
MDS Active Force 10BP aktiv baslåda, 1399 kr (verkar vara inbyggt slutsteg eller har jag fel?)
Och slutsteget: MDS C4 4-kanalsslutsteg (4x80WRMS max) 1399kr...

Då driver väl slutsteget de 4 högtalarna (som jag sätter i dörrarna) och basen har ett inbyggt slutsteg?

Allt detta för 4300, är det bra eller har jag fattat allting fel?passar det ihop?

Jag tippar på att orginalet är bättre än mds ;smile

www.handlarbilar.se Fordonsbranschens nya annonsportal
AdamN
8 maj 2007 · 40 Inlägg

Asså, är MDS dåligt?

Vad är skillnaden mellan aktiva och passiva basar? är det aktiva man ska ha eller?

EDIT: Har jag helt fel eller kan jag svaret själv; aktiva baslådor har inbyggt slutsteg medans passiva baslådor måste man köpa slutsteg till?


är      Sony XS-AW81P5 nåt att ha? (Aktiv baslåda från netonnet..)

Senast redigerat av AdamN (8 maj 2007)

tsdi Egenföretagare
8 maj 2007 · 2 496 Inlägg

Jag säger såhär, om du är missnöjd med orginalet i en golf, då kommer du INTE vara nöjd med mds wink

Aktiv har inbyggt slutsteg och "puttar på lite" på de lägre tonerna, det är inget man får ut nån "dunka dunka" av wink

www.handlarbilar.se Fordonsbranschens nya annonsportal
AdamN
8 maj 2007 · 40 Inlägg

Med andra ord ska man satsa på en passiv baslåda med ett slutsteg?

Blaupunkt GTB 300, den baslådan är passiv och kostar 1300 på netonnet, är det ett bra val? Om jag skulle vilja ha ett slutsteg som kan driva den och eventuellt två högtalare i framtiden, vilket ska jag köpa då?

skånefisken
8 maj 2007 · 99 Inlägg

mds grejer e väl helt ok men finns ingen anledning för dig att köpa 5,25" koaxial fram eftersom du troligtvis har lös diskant som de e ida. E de tyngre ljud du vill ha så satsa på en br huvudenhet å en baslåda så dunkar de på. Ska man sen byta ut framsystem ect så blir de mer pengar, sitter i samma sits nämligen å vill inte lägga ut för mycke men bättre att satsa på bra grejer istället för smått plotter. De e min mening iaf smile

peter_1976 JDM
9 maj 2007 · 2 201 Inlägg

en bra huvudenhet, tex 6 tum koaxial både fram o bak o en bra baslåda o driv allt på steget istället för på stereon så får du finare ljud.

AdamN
9 maj 2007 · 40 Inlägg

Men det kostar väl en del känns det som?smile

Någon som har erfarenheter av Blaupunkt GTB 300?smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang