Montering hos bilstereohandaren,,rimliga priser?

TZ
12 maj 2007 · 58 Inlägg

Har dom senaste veckorna åkt runt till diverse bilradiohandlare i Gbg trakten för att få hjälp med byte av högtalare och slusteg.
Huvudenheten blir den befintliga.

Har landat på slutsummor kring 10 000kr, och det är också där min budget slutar.
Men har inte hos någon av dom fått något paketpris när vi väl räknat ihop vad jag skall ha.
Allt till ordinarie pris med monteringstider mellan 2,5-6h för byte av högalare och installation av slusteg.

Vill ha hjälp med montering och installation då jag vill ha det snyggt dvs osynligt och att jag sälv inte är speciellt kunnig inom området.

Vad har ni för erfarenheter kring detta?
Skall man behöva pruta eller skall säljaren räkna i hop ett paketpris i det tysta?
Vad är "rimliga" priser för montering?
Hur lång arbetstid är acceptabelt för byta av högtalare till en mindre bil och installation av slusteg?

ironhead volvoraggare
12 maj 2007 · 4 776 Inlägg

vad har du flr bil för det första då och hur ska steget sitta och vad har du för storlek på högtalarna nu då

Senast redigerat av ironhead (12 maj 2007)

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
TZ
12 maj 2007 · 58 Inlägg

Bilen är en bmw z3 och det skall sättas in 5,25 kit fram och 4 koax bak.
Steget skall antagligen gömmas i bagaget, vill inte ha något synligt alls.

ironhead volvoraggare
12 maj 2007 · 4 776 Inlägg

sånt fixar men ju plåttlätt ju tror att du kan det själv  jag var lite hjärndöd på slutsteg jag med innan jag hajja man skulle göra  sätt fast steget under bagageluckan sitter väll en liten sån eller skippa 4 tummarna i bak asså utan lägg pengarna på ett bra  framsystem

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
TZ
12 maj 2007 · 58 Inlägg

Har blivitt rekomenderad dessa kombinationer.

Hos MDS:

Fram: Kit Rainbow SLC230 2199:-
Bak: Koax Rainbow SLC 210 2099:-
Steg: 4kanals MDS GP4 2229:-

Hos BRL:

Fram:Kit Rockford Fosgate T152S Power 2998:-
Bak: Koax Rockford Fosgate T142C Power 998:-
Steg: 4kanals JBL GTO75.4 2998:-

speedfreak racing Arbetsnarkoman...
12 maj 2007 · 1 098 Inlägg

Tror mer på de BRL har mellan dom 2 kitten

Så länge det retar dej är ja nöjd ;)
Volvo 760 T5-R "Den urballade sleepern" (1988)
Audi RS4 "SRS4 Bullet Edition" (2001)
Puttson
13 maj 2007 · 296 Inlägg

fick du lyssna på sakerna?   fast det är ju så klart sårt att höra när dom står i en ställning rak framför dig å inget ivägen.   men du kan ju ändå fara till mds/brl å provlyssna å välja det du tycker om bäst

TZ
13 maj 2007 · 58 Inlägg

Det gör egentligen jag med.

Hos både BRL och DLS tyckte man att det är knappast någon ide att ens byta 4orna utan bara sata på framsystem och steg för pengarna.

Hos MDS skulle man ha bra även bak för bästa tryck iom att det inte är aktuellt med baslåda.

Fastande oxå för BRL först då steget verkar vara av bättre typ,högtalarna ser riktigt snygga ut, men hittade en test från Hifi&Musik där rainbow systemet blev bästa system under 3000:- (bland deltagarna fanns både Dls ultimate och rockford Power)

EDIT::

Fick lyssna och upplevde Rainbow som bra.
Hos brl fick jag lyssnat på Punch systemet och även det lät "bra"
Skitsvårt att höra när det står på väggen,men man inbillar ju sig att det blir mkt bättre i bil?

Monteringstiderna skiljer sig somsagt en del.
Fick höra allt ifrån 2-6h.
Vad är rimligt?

Senast redigerat av TZ (13 maj 2007)

Fredrik.Gustavsson
13 maj 2007 · 2 123 Inlägg

TZ skrev:
Det gör egentligen jag med.

Hos både BRL och DLS tyckte man att det är knappast någon ide att ens byta 4orna utan bara sata på framsystem och steg för pengarna.

Hos MDS skulle man ha bra även bak för bästa tryck iom att det inte är aktuellt med baslåda.

Fastande oxå för BRL först då steget verkar vara av bättre typ,högtalarna ser riktigt snygga ut, men hittade en test från Hifi&Musik där rainbow systemet blev bästa system under 3000:- (bland deltagarna fanns både Dls ultimate och rockford Power)

EDIT::

Fick lyssna och upplevde Rainbow som bra.
Hos brl fick jag lyssnat på Punch systemet och även det lät "bra"
Skitsvårt att höra när det står på väggen,men man inbillar ju sig att det blir mkt bättre i bil?

Monteringstiderna skiljer sig somsagt en del.
Fick höra allt ifrån 2-6h.
Vad är rimligt?

Punch är ju vad många använder så dom är ju grymt omtyckta och alltså måste dom vara bra.
Steget du kollar på är ett helt okej steg för dom pengarna.
Fick hem ett likadant härom dagen och jävlar vad snyggt det är : )
Har inte riktigt hunnit prova det än så jag kan tyvärr inte säga hur bra det är osv.
Men vad jag kan säga är att det är 500kr billigare hos nardik.com
Har du hört med det bolaget i GBG som heter CDR/CRD, vet inte riktigt vilket det ska vara, men dom har jag uppfattat som bra när jag läst på internet.
MVH Fredrik

Puttson
13 maj 2007 · 296 Inlägg

på mds har dom rätt ska du inte ha nån baslåda så skaffa bakhögtalare.   men ska du ha en bas så kör med bättre framsystem för det är ju där du sitter.

bilstylarn Avstängd
13 maj 2007 · 329 Inlägg

man vet ju att rockford och jbl är fina märken.mds rainbow låter lite thai made

Puttson
13 maj 2007 · 296 Inlägg

haha   thai made ?    vart tror du sakerna är gjorda ?   kina japan   det är dom flesta märkena,  och en del är det absolut inget fel på.     och det gäller inte bara högtalare !

Berra_
13 maj 2007 · 82 Inlägg

Här skulle jag också välja rockford/jbl. Rockfordkittet spelar riktigt bra med slutsteg!

Det där med montering är alltid svårt att säga då det ser ut olika i alla bilar och beroende på hur du vill ha det. Men vill du bara ha sakerna isatta ska det inte ta mer än 2,5h men vill du ha det snyggt och undangömt skulle jag kunna tippa på att det kan ta 4-5h beroende på vilken bil man har. Lättast om du åker och pratar med den som monterar hos firmorna som lättast kan bedömma hur lång tid det ska ta!

Det är inte ofta jag får paketpriser när jag är ute i affärerna och bara kollar läget utan det är när man nästan bestämt sig som man kan fråga vilket paketpris man kan få och då brukar det inte vara några större problem utan att man kan få ngn %.

Lycka till iallafall!

Mr_Gear Biltokig
13 maj 2007 · 870 Inlägg

Jag hade valt rockfortkittet och JBL steget då det ger riktigt mysigt tryck, men jag har fått för mig att Rainbow´s högtalare är mera finljud?
Sen skrev du att du provlyssnat "punch" systemet medans du skriver att BRL har föreslagit "Power" systemet.... OM det är så att du lyssnat på punch och inte Power av misstag så måste jag bara upplysa om att det är STOR skillnad mellan Punch och Power!

Volvo: Built to protect Volvo drivers from other Volvo drivers.
Saab 900S "Aero" (1991)
TZ
14 maj 2007 · 58 Inlägg

Verkar som dom flesta hade gått på BRLs förslag.
Jo, lyssnade på punch från början, sen när jag sa att jag kunde tänka mig att gå upp en prisklass så visade han bara alternativen,inget provlyssnande.
Men fick tillsvar att rockford är mer pop/bas högtalare än tex infinity/JBL.
Och att power serien är uppe bland tävlings nivå.

Riktigt svårt val detta, speciellt när BRL ärdom som hade gjort jobbet snabbast smile

Skall försöka åka bort en sväng och försöka lyssna på Power serien så återkommer jag senare.

Jompa_ Trucker
14 maj 2007 · 166 Inlägg

Jag tycker att du skall åka in till CDR och höra med dom, vad dom har för priser etc.
Jag har iaf bara bra erfarenheter där ifrån.


http://www.cdbilradio.com/

Jolle87
14 maj 2007 · 1 585 Inlägg

jag hade satsat på det från mds då rainbow är ett jävligt bra märke och fått bäst i test av många tester samt att dom spelar grymt fint ljud och även om du inte ska ha bas låda så ska du ha typ ett par 6x9 där bak för att få lite bas ljud och inte bara diskant.

gurenius
14 maj 2007 · 1 631 Inlägg

TZ skrev:
Vad har ni för erfarenheter kring detta?
Skall man behöva pruta eller skall säljaren räkna i hop ett paketpris i det tysta?
Vad är "rimliga" priser för montering?
Hur lång arbetstid är acceptabelt för byta av högtalare till en mindre bil och installation av slusteg?

Uppskatta installation är svårare, men några 2h tror jag inte på. Då blir det definitivt ett slarvigt jobb.

Nu har jag inte exakt koll på var högtalarna sitter i just din bil, men räkna med ca 1.000 kronor paret för installation. Till det kommer så slutsteg med kabeldragning, brukar ligga på runt 1.500-2.000.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.
Datsun 240Z "Fairlady Z" (1973)
ToTTeN Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
14 maj 2007 · 3 585 Inlägg

batteriet sitter ibak i din bil = possitivt.
5.25orna är det bara att dra en kabel i dörr listerna tar kanske 20-30 min per kabel (då hinner man även lista ut hur man ska göra.
lågnivå kabeln så tar det 30min-1 timme och dra.. och kostar nog extra pga alla sår de lär få på händerna.. sätta dit steget i skuffen upp mot hathllan.. 5 min.. koppla in och ställa in ljud 1 timma.

där har du min tids upfattning i alle fall..

ajust det. sätta i 4"are ibak.. 15 min st.. inklussinve kabel dragning och uppsågning av "lådan"

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
skånefisken
14 maj 2007 · 99 Inlägg

när jag kollat runt så har ja fått 1000kr/kitsystem i pris å sen 1000-1500kr för ett slutsteg......angående högtalarna du ska köpa så tycker ja också att du borde satsa på schyssta högtalare där bak, de e va ja hade gjort iaf. Sen tycker ja BRL:s förslag handlar väldigt mycke om bas.....finns säkert dom som gillar de

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang