kebab med svensknötkött

bilstylarn Avstängd
13 maj 2007 · 329 Inlägg

vart kan man äta en kebab med svensk nötkött i sverige?

FireTraXX DFFL
13 maj 2007 · 9 020 Inlägg

kebab med svenskt nötkött är inte kebab.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
bilstylarn Avstängd
13 maj 2007 · 329 Inlägg

vad ska det va.lamm kött? smakar inte lamm lite som rutten älg?
.såg på willys en påse som hette HALAL KÖTT det va lamm bitar med deras skelett och sånt

bilstylarn Avstängd
13 maj 2007 · 329 Inlägg

Kebab är turkiska för grillat kött. När kebaben kom till Sverige bestod den endast av lammkött, idag kan den dock även bestå av nötkött och fläsk.
Det finns flera olika varianter av kebab:

Döner Kebab: Det som oftast kallas kebab i Sverige. Ihoppressat kött på spett som skärs av vid beställning.
Samak Kebab: Grillad fisk på spett.
Shish Kebab: Grillat kött på spett.

__hogberg__
13 maj 2007 · 1 161 Inlägg

lamm smakar inte som röten älg lamm kött ä riktigt gött.. men möjligt att HALAL köttet har ben i sej men de ä de ju inte i allt lammkött som tur ä..

Mrjockos V8 Real Power - No Turbo Shit
13 maj 2007 · 544 Inlägg

Lamm e inte dumt alls på tal om ingenting:D hah

V8 - 4 Life
FireTraXX DFFL
13 maj 2007 · 9 020 Inlägg

Döner och shish-kebab är båda av lammkött där lammet blivit slaktat halal.
Alltså att halsen har skurits av och blodet runnit ur.

Ifall man slaktar en ko som vanligt så kan man kalla det kebab sen, men det är ändå inte kebab.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
bilstylarn Avstängd
13 maj 2007 · 329 Inlägg

halal metoden verkar bra.slippa blodet i köttet.jag åt massa kebab i turkiet och det var riktigt gott kan det ha vart lamm? åt på flera restauranger
går inte jämföra med kebaberna vi har här.köttet va mört och fint.saftigt

Jackeman
13 maj 2007 · 64 Inlägg

Jävligt schysst mot djuret att skära halsen av det och låta det dö av blodförlust.

Aerodynamik ...
13 maj 2007 · 7 120 Inlägg

Jackeman skrev:
Jävligt schysst mot djuret att skära halsen av det och låta det dö av blodförlust.

Självklart big_smile

bilstylarn Avstängd
13 maj 2007 · 329 Inlägg

det viktigaste är maten smakar.jo va tror ni om pressa lammkött sedan strimla och steka och lägga i pitabröd? eller hur gör man själv äkta kebab.vet du traxx

Vivendi Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
13 maj 2007 · 2 258 Inlägg

Lammkött är suveränt. Vi brukar köpa 6-8 lamm på hösten och stycka själva och ha i frysen. Bara man ser till att den som slaktar vet vad han/hon gör, att flå lamm är en konst, gör man fel smakar allt ullfett och det är INTE gott.

Det gäller också att man slaktar i tid, innan bagglammen blir baggar, bagge luktar och smakar VIDRIGT. Tackor går att äta, men passar bäst till köttfärs.

Lamm däremot är så mört och fint att det bara smälter i munnen vad man än gör med det vid tillagningen!

Hade vi lite mark till vårt hus skulle vi satsa på att ha egen fårdrift, jag tycker nämligen det är viktigt att veta att djuren haft det bra och att de betat bra och rent så att jag får rent och bra kött utan massa äckliga föroreningar. Dessutom vill jag inte ha importerat kött som fraktats runt halva jorden, inte för att köttet är mindre bra, utan för att närodlat/närproducerat är att föredra ur miljöperspektiv. Både när det gäller utsläpp och det där med att hålla landskapet öppet i min närhet, och att ge arbetstillfällen häromkring.

Lång utläggning om lamm, men äkta kebab är i alla fall lamm och lammkött är fantastiskt fint! Grillade lammrevben med mycket örtsalt och smör... Oooouh! Eller grillad lammfile... Ojojoj... smile

// Ellen smile

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!
bilstylarn Avstängd
13 maj 2007 · 329 Inlägg

fasiken va hungrig jag blev

bilstylarn Avstängd
13 maj 2007 · 329 Inlägg

en sån sak som egen odlade grönsaker är bara en riktig höjdare oxå,de ju hur man tatt hand om allt som spelar stor roll

laynus
13 maj 2007 · 256 Inlägg

Nödvändig tråd??

FireTraXX DFFL
13 maj 2007 · 9 020 Inlägg

laynus skrev:
Nödvändig tråd??

Nödvändigt inlägg??

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Sir_Ed
13 maj 2007 · 304 Inlägg

FireTraXX skrev:

laynus skrev:
Nödvändig tråd??

Nödvändigt inlägg??

Bravo big_smile

I have my own race...
Sir_Ed
13 maj 2007 · 304 Inlägg

Åt grillad lammfilé på spett idag. Himla gott! lol

Alltid beställer det när det står på listan. cool

I have my own race...
bilstylarn Avstängd
13 maj 2007 · 329 Inlägg

jag är övertygad.imorrn blir de handla lammfile .grilla det med potatis klyftor och en het tomatsås med färska grönsöker

FireTraXX DFFL
13 maj 2007 · 9 020 Inlägg

bilstylarn skrev:
jag är övertygad.imorrn blir de handla lammfile .grilla det med potatis klyftor och en het tomatsås med färska grönsöker

Va smaskigt, undrar om jag kan övertala mina föräldrar till nåt liknande big_smile

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang