Kryptiskt fel på ovanlig bil

Loffe123
15 maj 2007 · 527 Inlägg

Jag har en Daewwo Matiz vars check engine lampa tänds.
Men den tänds bara över 90 km/h.
Stänger jag av tändningen och sen startar igen så lyser ingen checklampa, men den tänds först igen över 90km/h.

Jag kan köra 5000rpm i 50-60km/h på tvåans växel UTAN att checklampan tänds.

Men kör jag över 90 km/h på femmans växel alternativt 80km/h på fyrans växel så tänds lampan. Men aldrig annars.
Det är hur sjukt som helst.
Det har inget med belastning att göra heller, för jag kan rulla i lång nedförsbacke och hålla minimal gas på femmans växel, men så fort jag passerar 90km/h så tänds checklampan.

Jag har bytt Lambdasond (orginaldel), vilket inte hjälpte.

Så, har vi några bilgenier här som kan klura ut vad som är fel?

Att koppla en scanner går inte heller, för felet sparas inte i bilens dator, för så fort jag stänger av tänndingen så släcks checklampan.

Hilfe bitte!
Helt galet fel...

Senast redigerat av Loffe123 (15 maj 2007)

Loffe123
15 maj 2007 · 527 Inlägg

Jag kopplade ur batteriet och nollade minnet i datan. Sen direkt efter kunde jag köra 130 km/h utan att Checklight lampan tändes, jag jublade och vände hem.
Men på vägen hem när jag åter passerade 90 igen så tändes lampan....gaaaah.

Hur kan checklampan tändas vid 90 km/h och 3500rpm (5:ans växel) men inte vid 50 km/h och 3500rpm (2:ans växel)?

Jag fattar ingenting, det är ju så sjukt. Jag kan tokvarva bilen på ettan utan att lampan tänds, men kör jag i 90 km/h så tänds lampan. Motorvarvet har ingen påverkan, utan det som verkar avgöra är hur fort hjulen snurrar, vad är det för en givare????
Knäppt!

Senast redigerat av Loffe123 (15 maj 2007)

Loffe123
15 maj 2007 · 527 Inlägg

Lampan tänds inte heller om jag segdrar bilen, dvs ger full gas på hög växel. Det spelar ingen roll, jag har försökt provocera fram lampan att tändas på alla möjliga sätt men det går inte. Det går bara om jag kör i 80km/h på fyrans växel, eller 90Km7h på femmans växel...

Munkis
15 maj 2007 · 1 637 Inlägg

Det är inte "game-over" lampan som tänds då? nejdå skämt åtsido , ja ska inte kasta sten i glashus tongue .. Ontopic!  Nu vet inte jag hur det är på dessa bilar men om du har möjlighet att kolla felkoder själv så föreslår jag att du gör det , kan vara en givare som är påväg att ge sig? annars kanske du kan höra med närmsta Daewoo mek om dom kan kolla felkoder för en rimlig peng ? brukar kunna ge lite bra tips på var man ska leta //David ,,,(hoppas du inte tog illa upp för skämtet)

twin_cam Smålänning
15 maj 2007 · 7 877 Inlägg

Vet inte heller hur det är med din bil, men på en del bilar så synkas hastighetsmätaren med insprutningen, och det kan vara så att styrenheten tycker bilen varvar fel i förhållande till hastigheten...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Loffe123
15 maj 2007 · 527 Inlägg

Det finnns ingen Daewoomek längre, Daewoo gick i graven. Det är Chevrolet numera som säljer bilarna under sitt märke, och de befattar sig helst inte med de gamla Daewoo bilarna.
Det går inte att köra en scanner heller, för inga fel finns sparade.
Jag har provat, man kortsluter bara två kontaker i diagnoskontakten så ska den blinka fram felkoden, men det gör den inte, eftersom checklapman inte lyser konstant.

Synkad insprutning med hastighetsmätaren???
Det låter ju helt sjukt.
Men att koppla ur hastighetsmätaren kanske vore en ide då!!??
Tack för lite feedback iallafall :-)

Bilen i övrigt går bra, ett par gånger så har tomgången varit hög och lite ojämn, men det gick över, skit på lambdan tänkte jag men den är bytt iallafall.
Ett par gånger har den kännts svag, men det kan mer ha varit en inbillning och har också gått över.
Den går alltså bra, och när checklampan tänds så märks ingen skillnad i bilens uppförande.

En följdfråga, att köra med checklapma tänd, hur illa är det? Kör den igång alla nödsystem då eller eliminerar den bara just det enskilda felet och sen kör vidare?
Om tex, min checklampa tänds, slutar lambdan att mäta då också och motorn går över till felsäkert läge och fetar på blandingen?
För det vore ju inge bra. Det känns jävligt dåligt konstruerat om det är så, att motorn går över till felsäkert läge och fetar på blandingen bara för att man tex har glömt dra åt tanklocket, jordfel eller något annat banalt.

Senast redigerat av Loffe123 (15 maj 2007)

Fredrik.Gustavsson
15 maj 2007 · 2 123 Inlägg

Loffe123 skrev:
Det finnns ingen Daewoomek längre, Daewoo gick i graven. Det är Chevrolet numera som säljer bilarna under sitt märke, och de befattar sig helst inte med de gamla Daewoo bilarna.
Det går inte att köra en scanner heller, för inga fel finns sparade.
Jag har provat, man kortsluter bara två kontaker i diagnoskontakten så ska den blinka fram felkoden, men det gör den inte, eftersom checklapman inte lyser konstant.

Synkad insprutning med hastighetsmätaren???
Det låter ju helt sjukt.
Men att koppla ur hastighetsmätaren kanske vore en ide då!!??
Tack för lite feedback iallafall :-)

Då får det väl bli att köra 90 km/h och felsöka med scannern då ? wink
Prova koppla bort givaren till hastighets mätaren och kolla om problemet avtar, det borde det göra.

Loffe123
15 maj 2007 · 527 Inlägg

Jag har ingen scanner, vet inte var jag kan få tag på en som passar heller och i verkstadsmanualen står det att man inte får köra motorn när man ska kortsluta diagnoskontakten för att på så sätt blinka fram felkoderna på checklampan.

Cheklampan släcks som sagt alltid när jag vrider av tändningen. Det kan ju inte vara något allvarligt fel då tycker man.

Loffe123
15 maj 2007 · 527 Inlägg

Förresten, kan man verkligen koppla ur hastighetsmätaren så där enkelt bara? Varför gör inte alla det och sen säljer bilen med för få mil på mätaren?
Vanligt eller?

Kettunen
15 maj 2007 ·

Loffe123 skrev:
Förresten, kan man verkligen koppla ur hastighetsmätaren så där enkelt bara? Varför gör inte alla det och sen säljer bilen med för få mil på mätaren?
Vanligt eller?

Varför göra nått sånt??
Det är bara att ta ut panelen & ändra siffrona 1 dag innan man säljer den om man inte har digital mätare wink
Men sen blir det knas om dom skulle läsa miltalen på bes papprena

Fredrik.Gustavsson
15 maj 2007 · 2 123 Inlägg

Loffe123 skrev:
Förresten, kan man verkligen koppla ur hastighetsmätaren så där enkelt bara? Varför gör inte alla det och sen säljer bilen med för få mil på mätaren?
Vanligt eller?

Ja det är jätte enkelt, sitter ju bara med en vanlig kontakt på baksidan av mätarhuset.
Kan koppla bort min på några min men det är ju bara onödigt, först och främst vill jag se hur fort jag kör och dessutom är jag ärlig när det gäller bilar.
Jag vill inte lura någon på en bil, känns som för mkt pengar för det är ju rent ut sagt bedrägeri.
Du kan koppla ut både givaren och mätarhuset men kopplar du bort givaren och felet slutar så ser du ju direkt att det är givaren det är fel på. Kopplar du ut hastighetsmätaren genom mätarhuset kan det ju vara allt annat som är fel : /
Behöver ju inte ens ha med hastighetsmätaren eller givaren överhuvudtaget kanske : /
Är ju bara en hypotes twin_cam hade som jag tkr verkar väldigt vettig dock.

Loffe123
15 maj 2007 · 527 Inlägg

Hur är det att köra med checklampan tänd då?
Går alla system över till felsäkert läge då och insprutningen fetar pautomatiskt på blandingen så fort lampan tänds?
För det är ju ursprungligen inget fel på bladningen, utan det är något elknas tror jag, det vore ju synd att få fel på blandingen bara för att checklampan tänds.

Fredrik.Gustavsson
15 maj 2007 · 2 123 Inlägg

Loffe123 skrev:
Hur är det att köra med checklampan tänd då?
Går alla system över till felsäkert läge då och insprutningen fetar pautomatiskt på blandingen så fort lampan tänds?
För det är ju ursprungligen inget fel på bladningen, utan det är något elknas tror jag, det vore ju synd att få fel på blandingen bara för att checklampan tänds.

Jag vet inte hur det funkar med sånna system men jag tror dock inte Daewoo har något sånt i och med att det är en så billig bil så kostar man inte på dom sånna system.
Det är vad jag skulle tro iaf. Hur känns bilen efter att lampan tänds ? Känns det trögt vid gaspådrag ? Går bilen sämre och bluddrar ?

Loffe123
15 maj 2007 · 527 Inlägg

Känns ingen skillnad som helst vad jag kan komma på, går bara fin fint.
Men själv så kokar man inombrods varje gång den tänds hehe. Det känns som härdsmälta för varje mil man kör med gula lampan tänd, så jag vill så snart som möjligt stanna och slå av och på tändningen igen för att släcka den.

Senast redigerat av Loffe123 (15 maj 2007)

Loffe123
15 maj 2007 · 527 Inlägg

Vad tror ni om det här då?
Jag har 10W40 i bilen, men rekomenderad enligt instruktionsboken är 10W30.
Kan oljan var för tjock, kan det lilla göra skillnaden!?

Fredrik.Gustavsson
15 maj 2007 · 2 123 Inlägg

Loffe123 skrev:
Vad tror ni om det här då?
Jag har 10W40 i bilen, men rekomenderad enligt instruktionsboken är 10W30.
Kan oljan var för tjock, kan det lilla göra skillnaden!?

Det har jag svårt att tro, men kan kanske vara värt ett försök ?

MrEbola EVOLUTION GARAGE
16 maj 2007 · 50 Inlägg

Att ha gammal eller fel olja i bilen kan pajja avgasvärdena vilket leder till att check engine-lampan lyser. Att det bara sker i 90 blås på femmans växel kan ha att göra med att motorn får anstränga sig lite mer i luftmotståndet och det är droppen som får bägaren att rinna över.

Mr_Gear Biltokig
16 maj 2007 · 870 Inlägg

problemet är att det är en daewoo om jag ska vara ärlig wink
nej förlåt vet att mitt inlägg inte var relevant... läs vad föregående talare skrev istället!

Volvo: Built to protect Volvo drivers from other Volvo drivers.
Saab 900S "Aero" (1991)
twin_cam Smålänning
16 maj 2007 · 7 877 Inlägg

Loffe123 skrev:
Vad tror ni om det här då?
Jag har 10W40 i bilen, men rekomenderad enligt instruktionsboken är 10W30.
Kan oljan var för tjock, kan det lilla göra skillnaden!?

Jag tycker inte att det verkar vettigt. Inte den lilla skillnaden i alla fall. Hade du haft dieselmotorolja (15W40) så kunde det haft med oljan att göra.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
isakare
17 maj 2007 · 272 Inlägg

Jag säger oxå hastighetsgivar problem.

Vad har du för rullomkrets på dina hjul jämfört med bilens orginaldimension ??

Åker helst på is =)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang