Tvätt av nylackad bil

Poon Knegare
18 maj 2007 · 302 Inlägg

Har hört att man inte ska tvätta en nylackad bil av en del samtidigt som jag tänker att det inte borde vara något problem me tanke på att när man bara lackar en del av en bil så polerar ju lackarn övriga delar så att det blir jämt och fint.
Så nu till min fråga, kan jag tvätta bilen utan att riskera något?
Jag har ju själv listat ut att man inte bör gå på me avfettning det första man gör iaf...

Tacksam för hjälp, får ju panik av att ha en smutsig bil...tongue

Poon
Love the sound...
E30Tompa Rörpulare
18 maj 2007 · 1 453 Inlägg

När min polare lackade sin audi quattro på audi fick han rekomendationen att inte tvätta bilen på ca 2 veckor...Vet ej varför men de va vad han fick höra!

Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd:)
"Life is lika a race track, you gotta go round and round..Sure some times you crash and burn but if you don´t make the turn you ain´t never gona learn"
Chevrolet Impala ss "White trash lowrider" (1964)
BMW 325im-tech II "M-tech Maddsan" (1989)
BMW E61 m5 (2007)
mstoltz Lackerare
18 maj 2007 · 159 Inlägg

Hej det stämmer!
Man skall helst vänta ca 2 veckor, detta bara för att lacken skall få härda ordentligt!

Och om man nu ändå vill tvätta bilen så skall man inte ha avfettning.

Jag tycker att du skall vänta ca 2 veckor för att vara på den säkra sidan, tror inte lackerarens garantier gäller om du tvättar bilen och nått skulle hända, eftersom du fått rekomendationer av han att inte tvätta,vaxa, eller polera bilen.

MVH

BESÖK LACKFORUM PÅ: http://lackering.forum24.se/
Poon Knegare
18 maj 2007 · 302 Inlägg

Har ju inte fått nån garanti iofs.. ;P
Bilen lackades i helgen och detaljer så som kofångare lister osv lackades i tisdags...
Men jag bör ändå vänta eller?

Poon
Love the sound...
mstoltz Lackerare
18 maj 2007 · 159 Inlägg

Ja det är min rekomendation, vissa säger att det går att tvätta och vissa säger att man skall vänta.

Varje bil jag har lackat har jag gett rekomendationen att vänta ca 2 veckor.
Detta är bara en säkerhet, som man vill ge.

Det är samma med nya bilar man köper, rekomendationen där är också att inte tvätta bilen och speciellt inte maskintvätt.

MVH

BESÖK LACKFORUM PÅ: http://lackering.forum24.se/
Poon Knegare
18 maj 2007 · 302 Inlägg

Okej, men att skölja av me vanligt kallt vatten kan väl inte skada lacken?
Vad kan det ge för konsekvenser om jag tvättar bilen trots allt ändå?

Poon
Love the sound...
mstoltz Lackerare
18 maj 2007 · 159 Inlägg

Nej jag tror inte det är nån fara att tvätta av med kallt vatten, men se bara till att du inte använder starka schampon, eller liknande, och hårda svampar.

Det som kan hända är att om lacken inte fått härda ordentligt och du tvättar med starka schampon och svamp så kan det bli missfärgningar i lacken osv. lite onödigt !

Detta är vad jag har hört, men aldrig varit med om.

MVH

BESÖK LACKFORUM PÅ: http://lackering.forum24.se/
Poon Knegare
18 maj 2007 · 302 Inlägg

Okej!
Är sonax glansschampo något som klassas som starkt? smile
Annars får jag väl nöja mig me att skölja av bilen me mycket vatten bara till nästa helg... sad

Poon
Love the sound...
Unander Evighetsprojektist
18 maj 2007 · 216 Inlägg

En kompis lackade sin framskärm och han fick höra då att eftersom den hade varit i ugnen så gick den tvätta och till och med polera direkt, han gjorde det och det var inga problem alls...men vet ju inte om det är olika från fall till fall...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang