Bra tips på stereo,bas och slutsteg

Streethawk Billjuds Wannabe
22 maj 2007 · 1 771 Inlägg

Hej, jo det är som så att jag är nybörjare vad det gäller bilbas, är mer indragen i hemma system och har alldrig använt ett slutsteg tidigare..

skulle vilja ha lite tips på bra grejjer.


en bra bilstereo och slutsteg behöves mest..


Basarna står mellan :
Zachry BX-S12 : 12" subbaselement. Effekt 500 W. 2 st

Eminence Beta 15" : Effekt 350 W RMS. Känslighet 98 dB. . 8 Ohm. 2 st

Peerless Resolution 15" : Effekt 1000 Watt Känslighet 91 dB 4 Ohm. 2 st

Högtalarna finns på ljudia.se

så jag behöver ett bra slutsteg som skulle kunna tänkas driva alla dom angivna

*EDIT* vilken av dom angivna basarna hade ni valt?

Senast redigerat av Absolut_Audi (22 maj 2007)

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.
Mitsubishi_power
22 maj 2007 · 20 Inlägg

jag skulle föreslå zachry basarna...jag har hört dom spela o det pumpade på rätt bra (= o de e värt priset och så kan du ta ett zachry steg när du ändå handlar på ljudia

Mitsubishi äger go japs go
Volvo S40 2,0t FasII "Trophy" (2003)
Drönirettab
22 maj 2007 · 21 761 Inlägg

Köp inte Eminence iaf, den är inte gjord för bil. Den är gjord för PA.

Senast redigerat av Drönirettab (22 maj 2007)

Streethawk Billjuds Wannabe
24 maj 2007 · 1 771 Inlägg

Blir 2 st perless Resolution 15" 1798kr eller finns det nåt liknande val för liknande peng? 

men fortfarande kvar vid slutstegen och stereon.. lite hjälp vore snällt

ett måste på stereon är att det ska vara flippfron och färg display

Senast redigerat av Absolut_Audi (24 maj 2007)

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.
tyzon
24 maj 2007 · 13 Inlägg

Ett slutsteg som jag kan rekommendera är Ultimate DLS A6 (4570kr) eller ett Reference RA10 (3995kr). Gå in på www.nardik.se beroende på hur mycket som du vill lägga ut på ett slutsteg. Dom har fler monoblock där med.
Pioneer DEH-P9800BT (5995kr) och den CD spelaren.
Om jag var du så skulle jag inte satsat så mycke pengar på kenwood. Men de är bara min åsikt.

Senast redigerat av tyzon (24 maj 2007)

Kornz Solfilmsmontör
24 maj 2007 · 947 Inlägg

Absolut_Audi skrev:
Blir 2 st perless Resolution 15" 1798kr eller finns det nåt liknande val för liknande peng? 

men fortfarande kvar vid slutstegen och stereon.. lite hjälp vore snällt

ett måste på stereon är att det ska vara flippfron och färg display

Lite mer info behövs för att göra någon rekommendation angående basar. Vill du ha finlir eller bara nått som dunkar?
Kan rekommendera att du köper 1 ordentlig bas istället för 2st med ett passande steg, Dls och magnat har väldigt prisvärda monoblock (monoblock betyder att där bara är 1 kanal på slutsteget, främst gjort för basar).

Har du tänkt utvidga systemet i framtiden? Om du har planerat de tycker jag du ska köpa en Alpine huvudenhet som har tidskomp så har du en bra grund. Alpine 9853-R kan ja rekommendera.

"Imagination is more important than knowledge..." -Albert Einstein (1879 - 1955)
Att tänka före man talar är som att torka sig innan man skiter.
Tigerofsweden
24 maj 2007 · 1 231 Inlägg

på tal om zachry , måste låna tråden , är detta nått att ha eller ?
http://www.blocket.se/vi/12078773.htm?ca=20_s
bättre än detta ?
http://www.dbakuten.se/detail.php?item_id=227

Kornz Solfilmsmontör
24 maj 2007 · 947 Inlägg

Tigerofsweden skrev:
på tal om zachry , måste låna tråden , är detta nått att ha eller ?
http://www.blocket.se/vi/12078773.htm?ca=20_s
bättre än detta ?
http://www.dbakuten.se/detail.php?item_id=227

Zachry lådan är typ 300kr billigare på Ljudia.se så du vet. Har ingen erfarenhet av Zachry men de ser ut som lite "billigare" saker i mina ögon så hade nog hellre satsat på kicker då.

"Imagination is more important than knowledge..." -Albert Einstein (1879 - 1955)
Att tänka före man talar är som att torka sig innan man skiter.
Streethawk Billjuds Wannabe
2 juni 2007 · 1 771 Inlägg

Kornz skrev:

Absolut_Audi skrev:
Blir 2 st perless Resolution 15" 1798kr eller finns det nåt liknande val för liknande peng? 

men fortfarande kvar vid slutstegen och stereon.. lite hjälp vore snällt

ett måste på stereon är att det ska vara flippfron och färg display

Lite mer info behövs för att göra någon rekommendation angående basar. Vill du ha finlir eller bara nått som dunkar?
Kan rekommendera att du köper 1 ordentlig bas istället för 2st med ett passande steg, Dls och magnat har väldigt prisvärda monoblock (monoblock betyder att där bara är 1 kanal på slutsteget, främst gjort för basar).

Har du tänkt utvidga systemet i framtiden? Om du har planerat de tycker jag du ska köpa en Alpine huvudenhet som har tidskomp så har du en bra grund. Alpine 9853-R kan ja rekommendera.

jag är ute efter bra bas så kompenserar jag finliret med 6*9'or istället.. men vad ska jag satsa på ? peerless basarna eller nåt annat i samma pris? behöver bara stereo och basar så kanske jag får låna ett slutsteg utav brorsan så länge.. men finns det nått bra paket pris på stereo och 6*9or nånstans?

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.
peter_1976 JDM
3 juni 2007 · 2 201 Inlägg

Absolut_Audi skrev:

Kornz skrev:

Absolut_Audi skrev:
Blir 2 st perless Resolution 15" 1798kr eller finns det nåt liknande val för liknande peng? 

men fortfarande kvar vid slutstegen och stereon.. lite hjälp vore snällt

ett måste på stereon är att det ska vara flippfron och färg display

Lite mer info behövs för att göra någon rekommendation angående basar. Vill du ha finlir eller bara nått som dunkar?
Kan rekommendera att du köper 1 ordentlig bas istället för 2st med ett passande steg, Dls och magnat har väldigt prisvärda monoblock (monoblock betyder att där bara är 1 kanal på slutsteget, främst gjort för basar).

Har du tänkt utvidga systemet i framtiden? Om du har planerat de tycker jag du ska köpa en Alpine huvudenhet som har tidskomp så har du en bra grund. Alpine 9853-R kan ja rekommendera.

jag är ute efter bra bas så kompenserar jag finliret med 6*9'or istället.. men vad ska jag satsa på ? peerless basarna eller nåt annat i samma pris? behöver bara stereo och basar så kanske jag får låna ett slutsteg utav brorsan så länge.. men finns det nått bra paket pris på stereo och 6*9or nånstans?

du kompenserar inte med 6x9:or. varför ska du ha det, du har (eller ska ha) baslåda
6x9:or spelar bas, fast det har du ju baslåda till det. satsa på tex ett bra kitsystem eller vanligt 6 eller 6,5 tums högtalare. finns mycket bra på tex brl till bra pengar

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang