Tanka hydraulolja i en dieselbil

Check
22 maj 2007 · 22 Inlägg

Hej, Är det någon på detta forum som har erfarenhet av att tanka hydraulolja i en dieselbil, och hur har det funkat i såna fall?

Anledningen till att jag frågar är att jag får över 200-400 liter hydraulolja per vecka som jag bara lämnar in till återvinning. Och den är väldigt ren och fri från föroreningar för den har gått i installationer inomhus.

Är det ungefär samma energi-innehåll i hydraulolja som diesel?

Jag vet ju att det går bra att köra gamla dieselbilar både med spillolja och fritösolja, så man tycker ju ren hydraulolja borde funka eller åtminstone om man blandar ut den 50/50 med diesel.

Bilen som jag ska prova i är en gammal Skoda Pickup men en 1.9 liters motor utan turbo.

Tror ni att dieselpumpen kan ta skada? Hydrauloljan är ju lite tjockare än diesel så den kanske får jobba extra hårt, men det ska ju smörja tillräckligt tycker man ju.

Jag har givetvis bara tänkt prova på sommaren för när det blir kallt så blir ju hydraulolja som sirap.

Jaja, är det nån som har nåt klokt att säga mig innan jag provar att hälla i 20 liter i tanken?smile

twin_cam Smålänning
22 maj 2007 · 7 877 Inlägg

Har ingen erfarenhet av det, men det borde funka.
En sak bara, och jag tycker du ska ta bort katten i så fall. Eftersom hydrauloljan är tjockare så kan det ju sätta igen katten.

Men testa du. Smörjer gör det i alla fall, och det mycket bättre än våran svenska skitdiesel.

Angående energiinnehållet så tror jag att du får lite lägre effekt och lite högre förbrukning, men vaddå? den är ju gratis.

Lycka till!!  Tala om hur det gick sen!

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Fredrik.Gustavsson
22 maj 2007 · 2 123 Inlägg

Är ju trots alla bara en gammal skoda så varför inte prova så kan du berätta sen.
Kan ju bli en rolig historia för barnbarnen  smile

hanomag
22 maj 2007 · 410 Inlägg

du kan ju först pröva att spä ut vanlig diesel med hydral oljan för att se ifall den överhuvudtaget kan tänka sig att vilja gå på det, typ börja med 80/20, Diesel/hydral olja

Copyright @ Rybbs Production
Melker_elk Blyfot och motor dödare
23 maj 2007 · 388 Inlägg

att spä med hydralolja är lika illa som att köra en bensinare med etanol, typ inget alls
men viss efekt förlust får du räkna med.
lyka te

Det är alltid lika kul att gasa tills det rasar då får man ju skruva isär å upgraddera.
Jag har alltid rätt förutom när jag har fel.
grattis å lycka te...
dreamcore
23 maj 2007 · 82 Inlägg

tror inte han är ute efter efekt! men va fan! kan du köra på rappsolja så kan du fan köra på hydra lolja! det värsta som kan hända är att det går sönder! då har du nått och skratta åt i alla fall!

Volvo v70 t5 "reaktor" (1999)
Check
23 maj 2007 · 22 Inlägg

Jag pratade med en arbetskamrat idag som provat att köra hydraulolja i sin brännare hemma till uppvärmningen på huset. Från början funkade det inte så bra, hydrauloljan var för trögflytande så pumpen fick arbeta ihjäl sig för att pumpa fram oljan. Så han fick montera en förvärmare före pumpen som värmde upp oljan till ca 40-50 grader och så att den skulle bli mer lättflytande och då gick det betydligt bättre.
Man kanske får ordna nån liknande konstruktion i bilen, men nån slags förvärmare som värmer 
upp oljan lite.

Och du har så rätt Softobbe, det är inte effekt jag är ute efter, utan det är mer gratis drivmedel  som lockar.

Skaune
23 maj 2007 ·

Frågar är hur det funkar när det når spridaren, när den är så tjock? Har faktiskt inte hört att nånn provat, men kan ju vara sspännande! tongue

darkwizard Fordonstekniker
23 maj 2007 · 1 740 Inlägg

Pröva på och lägg upp en film sen.

Lev livet, det kan ta slut fort
Saab 900 I16 "Blood Red Lady" (1989)
Benan
23 maj 2007 · 271 Inlägg

Ska du slå Hydrauolja i tanken??? Hydraulolja e ju bara en kraftöverförare, har inte ens nån större smörjande effekt än mindre nån förbränningseffekt.. Jag tror aldrig det kommer funka!! smile

DasAuto
23 maj 2007 · 2 751 Inlägg

kan man överhuvud taget blanda hydralolja med diesel.. blir de inte olja/vatten effekt..???

Who Djaa bless no man curse
Audi A6 (2009)
Mercedes W123 "240D" (1981)
Benan
23 maj 2007 · 271 Inlägg

Jag tror inte heller man kan det.. Olja kommer flyta på dislen, typ som på vatten..
Säljer en jäkla massa hydraulolja via jobb har aldrig ens hört tanken på att slå det i bränsletanken...!?

bumpe Lastbilsmekaniker
23 maj 2007 · 3 878 Inlägg

Gamla 1.9 dislarna utan turbo är ju inga precisions maskiner, men köra på trögflytande olja finns inte en chans...
Är inte säker men det kan sitta bränslekyl, den kan du ju avskaffa direkt...
Ev får du ställa på pumpen en del...
Men om du får hydral oljan till att flyta lika lätt som diesel så går det nog att få det att lira med smärre modofieringar...

Cobicon
23 maj 2007 · 179 Inlägg



Sen provade mythbusters teamet att köra en gammal mercaskorv på vegetabilisk olja med gott resultat, men är det ingen dyrgrip till bil så, PROVA!! smile smile

Senast redigerat av Cobicon (23 maj 2007)

"En kameleont, har den samma färg som sig själv?"
Check
23 maj 2007 · 22 Inlägg

ojdå, den där reningsmaskinen som han hade i filmklippet såg lite väl avancerad ut...inget jag är så sugen på att rigga upp i mitt garage.

bumpe Lastbilsmekaniker
23 maj 2007 · 3 878 Inlägg

Byt filter med ökad intervall istället, bara till att lära sig hur man byter och ha med sig ett att byta med, sen vet du ju hur länge ett filter räcker...

Check
24 maj 2007 · 22 Inlägg

Nu är det provkört. Jag hade 5 liter diesel i tanken, jag vet att det var 5 för tanklampan hade precis börjat att lysa. Så vi började med att hälla i 5 liter hydraul-olja i tanken så att det skulle bli en 50/50 blanding.
Sen så for vi ut och provkörde ca 3mil och pumpgasade ordentligt hela tiden så att det skulle rinna igenom ordentligt och under den provturen kunde vi då inte märka nån skillnad.
Men då tänkte vi att hydraul-oljan kanske bara lagt sig ovanpå dieseln och inte riktigt kommit fram till motorn än, så vi hällde i ännu mer olja i tanken för säkerhets skull, men vi var lite oförsiktiga så det kom väl i drygt 10 liter till.
Så nu var blandningen i tanken ca 25% diesel och 75% hydraulolja. Och med denna blandningen så körde vi några mil till utan att kunna märka att den gick sämre på något sätt. Den blev inte mer svårstartad heller.
Jag läste på behållaren till hydrauloljan vi använde att flampunkten var på 210 grader, jag vet inte riktigt vad diesel har för flampunkt, men det är nog betyligt lägre kan jag tänka mig.

Men vi får väl se imorgon hur det går, för då blir det en 20-mila tripp....och sen ger väl pumpen upp eller katalysatorn kletar ihop:)

gregolt teknisk konsult, inriktning konflikthantering.
24 maj 2007 · 444 Inlägg

Lycka till! Kul om det funkar prima, gratis drivmedel är ju fint! smile

Man köper int nå nytt, man köper nå gammart som racklar så man lär sig nå
Fredrik.Gustavsson
24 maj 2007 · 2 123 Inlägg

Checkster skrev:
Nu är det provkört. Jag hade 5 liter diesel i tanken, jag vet att det var 5 för tanklampan hade precis börjat att lysa. Så vi började med att hälla i 5 liter hydraul-olja i tanken så att det skulle bli en 50/50 blanding.
Sen så for vi ut och provkörde ca 3mil och pumpgasade ordentligt hela tiden så att det skulle rinna igenom ordentligt och under den provturen kunde vi då inte märka nån skillnad.
Men då tänkte vi att hydraul-oljan kanske bara lagt sig ovanpå dieseln och inte riktigt kommit fram till motorn än, så vi hällde i ännu mer olja i tanken för säkerhets skull, men vi var lite oförsiktiga så det kom väl i drygt 10 liter till.
Så nu var blandningen i tanken ca 25% diesel och 75% hydraulolja. Och med denna blandningen så körde vi några mil till utan att kunna märka att den gick sämre på något sätt. Den blev inte mer svårstartad heller.
Jag läste på behållaren till hydrauloljan vi använde att flampunkten var på 210 grader, jag vet inte riktigt vad diesel har för flampunkt, men det är nog betyligt lägre kan jag tänka mig.

Men vi får väl se imorgon hur det går, för då blir det en 20-mila tripp....och sen ger väl pumpen upp eller katalysatorn kletar ihop:)

Men se det från den ljusa sidan isåfall för du har ju alltid en bra historia för barnbarnen big_smile

Check
24 maj 2007 · 22 Inlägg

Ja, precis, provar man inget så får man inget veta. Jag har ju fått många svar från personer i den här tråden som tycks veta vad som ska hända ändå om dom aldrig har provat själv.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang