byta ratt i saab 9000 - hur göra med airbag ?

_fillan_ med lem
28 maj 2007 · 1 925 Inlägg

tjena ! tänkte byta ratten i min saab  men undrar vad jag ska göra med airbagen ?

någon som bytt ratt som har lite tips ?
vart hittar man billiga rattnav ? Mvh filip

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !
TMW-Performance Avstängd
28 maj 2007 · 914 Inlägg

Jag har för mig att man inte får byta ratt om man har Airbag? eller har jag fel? Aja det är mycket man inte får wink

Vissa faller för grupptryck, jag faller för laddtryck!
_fillan_ med lem
28 maj 2007 · 1 925 Inlägg

Saab900Racing skrev:
Jag har för mig att man inte får byta ratt om man har Airbag? eller har jag fel? Aja det är mycket man inte får wink

få r o får spelar la ingen roll tongue jag SKA byta ratt smile så äre bara big_smile

någon som har tips ?

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !
__JoCCe__
28 maj 2007 · 357 Inlägg

_fillan_ skrev:

Saab900Racing skrev:
Jag har för mig att man inte får byta ratt om man har Airbag? eller har jag fel? Aja det är mycket man inte får wink

få r o får spelar la ingen roll tongue jag SKA byta ratt smile så äre bara big_smile

någon som har tips ?

då kan du väl skänka din gamla ratt till mig.. smile

Heter de Lövena eller Löven??
Gizmojohan
28 maj 2007 · 3 295 Inlägg

koppla bort batteriet och vänta sedan i minst 30 min.. sen skruvar du bort själva airbagenheten och kastar den åt h**vete, eller varfrö inte koppla en lång sladd med spänningen 12 volt till kontakten.. fan vad det smäller! kolla min ratt i aeron så ser du ett tips på ratt..

*självklart ska inte aribagen ligga och skräpa i bilen pga sprängrisken!

MVH Johan

Senast redigerat av Slave_joe (28 maj 2007)

Jolle87
29 maj 2007 · 1 585 Inlägg

varför ska du slänga ut den ratten om jag får fråga:P? tycker den ratten du har i din saab är ruskigt snygg:P

TT-Avant
29 maj 2007 · 6 851 Inlägg

Jolle87 skrev:
varför ska du slänga ut den ratten om jag får fråga:P? tycker den ratten du har i din saab är ruskigt snygg:P

Kanske snygg, men den passar inte in om man kollar på övrig klädsel..
*bara en idé*

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
dallelito med lem
29 maj 2007 · 1 147 Inlägg

_fillan_ skrev:
tjena ! tänkte byta ratten i min saab  men undrar vad jag ska göra med airbagen ?

någon som bytt ratt som har lite tips ?
vart hittar man billiga rattnav ? Mvh filip

jag kan hjälpa dig att byta ratt om du vill

Hellre frysa i tälten, än tälta i frysen.
whitesnake Fiat och Alfa Romeo mekaniker
29 maj 2007 · 285 Inlägg

Om du kopplar ut airbagen så måste du koppla in ett motstånd på den kontakten, annars får du en felkod i airbagsystemet och lampan tänds, då klarar du inte besiktningen och hela systemet slass ut.

TT-Avant
29 maj 2007 · 6 851 Inlägg

whitesnake skrev:
Om du kopplar ut airbagen så måste du koppla in ett motstånd på den kontakten, annars får du en felkod i airbagsystemet och lampan tänds, då klarar du inte besiktningen och hela systemet slass ut.

Eller så plockar man bort lampan för air bag wink

PS: besikningen kan man klara ändå även om lampan lyser. Har haft 2 9000 med utbytt ratt och kört igenom sbp. med lysande lampa. De tittade på ratten och sa: " jaha, ingen air bag"..

Senast redigerat av TT-Avant (29 maj 2007)

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang