Vad är det som händer med bilen?

BlandadBenzin
5 juni 2007 · 202 Inlägg

Tja

joo det är så här att ja har köpt mig en ny bil, en volvo S40. MEN jag fattar inte va felet är på den. Bilen går inte som den ska!
Det är väl lite mer än 100 hk i den, men ändå så kör den som en skit. I uppförsbackar måste ja lägga i 4:an för att komma upp!! Och när ja gasar på känns det inte som att det går nåt, känns som det är nåt som tar emot. När ja sen stannar bilen så luktar det bränt.

Alltså så känns det som om nåt tar emot så att bilen anstränger sig för att komma framåt, eller är det ja som inbillar mig något eftersom ja alltid kört turbo bilar?? Borde ja ta den in till verkstad??

Tacksam för svar!

Inkster Fartsyndare/Musik-narkoman
5 juni 2007 · 199 Inlägg

kolla tex, luftfiltret... kan vara igensatt (?) kolla katalysatorn... (om den kan ha rasat) hur långt har kärran gått?

Jag kommer bara ihåg saker som är viktiga, Eller var det saker som som är oviktiga?
jerky "the real jerk"
5 juni 2007 · 301 Inlägg

är du säker på att det är en volvo det kan vara en daf om det är 1,8 eller lägre motor i den är den en holländsk bil

as long as mankind has existed she has yearned to fly. when she had conquerd the sky she realised she wanted to go fast and in stil, thus creating saab !!!
BlandadBenzin
5 juni 2007 · 202 Inlägg

Det är en 2.0, den är -98 modell, gått 22 000 mil, luftfiltret är rent, katalysator får ja checka senare

känns nästan som om det kan vara nåt med hjulen??

Senast redigerat av Torrone (5 juni 2007)

Inkster Fartsyndare/Musik-narkoman
5 juni 2007 · 199 Inlägg

okej... är inte "expert inom ämnet, men när katten säckar får du ett ganska kraftigt motstånd för avgaserna... för att undvika att lämna in bilen (det kostar ju en del för kanske bara felsökning så skulle ju ett alternativ vara att du försöker "provköra" en annan s40 2.0t tillexempel tongue

Jag kommer bara ihåg saker som är viktiga, Eller var det saker som som är oviktiga?
BlandadBenzin
5 juni 2007 · 202 Inlägg

Joo det är ju det att det kostar en del... men det är nåt lustigt. Att det luktar bränt efter man kört är ju också konstigt?

Mack Forum- och sitemoderator
5 juni 2007 · 26 180 Inlägg

Torrone skrev:
Joo det är ju det att det kostar en del... men det är nåt lustigt. Att det luktar bränt efter man kört är ju också konstigt?

..och det är inga bromsar som ligger på..?
Jag är inte heller nån expert så jag har väl skämt ut mig igen..men ändå?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
ironhead volvoraggare
5 juni 2007 · 4 776 Inlägg

gammal olja i växellådan kanske eller är det kanske så att handbromsen ligger på

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
KD
5 juni 2007 ·

Tänder den på alla cylindrar=?!

BlandadBenzin
5 juni 2007 · 202 Inlägg

ÄR inte heller nån expert på bilar, då ja är ung o oerfaren =P
men ja får titta till olja, det med cylindrarna vet ja inte hur ja checkar?

Swinge Kung
5 juni 2007 · 191 Inlägg

är bilen trött på gasen även när du står och bara gasar utan att anstränga motorn?

Markus_MR2
5 juni 2007 · 761 Inlägg

Går den rent och lungt?? Kan vara mycket som är fel.. Skulle bromsarna ligga på så mycket skulle du nog reagerat på att skivorna lyser svagt rött av värmen. Skulle tro att det har med insprutningen att göra alt. dålig komp. Kompet är lätt att prova om du kör till närmsta mack.. (en grej som du sätter i tändstifthålet och mäter trycket när du kör på startmotorn). Inga varningslampor som lyser? Kanske skulle kolla avgasvärdena,, kolla på närmsta besiktningsställe och hör om du inte får ta lite värde.

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66
BlandadBenzin
5 juni 2007 · 202 Inlägg

Jag ska testa det smile
alltså det är hela tiden när ja gasar så är det nåt vääldigt lustigt. Får skicka bild! Jagh körde genom stan på 4:ans växel i 50 km/h typ och gasade på lite men den var så trött att ja var tvungen att dra ner den till 3:ans i svag uppförsbacke. Så borde det väl ändå inte vara??

Swinge Kung
5 juni 2007 · 191 Inlägg

nej, så ska det inte vara, det är ju ändå en 2.0 så.. men kolla kompen, det är ju en början..

_BuLLe
5 juni 2007 · 49 Inlägg

Min flicka hade en S40 2,0 innan den va helt otroligt slö, ändå kollade vi igenom allt på bilen. tillslut så va de topplockspackningen som gick på bilen.

så mitt ända tips till dig är, lyft på toppen och titta så allt står rätt till och när du ändå gjort det så.. byt packningen.

Kettunen
5 juni 2007 ·

Tror inte den går på alla burkar. Men sen kan la nån ventil fastnat kanske?

NordiC
5 juni 2007 · 39 Inlägg

hehe hade liknande problem med bmw.. kolla bromsarna!!!

Swinge Kung
5 juni 2007 · 191 Inlägg

nu är det snart så många möjliga fel så han skrotar bilen istället wink

ryker bilen något nämnvärt mer eller liknande? läcker nånting?

Groggmugg Beredare
5 juni 2007 · 561 Inlägg

den e kanske så slö...... Jag har inte testat en sådan bil..... tongue

Hur e de med Service på bilen???????? Tändstift, fördelare?????

Mvh Jonas
Ford F100 "Colabilen" (1956)
BlandadBenzin
5 juni 2007 · 202 Inlägg

Många tips får checka allt... men så slö borde den ändå inte vara??

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang