Hur sköter man en katt?

Germax
7 juni 2007 · 12 086 Inlägg

Jag har gått o skaffat mig en frän katt.
Det ska bli en innekatt då jag bor på 3dje våningen i stan.
Hur sköter man katten som bäst när den är liten för att den ska må bra o så?
Kan man ha ut den mkt ute att han blir helt förstörd? Vad ska han ha för mat, jag har gett han wiskas kyckling hittills smile Men finns ju torrfoder med, ah jag har ingen aning.

Någon med vana av katter, främst innekatter då kan ju skriva en rad!

Senast redigerat av JapMax (7 juni 2007)

740tjejen
7 juni 2007 · 351 Inlägg

hej om de ä en kattunge ska han ju ha kattunge maten, å alltid friskt vatten. sen kan du ju köpa en sele å ha om du går ut me han, de har ja till min innekatt, har du balkong så passa dig för å lämna katten där själv dom kan ramla ner om de hoppar upp på räcket, se upp me giftiga växter, köp gärna kattgräs. mvh hanna

Våga Köra Sänkt
skumtezz
7 juni 2007 · 306 Inlägg

om du ska ha den som innekatt ska du hellst inte ha den ute.
självklart ska du köra med whiskas, och är det en kattunge så finns whiskas för kattungar.men du kan ju köpa den maten som är i sån där kartong med påsar i.
och katten får inte vara jsälv för mycket, för då blir katten för kjelig när du kommer hem. och du kommer inte orka med att kela med den så jävla mycket. man tror ju det men..
så kan du ju även köpa kattmynta=) det är dem helt galna i.
men ge den inte någon mjölk (dålig i magen då)
och AKTA alla sladdar katter älskar att tugga på dem, och ha inte massa kläder på golvet om du nu inte vill att det ska lukta kattpiss om dem sen=)

så nu fick du lite hjälp iafl =smile

Senast redigerat av skumtezz (7 juni 2007)

köp en beemer bli belåten se naturen ovanpå plåten:P
lingua
7 juni 2007 · 2 271 Inlägg

Tjena, haft fler men har nu min 4 åriga honkatt "Grisen" smile
Tänk på att du är ett nytt ansikte så kel och tid för att skapa ett förtroende och band.
Katter blir inte förstörda av att va ute, landställe t.ex släpper många sina katter fria och dom håller sig oftast i krokarna för där är husse/matte = mat! smile

När det gäller maten är dom som oss, (Vuxna katter) somliga gillar blöt mat och andra torrfoder.
Som min, hon äter nästan bara helfoder för att hon mår klart bättre i magen av det. Men lite skinka och sånt slänger jag till henne ibland. Blöt mat rör hon inte förutom att slicka bort gelènsmile
"grisen" är som sagt 4 nu och sover fortfarande PÅ mig varje natt, varmt men mysigt.

Gratulerar till katten!

Se till att vaccinera mot kattpest och dylikt om den inte är det.

Saab 9000 Talladega "T5.5 Kortmotor" (1988)
Keps_nille
7 juni 2007 · 271 Inlägg

Det där med balkong och att dom skulle ramla är jag mycket skeptisk emot kattar har ett otroligt balans sinne men om det är en lite unge ska man nog titta efter den lite mer. Annars är det nog bra att ha öppet ofta så den får frisk luft.

lingua
7 juni 2007 · 2 271 Inlägg

Keps_nille skrev:
Det där med balkong och att dom skulle ramla är jag mycket skeptisk emot kattar har ett otroligt balans sinne men om det är en lite unge ska man nog titta efter den lite mer. Annars är det nog bra att ha öppet ofta så den får frisk luft.

Håller med där! känns det otryggt så sätt upp en bit hönsnät runt balkongen till en början.

Saab 9000 Talladega "T5.5 Kortmotor" (1988)
decib3L Körv
7 juni 2007 · 3 535 Inlägg

Gratulerar big_smile Se till så den får lite ägg-gula också så att den får fin päls big_smile En katt är en riktigt god vän. Så ta väl hand om den smile

Truckdriving Man
bmx
7 juni 2007 · 7 100 Inlägg

som alla andra har skrivit,har du en balkong så kan han/hon gå ut där,men gör det säkert som tex med nät!
och en klösbräda eller nåt sånt ska du ha(om du inte vill att han klöser på möblerna).
och sen så är det bara och hålla på och leka med den och sånt smile

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!
darkwizard Fordonstekniker
7 juni 2007 · 1 740 Inlägg

Ett tips till dig med kablarna. Köp tabasco, smörj det runt kablarna och jag kan lova dig att kissen inte rör en kabel sen. Om du ska köpa torrfoder, börja med barn foder. Mer kan jag inte komma på nu, men det kommer nog någonting senare.

Lev livet, det kan ta slut fort
Saab 900 I16 "Blood Red Lady" (1989)
Widowmaker
7 juni 2007 · 1 112 Inlägg

E det en Racekatt eller e det en standard? Tänk i vilket fall somhelst på att dom kan ta jävligt illa upp om du tex kör alldeles för fort över eventuella fartgupp. Skaffa dig en särskild katt försäkring för dom e jävligt dyra å byta när dom inte orkar mer!

"Riktiga bilar drar 1,5l milen"
Volvo Xc70 "Heavy Cruiser" (2003)
Thony_mannen
7 juni 2007 · 263 Inlägg

Tjena! Ser att du verkar ha fått vettig info redan, så då önskar ja dej lycka tilll! Mvh thony

Volvo-Real-Power!
airam
7 juni 2007 · 390 Inlägg

Ger både torr och blötfoder till min men hon har valt bort blötfodret numer så du får prova lite.
Skulle hellst inte ge den whiskas iaf.
Tror inte katten mår dåligt av det men inte heller så bra som den skulle kunna.
Ge den ett torrfoder som är anpassat till åldern och att det är en innekatt.
Sen är det bara att skaffa lite leksaker och njuta av den nya familjemedlemmen smile

Ford Mustang Mach I "Pappas bil" (1973)
tjoen Lastbilschaufför
7 juni 2007 · 100 Inlägg

Grattis!En kattägare till på garaget,alla praktiska tips är bra,men framför allt ge den mycket kärlek och du får mångdubbelt tillbaka,en katt bryr sig om en oavsett om man är glad eller ledsen,LYCKA TILL!(Lägg gärna upp en bild på honom,vore kul att se)Det här är våran kisse Lucky!smilesmilesmile

http://www.garaget.org/gallery/archive/32246/18826/32246-99141.jpg

Senast redigerat av tjoen (7 juni 2007)

Vad är det för fel på plåtfälgar!
mr_persiano *GULAN*
7 juni 2007 · 647 Inlägg

Ett stort grattis till lilla kissen. big_smile

Du har nog fått dom flesta tipsen.

Men den bästa maten är ju torrfoder som man köper på djurafären. Men självklart så kan man blanda med mjukmat. Köpa lite leksaker typ som bollar, möss, osv. Klösbräda och ge den mycket mycket kärlek wink

Men det som är ganska viktigt är att avmaska katten om det inte är gjort än.

Sambon hittade en kisse för en månad sen. Vi fick reda på att det var en alkis som hade kissen. När vi tog hem han var han aldeles mager. Han var jätte gosig men tyvärr kynde vi inte ha kvar katten på grund av att jag är alergiker så vi fick ge bort katten. För det var inget alternativ att lämna katten tillbaka till alkisen.

En bild på kissen big_smilehttp://i7.tinypic.com/5z3gopl.jpg

LYCKA TILL MED KISSEN...

Senast redigerat av mr_persiano (7 juni 2007)

FreddeK
8 juni 2007 ·

Ge den det billigaste och skäm inte bort den så den blir fet så ska du nog se att allt ordnar sig! det här med vilken kattmat osv är mest för syn skull...katten mår inte bättre av om det är whiskas eller något annat märke. Lätt att gå på reklamen.

Team-Adolfsson Gödseldräng
8 juni 2007 · 4 529 Inlägg

Freddeponken skrev:
Ge den det billigaste och skäm inte bort den så den blir fet så ska du nog se att allt ordnar sig! det här med vilken kattmat osv är mest för syn skull...katten mår inte bättre av om det är whiskas eller något annat märke. Lätt att gå på reklamen.

Bullshit det du säger

morsan är uppfödare av raskatter ragdoll och chinchila
när då är ungar så ger vi dom royal canin Kitten och när dom blir lite äldre så får dom royal canin perser 30 men det ska du ej behöva använda det är dyrt foder 500kr säcken på 10kg
men köp en whiskas det är inget bra foder då vissa katter inte tål det har haft katter som dött av deras burk mat
det jag tycker du ska ge den är ett KITTEN foder nu ibörjan sen kan du gå över till ett billigare när katten är lite äldre

och för att den ska må bra när den är inne så ska det finnas mycket kryp in hos den och gärna en klösmöbel
samt en kattlåda som den skiten i då tongue men gör rent ordentligt varje dag katter är känsliga djur så dom börjar skita nånannan stans om det inte är rent
om det där med balkongen så tycker jag du ska sätta upp kompostgaller smidiga att sätta ihop med buntband och inte så dyra heller
men se till att den inte är för mycket i solen då katter lätt får solsting och då kan man räkna med omedelbar död på en katt (hundar inte lika känsliga)
men äter den inte torrfoder så kan du köpa brukmat och blanda det med torrfoder så brukar dom äta
finns även ett foder som man blandar ihop med den vanliga maten så att katten inte spyr up hårbollar och det funkar jättre bra det fodret brukar säljas i 5kg säckar kostar runt 300kr
dyrt men man slipper spyor äverallt

lycka till med katten

// Viktor

laika
8 juni 2007 · 410 Inlägg

Va fan är det för fel på folk i I-länder igentligen? jag menar jag har haft katt i princip hela livet men jag har fan aldrig brytt mig så jävla mycket om den. Släpp ut katten när den vill ut efter ett tag så kommer den inte villa skita inomhus även om den har låda så kommer den skita ute. Det klart att grannarna inte kommer gilla det men dom kan inte göra ett skit åt saken. Sen det tramset om balkongen. Så bodde vi förut på andra våningen katten var jämt ute och gick på balkongen tills den en dag trilla ner när det var halt och den fick för sig att fånga en fluga som flög förbi. Katten fick ett skadat ben i typ 1 vecka men kunde gå. Sen var det total respekt för balkongen.

Kattmatt köper man för att katten ska överleva helst ska du undvika det och ge den så mycket rester som möjligt så bliren inte bortskämd, då äter den av allt. Sol och katter funkar fin fint dom har rätt så bra koll på hur länge dom pallar med brukar oftast räcka me nåra minuter sen lägger den sig under bilen eller under nån buske i skuggan.

Folk här verkar glömma att Katter är Djur inte nån jävla docka som kan skit o pissa. Dom klarar sig rätt så bra själva utan att du passar upp på den hela jävla tiden. Jag menar finns massvis med katter som lever på att fånga möss i bondgård m.m. inte fan är det nån jävla whiskas mus dom käkar. så länge du inte har råtter i huset så ordnar det sig. Ska du ha den som innekatt så kan klösbräda vara bra att ha annars väsar den klorna på mattor och andra möbler, utekatter använder träd. Sen om katten får för sig att göra nått dumt gå på bordet eller liknande, så räcker det oftast med att skrika lite på den så fattar den och skäms som fan.

Lycka till me katten det kommer gå skitbra.

Skoda Fabia (2000)
Honken_ Klyphuggare
8 juni 2007 · 328 Inlägg

hugg upp ett hål i dörrn och släng i en kattlucka och låt katten få känna på riktiga livet. kan inte va kul att va innekatt.

Varför ska man åka i lera och sörja när man kan åka på is och ha det glatt
GranatMagnuS Scania, javisst.
8 juni 2007 · 237 Inlägg

det är nog inget svårt att ha en katt så oroa dig inte över det. dom klarar sig väldigt bra själva bara dom har möjlighet att käka lite och gå ut nu och då. våra katter har alltid varit bondkatter som jagat möss och ätit rester och tagit vara på sig själva. tyvärr har ju morsan skämt bort den ena så den äter bara det finaste i kattmatsväg numera. men men, du kan nästan inte misslyckas med den om du har ett öga på den.

mr_persiano *GULAN*
8 juni 2007 · 647 Inlägg

Honken_ skrev:
hugg upp ett hål i dörrn och släng i en kattlucka och låt katten få känna på riktiga livet. kan inte va kul att va innekatt.

Du kanske har då missat att han bor på 3: de våningen och mitt i stan då kan det ju inte vara så lyckat att göra en kattlucka?? hmm

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang