Proffstona rutorna själv guide

WasteGate
7 juni 2007 · 397 Inlägg

Några steg för att lyckas med toningen själv!

1, Köp riktig film från din glasmästare, typ sunguard, kostar inte så farligt mycket, du får vad du betalar för!!

2, inhandla en blomspruta och ha en, max två droppar diskmedel i, resten vatten, åk till din färghandlare och köp spackelspade till tapeter av mjukplast (mjukare än ditt kreditkort, men hårdare än hårt gummi) och mycket vassa rakblad med fast rygg.

3, Ta loss rutorna (Köp en haynes bok om du inte vet hur, detta är mycket enklare än vad folk tror!) (använd vasselin när du monterar tillbaka svåra delar)

4, gör rent rutorna på båda sidor med ett bra glasputs och rakblad.

5, måtta med filmen och skär längs med glasets kanter

6, Nu kommer den kritiska punkten, du måste spraya ner allt runt omkring dig med din diskmedel/vattenlösning, för att binda allt damm, du skall även spraya ner dig själv!

7, lossa filmen från dess skyddsplast och spraya hela tiden på filmens klisteryta (även på glasets insida där filmen skall sitta, du kan inte ta för mycket lösning.. ös på!

8, sen lägger du på filmen EN gång, lyfter du filmen för att rätta till den igen drar du in massor med damm och partiklar

9, sen när filmen ligger på sin plats börjar du pressa ur vattnet med din (spackelspade) och använd mycket vatten även här, annars repar du filmen!

10, när du är klar med att trycka ur allt vatten ställer du förslagsvis rutan i solen på högkant ett par timmar så det torkar ordentligt, ser du att det släpper lite i kanterna trycker du bara till det igen

11, när allt har torkat tar du fram en eldriven fingerslip det går även med vanligt finkornigt sandpapper lindat runt något hårt, blir inte lika bra dock och sen "fasar" du av glasets kant, filmen fasas alltså också av så glaset och filmen blir ett typ.. du behöver därför inte använda något nagellack eller liknande för att filmen skall sitta när du vevar upp och ner rutan.. och du får perfekta kanter.. inga snitt här inte..

12, sen monterar du tillbaka allt i omvänd ordning..

(13)

Efter lite påtryckningar så förklarar jag bakrutan med.. smile


För bakrutan gäller , (om den är välvd och det inte går att lägga den utan skrynkel)

Måtta ut och skär ungefärlig storlek, skrapa ur allt vatten under och när det kommer så att säga långa bubblor så värmer du dem försiktigt med värmepistolen, filmen kommer då krympa och dra ihop sig så du slipper vecken. Spraya vattenlösning och skrapa, gör om tills du fått bort alla veck.. när filmen ligger fint mot bakrutan så skär du till den slutgiltiga formen på filmen.. 
Ta av den från rutan, avlägsna skyddsfilmen och spraya mkt vattenlösning både på filmen och på bakrutan (inne i bilen)
Muta en kompis som hjälper dig montera, och vips så var det klart utan skrynkel..
OBS, var nogrann med hur du lägger filmen när du värmer den.. Klisterytan skall vara vänd MOT dig, dvs, skyddspappret mot dig, för vänder du fel så blir det knas när du monterar..


slutligen, det blir bättre än vad man tror! och mycket mycket enklare och framförallt bättre om du plockar ur rutorna.. det tar inte speciellt lång tid och är inte speciellt komplicerat. FÖRSÖK!

//Stoffe

Senast redigerat av WasteGate (9 juni 2007)

mattisson Mr.Tyskstuk
7 juni 2007 · 72 Inlägg

Mycket, Mycket bra!
Tack så hemskt mycket.

#A.Mattisson | Kolla in projektet!
WasteGate
7 juni 2007 · 397 Inlägg

Varsågod smile

P-G Säl-Tämjare...
8 juni 2007 · 1 024 Inlägg

Vi fylletonade min bil och det blev förjävligt, big_smile plockade dock inte ur rutorna men ska göra om det till helgen, bra tips. Tackar Tackar

Vilket jävla drag :)
_fillan_ med lem
8 juni 2007 · 1 925 Inlägg

kanon bra ! denna borde klistras big_smile

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !
-ROSEN-
8 juni 2007 · 237 Inlägg

Hur gör man med bakrutan då?? tongue

Visst bra råd men så lätt som du får de att framstå är det inte riktigt...

Världens Häftigaste....De E Jag de...
båge montör och hobby mekaniker
8 juni 2007 · 2 672 Inlägg

detta har cirkulerat i tankarna länge, men inte blivit av än, men d kommer nog snart iaf smile men bakrutan! ngt tips för den!?

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.
Volkswagen Caddy 1,8 16v mk1 "Lilla Blå" (1990)
Volkswagen Golf GTD "Smokey Joe" (1990)
Tom Darth Vader
8 juni 2007 · 1 644 Inlägg

Skitbra guide. Tack för denna!

Braaaaap?
Mazda RX-7 FD3S "BRAAAAP" (1995)
Miklen
8 juni 2007 ·

D e ju när rutorna börjar bli välvda som d brukar bli problem.. billigare att lämna in den å få d fixat om man ändå ska lägga massa pengar på riktig film..

dj_padde
8 juni 2007 · 1 813 Inlägg

varför just dyr toningsfilm..gjorde det med biltemas toningsfilm och fick ett mkt lyckat resultat.. plockade ut rutorna och gjorde som man skulle och det blev helt klart lika bra som om man hade lämnat iväg det hos dom som tar dyra pengar;)  det ända som blev lite små synligt är bakrutan där man ser att man har delat upp bakrutan i 3 för att verkligen få ut alla bubblor.. såg en proffs tonad ruta dom hade gjort lika dant i 3 på rutan bak fast dom hade fått sin skärning lite rakare men det var väl allt som skilljde sej mot en amatör som mej mot ett proffs;)    har man inte tummen mitt i hand och gillar å fixa å trixa så e det inte så svårt men e det en person med tummen mitt i hand så lämna iväg det.. kan bli jobbit om det blir fel å klistret biter på rutan jobbigt å stå å få bort allt klister igen=)

Åk före du så väntar jag på dig där..!
Audi A4 (2006)
S-Larsson
8 juni 2007 · 514 Inlägg

Bra guide! Och skillnaden mellan riktig proffsfilm och billigt är främst att den är tjockare och att man kan forma till viss del med varmluftpistol.

old volkswagens never die they just get lower
Volkswagen Passat 3BG Highline Variant "Das Stance Wagon" (2002)
Kornz Solfilmsmontör
8 juni 2007 · 947 Inlägg

dj_padde skrev:
varför just dyr toningsfilm..gjorde det med biltemas toningsfilm och fick ett mkt lyckat resultat.. plockade ut rutorna och gjorde som man skulle och det blev helt klart lika bra som om man hade lämnat iväg det hos dom som tar dyra pengar;)  det ända som blev lite små synligt är bakrutan där man ser att man har delat upp bakrutan i 3 för att verkligen få ut alla bubblor.. såg en proffs tonad ruta dom hade gjort lika dant i 3 på rutan bak fast dom hade fått sin skärning lite rakare men det var väl allt som skilljde sej mot en amatör som mej mot ett proffs;)    har man inte tummen mitt i hand och gillar å fixa å trixa så e det inte så svårt men e det en person med tummen mitt i hand så lämna iväg det.. kan bli jobbit om det blir fel å klistret biter på rutan jobbigt å stå å få bort allt klister igen=)

Grejen är att biltemas film håller absolut ingen kvalitet, där är inget metal skikt i filmen som dämpar värmen iheller och den går inte att forma... Där har du svar på varför man inte använder biltemas film.

Sen till trådskaparen så kan jag bara säga att man behöver inte plocka ut rutorna för att få bra resultat det är bara onödigt extra jobb. Läste ett reportage i en tidning om en firma som jobbade på detta viset ungefär. Det tog dom ca 4h att tona 5 rutor på en volvo V70 och för en annan som sysslar med det tar de max 1h.

"Imagination is more important than knowledge..." -Albert Einstein (1879 - 1955)
Att tänka före man talar är som att torka sig innan man skiter.
Squadron
8 juni 2007 · 1 833 Inlägg

Nyttig läsning för de som tänkt tona själv! cool

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker.
www.x40nordic.com - För dig som kör X40/50/30 med eller utan turbo!
zlaban08 Glidarn
8 juni 2007 · 408 Inlägg

Kornz skrev:

dj_padde skrev:
varför just dyr toningsfilm..gjorde det med biltemas toningsfilm och fick ett mkt lyckat resultat.. plockade ut rutorna och gjorde som man skulle och det blev helt klart lika bra som om man hade lämnat iväg det hos dom som tar dyra pengar;)  det ända som blev lite små synligt är bakrutan där man ser att man har delat upp bakrutan i 3 för att verkligen få ut alla bubblor.. såg en proffs tonad ruta dom hade gjort lika dant i 3 på rutan bak fast dom hade fått sin skärning lite rakare men det var väl allt som skilljde sej mot en amatör som mej mot ett proffs;)    har man inte tummen mitt i hand och gillar å fixa å trixa så e det inte så svårt men e det en person med tummen mitt i hand så lämna iväg det.. kan bli jobbit om det blir fel å klistret biter på rutan jobbigt å stå å få bort allt klister igen=)

Grejen är att biltemas film håller absolut ingen kvalitet, där är inget metal skikt i filmen som dämpar värmen iheller och den går inte att forma... Där har du svar på varför man inte använder biltemas film.

Sen till trådskaparen så kan jag bara säga att man behöver inte plocka ut rutorna för att få bra resultat det är bara onödigt extra jobb. Läste ett reportage i en tidning om en firma som jobbade på detta viset ungefär. Det tog dom ca 4h att tona 5 rutor på en volvo V70 och för en annan som sysslar med det tar de max 1h.

hur ska man annars få det bra på bakdörrarna om man inte tar ut glaset?

(obrut)
Opel astra 1,4 SI "Ambull Car" (1992)
Audi A4 AVANT 1,8T "BULLY" (2001)
R_Aidantausta
8 juni 2007 · 51 Inlägg

-ROSEN- skrev:
Hur gör man med bakrutan då?? tongue

Visst bra råd men så lätt som du får de att framstå är det inte riktigt...

http://www.pixbox.se/pic_show_id10958786.html
Jag tyckte då jag fick till min toning själv ganska bra även i bakrutan Inga bubblor och skavanker.

Bakrutan var lite tjorvig men när man blötit ner filmen så kan man vika den lite försiktigt så den blir mindre, sen fästa fast på en sida av rutan och rulla ut över resten, sen bara dra ut allt vatten och skära till kanterna, tog väll en timme eller 2.

LillNaisarn
8 juni 2007 ·

WasteGate skrev:
gör rent rutorna på båda sidor med ett bra glasputs och rakblad.

Jag har bara en åsikt ang det du skrivit, det jag tycker är "bättre tips" dock mitt omdöme,

Jag tycker jag att det bästa är som du säger fönsterputs att tvätta rutorna med, men istället för att torka med skrapa eller dylikt är det kanon att ta vanligt tidnings papper så gör jag alltid då jag tvättar rutorna, samma vad gäller rakblad vill dom på att bli "slöa"
ganska fort. pröva annars istället med tapetserar kniv håller mkt bättre "skärpa"

Annars Wastegat SUPER bra guide *tummen upp*

AdamOpel DraMinBil.nu
8 juni 2007 · 1 016 Inlägg

bra guide. men, bakrutan? smile

Adam /
SAAB 9-3 2.3 Aero 300hk.
Vectra B CLC Edition ( såld )
Vectra B ST2000 ( såld )
R_Aidantausta
8 juni 2007 · 51 Inlägg

högre upp beskrev jag ju just hur du gör med bakrutan.

Stor bit, blöt ner, rulla ihop, fäst en bit på rutan, rulla ut, vatten bort, kanter kapas till. Done!

ErskPersk Svindåre
8 juni 2007 · 1 433 Inlägg

hur gör man på en bakruta som är så stor att man måste skarva filmen...? är det rent precitionsarbete för att få till en bra skarv eller?

They called us a Dead Generation, they told us that we wouldn't survive
They left us alone in the maelstrom, as you can see we're all clearly alive!

Feminism; Idelogin bottnar i att alla män är svin, och att kvinnor är lika bra som männen
Stairway to heaven or highway to hell? i´ll think i choose the highway!
Bostrom RS
8 juni 2007 · 886 Inlägg

Bra guide! Men........spelar ingen roll hur många guider man läser tror jag. Det krävs övning och åter övning för att få ett bra resultat.

Focus RS
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang