Subaru Impreza WRX STI vs. Mitsubishi Evo VIII

bernersjo Subarufrälst
8 juni 2007 · 44 Inlägg

Tjenare! Jag ska till hösten eller våren kila ner till Tyskland och hämta hem en bil... Att det ska vara en Impreza eller en EVO är givet! Har alltid varit mer av en "evo-fantast" i mina dagar tills rätt så nyligen då ja snöade in mig totalt på imprezan (årsmod 03-05). Bor dock i en liten stad och helt plötsligt som över en natt så åker de omkring en massa sti:er i stan... Är ju nästan vanligare än en V70 nu för tiden (hehe, i princip...).

Såå, frågan är... Vilken bil ska man välja? Någon som kört/ägt eller känner ngn som har någon utav dessa bilar? I min mening, så är det nästintill omöjligt att skilja dom åt... Båda är lika brutala vad gäller prestanda, utseende, prisklass och t.o.m, eh, bagageutrymme... Det är sjukt svårt att skilja dom åt... Någon som är bättre än mig på just det??

Mvh Ludde

"And the other thing is, every time they launch a new model, they try and outdo each other with the quantity of letters and numbers after the cars name. So! These are the two new models. This is the Subaru Impreza STi, WRX, WR, 1. And this is the Mitsubishi Lancer Evo. VIII, MR, FQ, 3, 20."
- Richard Hammond, Top Gear
predmartin Tekniker
8 juni 2007 · 22 Inlägg

Har ett par kompisar som har haft STI 2006 och på båda rasade motorn - ingen av dem vart trimmad. Den ena STI har haft motorras två gånger. Subaru ville inte iheller ersätta honom då dom sa att han kört hårt och att det inte var olja i motorn. Han servade den var 500 mil så det var dålig stil av dem plus att de är ju gjorde för hård körning.

Hade jag vart dig hade jag valt EVO !

-------------------------------------------------------------------
Audi RS4a 2001:a 470 hk - 600 Nm (Mål 600 hk)
Min sida: www.rs4.se
-------------------------------------------------------------------
vaughn
8 juni 2007 · 674 Inlägg

evon är lite vassare till utseendet tycker jag och är tåligare vad gäller motor...

Sponsorer: Custom & Paint, DLS, Ljudfabriken, Eklunds Bilvård, Bildelsnetto, LPT Reklam, Hallsberg gummiverkstad & Byrstatech.
Mazda RX-7 "DLS" (1993)
Killr0y_swe - De är jag de.
8 juni 2007 · 354 Inlägg

Evo lätt!

//Mikael
Pojkar vill, KILLAR KAN!!!
http://www.garaget.org/video/9tcl4kh3v0t1
Aerodynamik ...
8 juni 2007 · 7 120 Inlägg

EVOn är snyggare enligt mig och tydligen verkar inte subaru lika bra, så säger EVO big_smile

NitrousOxideSystem Zoom Zoom
8 juni 2007 · 381 Inlägg

evon e ju mycket snyggare

Power is Nothing Without Control
markholm
8 juni 2007 ·

Av Impreza och Evo 03-05 skulle jag valt Subarun om utseendet och motorljudet skulle vara det avgörande!

Annars kan du vara lite ovanlig och köpa en vänsterstyrd Evo 5 RS. wink

Mvh Björn

Bostrom RS
8 juni 2007 · 886 Inlägg

Skulle ha valt en EVO6 TME i så fall. Nya EVO:s är förbannat ful big_smile

Focus RS
M1cha
8 juni 2007 · 645 Inlägg

Du kan ju gissa vilken jag tog... :-] Lycka till i valet!

Toyota Supra MKIV Euro-spec 6spd "Vänsterstyrd" (1994)
Toyota Scion xB "Skokartongen" (2004)
Thorssa
8 juni 2007 ·

Evo är inte så tåliga som folk tror ändå, en kompis till mig har en Evo 8 med enbart annat luftfilter och avgassystem. Han hade planer på att trimma bra mycket mer men när kopplingen rasade så insåg han att det inte var värt pengarna. Han köpte en BMW istället som ska turbokonverteras.

Errol
8 juni 2007 · 320 Inlägg

men snälla sluta referra till enskilda fall?

"aah fan hans låda rasaaa.skitbil!!!"

-idioti! tro fan beror på hur man kör. jag tror nog båda bilarna har samma kvalite, osv
det handlra om hur dom hanteras... otur kan juh glida in med.

har inte flertal tidningar haft "dueller" med dessa?

bernersjo Subarufrälst
9 juni 2007 · 44 Inlägg

Errol skrev:
har inte flertal tidningar haft "dueller" med dessa?

Tackar för alla svar! Och du har helt rätt i att flertalet tidningar/tvprog har testat och jämfört dessa bilar. Resultaten varierar och slutar oftast med en hårfin marginal... Så istället för att lyssna på "proffsen" när dom testkör bilarna i några timmar så var tanken mer att höra av dom som faktiskt äger bilen och kör den dagligen...

Jag har hört att dessa bilar skall vara gjorda för lite hårdare körning, även om det aldrig är bra för bilen så kanske det är mindre dåligt på dessa.. smile I och med att det är rallybilar i grunden så skall motorerna vara framtagna för just detta och därför inte kunna klämma ur mkt mer än 300hk (vilken är gränsen inom rally, har ja hört). Finns säkert flera olika klasser osv iofs..

Men jag får väl helt enkelt ta mig till närmsta Subaru/Mitsubishi handlare och testköra lite... Har ju några månader på mig att fundera... smile Tackar för alla svaren!

Mvh Ludde

"And the other thing is, every time they launch a new model, they try and outdo each other with the quantity of letters and numbers after the cars name. So! These are the two new models. This is the Subaru Impreza STi, WRX, WR, 1. And this is the Mitsubishi Lancer Evo. VIII, MR, FQ, 3, 20."
- Richard Hammond, Top Gear
ccx Avstängd
9 juni 2007 · 64 Inlägg

Evon är biligare än en impreza fast båda är ju fina. smile

Senast redigerat av ccx (9 juni 2007)

Aerodynamik ...
9 juni 2007 · 7 120 Inlägg

ccx skrev:
Evon är biligare än en impreza fast båda är ju fina. smile

Nej?

bernersjo Subarufrälst
9 juni 2007 · 44 Inlägg

Aerodynamik skrev:

ccx skrev:
Evon är biligare än en impreza fast båda är ju fina. smile

Nej?

Kikat lite på Blocket och mobile.de (en tysk sida), dom verkar ligga i ungefär samma pris, möjligen är evon lite lite dyrare...

"And the other thing is, every time they launch a new model, they try and outdo each other with the quantity of letters and numbers after the cars name. So! These are the two new models. This is the Subaru Impreza STi, WRX, WR, 1. And this is the Mitsubishi Lancer Evo. VIII, MR, FQ, 3, 20."
- Richard Hammond, Top Gear
STi
9 juni 2007 · 3 Inlägg

skulle tagit en Impreza PSE utan tvekan... Motorljud och utseende...

BMW - Big Money Waster ;)
BMW 330XiT (2004)
Evolution_6SiC6 MitsuNörd
9 juni 2007 · 880 Inlägg

Evo helt klart !
Typ alla testar har Evon vunnit. Fast Imprezan har väl lite mer komfort å Evon mera krut wink
Lycka till

You can't piss on what you can't catch...
...::[Carsound]::[DailyFresh]::...
BringItOnMedia - Min foto sida
Mitsubishi Colt GLX "Carosund.se" (2000)
Lexus GS 430 "Dailyfresh - VIP" (2002)
Mitsubishi Eclipse GSX "Total Eclipse" (1998)
SpeedFirE ICA-nisse
9 juni 2007 · 143 Inlägg

Ja det är väl lite vad man har tänkt att ha bilen till med. Ska du köra på bana och börja mixtra med motorn så är ju evon given. Imprezan ska väl vara lite mer allsidig och fungera något bättre i statskörning...

bernersjo Subarufrälst
9 juni 2007 · 44 Inlägg

Jo precis, också fått de intrycket... Jag ska inte köra ngt bankörning, snarare stadskörning o rödljuskörningar... wink hehe.. Hade tänkt att hålla bilen i orginalskick (motormässigt).. Min vardagsbil, fast med lite krut i.. Får ju passa på nu innan man skaffar ungar och hela den biten.. Då blir de nog en vanlig WRX combi... wink

"And the other thing is, every time they launch a new model, they try and outdo each other with the quantity of letters and numbers after the cars name. So! These are the two new models. This is the Subaru Impreza STi, WRX, WR, 1. And this is the Mitsubishi Lancer Evo. VIII, MR, FQ, 3, 20."
- Richard Hammond, Top Gear
skogenracing xcOOb
9 juni 2007 · 388 Inlägg

ska du ha bilen original så är det nog subban som gäller, billigare o låter gött och evo8 är lite knöligare att trimma, fast synd att alla subbor är blåa bara.. satt i nästan samma sits som dig och blev en evo för mig men de hade lika gärna kunnat bli en subba om inte denna evo dykt upp..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang