billigt billjud, några frågor.

Garic
14 juni 2007 · 539 Inlägg

Hej alla ni som kan billjud:P

Jag är extremfattig student så snälla, klaga inte på att jag är snål smile

det enda som ag har just nu är 6x9" 400w bak och så tänkte jag köpa framsystem: http://www.stylingbutiken.se/Shop/Index … =STS-YDS45

och en slutsteg: http://www.stylingbutiken.se/Shop/Index … Id=STS-200  för att koppla in alla 4 kanaler.

Jag har ingen spelare ännu...

Nu är frågan, kan jag koppla ihop det hela? Kommer det funka tillsammans? och vilken spelare behöver jag för att koppla till slutsteget? duger vilken som helt eller jag måste ha nån speciell utgång i stereon?

och en till fråga... jo jag vet att det är superbilligt och man får det man betalar MEN jag är inte så kräsen när det gäller volym, jag vill bara att det ska likna musik... tror ni att det kommer funka eller det är liksom ingen ide att köpa det där...

tack på förhand smile

Melker_elk Blyfot och motor dödare
14 juni 2007 · 388 Inlägg

funkar säckert bra men du skall handla från electronetto.se dom har jädrigt schysta priser, jag har detta -> http://www.electronetto.se/index.php?ma … cts_id=129
och det funkar att driva 2st 12" på 300rms watt. ok att det inte levererar 2200 watt men jag har 2st 6*9 på 240watt å basarna på detta steg å det funkar super.

Det är alltid lika kul att gasa tills det rasar då får man ju skruva isär å upgraddera.
Jag har alltid rätt förutom när jag har fel.
grattis å lycka te...
_fillan_ med lem
14 juni 2007 · 1 925 Inlägg

högtalarna duger bra till dig ! dock kan du dumpa steget för du har minst lika mycket effekt på stereon smile så spara dom 200 kr o köp bättre framsystem smile

gå in på www.dnbilradio.se & sök på  es525 eller KFC-1380ie 

dom 2 är nog lite bättre än det du kollade på smile

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !
Garic
14 juni 2007 · 539 Inlägg

_fillan_ skrev:
dock kan du dumpa steget för du har minst lika mycket effekt på stereon

ohh va dum jag e, der är ju en förstärkare i spelaren på typ 4x40watt... ni får ursäkta mig, jag är en riktig nybörjare när det gäller billjud. Om jag fattar rätt nu så gör detta slutsteget inget nytta i min situation?

Senast redigerat av Garic (14 juni 2007)

Garic
14 juni 2007 · 539 Inlägg

någon som kan besvara min fråga? smile

_fillan_ med lem
14 juni 2007 · 1 925 Inlägg

någon nytta finns det säkert... men jag skullente köpt det endå smile skulle utan tvekan köp några av dom högtalarna jag angav i förra inlägget istället ! mycket bättre ljud då

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !
MOVIEMENT
14 juni 2007 · 592 Inlägg

Garic skrev:

_fillan_ skrev:
dock kan du dumpa steget för du har minst lika mycket effekt på stereon

ohh va dum jag e, der är ju en förstärkare i spelaren på typ 4x40watt... ni får ursäkta mig, jag är en riktig nybörjare när det gäller billjud. Om jag fattar rätt nu så gör detta slutsteget inget nytta i min situation?

Det inbyggda slutsteget i en vanlig cd-spelare av känt märke ger kanske ut 15-20wRMS. Men jag är säker på att du får bättre ljudkvalitet ur en bättre cd-spelare än med steget du tänkte köpa. Satsa på ett bättre framsystem istället för pengarna du tänkte köpa steget för och köp dej en bra spelare så kan du köpa till slutsteg och baslåda senare när du känner dej rikare. För det är lönlöst att köpa riktigt billiga grejor, lika bra att satsa lite på en gång. Köp begagnade grejor så får du mer för pengarna.

2much.fi
Accessories for your DSLR
Garic
14 juni 2007 · 539 Inlägg

tack:D

gjorde som ni sa... skippade steget och beställde Kenwood högtalare för 490:- som "_fillan_" visade...

Railton
14 juni 2007 · 10 Inlägg

tjabba fan ja har ett DLS slutsteg som ligger på 600W TROR ja. och ja ska byta bort mina 2 gas 10:er mot 2 MDS 12:er och ja undrar om nnån vet om steget kanske orkar me 3 tolver om man bryggar alla?? eller om ja bara ska ha 2 12:er och brygga dom bara??

MOVIEMENT
14 juni 2007 · 592 Inlägg

Railton skrev:
tjabba fan ja har ett DLS slutsteg som ligger på 600W TROR ja. och ja ska byta bort mina 2 gas 10:er mot 2 MDS 12:er och ja undrar om nnån vet om steget kanske orkar me 3 tolver om man bryggar alla?? eller om ja bara ska ha 2 12:er och brygga dom bara??

Steget orkar säkert men är det ett 2-kanals slutsteg du har och parallellkopplar basarna kommer impedansen att hamna på 1,33 ohm om basarna är på 4 ohm/st. Och steget klarar knappast att belastas lägre än 4ohm så det kommer förmodligen brinna. Är det ett monoblock du har är det något helt annat. Du kan ju specificera dej lite som man vet vad du snackar om, din fråga är ungefär som: "hej jag har en volvo, kan man kasta i en V8a i en sån?"

2much.fi
Accessories for your DSLR
Railton
14 juni 2007 · 10 Inlägg

Det är ett 4-kanals steg men vette fan va många W de ligger på.. så om nån som är litte safe på steg kan ju höra av sig va det är för steg=) MVH Railton

CoSmoZ 2lateuloose
15 juni 2007 · 543 Inlägg

Railton skrev:
tjabba fan ja har ett DLS slutsteg som ligger på 600W TROR ja. och ja ska byta bort mina 2 gas 10:er mot 2 MDS 12:er och ja undrar om nnån vet om steget kanske orkar me 3 tolver om man bryggar alla?? eller om ja bara ska ha 2 12:er och brygga dom bara??

varför ska du byta ut gas mot mds??? & vart kommer den tredje 12" ifrån? är det samma
element som du byter imot?

& ska man kunna tipsa hur du ska koppla måsta man ju veta vad exakt det är för DSL steg! för man kan koppla på olika sett för att anpassa högtalarna till steget & få ut max effekt typ!

- dB Team: Naughty Bassheads, SM, EM Champion m.m
- Member of: Skitskraj MC - Motto: Live Fast ~ Die Young
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang