Hur mkt pallar org. grejorna vid trimn. av saab 9000?

Fallan Illustratör
19 juni 2007 · 826 Inlägg

Tjena.
Har vid senare tillfälle (då börsen fyllts på) tänkt skrämma upp min saab 9000 2,3T. Det jag funderat på är ett ev. paket från maptun, steg 2 el 3. Men då kommer fråga två. Hur mkt pallar egentligen koppling, växellåda, turbo osv innan dom pajar (räknat med att grejorna inte är defekta på något sätt)?? Vad är det ev. som ryker först?
Man lägger ju hällre ut pengar på utbytsgrejor innan än efter dom rasat.

Steg 2 - 250 Hk, 430 Nm

Steg 3 - 270 Hk, 440 Nm

Mvh / Danne

Tänker...
Sorling
19 juni 2007 · 207 Inlägg

saabs lådor håller ju inte för orginal:P

Swinge Kung
19 juni 2007 · 191 Inlägg

saabs lådor är jättebra om man kör på rätt sätt.. det som ger vika först är kopplingen, om du ska ha över 240hk/400nm så måste du byta lameller eller försätrk tryckplatta eller liknande tongue om du har ltt så bör du byta intercooler till en större också..

Fallan Illustratör
19 juni 2007 · 826 Inlägg

Swinge skrev:
saabs lådor är jättebra om man kör på rätt sätt.. det som ger vika först är kopplingen, om du ska ha över 240hk/400nm så måste du byta lameller eller försätrk tryckplatta eller liknande tongue om du har ltt så bör du byta intercooler till en större också..

Jo jag har ju fått höra om deras lådor. Tydligen dåliga motorkuddar som gör att vibrationer pajar lådan sägs det. Men samtidigt så vore det ju kul att kunna göra ett par accelerationer av kraftigare slag utan att behöva vara rädd för att man inte kommer hem sen. hmm

Någon som gjort en liknande trimning som skulle kunna säga hur de gått till väga?

Tänker...
Swinge Kung
19 juni 2007 · 191 Inlägg

det är de låga varvtalen med mycket vridmoment dom inte klarar, trycker man inte fullt förren några tusen varv så funkar dom fint..

melvis Turbolover
19 juni 2007 · 13 Inlägg

Ni kan ju kolla in specarna på min bil, körde 11 repor på blackrace i Söndags och det höll fint smile

Kör på med originalkopplingen tills du märker att det slirar, ingen mening med att byta saker som funkar.

Jag skulle hoppat på steg 3 direkt, steg 2 ger så lite jämfört med steg 1!

Saab 9-5 2,3T Biopower -03
melvis Turbolover
19 juni 2007 · 13 Inlägg

Swinge skrev:
saabs lådor är jättebra om man kör på rätt sätt.. det som ger vika först är kopplingen, om du ska ha över 240hk/400nm så måste du byta lameller eller försätrk tryckplatta eller liknande tongue om du har ltt så bör du byta intercooler till en större också..

Det sitter samma IC i alla 9000 oavsett LTT eller FTT(om man kollar efter 1990)...Däremot så är kopplingen klenare på LTT.

Senast redigerat av melvis (19 juni 2007)

Saab 9-5 2,3T Biopower -03
__JoCCe__
19 juni 2007 · 357 Inlägg

Jag köpte min färdigtrimmad men ja ångrar att ja inte köpte Powerflexbussningar direkt ja köpte den..Känner att de rycker te mer i chassit när man ska dra på än i början när ja köpte den men de kanske beror mer på min lite mer inspirerande körning än ägarn innan tongue

Heter de Lövena eller Löven??
Fallan Illustratör
19 juni 2007 · 826 Inlägg

melvis skrev:
Ni kan ju kolla in specarna på min bil, körde 11 repor på blackrace i Söndags och det höll fint smile

Kör på med originalkopplingen tills du märker att det slirar, ingen mening med att byta saker som funkar.

Jag skulle hoppat på steg 3 direkt, steg 2 ger så lite jämfört med steg 1!

Fast det är alltid bra att kunna sälja grejorna som en liten kompensation till det man sedan byter till. Csn är inte frikostiga direkt. wink Sen vet jag att det enda som skiljer steg 1 från 2 är tillbehören men frågan är ju hur mkt man behöver i slutändan. steg 1 har jag redan uteslutit. Sen är ju då frågan hur mkt dyrare det blir iom steg 3. Måste man byta turbo o hela köret så blir det ju genast mer pengar man talar om.

Tack till alla som svarar föresten. smile

Tänker...
Swinge Kung
20 juni 2007 · 191 Inlägg

melvis skrev:

Swinge skrev:
saabs lådor är jättebra om man kör på rätt sätt.. det som ger vika först är kopplingen, om du ska ha över 240hk/400nm så måste du byta lameller eller försätrk tryckplatta eller liknande tongue om du har ltt så bör du byta intercooler till en större också..

Det sitter samma IC i alla 9000 oavsett LTT eller FTT(om man kollar efter 1990)...Däremot så är kopplingen klenare på LTT.

i aeron sitter det inte samma intercooler och turbo.. det kan ju iofs variera på årsmodeller, men så är det med kompisens aero iaf..

BMTech Svensk Mästare SQL Mini 2010
20 juni 2007 · 2 009 Inlägg

Och ltt till -93 har inte intercooler alls.
MEn lådan är inge bekymmer direkt.
Jag har inte haft några stora besvär av lådorna.
Det är vridet som dödar dom och det är som nån sa om du växlar tidigt och drar från botten som lådan säger upp sig.
Varva och du kommer inte ha dom problemen vid hårdkörning.

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"
Volkswagen 1300 "Högre än din bil.............." (1969)
BMW 320i E91 "SQL bilen" (2006)
Fallan Illustratör
20 juni 2007 · 826 Inlägg

Men påfrestningen på ettan, från stillastående alltså torde ju inte ska vara godis då?
Men för att summera lite så är det alltså koppling, lameller och ev turbo i mitt fall då jag tror den sjunger på sista versen snart. Sen tror jag inte att jag bryr mig om växellådan. Kostar trots allt en del att uppgradera den me.
Vad rekomenderar ni för delar då? Vart köper man? säg att man tar till hårt o kör på 270häst/ca 420nm

Tänker...
jonTe
20 juni 2007 · 5 710 Inlägg

Swinge skrev:
i aeron sitter det inte samma intercooler och turbo.. det kan ju iofs variera på årsmodeller, men så är det med kompisens aero iaf..

Turbon skiljer men IC:n är samma oavsett Aero eller inte.

Steg 3 är trevligt och det klarat en fräch bil utan att gå sönder.
Vridmomentet (440) är på gränsen för vad kopplingen tål.....en bra koppling klarar det medans en mera sliten kan börja slira.
Som sagt....det märker du wink
Angående växellådan hade jag gjort ett extra oljebyte innan trimmet åkte i för att göra jobbet lättre för lådan.

Men påfrestningen på ettan, från stillastående alltså torde ju inte ska vara godis då?

Handlar du på den firman du tänkt kan du får momentbegränsning på 1:an och 2:an om du vill.
Kan vara bra då det i annat fall bara spinner.

Vad rekomenderar ni för delar då?

Mitt recept hade sett ut såhär:

• Luftfilter:
Alt 1: Borrad luftburk, borttagen luftsnok och original filter- klarar 350hk
Alt 2: MANN öppet pappfilter på originalburkens plats- klarar 600hk


• Avgassystem:
-JT med racekat

• Programvara:
- Steg 3 program från känd SAAB-trimmare.

MVH Jonas
..............
Fallan Illustratör
20 juni 2007 · 826 Inlägg

jonTe skrev:

Swinge skrev:
i aeron sitter det inte samma intercooler och turbo.. det kan ju iofs variera på årsmodeller, men så är det med kompisens aero iaf..

Turbon skiljer men IC:n är samma oavsett Aero eller inte.

Steg 3 är trevligt och det klarat en fräch bil utan att gå sönder.
Vridmomentet (440) är på gränsen för vad kopplingen tål.....en bra koppling klarar det medans en mera sliten kan börja slira.
Som sagt....det märker du wink
Angående växellådan hade jag gjort ett extra oljebyte innan trimmet åkte i för att göra jobbet lättre för lådan.

Men påfrestningen på ettan, från stillastående alltså torde ju inte ska vara godis då?

Handlar du på den firman du tänkt kan du får momentbegränsning på 1:an och 2:an om du vill.
Kan vara bra då det i annat fall bara spinner.

Vad rekomenderar ni för delar då?

Mitt recept hade sett ut såhär:

• Luftfilter:
Alt 1: Borrad luftburk, borttagen luftsnok och original filter- klarar 350hk
Alt 2: MANN öppet pappfilter på originalburkens plats- klarar 600hk


• Avgassystem:
-JT med racekat

• Programvara:
- Steg 3 program från känd SAAB-trimmare.

Ok. så inget hemmabyggt kopiasystem då? även om man köper racekat? Sen vad är det som kännetecknas som en "känd saabtrimmare" då?
Du menar att mann inte köper ett kitt utan fixar mjukvaran från ett håll o sedan lappar ihop resten sj?

Tänker...
__JoCCe__
20 juni 2007 · 357 Inlägg

Gör du de på Speedparts får du montering också fast då kostar de mer visseligen men då får du ju allt i ett paket: chip,avgassystem,turbo och filter o allt va de e + montering

Heter de Lövena eller Löven??
jonTe
20 juni 2007 · 5 710 Inlägg

Fallan skrev:
Ok. så inget hemmabyggt kopiasystem då? även om man köper racekat?

Funktionen blir detsamma men att bygga ett själv blir inte sååå mycket billigare.
Man skall ha rätt grejjer:
-Kona mot turbo.
-Snäva 3" böjjar till DP.
-Flexxdel.
-Rör med rätt böjjar.
-Ljuddämpare
-Slutrör
-Upphängningar

Allt detta skall sedan ihop på ett bra sätt....
Det tar tid och kräver endel förutsättninger .
jag har gjort det en gång men jag skulle inte göra om det....det är för meckigt i förhållande till vad man sparar. (enlig mig)

Fallan skrev:
Sen vad är det som kännetecknas som en "känd saabtrimmare" då?

SQR
Nordic
MapTun
....är några.

Fallan skrev:
Du menar att mann inte köper ett kitt utan fixar mjukvaran från ett håll o sedan lappar ihop resten sj?

Precis.... men det är som jag skulle gjort.
Har man inte förutsättningarna kan det vara bättre att åka till en firma.
När man får det installerat av firma blir det ju oxo testat vilket kan vara en fördel så man vet att allt lirar, skulle det strula på "hemmaplan" kan det ju vara svårt att hitta felet själv.

MVH Jonas
..............
NabbY
20 juni 2007 ·

HAr man ett steg 3 en längre perijod bör man nog ha en starkare koppling !

Fallan Illustratör
21 juni 2007 · 826 Inlägg

Fallan skrev:
Du menar att mann inte köper ett kitt utan fixar mjukvaran från ett håll o sedan lappar ihop resten sj?

jonTe skrev:
Precis.... men det är som jag skulle gjort.
Har man inte förutsättningarna kan det vara bättre att åka till en firma.
När man får det installerat av firma blir det ju oxo testat vilket kan vara en fördel så man vet att allt lirar, skulle det strula på "hemmaplan" kan det ju vara svårt att hitta felet själv.

Ok, men vad tjänar man egentligen på att inte köpa ett helt kitt då på en gång om man liks ska göra det hos en vältjänd firma? Om jag nu har funderat på ett maptunkit, ska jag då köpa en jt-sats o ett luftfilter sedan fara in o fixa mjukvara hos dom? Om det är det du menar så förstår inte jag poängen med det iaf.
Men eftersom jag inte riktigt hänger med dig där så får du gärna utveckla lite för en annan trög en. tongue
Sen tackar jag återigen alla er som svarar. Det är ju det som gör ett forum levande. smile

Tänker...
jonTe
21 juni 2007 · 5 710 Inlägg

Fallan skrev:
Ok, men vad tjänar man egentligen på att inte köpa ett helt kitt då på en gång om man liks ska göra det hos en vältjänd firma? Om jag nu har funderat på ett maptunkit, ska jag då köpa en jt-sats o ett luftfilter sedan fara in o fixa mjukvara hos dom? Om det är det du menar så förstår inte jag poängen med det iaf.
Men eftersom jag inte riktigt hänger med dig där så får du gärna utveckla lite för en annan trög en. tongue
Sen tackar jag återigen alla er som svarar. Det är ju det som gör ett forum levande. smile

Har du inga grejjer alls kan du lika gärna köpa ett färdigt kit.
Dock kan man ju tjäna en slant på att hitta begagnade avgassystem och att skippa sportluftfiltret och istället modifiera originalluftfilterboxen och att köpa programvaran löst.

Glöm inte att bli medlem  i STCS innan du handlar, ger dig skapliga rabatter .

MVH Jonas
..............
Fallan Illustratör
23 juni 2007 · 826 Inlägg

jonTe skrev:

Fallan skrev:
Ok, men vad tjänar man egentligen på att inte köpa ett helt kitt då på en gång om man liks ska göra det hos en vältjänd firma? Om jag nu har funderat på ett maptunkit, ska jag då köpa en jt-sats o ett luftfilter sedan fara in o fixa mjukvara hos dom? Om det är det du menar så förstår inte jag poängen med det iaf.
Men eftersom jag inte riktigt hänger med dig där så får du gärna utveckla lite för en annan trög en. tongue
Sen tackar jag återigen alla er som svarar. Det är ju det som gör ett forum levande. smile

Har du inga grejjer alls kan du lika gärna köpa ett färdigt kit.
Dock kan man ju tjäna en slant på att hitta begagnade avgassystem och att skippa sportluftfiltret och istället modifiera originalluftfilterboxen och att köpa programvaran löst.

Glöm inte att bli medlem  i STCS innan du handlar, ger dig skapliga rabatter .

Ja du tänkte så! smile Jo men det förstår jag ju men samtidigt så är jag lite rädd för att köpa färdig programvara och sedan köra med andra tillbehör än vad boxen är programerad för. Då ska man ju isf kosta på sig en mappning och det är väl iofs bra ändå men det kostar så pass mkt och det har jag inte råd med just nu.
Har mejlat sqr och frågat om vad man ev. kan baka ihop som ett paket men har inte fått svar än. Sen får man väl ta ett ryck och byta koppling då jag inte är i behov av bilen till jobbet. Jo jag har läst lite på SAAB TURBO CLUB, på forumet o så men har inte blivit medlem än. Vad är det för typ av rabatter som avses då?roll

Tänker...
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang