Hyundai Elantra 99 går ojämnt och blir orkeslös

wofflan- Gear Heads Göteborg
20 juni 2007 · 156 Inlägg

Nån som har nått förslag vad det kan vara för fel när check engien lampan blinkar och bilen går som om den gick på 3 cylindrar vid 2 tusen varv bara blöddrar den och orkar inte varva mer har testat att byta tänd stift och kablar utan resultat. Den varnings lampan har med avgas relaterade fel att göra står det kan det vara en egr ventil?

vullen Mr White
20 juni 2007 · 1 072 Inlägg

Sitter de en LMM på den så kan de kanske var den som trasslar.

Volvo 945 LTT "Smink by Hällsjö Styling" (1997)
Chevrolet impala ss cab "no kebab tuning" (1965)
wofflan- Gear Heads Göteborg
20 juni 2007 · 156 Inlägg

jo det gör det testade att koppla bort den vilket gjorde att den gick ännu sämre.

Martin Å
24 juni 2007 · 16 Inlägg

kolla tändspolarna,händer att dom ger upp

BMW 540i (1996)
PerArne Mycke vill ha mer...
24 juni 2007 · 611 Inlägg

Hur långt har bilen gått??

Är det när den är varm eller kall?? kanske händer mer ofta vid nån temperatur.

När byttes bränslefiltret senast??

Elantra där runt 99 å framåt har haft en del besvär med LMM, så prova att få tag på en fungerande och se hur den går då. Annars så kan det vara lambda sonden som spökar.

Vart köpte du stift och kablar??

//Per-Arne
wofflan- Gear Heads Göteborg
25 juni 2007 · 156 Inlägg

Den har gått 16000 hela tiden ingen skillnad på kall lr varm låter som den går på 3 cylindrar å tar man bort en kabel så stannar den nästan händer med alla utan 2ans cyl

Det hjälpte inte att tabort filtret så det lär de inte vara .. luft fulter byttes för mindre än en månads sen så det är de inte heller ..

kablarna å stiften är köpta hos mekonomen.

Kettunen
25 juni 2007 ·

Fördelar lock & rotor kanske om den nu har det?

wofflan- Gear Heads Göteborg
25 juni 2007 · 156 Inlägg

är ingen fördelare och rotor på den

PerArne Mycke vill ha mer...
25 juni 2007 · 611 Inlägg

Har du provat att byta tändspole då?? sitter väl två stycken på den där, en till 1-3 och en till 2-4 tror jag?? kan vara en tändspole som är dålig också, inte heller helt ovanligt på dom där.

Har du varit in på en verkstad och läst av felkoder, om den nu lagrat några??

//Per-Arne
BBAD Utbildad hobbymekare
25 juni 2007 · 1 125 Inlägg

Som Volvo_Perka skrev, Åk på verkstad å fått felkodera avlästa, bruka inte kosta så mycket (400:- för min volvo) tro de e lättaste lösningen, då få du ju veta vad de e för fel

Volvo 855 GLE "Low and Green" (1993)
PerArne Mycke vill ha mer...
25 juni 2007 · 611 Inlägg

Vi tar ca 500-900:- för en felsökning men att bara läsa av felkoder det brukar vi göra gratis om man frågar snällt smile

Jobbar ju trots allt på Hyundai Center i Sundsvall wink

//Per-Arne
wofflan- Gear Heads Göteborg
25 juni 2007 · 156 Inlägg

Får väl göra det .. frontbilar brr .. dom skulle ha hållit sig till citroën(?)

Bamse940Ltt
25 juni 2007 ·

kolla så du inte har fått hål i påfyllningsröret till bensinen... för det är ett väldigt vanligt fel på dom... då är det bara byta påfyllningsrör, göra rent tank, bränsle filter, spridare, spridarbrygga.. har fått göra det på väldigt många sådana..

mvh richard

wofflan- Gear Heads Göteborg
3 juli 2007 · 156 Inlägg

Va tändspolen som gett upp tack för alla svar. smile

PerArne Mycke vill ha mer...
3 juli 2007 · 611 Inlägg

Ja se där, kul att det löste sig iaf smile Hör gärna av dig om du skulle ha några andra frågor.

//Per-Arne
StoffeTiX
3 mars 2010 · 6 Inlägg

Hej, jag har ett liknande problem på min sambos Hyundai Elantra 1.8 16v -96

Lite bakgrunds info...
För några veckor sedan tändes "check engine"-lampan (bilen gick felfritt dock), när jag kollade felkoderna så sa den "Missfire Cyl.2" så jag bytte alla tändstiften nollställde felkoderna, efter detta gick bilen lika bra som innan men sen för några dagar sedan vägrade den att starta, efter ca 30 minuter med starthjälp hoppade han igång men gick på typ 2 cylindrar till att börja med sen efter ca 2 minuter gick han igång på alla cylindrar... efter detta har den gått suveränt (aslustigt).

Nu till problemet...
Igår kväll började bilen gå illa som bara den så jag körde den till en ok-mack och hissade upp den för att se så det inte var några avgasläckor osv, men hittade inget... letade vidare och testade att lossa tändkablarna 1 och 1, när jag lossar kabeln på cylinder 2,3 och 4 så dör bilen men gör jag samma sak på cylinder 1 så blir det ingen skillnad (tändningsgnistan fungerar på den cylindern), samma sak händer om jag gör likadant med spridarkontakterna.

Vad tror ni?
Ska man prova att byta tändspolen?

|Sveriges friaste forum|
http://www.forat.org/
BMW 518i "Symaskinen" (1992)
Volvo V70 2,4 "Kinetic" (2006)
PerArne Mycke vill ha mer...
3 mars 2010 · 611 Inlägg

Ta upp stiftet på den cylinder som den inte går på och berätta om det är torrt eller blött av bensin. Sen kan jag ge dig raka besked.

//Per-Arne
StoffeTiX
3 mars 2010 · 6 Inlägg

Volvo_Perka skrev:
Ta upp stiftet på den cylinder som den inte går på och berätta om det är torrt eller blött av bensin. Sen kan jag ge dig raka besked.

Okej, får kolla det efter jobbet (vid 17) imorrn...
Jag ringde mekonomen och beställde en tändspole för 1 timme sedan och jag skulle få den imorgon eftermiddag så jag joppas det är det som är felet... men som sagt, jag återkommer när jag lossat stiftet och kollat

|Sveriges friaste forum|
http://www.forat.org/
Volvo V70 2,4 "Kinetic" (2006)
BMW 518i "Symaskinen" (1992)
StoffeTiX
4 mars 2010 · 6 Inlägg

Det var inte tändspolen som var felet...

Stiftet är fuktigt. Vad har du för ide'er volvo_perka?

Vad hade det varit om stiftet inte varit fuktigt

|Sveriges friaste forum|
http://www.forat.org/
Volvo V70 2,4 "Kinetic" (2006)
BMW 518i "Symaskinen" (1992)
PerArne Mycke vill ha mer...
5 mars 2010 · 611 Inlägg

1. Prova byt tändkabeln
2. Ta ett kompressionsprov


Om stiftet varit torrt så hade problemet legat på bränslesidan och där har det varit lite problem med dom där. Det bildas rost i tankröret ner till tanken sedan sprids rostflagorna vidare och partiklar komemr förbi bränslefiltret och bildar kristaller i fuel railen och sätter igen spridarna till slut, med resultat till svårstartad, ryckig gång, går inte på alla cylindrar m.m

För att se detta måste man lyfta upp fuelrailen och ta bort tryck anslutningen från bränsle ledningen och kolla in i railen och där ska det inte finnas nånting.

//Per-Arne
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang