motorhuv går ej få upp

dahenkiz
21 juni 2007 · 7 Inlägg

Hej. Det är såhär att min audi 80 -92 ej går att öppna motorhuven riktigt, det är bara ena sidan som poppar upp, någon som vet vad detta kan bero på? eller någon som kanske rent av varit ute för samma sak och kanske vet ngt smidigt sätt att få upp den på? har provat med en "sugpropp" för att försöka dra upp den, men det hjälper inte. Vill helst slippa bryta upp den med en kofot. tacksam för svar.

laika
21 juni 2007 · 410 Inlägg

dahenkiz skrev:
Hej. Det är såhär att min audi 80 -92 ej går att öppna motorhuven riktigt, det är bara ena sidan som poppar upp, någon som vet vad detta kan bero på? eller någon som kanske rent av varit ute för samma sak och kanske vet ngt smidigt sätt att få upp den på? har provat med en "sugpropp" för att försöka dra upp den, men det hjälper inte. Vill helst slippa bryta upp den med en kofot. tacksam för svar.

Är tung att lyfta eller sitter den helt enkelt fast på ena sidan? för att det kan vara fjädern på den ena sidan som är slut. Då blir det jävligt tungt att öppna huven.

Skoda Fabia (2000)
dahenkiz
21 juni 2007 · 7 Inlägg

laika skrev:

dahenkiz skrev:
Hej. Det är såhär att min audi 80 -92 ej går att öppna motorhuven riktigt, det är bara ena sidan som poppar upp, någon som vet vad detta kan bero på? eller någon som kanske rent av varit ute för samma sak och kanske vet ngt smidigt sätt att få upp den på? har provat med en "sugpropp" för att försöka dra upp den, men det hjälper inte. Vill helst slippa bryta upp den med en kofot. tacksam för svar.

Är tung att lyfta eller sitter den helt enkelt fast på ena sidan? för att det kan vara fjädern på den ena sidan som är slut. Då blir det jävligt tungt att öppna huven.

Den ligger helt emot på högersidan, försökte bänna lite med kofoten och då gick den upp en liten bit, men sen helt ner igen när man drog ut kofoten.

Kirre
21 juni 2007 · 2 122 Inlägg

är de inte dubbla lås på den så att ena vajern är av?

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen
Volvo 242 "Gyfen Goes 16V Turbo" (1975)
Volvo 244 Turbo "Huwen" (1975)
Volvo 245 "45an" (1990)
dahenkiz
21 juni 2007 · 7 Inlägg

dahenkiz skrev:

Kirre skrev:
är de inte dubbla lås på den så att ena vajern är av?

Hade monterat bort handtaget till huven inne i bilen, drog med hjälp av en karlsson tång och då gick nippeln av, så vajjern åkte in, men drog ut den genom grill-öppningen, så jag har bara en vajjer, ingen aning om den var dubbelkopplad där inne eller inte. Vajjern som jag drog ut, går iaf till vänstersidan så det kan nog vara så att det är två lås på den. Dock vet jag inte hur jag nu skall bära mig åt att få upp den utan att bryta upp eller såga upp den. gick in via grillen igår och tänkte kolla ifall det fanns en till vajjer som ligger vid högersidan men kylaren och lite annat är i vägen.

Senast redigerat av dahenkiz (21 juni 2007)

Alex_bergstr
21 juni 2007 · 1 364 Inlägg

hade samma problem på min gammla ford lösde sig genom att polaren fick stå och lyfta vid framskärmen huven asså så stack jag in ett långt skaft och tryckte på den mojengen som håler huven ppå plats tongue funkade för mig iaff:D

BMW 540i/6 nr 473 av 797 "Under renovering" (1995)
BMW 435i Gran coupe "Estoril blå" (2015)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang