Minusströn som styr relä

Unander Evighetsprojektist
22 juni 2007 · 216 Inlägg

Jag har läst massa trådar om att koppla relä till remotkabeln på steget nu men alla handlar att dom har en + ström som styrström.

Hur ska jag göra om jag har en - som styrström?


Anledningen till detta är att jag har ett steg som jag bara vill ska vara igång när bagaget är öppet.

Så jag tänkte koppla remoten från lampan i bagaget...sagt och gjort!
Märkte ju då att steget var igång även när det var stängt.
Mätte och såg att det var - som bröts när jag stängde bagaget.

Så nu vill jag ha en - ström som styrström till reläet.


Kort förklarat ska reläet släppa igenom en + ström till remoten när jag får - från lampan.

Några tips på hur man ska fixa detta?

Turbo_A4 Quattro Is The Shit!
22 juni 2007 · 441 Inlägg

Du vill alltså att steget ska starta när lampan tänds? I så fall tar du den styrda minusen från lampan och lägger in på spolen. Sen lägger du en konstant plus till andra sidan på spolen som du sen kan bygla ut till den slutande kontakten och skicka vidare till steget...

Hajar du?

"If It Got Tits Or Wheels It Will Get You In Trouble..."
fastOne.se
Hi-Tuning.com
Drönirettab
22 juni 2007 · 21 761 Inlägg

Ja, så enkelt är det faktiskt. Om man har ett relä som inte får sin minus via relähöljet så går det hur bra som helst att göra så. I princip alla vanliga extraljusrelän har plasthölje och då behöver man inte bekymra sig om detta.

Det är reläspolen som styr relät och den spolen behöver plus/minus för att kunna dra, det innebär att man kan välja själv vilken polaritet som ska styra spolen. Oftast så låter man en plus styra reläspolen och då sätter man minussladden till konstant minus (karossen), men om man vill att en minus ska styra spolen så sätter man en konstant plus istället och sedan får en minus styra spolen. Lätt och enkelt.

Unander Evighetsprojektist
22 juni 2007 · 216 Inlägg

Tack så mycket...kan medela att det fungerar perfekt nu också smile

Senast redigerat av Unander (22 juni 2007)

Turbo_A4 Quattro Is The Shit!
22 juni 2007 · 441 Inlägg

Unander skrev:
Tack så mycket...kan medela att det fungerar perfekt nu också smile

Gött big_smile Alltid kul att kunna hjälpa till wink

"If It Got Tits Or Wheels It Will Get You In Trouble..."
fastOne.se
Hi-Tuning.com
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang