bmw e30 eller 740 GLT som vinterbil?

Gustav
25 juni 2007 · 317 Inlägg

Jag sitter och funderar över hur jag ska göra i vinter.
Efter att jag sålde min förra vinterbil (740 GLT), så köpte jag mej en bmw e30 325 i bra skick. Tanken var att jag skulle ha den som vinterbil! Men ja har börjat fundera på om den kanske är lite för dyr som vinterbil, risken att man smäller bilen på vintern är ju väldigt stor.

Jag har kollat på lite billigare bilar som skulle kunna funka som ev. vinterbilar. Men ja behöver lite hjälp och synpunkter från andra. Jag har funderat på att köpa en e30 318, men även en 740 GLT igen! Viken av dem tror ni är bäst som vinter bil!
dvs, sladmässigt, hållbarhet, reservdelar m.m!

tack!

Vi kan billjud - www.brl.se - Vi kan billjud
moose46019 study
25 juni 2007 · 772 Inlägg

en volvo kan du köpa då det inte gör något i fall dne pajar då det finns tusen åter.
men köp en bmw tycker jag roligarem otor i dme men ta det lite lungt med den. e30 ska vara stabila.

twin_cam Smålänning
25 juni 2007 · 7 877 Inlägg

Jag skulle nog kört på volvo 740. Roligare att drifta med, billigare delar, sen tror jag att den är stryktåligare också. Deesutom är chassit konstruerat av nån som visste att en bil ska ha fyra hjul, men inget mer, så den sladdar mer än gärna... Dessutom mycket vikt fram och lite bak...

BMW:n är för välbalanserad och har ett chassi konstruerat av ingenjörer, vilket betyder att den är byggd för att inte släppa, och när den gör det, så gör den det tvärt, och är svårare att hålla på ställ... Brkar i alla fall vara så med tyska bilar, särskilt med delad bakaxel.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Gustav
25 juni 2007 · 317 Inlägg

m.m, tack för svaren.. jag hade ju som ja skrev en 740 förra vintern och var super nöjd! Men tänkte att beemern kanske är roligare! får se kanske har kvar 325an ändå!
men ja har en sån sjuk beslutsångest, har ju hittat några fina 740 glt 16v med!

ös gärna på med ideér och synpunkter!

Vi kan billjud - www.brl.se - Vi kan billjud
Pan
25 juni 2007 ·

Du kör bredare med volvon och den är nog roligare att sladda med.

Gustav
25 juni 2007 · 317 Inlägg

Pan skrev:
Du kör bredare med volvon och den är nog roligare att sladda med.

har du kört både 325 och 318 e30? eller bygger du det på vad alla andra säger?

Vi kan billjud - www.brl.se - Vi kan billjud
Ponuts
25 juni 2007 · 220 Inlägg

Volvo är en klockren vinterbil har kört bmw e30 på vinter när det väl snurrar så snurrar det, å det går inte ens jämföra skojfaktorn mot volvon. men om du ska prompt ha en bmw så rekomenderar jag 5serien(e34).

Senast redigerat av Ponuts (25 juni 2007)

Pan
25 juni 2007 ·

Min polare hade en 323 e30 och jag hade min 740 GLE och enligt mitt tycke så var hans svårare att drifta med.

MVH

Senast redigerat av Pan (25 juni 2007)

Gustav
25 juni 2007 · 317 Inlägg

Ponuts skrev:
Volvo är en klockren vinterbil

jo, den var guld i vintras.. men kul att testa nytt. men kanske inte är värt de!?

Vi kan billjud - www.brl.se - Vi kan billjud
Gustav
25 juni 2007 · 317 Inlägg

Pan skrev:
Min polare hade en 323 e30 och jag hade min 740 GLE och enligt mitt tycke så var hans svårare att drifta med.

MVH

'

okey, tack för dina erfarenheter!

Vi kan billjud - www.brl.se - Vi kan billjud
Pan
25 juni 2007 ·

Tyckte han fick ge sin mer för att få ut den. Och när den väl kom ut verkade den vara lite lurig och kontrollera. I volvon är det ju bara att ratta och se glad ut är ju busenkelt att åka brett.

Ponuts
25 juni 2007 · 220 Inlägg

Gustav skrev:

Ponuts skrev:
Volvo är en klockren vinterbil

jo, den var guld i vintras.. men kul att testa nytt. men kanske inte är värt de!?

fast jag är bmw ägare så håller jag hårt på volvo 240/740 som vinter bil. man åker hur brett å kontrolerat som helst

MilleN
25 juni 2007 · 9 108 Inlägg

Har kört både 318 e30 och Volvo 740 men den som känns bäst på vintern är utan tvekan Opel Omega wink Dock är dom inte lika stridsvagnsmässiga som 740. Mycket bättre styrning i Omega och mer lättkontrollerad på ställ i alla fall.

erganoth
26 juni 2007 · 23 Inlägg

om ni nu tycker att 740:in e så lättkörd borde han inte hoppa upp ett steg å lära sig å köra riktig bil;)
tänk på evolutionen, man måste ju utveklas!

mvh
erganoth
stolt e 30 325 ägare

Streckkoden
26 juni 2007 · 2 655 Inlägg

Jag skulle gå på en E30, betydligt snyggare kaross..

donsaarinen
26 juni 2007 · 41 Inlägg

merca 190 kan jag rekomendera! d va den skönaste vinter bilen jag ägt, o då har jag ägt bla. 8st 740;n! dom e roliga oxå men mercan tar priset!

gasar tills d rasar;)
BMW 525tds (1998)
BMW 535 (1992)
beemern .......
26 juni 2007 · 2 655 Inlägg

Gustav skrev:

Pan skrev:
Du kör bredare med volvon och den är nog roligare att sladda med.

har du kört både 325 och 318 e30? eller bygger du det på vad alla andra säger?

precis, man kan kör sjukt brett me e30, utan problem...

Gustav
26 juni 2007 · 317 Inlägg

haha, de bra sagt!
Jag har funderat en del. och ja behåller e30:n.. ska beställa sänkning och fälgar i morgon, så nu blir den kvar! Men tack för förslagen iaf!

Vi kan billjud - www.brl.se - Vi kan billjud
kimme-320i
27 juni 2007 · 191 Inlägg

som brorsan (beemern) skriver så går de köra bett me e30 utan problem. å dom e inte alls så svår att kontrollera.

Gustav
27 juni 2007 · 317 Inlägg

kimme-320i skrev:
som brorsan (beemern) skriver så går de köra bett me e30 utan problem. å dom e inte alls så svår att kontrollera.

kan tänka mej de.. den är iaf grym på grusvägen så man kun juh tänka sig att den måste vara än roligare på vintern då!
Nej, ja ska ha kvar den!

Vi kan billjud - www.brl.se - Vi kan billjud
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang