Stötigt med 18" till V40?

jonatk Smart chimps talk Swedish
29 juni 2007 · 289 Inlägg

Hej, har nyligen köpt en V40 och vill såååå gärna byta fälgar på den. Men eftersom taket på bilen är min mors tongue eller ah den är hennes också, hehe så vill inte min far att jag sätter på större än 17".
Min fråga är då om det är stor skillnad på 17" och 18" när det gäller hur "stötigt" det är. Alltså om bilen blir obekväm att köra om man har 18"?

Skulle bli glad också om någon kunde säga bredd och sånt på däcken så att de inte slår i. Hade tänkt sänka bilen ca 30-40mm där fram/bak också. smile
Skulle gärna också vilja ha tips på bra hemsidor till fälgar, letar efter lite mörk gråa, tror jag tongue. Eller vad blir snyggast på en svart V40? Krom, "silver" grå, mörkgrå eller svarta?

MVH
Impega

Senast redigerat av jonatk (29 juni 2007)

FireTraXX DFFL
29 juni 2007 · 9 020 Inlägg

Är nog ungefär samma som på min Audi, fast jag hade 16".
Lite stötigare blev den, inte jättemycket.
Dock så blev den ganska mycket spårkänsligare, men det är nog ingen större skillnad eftersom att det redan är 17" på V40:n.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
jonatk Smart chimps talk Swedish
29 juni 2007 · 289 Inlägg

FireTraXX skrev:
Är nog ungefär samma som på min Audi, fast jag hade 16".
Lite stötigare blev den, inte jättemycket.
Dock så blev den ganska mycket spårkänsligare, men det är nog ingen större skillnad eftersom att det redan är 17" på V40:n.

hehe just nu sitter det små j*vla 15 tummare på den tongue så skillnaden lär bli stor om jag byter till 18", vill bara veta om bilen är okej att köra med 18". Tyvärr svarade det inte på min fråga sad men tack ändå smile

Virtual_Blå
29 juni 2007 · 145 Inlägg

skillnaden mellan 17 och 18 beror på vilken däckstorlek du väljer...t.ex. tar du ett par 18" med 35 profil (som dom flesta gör) så blir det stötigt, inget å snacka om!, hör med återförsäljare om vad dom har att säga, dom vet!

/ Ville

jonatk Smart chimps talk Swedish
29 juni 2007 · 289 Inlägg

Virtual_Blå skrev:
skillnaden mellan 17 och 18 beror på vilken däckstorlek du väljer...t.ex. tar du ett par 18" med 35 profil (som dom flesta gör) så blir det stötigt, inget å snacka om!, hör med återförsäljare om vad dom har att säga, dom vet!

/ Ville

Okej, tack för svaret smile Men vi säger att en 50 åring sätter sig bakom ratten i bilen med 18", kommer dom klara av det? tongue haha snackar inga långa sträckor hon kör med den, max 2-3 mil.
Men vad skulle hända om man körde i en grop eller liknande på en sliten väg, är det något problem?

Squadron
29 juni 2007 · 1 833 Inlägg

Jag kör med 18" på min S40 nu, och tycker inte det är någon större skillnad mot mina 17".

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker.
www.x40nordic.com - För dig som kör X40/50/30 med eller utan turbo!
Thorsholm Svartrök
29 juni 2007 · 673 Inlägg

med rätt däck så kan det vara minst lika behagligt att åka 18" som med fel däck på 17"

Jag har fel ibland... men inte ofta
Audi A4 1,9tdi "Svartrök" (1998)
Bobo
29 juni 2007 ·

Med din mor bakom spakarna kommer hon inte gilla 18" det är vad jag tror iaf

jonatk Smart chimps talk Swedish
29 juni 2007 · 289 Inlägg

ollonglans skrev:
med rätt däck så kan det vara minst lika behagligt att åka 18" som med fel däck på 17"

Och rätt däck är vad för däck? smile

Bobo skrev:
Med din mor bakom spakarna kommer hon inte gilla 18" det är vad jag tror iaf

Okej hehe.

Men va tycker ni, är det mycket snyggare med 18" än 17"? just nu funderar jag på ett par Tenzo Overdose, svarta. Ska det vara 18" då eller funkar det med 17"?

bokia
29 juni 2007 · 172 Inlägg

en kompis till mig hade 17 tummare och dom tog i :S kommer inte ihåg vad han hade för profil på däcken men han har iaf köpr mindre nu.


ska tilläga att bilen INTE var sänkt då.

dj_padde
29 juni 2007 · 1 813 Inlägg

min mamma har en v40 och jag ägde en s40 innan jag hade 18"are på min med 35 profilare mamma hatade att köra min bil då hon sa att det inte gick å köra med.. fast hon är under 50 men ändåtongue  och båda bilarna är sänkta så det var däcken som hon märkte bra skillnad på då hon bara hade 16" med 50 profilare lr nått:P

Åk före du så väntar jag på dig där..!
Audi A4 (2006)
jonatk Smart chimps talk Swedish
29 juni 2007 · 289 Inlägg

dj_padde skrev:
min mamma har en v40 och jag ägde en s40 innan jag hade 18"are på min med 35 profilare mamma hatade att köra min bil då hon sa att det inte gick å köra med.. fast hon är under 50 men ändåtongue  och båda bilarna är sänkta så det var däcken som hon märkte bra skillnad på då hon bara hade 16" med 50 profilare lr nått:P

okej hehe tongue men vad tyckte du om att köra bilen på tex landsvägar och sånt? Är det så att man klarar att köra långa sträckor på lite sämre vägar?

vman_85
29 juni 2007 · 87 Inlägg

225/40 18" borde passa volvon tror jag.
märks ingen större skildnad på 50 - 40 profil tycker jag..
själv kör jag på 35 profil

jonatk Smart chimps talk Swedish
29 juni 2007 · 289 Inlägg

vman_85 skrev:
225/40 18" borde passa volvon tror jag.
märks ingen större skildnad på 50 - 40 profil tycker jag..
själv kör jag på 35 profil

Och med 35 profil är det väldigt stötigt, eller?
Någon som vet om 40 profil går på med 18" och 30-40 mm sänkning?


Sen också med styrningen, om man ökar bredden på däcken så kommer väll dom slå i längst in när man svänger, eller har jag fel? i så fall, kan man göra inställningar så att man inte kan svänga så mycket så att däcket slår i eller gör det helt enkelt inte det?

Senast redigerat av jonatk (29 juni 2007)

dj_padde
30 juni 2007 · 1 813 Inlägg

jonatk !!   ja det går att köra långa sträckor med 35 profilare.. man vänje ju sig.. men kör du i håler och sånt så blir man nästan rädd varje gång fälgen tar väl mer stryck känns det som när man kör efter som allt blir så hårt:P  men kör på 40 profilare det känns lite bättre att köra på smile blir lite mjukare!!!

Åk före du så väntar jag på dig där..!
Audi A4 (2006)
Squadron
30 juni 2007 · 1 833 Inlägg

jonatk skrev:

vman_85 skrev:
225/40 18" borde passa volvon tror jag.
märks ingen större skildnad på 50 - 40 profil tycker jag..
själv kör jag på 35 profil

Och med 35 profil är det väldigt stötigt, eller?
Någon som vet om 40 profil går på med 18" och 30-40 mm sänkning?


Sen också med styrningen, om man ökar bredden på däcken så kommer väll dom slå i längst in när man svänger, eller har jag fel? i så fall, kan man göra inställningar så att man inte kan svänga så mycket så att däcket slår i eller gör det helt enkelt inte det?

215/35 18 är det optimala på en x40. Nästan alla på X40nordic som kör med 18", använder denna dimension.

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker.
www.x40nordic.com - För dig som kör X40/50/30 med eller utan turbo!
jonatk Smart chimps talk Swedish
30 juni 2007 · 289 Inlägg

Squadron skrev:

jonatk skrev:

vman_85 skrev:
225/40 18" borde passa volvon tror jag.
märks ingen större skildnad på 50 - 40 profil tycker jag..
själv kör jag på 35 profil

Och med 35 profil är det väldigt stötigt, eller?
Någon som vet om 40 profil går på med 18" och 30-40 mm sänkning?


Sen också med styrningen, om man ökar bredden på däcken så kommer väll dom slå i längst in när man svänger, eller har jag fel? i så fall, kan man göra inställningar så att man inte kan svänga så mycket så att däcket slår i eller gör det helt enkelt inte det?

215/35 18 är det optimala på en x40. Nästan alla på X40nordic som kör med 18", använder denna dimension.

Okej så det fungerar alltså inte med 40 profils däck?
Men det svarar tyvärr fortfarande inte på min andra fråga,
"Sen också med styrningen, om man ökar bredden på däcken så kommer väll dom slå i längst in när man svänger, eller har jag fel? i så fall, kan man göra inställningar så att man inte kan svänga så mycket så att däcket slår i eller gör det helt enkelt inte det?"...

Tack för alla svar smile

dj_padde
30 juni 2007 · 1 813 Inlägg

225s däck kommer ta i när du svänger fullt för det gjorde mina men efter ett tag så tar det inte i längre:P 215/35 kan du vara helt lugn att det inte tar i lr några problem... tror dom flesta s/v40 kör med 215/35/18"...  !! jag hade kört på det iaf om jag var du;)!! hoppas du hittar vad du söker.. lr får du prova med 225/40/18" å se.. funkar det inte så funkar det inte då e det bara beställa nya däck å sälja dom som du hade satt på..!! efter som du inte använt däcken då så får du ju tillbax pengarna du köpt det för om du säljer det privat;)

Åk före du så väntar jag på dig där..!
Audi A4 (2006)
Thorsholm Svartrök
30 juni 2007 · 673 Inlägg

jonatk skrev:

ollonglans skrev:
med rätt däck så kan det vara minst lika behagligt att åka 18" som med fel däck på 17"

Och rätt däck är vad för däck? smile

Bobo skrev:
Med din mor bakom spakarna kommer hon inte gilla 18" det är vad jag tror iaf

Okej hehe.

Men va tycker ni, är det mycket snyggare med 18" än 17"? just nu funderar jag på ett par Tenzo Overdose, svarta. Ska det vara 18" då eller funkar det med 17"?

hör med din däckhandlare vad han rekommenderar, de skönaste däck jag åkt på var de Sumitumo HTR+ som jag hade på mina 18" för många år sedan

18" blir snyggare på din bil

Senast redigerat av ollonglans (30 juni 2007)

Jag har fel ibland... men inte ofta
Audi A4 1,9tdi "Svartrök" (1998)
tsdi Egenföretagare
30 juni 2007 · 2 496 Inlägg

Kör med 225-40-18 på A4an, å hade 205.55.16 förut, klart det vart spårigare å så, men jag trodde det skulle bli värre faktiskt tongue

www.handlarbilar.se Fordonsbranschens nya annonsportal
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang