Elfel i min Volvo S60R

Labrat
30 juni 2007 · 27 Inlägg

Hej,

jag har en Volvo S60R -04 2500 mil   http://www.garaget.org/?car=14865


jag har tidigare lhaft ett elfel efter att jag ånat ut bilen till syrran som anv dragkrok. Det mesta dog men hoppade igång av sig själv med följd att airbagen varnar. Jag var inne på volvo och dom nollställde elektroniken.

Efter jag tvättade bilen så kom samma skit upp igen, allt dog men hoppade igång igen sen.

I fredags var jag ute och gled, skulle till Volvo och tanka, hade alla rutorna nere samt takluckan öppen maximalt.

När jag tankade så stängde jag av motorn men spisade lagom på stereon. När jag sen startade igen och skulle ut på vägen igen så dog skiten efter ett par sekunders flimmer och varningar av bla. abs, låg batt. eller så stod det dåligt batt. ja ja...

Problemet är nu att skiten inte startar igen. Stereon funkar, AC funkar men inte mkt annat, antispinnet funkar inte, inget på instrumeten, blinkers, bakluckan går inte att öppna. Men det jävligaste är att rutorna och takluckan INTE går att få upp.

Det är riktigt fula moln på himlen idag, åkte till Volvo för att få in bilen, nä. STÄNGT! Panik!!!

Riktigt skumt är också att fläkten fortsätter att fungera när jag stängt av och tagit ut nyckeln, va fasen är det!?!

Jag körde hem och kopplade av ena polen på batteriet nån timme, funkade inte. Jag laddade även batteriet, strömstyrkan stod initialt på 3A och var ca 0,5A när jag laddat klart.


Jag diskuterade med "Refined" här på forumet som också har en S60R och han sa att mitt batteri var för litet. Hans får knappt plats brevid reserdäcket, jag har upp mot 15 cm tomrum mellan batteriet och däcket. Mitt batt. ligger på 520 Ah. Nån som vet vad som är rätt och fel så jag vet hur jag ska bemöta Volvo i den saken.

Vad är annars fel????

"R" wannabes finns det gott om!
FreddeK
30 juni 2007 ·

Hmm är det 520 ah verkligen på ditt batteri?

Drönirettab
30 juni 2007 · 21 761 Inlägg

Om fläkten fortsätter att gå fastän du har tagit ur nyckeln så borde det vara något elfel vid tändlås eller att ett relä har hängt upp sig, tror inte att det beror på batteriet. Men för att vara riktigt säker så kan du låna ett annat batteri och se om det blir samma sak.

Batteriet är antagligen på 52Ah, blev väl en nolla för mycket. wink  Enligt batteritabeller hos Tudor så ska det rymmas tex 70-75Ah batteri i den bilen också.

Labrat
30 juni 2007 · 27 Inlägg

Freddeponken skrev:
Hmm är det 520 ah verkligen på ditt batteri?

njao, det står 520 på det, sen står det ngt om reserv och 100 timmar. Batteriet är Volovo org. och är ganska litet.

Jag har ingen uppfattning om vad som är normalt.

"R" wannabes finns det gott om!
mektrollet Reparatör
30 juni 2007 · 630 Inlägg

jag har råkat ut bara senaste veckan att bilar av nyare modeller fått spelet när det gäller elektroniken . Detta har i alla 4 fallen visat sig vara batteriet . 1st volvo xc-70 04 med sånt fjutte batteri 52ah . En volvo s 40 , en passat , å en V70 01a .

Alla bilarna funkar efter batteribyte

Opel Ascona "Cosworth" (1973)
Volvo 242 V8 "LS 1" (1975)
Chevrolet Camaro "SS" (1969)
Drönirettab
30 juni 2007 · 21 761 Inlägg

Labrat skrev:

Freddeponken skrev:
Hmm är det 520 ah verkligen på ditt batteri?

njao, det står 520 på det, sen står det ngt om reserv och 100 timmar. Batteriet är Volovo org. och är ganska litet.

Jag har ingen uppfattning om vad som är normalt.

Aha.

520 är kallstartströmmen, alltså 520A i CCA-värde. Det andra är batteriets reservkapacitet, inte det vanliga amperetimmar utan ett annnat värde som anges i minuter. Ditt batteri kan ge ut 25A i 100 minuter innan spänningen sjunker ner till 10,5V.


mektrollet: Har det varit kortslutning i batterierna då?

Sharky
30 juni 2007 · 10 287 Inlägg

Om motorn är för varm så skall kylfläkten fortsätta att gå en stund.

/Göran

Drönirettab skrev:
Om fläkten fortsätter att gå fastän du har tagit ur nyckeln så borde det vara något elfel vid tändlås eller att ett relä har hängt upp sig, tror inte att det beror på batteriet. Men för att vara riktigt säker så kan du låna ett annat batteri och se om det blir samma sak.

Batteriet är antagligen på 52Ah, blev väl en nolla för mycket. wink  Enligt batteritabeller hos Tudor så ska det rymmas tex 70-75Ah batteri i den bilen också.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Drönirettab
30 juni 2007 · 21 761 Inlägg

Hmm, jag tolkade det som kupefläkten förstås. Tolkade nog fel kanske.

twin_cam Smålänning
30 juni 2007 · 7 877 Inlägg

Om batteriet är volvo original så borde det ju vara dimensionerat för bilen roll

Om så inte är fallet, så borde den ju ändå funka med laddning inkopplad. Kan vara glapp i eller avbrott i nån CAN-BUS ledning, eftersom den beter sig så att bara en del försvinner.

Möjligt att AC, fläkt och stereo går på en dator, medans huvudbussen till dom andra har gett upp.

Har du startat bilen med startbooster nån gång?

Hmm.. -04, Finns det ingen garanti? borde inte det felet gå på den då?

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
mektrollet Reparatör
30 juni 2007 · 630 Inlägg

Drönirettab skrev:

Labrat skrev:

Freddeponken skrev:
Hmm är det 520 ah verkligen på ditt batteri?

njao, det står 520 på det, sen står det ngt om reserv och 100 timmar. Batteriet är Volovo org. och är ganska litet.

Jag har ingen uppfattning om vad som är normalt.

Aha.

520 är kallstartströmmen, alltså 520A i CCA-värde. Det andra är batteriets reservkapacitet, inte det vanliga amperetimmar utan ett annnat värde som anges i minuter. Ditt batteri kan ge ut 25A i 100 minuter innan spänningen sjunker ner till 10,5V.


mektrollet: Har det varit kortslutning i batterierna då?

på nått sätt har dom fått fnatt i värmen . Inte direkt vrålkortis i någon bil men tillräckligt för att ställa till massa konstiga problem .

Labrat
30 juni 2007 · 27 Inlägg

Ja, jag tycker det med men kompisen som också har en S60R -04 men inte samma batteri, det är i skummaste laget. Dessutom är det en sån där "egentillverkad plast-klisterlapp som det står S60R på klistrat uppe på batteriet.

Det är AC-fläkten som står och blåser inte motorfläkten.
Igår efter att jag kopplade på batteriet igen efter laddning så funkade C-låset också men i morse var det dött. Jag tog bort luckan där säkringarna sitter vid förardörren och jag hör ett klickande ganska ofta, det kanske är så normal också bara det att jag inte hör det imed att luckan normalt sitter på.

NU REGNAR DET I UPPSALA!!   *gråt*



twin_cam skrev:
Om batteriet är volvo original så borde det ju vara dimensionerat för bilen roll

Om så inte är fallet, så borde den ju ändå funka med laddning inkopplad. Kan vara glapp i eller avbrott i nån CAN-BUS ledning, eftersom den beter sig så att bara en del försvinner.

Möjligt att AC, fläkt och stereo går på en dator, medans huvudbussen till dom andra har gett upp.

Har du startat bilen med startbooster nån gång?

Hmm.. -04, Finns det ingen garanti? borde inte det felet gå på den då?

"R" wannabes finns det gott om!
Drönirettab
30 juni 2007 · 21 761 Inlägg

Har du tillgång till ett annat batteri så testa det och se hur bilen beter sig, mät med en multimeter om det är något som tjuvdrar ström.

Senast redigerat av Drönirettab (30 juni 2007)

Labrat
30 juni 2007 · 27 Inlägg

ohno...

Det där är inte mitt specialområde, tjuvdrar, mäta...
Det har ju varit akut att få undan bilen för regnet, jag åkte till Michaelson & Nelin (bilfirma) och fick ställa bilen där under nåt litet tak, hoppas det räcker, och nu är väl bilen inlåst där kan jag tro...

Jag är jätteintresserad av om mitt batt. verkligen är anpassat till min bil, det avgör ju mitt bemötande gentemot Volvo på måndag. smile

Drönirettab skrev:
Har du tillgång till ett annat batteri så testa det och se hur bilen beter sig, mät med en multimeter om det är något som tjuvdrar ström.

"R" wannabes finns det gott om!
Drönirettab
30 juni 2007 · 21 761 Inlägg

Jag tror att biltillverkarna i allmänhet, inte bara Volvo, sätter så små batterier som möjligt i bilarna för att spara plats och vikt, men det är bara min åsikt. Jag har den åsikten att om jag byter batteri i min bil så sätter jag så stort som det ryms på batterihyllan, alternativt ett specialbatteri.

Finns det något artikelnummer på ditt batteri, tex 56049 eller liknande?

Senast redigerat av Drönirettab (30 juni 2007)

Labrat
30 juni 2007 · 27 Inlägg

Ja, jag tror som du! Det finns ytterligare 15cm plats att fylla ut så jag kommer fläska på maximalt om jag måste köpa ett nytt om inte Volvo fixar detta.

Fasen jag kommer inte åt bilen just nu så jag kan inte kolla artnr. men jag tyckte det var lite udda att det fanns en klisterremsa med "S60R" mitt på batteriet, det ser "efterklistrat" ut

Drönirettab skrev:
Jag tror att biltillverkarna i allmänhet, inte bara Volvo, sätter så små batterier som möjligt i bilarna för att spara plats och vikt, men det är bara min åsikt. Jag har den åsikten att om jag byter batteri i min bil så sätter jag så stort som det ryms på batterihyllan, alternativt ett specialbatteri.

Finns det något artikelnummer på ditt batteri, tex 56049 eller liknande?

"R" wannabes finns det gott om!
Drönirettab
30 juni 2007 · 21 761 Inlägg

Det brukar också vara så att bilar har samma typ av batterihylla oavsett bilens utrustning och motor, då kan det vara så att karossen på S60 är förberedd på både mindre bensinmotorer och större dieslelmotorer med mycket elutrustning. Därför är batterihyllan stor för att kunna rymma ett större batteri.

FULLGAS Mångsysslare
30 juni 2007 · 303 Inlägg

Åk till volvo så dom får läsa ut dina fel koder , låter ju som de e fläkten som drar ur din ström om den går hela tiden när bilen är avstängd .....
04- borde väll ha garanti på den bilen, och då ska du INTE röra i grejjorna själv för då kan dom bli redigt tvära, hoppas de löser sig // matte

Volvo C70 CAB "CHIFEN FEL MEN ENDÅ RÄTT" (2000)
Labrat
30 juni 2007 · 27 Inlägg

Felet uppstod igårkväll och jag stängde av fläkten helt igår så den har inte dragit ur batteriet.

Garanti ja, min nybilsgaranti är ute sen ett par månader, men vad finns det annars för garantier?



FULLGAS skrev:
Åk till volvo så dom får läsa ut dina fel koder , låter ju som de e fläkten som drar ur din ström om den går hela tiden när bilen är avstängd .....
04- borde väll ha garanti på den bilen, och då ska du INTE röra i grejjorna själv för då kan dom bli redigt tvära, hoppas de löser sig // matte

"R" wannabes finns det gott om!
FULLGAS Mångsysslare
30 juni 2007 · 303 Inlägg

Aj inte bra , när va du inne på volvo och nollställde elektroninken sist gång ???
har du papper på de vore de ju bra , för å kan du ju bara visa upp de pch säga att du ha haft bekymmret innan ,
för har du haft problem innan med den så ska dom ju få höra d, en bil för dom pengarna har man ju knappt röd att lämna in när de ska byta grejjor

Volvo C70 CAB "CHIFEN FEL MEN ENDÅ RÄTT" (2000)
twin_cam Smålänning
30 juni 2007 · 7 877 Inlägg

Tre års reklamationsrätt...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang