Ta bort hastighetspärr på lastbilar?

blacken
5 juli 2007 ·

Visst är det kul när man kan elda ifrån vanliga bilar med en lastbil. Men sedan så infinner sig frågan kan jag få stopp på ekipaget på ett rimligt sätt?. När vare sig bromssystem och däck är dimensionerade för dom hastigheter man kan uppnå med dagens lastbilar om man fibblar med fartspärrarna. För dom sitter ju där av en viss anledning, vilken det kan man ju alltid undra över. och sedan så har man det dära med färdskrivaren som är en riktig tjallare så varför ens försöka att hålla på. vidare så vill jag hålla med om att det gnälls lite oförskyllt på svenska chaffisar. jämfört med de flesta chaffisar i europa så har dom en väldigt hög utbildnings och kunskapsnivå, för att inte tala om kompetensen att framföra tunga fordon.

Senast redigerat av blacken (5 juli 2007)

henkebenke
6 juli 2007 · 1 703 Inlägg

Ja fyfan vilka jävla olyckor det kan bli med 60 ton last.
80-85km/h är rätt lagom, kommer ju fram tids nog ändå big_smile

Skall själv iväg om 1,5h och göra vägarna osäkra.

Volkswagen typ1 "Restolooker" (1962)
bmx
6 juli 2007 · 7 100 Inlägg

här hemma så kör ved och flis lastbilarna som satan,plus att det är dålig väg oxå,ligger ju fan nästan flera ton flis och bark efter vägen jue:P

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!
Lincoln Trucker
6 juli 2007 · 234 Inlägg

twin_cam skrev:

THEBADGUY skrev:

twin_cam skrev:
Hmm... ospärrad chippad scania R610... tom timmerbil... Fy fan va den hade gått asså!

610? big_smile

620 menar du va? wink Och ja, en tom sådan går av bara fan tongue

Jo det tror jag tongue Har aldrig åkt nån, men en tom 124 fjärrbil med 420 häst och 130 000 mil på nacken flyttar på sig rätt bra... Spöar ganska lätt en skapligt pigg familjebil.

Varför prata om Skramliga-Vabis R620 när Volvo har FH16-660 big_smile

Senast redigerat av Lincoln (6 juli 2007)

SMART ARAB...läs det baklänges, det ligger något i det
speedfreak racing Arbetsnarkoman...
6 juli 2007 · 1 098 Inlägg

Blir snart arg...
Förstå att dom ni kallar idioter är oftast litauer å polacker å dylikt... dock inte så mkt holländare som de va nån som skrev tidigare...

Så länge det retar dej är ja nöjd ;)
Volvo 760 T5-R "Den urballade sleepern" (1988)
Audi RS4 "SRS4 Bullet Edition" (2001)
henkebenke
6 juli 2007 · 1 703 Inlägg

Ääh, dom är bara griniga för att polackerna snor våra jobb smile
Cabotagetrafik är fina grejjer wink

Volkswagen typ1 "Restolooker" (1962)
TobbeE_87 Fritidsforskande yrkesförare
6 juli 2007 · 938 Inlägg

bjompa skrev:

n0b0dy_ skrev:
i helvete heller.. lastbils chaffisar kör som idioter nu som det är...

De är väl dom som kan köra...
Du ska ju inte blanda in oss svenska chaffisar, holländare och alla andra äckliga öststatare som är här, de är dom som kör som svin..

på äldre lastbilar räcker de att plocka en säkring, på nyare är ja osäker..
Annars går de ju att chippa lastbilarna, då försvinner spärren.

Är du säker? Jag har nämligen kört en Scania r500 som var chippad(av berners, dvs scania) å på den fanns då spärren iaf kvar, den bara dog av när man kom upp mot 89-90.

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**
TobbeE_87 Fritidsforskande yrkesförare
6 juli 2007 · 938 Inlägg

Lincoln skrev:

twin_cam skrev:

THEBADGUY skrev:

610? big_smile

620 menar du va? wink Och ja, en tom sådan går av bara fan tongue

Jo det tror jag tongue Har aldrig åkt nån, men en tom 124 fjärrbil med 420 häst och 130 000 mil på nacken flyttar på sig rätt bra... Spöar ganska lätt en skapligt pigg familjebil.

Varför prata om Skramliga-Vabis R620 när Volvo har FH16-660 big_smile

Menar du dom som inte kan bygga lastbilar? Måste ha automatlåda för å få resten av drivlinan å hålla...    Tacka vet ja Scania, kan få 620 hkr å 3000nm OCH vanlig manuell låda, och de håller big_smile

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**
Skaune
6 juli 2007 ·

inte för att vi håller oss till ämnet nu, men de e inte länge kvar nu innan både Scania och Volvo får stryk av nya MAN TGX med V8 och 680hk! smile

Miklen
6 juli 2007 ·

våra scanior i lumpen dog blinkersen å innerbelysningen när man drog säkringen..inte så poppis kanske wink

Sen så rätta mig om ja har fel.. en normal lastbil får bara göra 90 aldrig mer.. Så vitt ja vet så kan polisen i efterhand utdöma böter eller mer vid revision om man längre perioder eller ofta har framfört lastbilen över 90.. Bara nåt ja hört är inte så påläst på dom lagarna..

Inkster Fartsyndare/Musik-narkoman
6 juli 2007 · 199 Inlägg

Miklen skrev:
våra scanior i lumpen dog blinkersen å innerbelysningen när man drog säkringen..inte så poppis kanske wink

Sen så rätta mig om ja har fel.. en normal lastbil får bara göra 90 aldrig mer.. Så vitt ja vet så kan polisen i efterhand utdöma böter eller mer vid revision om man längre perioder eller ofta har framfört lastbilen över 90.. Bara nåt ja hört är inte så påläst på dom lagarna..

det utförs regelbundna kontroller utav färdskrivar bladen, där du ser hur fort du kört....

Jag kommer bara ihåg saker som är viktiga, Eller var det saker som som är oviktiga?
xisten sixten
6 juli 2007 · 252 Inlägg

det spelar ingen roll, de enda du då kan få är föreläggande om kontroll av fartspärr, dvs ombesiktning, inga böter om du inte är dum nog att säga tt du kört för fort... tongue

twin_cam Smålänning
6 juli 2007 · 7 877 Inlägg

blacken skrev:
Visst är det kul när man kan elda ifrån vanliga bilar med en lastbil. Men sedan så infinner sig frågan kan jag få stopp på ekipaget på ett rimligt sätt?. När vare sig bromssystem och däck är dimensionerade för dom hastigheter man kan uppnå med dagens lastbilar om man fibblar med fartspärrarna. För dom sitter ju där av en viss anledning, vilken det kan man ju alltid undra över. och sedan så har man det dära med färdskrivaren som är en riktig tjallare så varför ens försöka att hålla på. vidare så vill jag hålla med om att det gnälls lite oförskyllt på svenska chaffisar. jämfört med de flesta chaffisar i europa så har dom en väldigt hög utbildnings och kunskapsnivå, för att inte tala om kompetensen att framföra tunga fordon.

Tillverkarna har tänkt på det också... bromsarna är dimensionerade för lasten. Kör du volvo har du inte mindre än fyra bromssystem. 1: motorbroms, 2: retarder, 3: VEB, 4: vanliga bromsarna. Det är sjukt vad dom bromsar bra.

Har en bok hemma där dom kör bromstest mellan en scania 110 super (ja, boken har några år på nacken) och en volvo 140 tror ja det är, och med 20 tons lass så får lastbilen med trailer nästan hälften så kort bromssträcka.

Axor skrev:
inte för att vi håller oss till ämnet nu, men de e inte länge kvar nu innan både Scania och Volvo får stryk av nya MAN TGX med V8 och 680hk! smile

680 häst! då får scania rappa upp sin lite också då wink eller plocka 20 liters marinåttan på 1500 häst i en lastbil tongue Vad har MAN för vrid i den motorn?

Undrar hur det komer gå för volvo, som envist påstår att rak sexa är överlägset alla andra konstruktioner... Undrar om dom hänger med nåt vidare när det börjar komma uppåt 750 - 800 häst... Finns ju en anledning att de allra flesta trimmade jänkare har V8! wink

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Triggrodamus Kör Lastbil
6 juli 2007 · 108 Inlägg

De är bara idiotiskt att pilla med spärren för du åker så in i helvete på de sen och dessutom jag har börjat jobba som lastbilschaffis på samma åkeri som Axor och man ser en hel del när man är ute och kör. där kommer en gammal kärring i en bil och så kollar hon på en och så ska man lösa hennes problem va fan vi ska väl inte lösa deras problem och sen dom som ska tvinga sig förbi i vänster filen i köer och sånt när filerna går ihop va i helvete bara tat lugnt och ligg i kön som alla vettiga människor.

Volvo For Life
Volvo S80 (2005)
Skaune
7 juli 2007 ·

twin_cam skrev:

blacken skrev:
Visst är det kul när man kan elda ifrån vanliga bilar med en lastbil. Men sedan så infinner sig frågan kan jag få stopp på ekipaget på ett rimligt sätt?. När vare sig bromssystem och däck är dimensionerade för dom hastigheter man kan uppnå med dagens lastbilar om man fibblar med fartspärrarna. För dom sitter ju där av en viss anledning, vilken det kan man ju alltid undra över. och sedan så har man det dära med färdskrivaren som är en riktig tjallare så varför ens försöka att hålla på. vidare så vill jag hålla med om att det gnälls lite oförskyllt på svenska chaffisar. jämfört med de flesta chaffisar i europa så har dom en väldigt hög utbildnings och kunskapsnivå, för att inte tala om kompetensen att framföra tunga fordon.

Tillverkarna har tänkt på det också... bromsarna är dimensionerade för lasten. Kör du volvo har du inte mindre än fyra bromssystem. 1: motorbroms, 2: retarder, 3: VEB, 4: vanliga bromsarna. Det är sjukt vad dom bromsar bra.

Har en bok hemma där dom kör bromstest mellan en scania 110 super (ja, boken har några år på nacken) och en volvo 140 tror ja det är, och med 20 tons lass så får lastbilen med trailer nästan hälften så kort bromssträcka.

Axor skrev:
inte för att vi håller oss till ämnet nu, men de e inte länge kvar nu innan både Scania och Volvo får stryk av nya MAN TGX med V8 och 680hk! smile

680 häst! då får scania rappa upp sin lite också då wink eller plocka 20 liters marinåttan på 1500 häst i en lastbil tongue Vad har MAN för vrid i den motorn?

Undrar hur det komer gå för volvo, som envist påstår att rak sexa är överlägset alla andra konstruktioner... Undrar om dom hänger med nåt vidare när det börjar komma uppåt 750 - 800 häst... Finns ju en anledning att de allra flesta trimmade jänkare har V8! wink

Håller fullständigt med dig, undrar hur länge volvo ska fortsätta med raka 6:or? Men sen samtidigt tycker jag de börjar bli lite hysteriskt med effekten, 620-680 hästar är nästan bara försvarbart om du kör 60 tonnare, ett vanligt trailer ekipage på 40 ton klarar sig utmärkt med en 420 eller liknande!
Ang. TGX 680 så är där "bara" 3000 Nm och om jag inte minns fel så har FH660 3150 Nm??
Men snygg är den i mitt tycke! http://www.trailer.se/bildarkiv/73/s_467594599f0ce.jpg

Kristian_L
7 juli 2007 · 1 893 Inlägg

twin_cam skrev:
Undrar hur det komer gå för volvo, som envist påstår att rak sexa är överlägset alla andra konstruktioner... Undrar om dom hänger med nåt vidare när det börjar komma uppåt 750 - 800 häst... Finns ju en anledning att de allra flesta trimmade jänkare har V8! wink

Volvo är redan sorgligt medvetna om den raka sexans begränsningar. wink
Begränsningarna ligger dock inte i motorn, utan i drivlinan. Det är inga problem att plocka ut lika mycket effekt ur en rak sexa. Problemet är att en sexa tänder tre gånger på varje motorvarv, medans en åtta tänder fyra gånger per varv. På de tre detonationerna skall all kraft igenom transmisionen och ut till drivhjulen. Men en fjärde detonation, (Samma effekt) blir det mindre effekt per detonation. Jag slutade köra lastbil för ca sex år sedan, efter det har jag inte haft så bra koll på den marknaden. Men då var det snack om att Volvo skulle köpa en 16 liters åtta, för det var inte värt att utvekla en egen. 12 liters börjar ju närma sig gränsen för vad drivlinan klarar. 610hkr är väl en tolva?
Även om vi pratar hästar, så är det vridmomentet som tar knäcken på drivlinan.

Exempel:
motor med 2400Nm.
I en rak sexa är det 1200Nm/varv (Fyrtaktare utför ett fullt förlopp på två varv.) som skall ner i marken via transmisionen. dvs 1200Nm / 3 = 400Nm per kolvslag.
I en V8 är det 1200Nm / 4 = 300Nm per kolvslag.
Moderna lastbilar har högre vrid än 2400Nm, men det är en bra sifra för exemplet, då den är delbar med både tre och fyra, utan en massa decimaler, samt att den raka sexan ger 400Nm per kolvslag. Det ger ett litet hum om kraften i en lastbils motor.
En modern Volvo personbils diesel (185hkr) lämnar nämnligen precis samma vridmoment på 400Nm. Fast då är kraften uppdelad på fem cylindrar.

Om en drivlina pallar 400Nm per detonation, kan man ju snabt räkna ut att man kan plocka ut x 1.25 ur V8an.

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
DasAuto
7 juli 2007 · 2 751 Inlägg

bjompa skrev:

n0b0dy_ skrev:
i helvete heller.. lastbils chaffisar kör som idioter nu som det är...

De är väl dom som kan köra...
Du ska ju inte blanda in oss svenska chaffisar, holländare och alla andra äckliga öststatare som är här, de är dom som kör som svin..

på äldre lastbilar räcker de att plocka en säkring, på nyare är ja osäker..
Annars går de ju att chippa lastbilarna, då försvinner spärren.

hahahaha vilken kommentar från en bondlörk... varför skulle öststatare vara äckliga???

Såååå många gånger jag har sett "SVENSKA" chaffisar dircka öl på tysklands färjan sen köra genom tyskland.. Lätt o säga vi svenskar när vi värnar om vårt eget land, men sen när vi åker utomlands då gäller inte lagarna helt plötsligt....

Who Djaa bless no man curse
Audi A6 (2009)
Mercedes W123 "240D" (1981)
street Laddtrycks-narkoman. medlem nr: 82
7 juli 2007 · 426 Inlägg

n0b0dy_ skrev:

bjompa skrev:

n0b0dy_ skrev:
i helvete heller.. lastbils chaffisar kör som idioter nu som det är...

De är väl dom som kan köra...
Du ska ju inte blanda in oss svenska chaffisar, holländare och alla andra äckliga öststatare som är här, de är dom som kör som svin..

på äldre lastbilar räcker de att plocka en säkring, på nyare är ja osäker..
Annars går de ju att chippa lastbilarna, då försvinner spärren.

hahahaha vilken kommentar från en bondlörk... varför skulle öststatare vara äckliga???

Såååå många gånger jag har sett "SVENSKA" chaffisar dircka öl på tysklands färjan sen köra genom tyskland.. Lätt o säga vi svenskar när vi värnar om vårt eget land, men sen när vi åker utomlands då gäller inte lagarna helt plötsligt....

har för mig att promille-gränsen ligger på 0,5 i tyskland. då kan du ju köra på en starköl

/Street
DasAuto
7 juli 2007 · 2 751 Inlägg

hahaha jo visst.. men kolla själv på hans post.. hur logiskt tycker du det verkar,, folk som bor några timmar igrån oss, skulle helt plötsligt vara Äckliga och idioter som kör som dårar, medan vi svenskar är ängla folk.... patetiskt jue...

Who Djaa bless no man curse
Audi A6 (2009)
Mercedes W123 "240D" (1981)
Skaune
7 juli 2007 ·

n0b0dy_ skrev:

bjompa skrev:

n0b0dy_ skrev:
i helvete heller.. lastbils chaffisar kör som idioter nu som det är...

De är väl dom som kan köra...
Du ska ju inte blanda in oss svenska chaffisar, holländare och alla andra äckliga öststatare som är här, de är dom som kör som svin..

på äldre lastbilar räcker de att plocka en säkring, på nyare är ja osäker..
Annars går de ju att chippa lastbilarna, då försvinner spärren.

hahahaha vilken kommentar från en bondlörk... varför skulle öststatare vara äckliga???

Såååå många gånger jag har sett "SVENSKA" chaffisar dircka öl på tysklands färjan sen köra genom tyskland.. Lätt o säga vi svenskar när vi värnar om vårt eget land, men sen när vi åker utomlands då gäller inte lagarna helt plötsligt....

Är du själv i åkarsvängen, eller bygger din erfarenhet av svenska chaufförer på en tysklandsresa? Ingen som säger att alla svenska chaufförer är helgon, men vill nog sätta en slant på att överlag är vi i topp i europa, rent av världen kanske, vi i sverige har dessutom haft en rätt hård hållning mot alkohol och trafik, medans i vissa andra länder kan det vara lite slappare regler, vilket resulterar till en annan syn på hur mycket man kan dricka o sen köra dan efter.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang