Ta bort hastighetspärr på lastbilar?

DasAuto
7 juli 2007 · 2 751 Inlägg

Axor skrev:

n0b0dy_ skrev:

bjompa skrev:

De är väl dom som kan köra...
Du ska ju inte blanda in oss svenska chaffisar, holländare och alla andra äckliga öststatare som är här, de är dom som kör som svin..

på äldre lastbilar räcker de att plocka en säkring, på nyare är ja osäker..
Annars går de ju att chippa lastbilarna, då försvinner spärren.

hahahaha vilken kommentar från en bondlörk... varför skulle öststatare vara äckliga???

Såååå många gånger jag har sett "SVENSKA" chaffisar dircka öl på tysklands färjan sen köra genom tyskland.. Lätt o säga vi svenskar när vi värnar om vårt eget land, men sen när vi åker utomlands då gäller inte lagarna helt plötsligt....

Är du själv i åkarsvängen, eller bygger din erfarenhet av svenska chaufförer på en tysklandsresa? Ingen som säger att alla svenska chaufförer är helgon, men vill nog sätta en slant på att överlag är vi i topp i europa, rent av världen kanske, vi i sverige har dessutom haft en rätt hård hållning mot alkohol och trafik, medans i vissa andra länder kan det vara lite slappare regler, vilket resulterar till en annan syn på hur mycket man kan dricka o sen köra dan efter.

haha kan inte förstår att du försvarar hans post bara.... JAg kan heller inte se att du tycker at vi svenskar är såå bra på att inte dricka o köra, när vi har ett jääävligt stort alcohol drickande i europa.. men jag håller med dig, vi är bra mycket bättre än många andra på olika saker.... men itne dricka

Who Djaa bless no man curse
Audi A6 (2009)
Mercedes W123 "240D" (1981)
Skaune
7 juli 2007 ·

n0b0dy_ skrev:

Axor skrev:

n0b0dy_ skrev:

hahahaha vilken kommentar från en bondlörk... varför skulle öststatare vara äckliga???

Såååå många gånger jag har sett "SVENSKA" chaffisar dircka öl på tysklands färjan sen köra genom tyskland.. Lätt o säga vi svenskar när vi värnar om vårt eget land, men sen när vi åker utomlands då gäller inte lagarna helt plötsligt....

Är du själv i åkarsvängen, eller bygger din erfarenhet av svenska chaufförer på en tysklandsresa? Ingen som säger att alla svenska chaufförer är helgon, men vill nog sätta en slant på att överlag är vi i topp i europa, rent av världen kanske, vi i sverige har dessutom haft en rätt hård hållning mot alkohol och trafik, medans i vissa andra länder kan det vara lite slappare regler, vilket resulterar till en annan syn på hur mycket man kan dricka o sen köra dan efter.

haha kan inte förstår att du försvarar hans post bara.... JAg kan heller inte se att du tycker at vi svenskar är såå bra på att inte dricka o köra, när vi har ett jääävligt stort alcohol drickande i europa.. men jag håller med dig, vi är bra mycket bättre än många andra på olika saker.... men itne dricka

Va? Jag har inte försvarat nån? Personligen så hatar jag dom som kör rattfulla. Och du snälla skriv så att jag förstår vad du menar!

street Laddtrycks-narkoman. medlem nr: 82
7 juli 2007 · 426 Inlägg

n0b0dy_ skrev:
hahaha jo visst.. men kolla själv på hans post.. hur logiskt tycker du det verkar,, folk som bor några timmar igrån oss, skulle helt plötsligt vara Äckliga och idioter som kör som dårar, medan vi svenskar är ängla folk.... patetiskt jue...

SPAMMER!!mad

denna tråden har urartat.
back to topic!!!wink

Senast redigerat av street (7 juli 2007)

/Street
Tompa_Vax Skogs Arbetare
7 juli 2007 · 413 Inlägg

nobody
Menar du att vi lastbilschaffisar står för hela konsumtionen av alcohol i europa eller,

Är då själv med i denna sväng och vet/ser varje natt och dag hur "dumma" bilister är gentemot oss chaffisar, och

till saken varför måste lastbilar åka fortare, skulle tycka att 100 var bra, men inte mer, faan vad stabilt wink det blir sen då....

Go For It!!
DasAuto
7 juli 2007 · 2 751 Inlägg

Tompa_Vax skrev:
nobody
Menar du att vi lastbilschaffisar står för hela konsumtionen av alcohol i europa eller,

Är då själv med i denna sväng och vet/ser varje natt och dag hur "dumma" bilister är gentemot oss chaffisar, och

till saken varför måste lastbilar åka fortare, skulle tycka att 100 var bra, men inte mer, faan vad stabilt wink det blir sen då....

nop läs föregående post, jag svarade på hans påstående om att vi svenskar dricker o kör fulla ... inte specifikt om lastbils chaffisar

Who Djaa bless no man curse
Audi A6 (2009)
Mercedes W123 "240D" (1981)
tias aka katten
7 juli 2007 · 245 Inlägg

twin_cam skrev:

blacken skrev:
Visst är det kul när man kan elda ifrån vanliga bilar med en lastbil. Men sedan så infinner sig frågan kan jag få stopp på ekipaget på ett rimligt sätt?. När vare sig bromssystem och däck är dimensionerade för dom hastigheter man kan uppnå med dagens lastbilar om man fibblar med fartspärrarna. För dom sitter ju där av en viss anledning, vilken det kan man ju alltid undra över. och sedan så har man det dära med färdskrivaren som är en riktig tjallare så varför ens försöka att hålla på. vidare så vill jag hålla med om att det gnälls lite oförskyllt på svenska chaffisar. jämfört med de flesta chaffisar i europa så har dom en väldigt hög utbildnings och kunskapsnivå, för att inte tala om kompetensen att framföra tunga fordon.

Tillverkarna har tänkt på det också... bromsarna är dimensionerade för lasten. Kör du volvo har du inte mindre än fyra bromssystem. 1: motorbroms, 2: retarder, 3: VEB, 4: vanliga bromsarna. Det är sjukt vad dom bromsar bra.

Har en bok hemma där dom kör bromstest mellan en scania 110 super (ja, boken har några år på nacken) och en volvo 140 tror ja det är, och med 20 tons lass så får lastbilen med trailer nästan hälften så kort bromssträcka.

Axor skrev:
inte för att vi håller oss till ämnet nu, men de e inte länge kvar nu innan både Scania och Volvo får stryk av nya MAN TGX med V8 och 680hk! smile

680 häst! då får scania rappa upp sin lite också då wink eller plocka 20 liters marinåttan på 1500 häst i en lastbil tongue Vad har MAN för vrid i den motorn?

Undrar hur det komer gå för volvo, som envist påstår att rak sexa är överlägset alla andra konstruktioner... Undrar om dom hänger med nåt vidare när det börjar komma uppåt 750 - 800 häst... Finns ju en anledning att de allra flesta trimmade jänkare har V8! wink

kika på vt 880 special som rullar i staterna...det är en "riktig" volvo cummins v8 på 18l å 800hk+

BMW 540 e39 -97
940Turbo -91 brukis *såld* BMW 318is e36 -92*såld*
240GLT -83 projekt *skrotad* 240DL -85 möjligt tidsfördriv *skrotad*
LEG. åkafrånpolisåcykla6månder *genomförde kursen med bravur*
BMW 540i/6 (1997)
sa
7 juli 2007 · 24 Inlägg

Jag sommarjobbar på ett lager och igår på fikarasten så körde en polsk lastbil in för avlastning..

Och klart som fan så stapplade det ut en riktigt dyngrak polack ur den..

Om han inte var dyngrak eller hög på nått som måste han varit invalid på nåt sett för han staplade sig framm som en riktigt nerknarkad lodis..

Ångra att jag inte ringde polisen sad Hade svårt att tänka mig i det ögonblicket att han var full
det slog mig när jag kom hem!

LB-Nicke
7 juli 2007 · 6 Inlägg

Axor skrev:
inte för att vi håller oss till ämnet nu, men de e inte länge kvar nu innan både Scania och Volvo får stryk av nya MAN TGX med V8 och 680hk! smile

Jovisst kommer dom med 680 hk men vridet i den ligger ju på samma som i scanias 620, 3000nm..... Volvos 660 har ju 3100nm så den slår den ju inte....

Senast redigerat av LB-Nicke (7 juli 2007)

Marcus_Turbo
7 juli 2007 · 268 Inlägg

var någon här innan som skrev att volvo skulle ha svårt med o få drivlinan o hålla? bara för det så kör dom med I-shift i dom största endast, men ja har alltid fått höra att om de är någon som alltid haft problem med o få drivlinan o hålla så är det scania tongue.. lol. inte för att ja tycker illa om scania nu, men föredrar ju volvo wink.. o till dig som snacka om manuel låda, har du provat Volvos I-shift nån gång? om inte annat så gör det wink..

Tack för mig smile

blacken
7 juli 2007 ·

"Tillverkarna har tänkt på det också... bromsarna är dimensionerade för lasten."

För lasten ja, men inte hastigheten. Undrar varför dom sätter på hastighetsregulatorer på fordon som ska dra tunga lass,hmm?.

Tyskenracing BE*CE
7 juli 2007 · 419 Inlägg

inte illa om alla polaker men dom och bla estländare som kör kan typ köra i en vecka innan dom tar någon vila dom äter grymmt mkt koffein tabletter, men visst man ska inte tracka ner på andra för vi är inte så mkt bättre när vi kommer utanför sveriges gränser

o sen behöver man inte köra förtare än 90 me den lastbil räcker gott o väl tycker ja.

//MVH blivande trucker

Volvo R racing
Skaune
7 juli 2007 ·

LB-Nicke skrev:

Axor skrev:
inte för att vi håller oss till ämnet nu, men de e inte länge kvar nu innan både Scania och Volvo får stryk av nya MAN TGX med V8 och 680hk! smile

Jovisst kommer dom med 680 hk men vridet i den ligger ju på samma som i scanias 620, 3000nm..... Volvos 660 har ju 3100nm så den slår den ju inte....

Hmmm? Om du läst något inlägg senare så såg du att jag skrev det oxå! tongue Men va fasen! En V8 känns bättre även om den saknar 100Nm! wink

Tau
7 juli 2007 · 196 Inlägg

Batta skrev:
En lite pinsam grej hände mig för nån vecka sen nu.
var ute och körde och skulle köra om en lastbil utan släp, det var på 90 sträcka, alldeles rak väg.
så jag stämplar på och kör om, men när jag ligger på omkörning, så verkar lastbilen stämpla fullt också.  jag håller i tills omkring 140, där släpper jag av, och då ligger lastbilen kanske 2-3 billängder framför mig!..

Det var en Scania av någon modell.

och jag vet att det går att plocka bort hastighetsspärren på bussar, går det lika lätt på lastbilar också?

mvh Batta

edit; stavfel.

Det är skit lätt.. slå en skruvmejsel igenom spärrlådan så ere klart..
Det gjorde min far på sin förut, då går dom nått så in i helvete när dom e olastade..

One life, Live it!
LB-Nicke
8 juli 2007 · 6 Inlägg

Axor skrev:

LB-Nicke skrev:

Axor skrev:
inte för att vi håller oss till ämnet nu, men de e inte länge kvar nu innan både Scania och Volvo får stryk av nya MAN TGX med V8 och 680hk! smile

Jovisst kommer dom med 680 hk men vridet i den ligger ju på samma som i scanias 620, 3000nm..... Volvos 660 har ju 3100nm så den slår den ju inte....

Hmmm? Om du läst något inlägg senare så såg du att jag skrev det oxå! tongue Men va fasen! En V8 känns bättre även om den saknar 100Nm! wink

aha ok förlåt jag såg visst inte det... håller helt med om att en v8 alltid är en v8.. Själv håller jag mig gärna till svenska lastbilar så då äre givetvis scania som gäller!

LB-Nicke
8 juli 2007 · 6 Inlägg

Tau skrev:

Batta skrev:
En lite pinsam grej hände mig för nån vecka sen nu.
var ute och körde och skulle köra om en lastbil utan släp, det var på 90 sträcka, alldeles rak väg.
så jag stämplar på och kör om, men när jag ligger på omkörning, så verkar lastbilen stämpla fullt också.  jag håller i tills omkring 140, där släpper jag av, och då ligger lastbilen kanske 2-3 billängder framför mig!..

Det var en Scania av någon modell.

och jag vet att det går att plocka bort hastighetsspärren på bussar, går det lika lätt på lastbilar också?

mvh Batta

edit; stavfel.

Det är skit lätt.. slå en skruvmejsel igenom spärrlådan så ere klart..
Det gjorde min far på sin förut, då går dom nått så in i helvete när dom e olastade..

okej det går det med alltså men då skulle det ju synas om man blev stoppad i en kontroll... ?På nya lastbilar, iaf Scania och Volvo, ska det visst inte gå att få ur spärren alls utan att andra viktiga saker slutar fungera och ge felkoder som bara verkstaden kan släcka har jag hört...även om man sätter tillbaka säkringen (eller vad man gjort) så skulle felkoderna vara kvar till verkstaden släckt dem....  isåfall skulle det ju upptäckas i en kontroll också..vet ej om det stämmer men men...

henkebenke
8 juli 2007 · 1 703 Inlägg

Varför öht ta väck hastighetsspärren? När det gäller yrkestrafik anser jag att regler tamejfan ska följas.
Kör hur hurt ni vill med era personbilar till vardags. Men när det gäller yrkestrafik så skall det skötas professionellt. Leka får ni göra på fritiden!

Volkswagen typ1 "Restolooker" (1962)
Kristian_L
8 juli 2007 · 1 893 Inlägg

Jag kan ha "lite" förståelse för en egen åkare, med en bil han kör själv. Han vill givetvis lägga lite mer mil i ryggen för att dra in pengar till billån och lön.
Men att som "åkardräng", en anstäld, börja pilla på nått som kan få körkortet att ryka (Levebrödet!) det är lite mer än jag förstår.

Är man enkvart hemmifrån, och måste ta dygns vilan, ta då häldre böterna, (Fortsätt köra MED skrivaren på!) än att riskera att bli av med lappen, för at man mixtrar med bilen.
Kör man i hundra för att hinna, så ser ju polisen direkt utifrån att man fuskar. Stänger man av skrivaren/hastighets mätaren, så kan de bara se det om man blir stoppad. Men i båda fallen, om polisen ser att man aktivt mixtrat med spärr eller skrivare, tar de kortet på plats.

Att riskera detta som en vanlig anstäld, är helt galet. Är det så stressat? Tvingar åkaren dig till det? BYT JOBB!

Min granne har åkeri, hans senaste lastbil står här hemma på nätterna, han visade mig den nya elektroniska skrivaren som monteras i alla nya lastbilar... Phuhhh, det blir bara krångligare och krångligare att köra. Tur man lagt av. wink

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
skarne
8 juli 2007 · 41 Inlägg

Det är skit lätt.. slå en skruvmejsel igenom spärrlådan så ere klart..
Det gjorde min far på sin förut, då går dom nått så in i helvete när dom e olastade



Vad är en spärrlåda? vart sitter den?

LB-Nicke
8 juli 2007 · 6 Inlägg

henkebenke skrev:
Varför öht ta väck hastighetsspärren? När det gäller yrkestrafik anser jag att regler tamejfan ska följas.
Kör hur hurt ni vill med era personbilar till vardags. Men när det gäller yrkestrafik så skall det skötas professionellt. Leka får ni göra på fritiden!

håller helt med om det!!! varför ska man ha bort spärren för? finns ju ingen anledning ju! Det räcker med lagliga 80, regler finns ju för o följas....

skarne
8 juli 2007 · 41 Inlägg

LB-Nicke skrev:

henkebenke skrev:
Varför öht ta väck hastighetsspärren? När det gäller yrkestrafik anser jag att regler tamejfan ska följas.
Kör hur hurt ni vill med era personbilar till vardags. Men när det gäller yrkestrafik så skall det skötas professionellt. Leka får ni göra på fritiden!

håller helt med om det!!! varför ska man ha bort spärren för? finns ju ingen anledning ju! Det räcker med lagliga 80, regler finns ju för o följas....

håller med

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang