Ta bort hastighetspärr på lastbilar?

blacken
8 juli 2007 ·

henkebenke skrev:
Varför öht ta väck hastighetsspärren? När det gäller yrkestrafik anser jag att regler tamejfan ska följas.
Kör hur hurt ni vill med era personbilar till vardags. Men när det gäller yrkestrafik så skall det skötas professionellt. Leka får ni göra på fritiden!

Överenstämmer med föregående talare!

skarne
8 juli 2007 · 41 Inlägg

Fast jag vill fortfarande veta vad spärlåda är förnåt?

Kristian_L
8 juli 2007 · 1 893 Inlägg

skarne skrev:
Fast jag vill fortfarande veta vad spärlåda är förnåt?

På en gammal scania 144 jag körde, satt en så kallad "spärrlåda" precis innanför grillen i fothöjd (Ögonhöjd, sett utifrån.) man såg den när man öppnade "grillen fram, för att kolla oljan, eller vad man nu behövde öppna den för.
Vajern från gaspedalen gick till lådan, och därifrån fortsatte den till diesel pumpen.
När man kom upp i strax under 90, så ströp "spärrlådan vajer rörelsen, så det var som om föraren släpt efter på gasen. Lådan var förbunden med färdskrivaren elektriskt.
Kan gott tänka mig att en skruvmejsel genom lådan skulle få lastbilen att gå fortare. Å andra sidan kan man ju lossa en skruv på en arm som sticker ur den, så den inte kan strypa gasen... Den kan ju ha losnat av sig själv. wink
Bätre än att penetrera lådan med mejsel. Man skulle kunna säga till farbror blå att det måste vara ett stenskott. Men jag tror inte de skulle gå på det. big_smile

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
Hool
8 juli 2007 · 1 067 Inlägg

n0b0dy_ skrev:
i helvete heller.. lastbils chaffisar kör som idioter nu som det är...

Det var inte så att du var i vägen och helt enkelt fick den tuten du förtjänade? big_smile

BMW 325iT "Oxy" (1989)
BMW 525i E34 "Pingu" (1992)
skarne
9 juli 2007 · 41 Inlägg

Kristian_V skrev:

skarne skrev:
Fast jag vill fortfarande veta vad spärlåda är förnåt?

På en gammal scania 144 jag körde, satt en så kallad "spärrlåda" precis innanför grillen i fothöjd (Ögonhöjd, sett utifrån.) man såg den när man öppnade "grillen fram, för att kolla oljan, eller vad man nu behövde öppna den för.
Vajern från gaspedalen gick till lådan, och därifrån fortsatte den till diesel pumpen.
När man kom upp i strax under 90, så ströp "spärrlådan vajer rörelsen, så det var som om föraren släpt efter på gasen. Lådan var förbunden med färdskrivaren elektriskt.
Kan gott tänka mig att en skruvmejsel genom lådan skulle få lastbilen att gå fortare. Å andra sidan kan man ju lossa en skruv på en arm som sticker ur den, så den inte kan strypa gasen... Den kan ju ha losnat av sig själv. wink
Bätre än att penetrera lådan med mejsel. Man skulle kunna säga till farbror blå att det måste vara ett stenskott. Men jag tror inte de skulle gå på det. big_smile

Tack för det utförliga svaret smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang