Va ska man ha för turbo??

WishIMay
6 juli 2007 · 24 Inlägg

Villka turbo ä bra till en 1.6 - 2.0 liters Mitsubishi Lancer?? Vill få ut rätt mkt ur den:D

Sharky
6 juli 2007 · 10 287 Inlägg

Turbo dimensioneras efter den mängd luft man vill pumpa och det laddtryck man förväntas få.
Berätta vilken effekt du är ute efter.

/Göran

Homeleet skrev:
Villka turbo ä bra till en 1.6 - 2.0 liters Mitsubishi Lancer?? Vill få ut rätt mkt ur den:D

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
WishIMay
7 juli 2007 · 24 Inlägg

Hade tänkt å få ut ksk 230-300 hk ur den.. men då ska ja göra mer än å bara sätta i turbo;P men ja vill ha rätt högt tryck på turbon och att den inte tar för långt tid för den å komma upp i varv..

Sharky
7 juli 2007 · 10 287 Inlägg

Trycket följer effekten. Jag hoppas du inser det. Grovt räknat så fördubblar du effekten om du laddar en bar. Titta gärna på hur en kompressormap ser ut:
http://ztechz.net/id6.html

Om vi antar att du har en 2L motor så räcker en Mitshu TD04-13C till 230Hkr men för 300 så behövs helst tex en TD04-18T.

/Göran

Homeleet skrev:
Hade tänkt å få ut ksk 230-300 hk ur den.. men då ska ja göra mer än å bara sätta i turbo;P men ja vill ha rätt högt tryck på turbon och att den inte tar för långt tid för den å komma upp i varv..

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
S4ORCE_TURBO
7 juli 2007 · 86 Inlägg

Sharky skrev:
Turbo dimensioneras efter den mängd luft man vill pumpa och det laddtryck man förväntas få.
Berätta vilken effekt du är ute efter.

/Göran

Homeleet skrev:
Villka turbo ä bra till en 1.6 - 2.0 liters Mitsubishi Lancer?? Vill få ut rätt mkt ur den:D

om du ändå ska  turbo konvertera så kan du använda enn kkk 24 eller en 26 turbo goda för ca 300hk med mkt snabb spolup. billiga som fan är de också. sitter org på s2 s4 s6 91-97. du kan utan problem ladda uppemot 1,5 bar med dessa.

så ska du ha en billig och bra turbo som är god för 300 så är kkk 24 perfekt. lycka till

Senast redigerat av S4ORCE_TURBO (7 juli 2007)

Audi Q5 (2010)
Audi S3 "HADRATI" (2007)
WishIMay
7 juli 2007 · 24 Inlägg

kej;) men min granne sa att man måste sänka kompet i kotorn också??:S

THEBADGUY Gorgilus addictus
7 juli 2007 · 4 737 Inlägg

Homeleet skrev:
kej;) men min granne sa att man måste sänka kompet i kotorn också??:S

Om jag inte minns helt fel så jobbar väl en turbomotor med mindra komp än en sugmotor? Eller det är kanske tvärtom?

Allt för den där jävla hatten!
Hyundai i20 MHEV "Mild" (2021)
WishIMay
7 juli 2007 · 24 Inlägg

sen fundera ja å trycka på en turbo på min Audi 100 -94 2.6L V6:a ligger original på 150hk vill ha upp den också kring 230-300hk.. går de köra me kkk26:an te den??

WishIMay
7 juli 2007 · 24 Inlägg

THEBADGUY skrev:

Homeleet skrev:
kej;) men min granne sa att man måste sänka kompet i kotorn också??:S

Om jag inte minns helt fel så jobbar väl en turbomotor med mindra komp än en sugmotor? Eller det är kanske tvärtom?

Ja tror de.. han prata om att ja skjuter motorn om ja inte gjorde de.. men hur minskar man kompet da:S

xbx
7 juli 2007 · 24 Inlägg

man byter till turbokolvar

Volvo 240 "turbo" (1987)
Sharky
7 juli 2007 · 10 287 Inlägg

Du inser att du inte kan besikta dessa fordon (legalt) efter modifieringen.

Och "kkk26" är en turbofamilj så vitt jag vet. Du måste alltså välja rätt impellrar, avgashus och kompressorhus.

Och seriöst - inser du hur mycket jobb det är att turbokonvertera? Det är direkt inte bara att "sätta dit en turbo".

- Hur skall du göra med koppling?
- Hur löser du rördragningen om du skall bygga singelturbo på en V6:a?
- Mappa orginalsprut eller eftermarknadssprut?
etc.

Jag räknar med 300kr/hkr om man skall öka effekten på en motor som redan har turbo. Vid konvertering blir det normalt sett alltid dyrare. Om man är snäll så pratar vi (300-150) * 300 = 45.000 kr för att få upp din V6:a i 300 hkr.

/Göran


Homeleet skrev:
sen fundera ja å trycka på en turbo på min Audi 100 -94 2.6L V6:a ligger original på 150hk vill ha upp den också kring 230-300hk.. går de köra me kkk26:an te den??

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
haxer Proljece?
7 juli 2007 · 1 464 Inlägg

Kostar ofantliga summor om inte bilen nu pallar så pass mycket från början dyrare bil=starkare saker oftast! Sen kostar det ju satan att turbokonvertera ändå. 30-40000kr får du ju en turbo bil som går hyffsat för big_smile

Volvo duger till å plocka potatis och skörda med.
Ta bort parabolen på skuffen om du vill slippa alla fåglar!
fritzo
7 juli 2007 · 123 Inlägg

Har planer på att turbokonvertera min lilla pontiac och nån kanske vet hur det fungerar med TBI-förgasare.... är lite kluven på den biten

Livet är inte en dans på rosor....det är en lek också
WishIMay
7 juli 2007 · 24 Inlägg

va kan man få ut om man byter te större ventiler och större spridare å portar topparna?? lite biligare blirre ju åå göra de(A)

Sharky
7 juli 2007 · 10 287 Inlägg

Är det inte bättre att du berättar vilken budget du har och vilka möjligheter du har själv att meka. (svarv, fräs, montera toppar, etc).

/Göran

Homeleet skrev:
va kan man få ut om man byter te större ventiler och större spridare å portar topparna?? lite biligare blirre ju åå göra de(A)

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
WishIMay
8 juli 2007 · 24 Inlägg

svarv å fräs har ja tillgång till å alla verktyg å sånt.. sen köpa grejer te å trimma kring 10000-20000kr, men hur ska man kunna veta att kammarna ligger rätt när man sätter tillbaka dem??

Sharky
8 juli 2007 · 10 287 Inlägg

Indikatorklocka på tryckarna är det normala. Den som har gjort kammarna (om du skall ha customkammar) skall kunna tala om för dig hur dom skall stå med motorn i noll. Sedan så får man normalt sett alltid justera kamlägena så man får ut max av motorn.

Sätter man tillbaka orginalkammar efter en renovering så är det bara att sätta tillbaka kamdrivning enligt märkning.

/Göran

Homeleet skrev:
men hur ska man kunna veta att kammarna ligger rätt när man sätter tillbaka dem??

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
fish Allfixare
8 juli 2007 · 1 475 Inlägg

Homeleet skrev:
svarv å fräs har ja tillgång till å alla verktyg å sånt.. sen köpa grejer te å trimma kring 10000-20000kr, men hur ska man kunna veta att kammarna ligger rätt när man sätter tillbaka dem??

Det verkar inte som att du kan så mycket om motorer överlag. inget illa menat. men det kan ju vara en ide att köpa en bil med turbo redan...

twin_cam Smålänning
8 juli 2007 · 7 877 Inlägg

Turbokonvertering kan man göra bonnavägen, och då blir det inte så dyrt, men då måste du å andra sidan ha en bil till, för det blir sällan riktigt driftsäkert...

Trimma sugmotorer kostar stora pengar och kräver rätt stor skicklighet och mycket kunnande för att få perfekt.

När man turbokonverterar så måste man dessutom inse mekaniska begränsningar i motorn. Finns den inte med turbo, så är inte chansen sås tor att den pallar med det, utan den kanske går sönder.. Och haveri är alltid mer eller mindre dyrt.

Sen gäller inga försäkringar vid en olycka vad jag vet om bilen är turbokonverterad/trimmad utan att vara besiktigad för effekten.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
WishIMay
8 juli 2007 · 24 Inlägg

hehe håller på å lär mej;) ä 16 år just nu(A)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang