hur många watt i bass har du ??

haxer Proljece?
14 juli 2007 · 1 464 Inlägg

Jag har hört 14volt på vanliga steg jag hade 13 volt mellan jord och + smile Finns väl batterier som är inriktade till speciellt extra batteri till slutsteg som kan leverera lite mer. Kanske därför proffsen brukar ha ett par st extra batterier tongue Nee jag skiter i batterier och jag skiter i vad du tycker så långe jag tycker det låter bra så kan du fara åt -------- . Tack och hej lyckat med ännu en skryt tråd smile

Volvo duger till å plocka potatis och skörda med.
Ta bort parabolen på skuffen om du vill slippa alla fåglar!
TT-Avant
14 juli 2007 · 6 851 Inlägg

strid_1985 skrev:
okej att man har hört oim folk som har kört med 16 volt på vanliga steg men dom stegen sa nog upp sig efter det.. som tt avant skriver så finns det slutstegsom är gjorda bara för 24-volts system.. är inte allt för ovanligt. tror ävan lanzar har såna steg dock ej säcker

Kan säga det att även 18V finns det steg som klarar av, men detta gäller då endast i ca 3sek vid dB tävlingar.

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
doffen_kicker Avstängd
14 juli 2007 · 84 Inlägg

okej jag ger mig detta var något jag läste på nån it sida men kommer ej ihåg namnet tyvärr men sorry

Digital_Kicker
14 juli 2007 · 3 721 Inlägg

110db mätte jag upp på min gammla bas, MDS. De nya har man ej testat riktigt än :smile tack för meg

MRapollo
14 juli 2007 · 400 Inlägg

1200watt 12" pioneer vill veta vart man kan mäta sin db i bilen

faligkorven Gräftmannen ser dig.
14 juli 2007 · 51 Inlägg

1mW

Att styla en Volvo är som att sminka en gris!!!!!!
Honda Civic "Gräftmobilen." (1997)
twin_cam Smålänning
14 juli 2007 · 7 877 Inlägg

Eftersom ingen stereo kan ge mer än 26W så har jag 26W bas i min bil wink

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
tujbo
15 juli 2007 · 5 852 Inlägg

VAd spelar de för roll vad man har för watt. Det som räknas är på tävlingarna där sakerna sätts på prov? Eller har ja fel?

www.Stereospecialisten.se - Nu med fysisk butik i Göteborg
jonash SM-Guld Billjud 2007&08
15 juli 2007 · 2 353 Inlägg

doffen_kicker skrev:
tror du på det själv att tex rockfordfosqate bara hittar på ett watt tal som dom sätter ut på sina slut steg haha det skulle ja alldrig fundera på dom beräknar så att 24volt gånger ampere talet.. ett steg som man sätter en säkring på 20 ampere som egentligen behöver en säkring på 60 ampere klart som f.n att de slutsteget orkar mindre så ja förstår inte din text där för att du menar alltså att om du hade varit någon högre skef eller nått liknande på kicker eller rockford skulle du inte tilllåta att dina arbetare hittar på ett watt tal som det kan stå att slutsteget klarar av

Sa jag att Kicker och Rockford var oseriösa i sina ffektangivelser? Nej just det. De tillhör de seriösa.

Igen, det finns steg som är till lastbilar, de är gjorda för 24V. Det finns tävlingssteg för dBdragracing och liknande som du kan mata med 18V. Vi har t.ex såna. Men GLÖM att det mäts effekter vid 24V i vanliga fall.

Säkringen på steget är till för att steget inte skall kunna dra för mycket ström, skulle nånting vara galet.

/Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
Naughty Tee "There can only be one"
15 juli 2007 · 205 Inlägg

Detta är en mycket intressant fråga som är helt ointressant för det saknas ett par viktiga frågor. DVS NÄR och i VILKEN INSTALLATION och UNDER VILKA FÖRUTSÄTTNING har du dessa watt som ni påstår ha insjutna i er bas.

För de flesta som vet hur en bas är uppbyggd förstår man att den effekt som passerar basen bara kan beräknas om man har fasta mätpunkter att få fram effekten på. Problemet med en bas är att den är uppbyggd som så att den innhåller en talspole som ständigt ändrar motstånd beroende på hur mycket värme som den får uthärda på grund av den effekt den utsätts för, hur mycket värme som den utsätts för beror på vilken frekvens samt med vilken spänning som den utsätts för samt i vilken lådtyp den sitter i .

Samtliga dessa faktorer innebär att så länge du matar på signal i form av musik är effektuttaget över basen under ständig förändring och i regl MYCKET LÄGRE ÄN VAD SOM MAN KAN TRO, detta pågrund av spolens RE dvs resestiva last endast är intressant när basen inte jobbar eller får en ren likström, när den arbetar  har den i regel mångfallt högre motstånd upp till 20gånger RE har din bas när du spelar musik beroende på i vilken lådtyp den är installerad.

I en dB bil med en skapligt avstämd portad låda så har basen och lådan i regel 4-5 gånger så högt motstånd vid den ton som lådan spelar som högst dvs vid den tidpunkt som vi skulle tro steget skjuter på mest effekt. det betyder att när du blir mest omskakad av din bas/låda har du 20-25% av maxeffekten från ditt steg... Va det kan väl inte stämma? jo det är faktiskt så..

DETTA ÄR VAD dB skallar som jag kallar"box impedance rice" och vad vi vill få ner så mycket som möjligt genom att lasta ner stegen så mycket som möjligt att så att de ger max effekt när basen jobbar INTE när den står still, för en bas som står still presterar inget ljud. Problemet med denna impedance rise är att stegtillverkare mäter sina steg över, just det en talspole och således inte kan veta exakt vilken last steget har då just talsoplen fungerar som jag tidigare beskrivit.

Enda sättet att veta exakt hur mycket effekt ditt steg presterar på din bas talspole är att jämföra med refernsmätningar över fasta motstånd då kan du få fram hur pass mycket impedans höjning du har i din låda och kan maximera effektuttaget när basen rör sig i lådan.

Detta kanske var lite väl OT speciellt om det är musik effekt det pratades om men slutsatsen är du kan bara fråga om hur mycket watt du har över basen OM du vet vid vilka förutsättningar du ger basen, dvs med vilken frekvens, i vilken låda osv.

Och angående dubbla motorer på en viss bas säger jag som en kär vän over there i USA "if it doesnt work, Chrome it" dvs svenska motsvarigheten är "allt går att sälja med mördande reklam" wink

Senast redigerat av Naughty Tee (15 juli 2007)

Jimm
15 juli 2007 · 1 661 Inlägg

Naughty Tee skrev:
Detta är en mycket intressant fråga som är helt ointressant för det saknas ett par viktiga frågor. DVS NÄR och i VILKEN INSTALLATION och UNDER VILKA FÖRUTSÄTTNING har du dessa watt som ni påstår ha insjutna i er bas.

För de flesta som vet hur en bas är uppbyggd förstår man att den effekt som passerar basen bara kan beräknas om man har fasta mätpunkter att få fram effekten på. Problemet med en bas är att den är uppbyggd som så att den innhåller en talspole som ständigt ändrar motstånd beroende på hur mycket värme som den får uthärda på grund av den effekt den utsätts för, hur mycket värme som den utsätts för beror på vilken frekvens samt med vilken spänning som den utsätts för samt i vilken lådtyp den sitter i .

Samtliga dessa faktorer innebär att så länge du matar på signal i form av musik är effektuttaget över basen under ständig förändring och i regl MYCKET LÄGRE ÄN VAD SOM MAN KAN TRO, detta pågrund av spolens RE dvs resestiva last endast är intressant när basen inte jobbar eller får en ren likström, när den arbetar  har den i regel mångfallt högre motstånd upp till 20gånger RE har din bas när du spelar musik beroende på i vilken lådtyp den är installerad.

I en dB bil med en skapligt avstämd portad låda så har basen och lådan i regel 4-5 gånger så högt motstånd vid den ton som lådan spelar som högst dvs vid den tidpunkt som vi skulle tro steget skjuter på mest effekt. det betyder att när du blir mest omskakad av din bas/låda har du 20-25% av maxeffekten från ditt steg... Va det kan väl inte stämma? jo det är faktiskt så..

DETTA ÄR VAD dB skallar som jag kallar"box impedance rice" och vad vi vill få ner så mycket som möjligt genom att lasta ner stegen så mycket som möjligt att så att de ger max effekt när basen jobbar INTE när den står still, för en bas som står still presterar inget ljud. Problemet med denna impedance rise är att stegtillverkare mäter sina steg över, just det en talspole och således inte kan veta exakt vilken last steget har då just talsoplen fungerar som jag tidigare beskrivit.

Enda sättet att veta exakt hur mycket effekt ditt steg presterar på din bas talspole är att jämföra med refernsmätningar över fasta motstånd då kan du få fram hur pass mycket impedans höjning du har i din låda och kan maximera effektuttaget när basen rör sig i lådan.

Detta kanske var lite väl OT speciellt om det är musik effekt det pratades om men slutsatsen är du kan bara fråga om hur mycket watt du har över basen OM du vet vid vilka förutsättningar du ger basen, dvs med vilken frekvens, i vilken låda osv.

Och angående dubbla motorer på en viss bas säger jag som en kär vän over there i USA "if it doesnt work, Chrome it" dvs svenska motsvarigheten är "allt går att sälja med mördande reklam" wink

Så du menar att dessa basar inte funkar?
Jag kan lätt bevisa att dem klarar uppåt 150db och spelar skiten ur alla basar du kan köpa som kostar under 3000kr st. Har nämligen provat själv.

Sharky
15 juli 2007 · 10 287 Inlägg

Det NaughtyTee var ute efter syns här:

http://www.geocities.com/f4ier/vented.htm

Där ser man ett antal intressanta grafer som visar bla impedansvariantionerna (fig 5) som funktion av frekvens. Elementet i fråga där hade Re=5.8 ohm men man ser - i den avstämningen - att impedanstopparna ligger över 20ohm.

Intressant är även Fig 6 där man ser vad som händer med konutslag under avstämningsfrekvensen.

Och Hardjim - jag betvivlar inga av dina byggen , men resonemanget ovan , plus att du själv resonerar i termerna akustisk energi "uppåt 150dB" visar på det som du högg på tidigare som ej  relevant för tråden, dvs att en akustiska energin är det man borde mäta - och inte stirra sig blind på märkplåten på slutsteget.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Jimm
15 juli 2007 · 1 661 Inlägg

Sharky skrev:
Det NaughtyTee var ute efter syns här:

http://www.geocities.com/f4ier/vented.htm

Där ser man ett antal intressanta grafer som visar bla impedansvariantionerna (fig 5) som funktion av frekvens. Elementet i fråga där hade Re=5.8 ohm men man ser - i den avstämningen - att impedanstopparna ligger över 20ohm.

Intressant är även Fig 6 där man ser vad som händer med konutslag under avstämningsfrekvensen.

Och Hardjim - jag betvivlar inga av dina byggen , men resonemanget ovan , plus att du själv resonerar i termerna akustisk energi "uppåt 150dB" visar på det som du högg på tidigare som ej  relevant för tråden, dvs att en akustiska energin är det man borde mäta - och inte stirra sig blind på märkplåten på slutsteget.

/Göran

Visst hade det va bra om företagen vill skriva hur många DB deras bas ger, men det går inte.
nej, för tråden snackar vi Watt. Men jag svarade på hans inlägg angående DB och ett direkt påhopp där han påstår att dessa basar är värdelösa.
Ärligt, prova själv innan diss.

Danne_86
15 juli 2007 · 257 Inlägg

1st 15" 4000w max o 2000wrms mds apx

Sharky
15 juli 2007 · 10 287 Inlägg

Hardjim, jag vet inte om du tycker att jag "dissar" dig. Du får förlåta oss ur äldre generationen som inte är riktigt med på moderna temer - men jag är inte ute efter att ..."dissa" någon utan bara bedriva debatt.

Prova inom bilvärlden har jag inte gjort så jag undviker att vara specifik där, men eftersom jag  har 20 år som konstruktör av elektronik och ljud samt arbetat 15 år i ljudbranschen med ljudinstallationer och som PA rigger och tekniker så har jag i alla fall hyfsad allmän kunskap. Och i frifältsapplikationer så är förvisso effekt viktig men långt i från allt när det gäller att mata SPL.

/Göran

Hardjim skrev:
Ärligt, prova själv innan diss.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Jimm
15 juli 2007 · 1 661 Inlägg

Sharky skrev:
Hardjim, jag vet inte om du tycker att jag "dissar" dig. Du får förlåta oss ur äldre generationen som inte är riktigt med på moderna temer - men jag är inte ute efter att ..."dissa" någon utan bara bedriva debatt.

Prova inom bilvärlden har jag inte gjort så jag undviker att vara specifik där, men eftersom jag  har 20 år som konstruktör av elektronik och ljud samt arbetat 15 år i ljudbranschen med ljudinstallationer och som PA rigger och tekniker så har jag i alla fall hyfsad allmän kunskap. Och i frifältsapplikationer så är förvisso effekt viktig men långt i från allt när det gäller att mata SPL.

/Göran

Hardjim skrev:
Ärligt, prova själv innan diss.

och jag pratade ju inte med dig, jag svarade på detta:

Och angående dubbla motorer på en viss bas säger jag som en kär vän over there i USA "if it doesnt work, Chrome it" dvs svenska motsvarigheten är "allt går att sälja med mördande reklam"

HoKkee
15 juli 2007 · 845 Inlägg

300 wrms

Naughty Tee "There can only be one"
15 juli 2007 · 205 Inlägg

Hardjim, en högtalare som har en talspolebobin (rullen som talspolen eller talspolarna är virad runt) och en magnetstruktur har en rörlig massa bestående av denna bobin som rör sig i denna magnetstruktur brukar kallas motor.

Detta oavsett om bobinen har en eller två eller tom fyra spolar så är det bara en rörlig massa tillsammans med kona och övre och undre spindel som håller bobinen med talspolar så de inte flyger iväg när du matar på spänning i spolen.. Detta paket av rörliga delar som jobbar i magnetstrukturen och bildar tillsammans motorn i högtalaren.

Och även om du har 2,4 eller 10 spolar virade på bobinen så har du EN enda motor även om detta varumärke påstår att denna modell har 2 motorer i sin marknadsföring. Däremot har ju den aktuella högtalaren 2 st korgar monterade ihop vilket gör denna högtare extremt välväxt och manligt lång och kräver att denna bobin måste bli rejält lång för att sträcka sig genom dessa 2 fräna korgar.

Med anledning av att bobinen blir så lång så ökar då givetvis vikten och med ökad vikt vet vi att det går åt mer effekt för att röra sig lika snabbt och för att lösa detta kan man linda på en till spole till eller göra den befintliga spolen kraftigare så att du kan hantera mer effekt.... då uppstår nästa problem med fler eller kraftigare spolar blir den rörliga vikten ännu högre osv osv....hur skall vi lösa att sälja denna bas med dubbla korgar och världshistoriens längsta talspolebobin som är lite effektkrävande och antisnabb rörlig massa?

Man kan välja att kalla basen ett effektmonster med dubbla motorer som är byggd för SPL och djupbas för den har för tung rörlig massa för att kallas hifi bas, detta är marknadsföringsmässigt genialt tycker tom jag själv.. Vi konsumenter är ju helt fria att välja de produkter vi vill baserat på den kunskap och information vi vill ta åt oss och detta är inget personligt riktat till dig Hardjim utan bara hur vår värld är funtad och finns det tillräckligt med resurser att kalla denna skapelse för dubbelmotorigt basmonster så finns det alltid folk som vill köpa dessa basar som givetvis funkar men kanske inte på det sätt som man kan tro när man läser deras marknadsföring.

Vi vanliga dödliga vill ju tro på allt som skrivs men borde vara mer kritiska speciellt när det gäller företags egna skrifter och annonser och ju mer pengar som är inblandat ju mer kritsik bör man vara eller så är man fri att köpa produkten på den information man vill ha och det är ju grejt för detta företag som säljer massor av produkter och har flera anställda som lever på att sälja dessa produkter som tydligen har dubbla motorer.... eller inte...

Detta är förklaring till vad min amerkanska vän och jag själv menar med "if it doesnt work", och tänker du efter så kanske vi har rätt i denna tid av silikon och plast, eller så har vi fel och vi kommer att brinna i helvetet föreveigt wink

Mitt tips till dig  Hardjim och likasinnade är att lyssna på Sharky, jonasH medflera här på Garaget som har massor av kunskap och vad jag sett gärna delar med sig av denna gåva, sug i er allt och sök mer kunskap på bilbliotek eller på Fysiken i plugget osv istället för att tro på allt som står i marknadsföringsbroschyrer för dessa har ett huvudsyfte, att sälja mer inte utbilda er.

Och ta inta allt personligt, ingen är fullkomlig utan fråga en gång till om ni ej förstår vad någon skriver tills ni förstår vad den som försöker förklara har nått sitt mål dvs förklara det ni frågar om på ett språk som vi alla begriper.

Senast redigerat av Naughty Tee (15 juli 2007)

Jimm
15 juli 2007 · 1 661 Inlägg

Ja, men det jag har sagt och som jag vet är att basarna klarar riktigt bra effekt och ser sjukt fläskiga ut, spelar bra och det går bra att tävla med dem.
Sedan ifall du säger att dem är trögdrivna eller vad som så ok, då är dem väl det.
Men säg inte att dem är värdelösa, för jag vet att dem är grymma.

Edit, slängde upp en bild på basen nu om ni trycker på 3000GTn.

Senast redigerat av Hardjim (15 juli 2007)

huckstar
15 juli 2007 · 172 Inlägg

Kör med 3 tolvor från audiotop, tål att matas med 280wrms vardera...
Ett ground zero hydrogen 2350x steg som ska lämna 944wrms i bryggat 2ohms läge...

Duger åt mig. tongue

Har inte vart med och tävlat eller mätt upp ljud nivån än, men ska väl göra nåt sånt så småningom också.

Mercedes w115 compakt 220D "Compakten" (1974)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang