Svetsblänk (Tips)

Fighter_87 Ö.S.M-CREW
13 juli 2007 · 305 Inlägg

Tja tja, hamnade på svetsarbete igår och naturligtvis så fick man svetsblänk sad några tips på vad man kan göra för att de ska bli bättre ? fuktig trasa över ögonen vet jag redan. Mvh//Tobbe.

Tyskstuk - JDM
----------------------------------------
Tyskt & Japanskt!
Volkswagen Golf 3 "Party-Gölfen" (1994)
herr lilltroll bullsmugglare
13 juli 2007 · 190 Inlägg

åk till herr doktor och skaffa salva.
jag själv har klarat mej från svetsblänk men några vänner till mej säger att den där salvan är som en orgasm för ögonen smile

"Det krävs två för att ljuga, en som talar o en som lyssnar"
golfarn_nr1 LicensRörSvetsare
13 juli 2007 · 1 290 Inlägg

Fighter_87 skrev:
Tja tja, hamnade på svetsarbete igår och naturligtvis så fick man svetsblänk sad några tips på vad man kan göra för att de ska bli bättre ? fuktig trasa över ögonen vet jag redan. Mvh//Tobbe.

Har åkt på svetsblänk ett antal gånger och man ser ju inte så mkt i början men jag brukar blunda hårt ett antal gånger så försvinner de... har aldrig haft ont i ögonen efter eller nånting... så testa de... blinka hårt direkt efter... smile

Tycker du att din chef är dum? De är kanske därför du har ett jobb...
Saab 9-3 SS "BSR" (2004)
Fighter_87 Ö.S.M-CREW
13 juli 2007 · 305 Inlägg

herr lilltroll skrev:
åk till herr doktor och skaffa salva.
jag själv har klarat mej från svetsblänk men några vänner till mej säger att den där salvan är som en orgasm för ögonen smile

man får tacka, kommer ihåg nu att jag varit nere hos doktorn nångång förut o fått nån salva, så lätt o slarva med hjälmen när man svetsar som ni kanske vet wink blir o åka ner till döktorn nu då.

Tyskstuk - JDM
----------------------------------------
Tyskt & Japanskt!
Volkswagen Golf 3 "Party-Gölfen" (1994)
FireTraXX DFFL
13 juli 2007 · 9 020 Inlägg

Jag har aldrig svetsat så jag vet inte ens vad det är för något.
Nån som vill skriva en snabb förklaring?

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
sir_daniel www.kudoz.se
13 juli 2007 · 3 802 Inlägg

ungefär som snöblindhet ögonen är torra fast de rinner och känns som om man har ett halvt grustag i ögonen, samt att man är känslig för ljus...

lyckad med det ungefär varannan var tredje gång jag svetsar, måste skaffa bättre hjälm med progresivt glas!

enda som funkar för mig är mörkt rum och en kall fuktig trasa över ögonen och en jobbig natts vila samt ev. en dag efter det sad

golfarn_nr1 LicensRörSvetsare
13 juli 2007 · 1 290 Inlägg

FireTraXX skrev:
Jag har aldrig svetsat så jag vet inte ens vad det är för något.
Nån som vill skriva en snabb förklaring?

När man svetsar så blir de ett grymt stark ljus!! Som att kolla rakt in i solen! Skulle du kolla rakt in i i svetsljuset länge de så kan du bli blind eller få svåra ögonskador. Så därför måste man ha en svetshjälm som dämpar ner de starka ljuset till bara en liten ljuslåga. Men glaset som sitter i svetshjälmen är helt svart så man ser INGENTING om man skulle kolla nån annanstans än på svetsljuset. Så då finns de precis under de svarta glaset i hjälmen ett litet smalt genomskinligt glas. Som en fönsterruta typ... Så innan man ska tända svetsen kollar man där för att man ska tända på rätt ställe. Men du måste vara snabb o kolla direkt i de svarta glaset precis när du tänder... Så om du tänder medans du kollar i de genomskinliga glaset ser du ju den starka ljuslågan och då får de ett så kallat svetsblänk... Testa o kolla i solen så får du samma effekt på ögonen... Man ser inte så mkt i början men de släpper inom nån minut... Men på kvällen kan man få väldigt ont i ögonen... vissa säger att de känns som att man har grus i ögonen... men jag har aldrig känt av de... så där var en liten förklaring.. hoppas du fatta nånting? tongue

Tycker du att din chef är dum? De är kanske därför du har ett jobb...
Saab 9-3 SS "BSR" (2004)
golfarn_nr1 LicensRörSvetsare
13 juli 2007 · 1 290 Inlägg

Fighter_87 skrev:

herr lilltroll skrev:
åk till herr doktor och skaffa salva.
jag själv har klarat mej från svetsblänk men några vänner till mej säger att den där salvan är som en orgasm för ögonen smile

man får tacka, kommer ihåg nu att jag varit nere hos doktorn nångång förut o fått nån salva, så lätt o slarva med hjälmen när man svetsar som ni kanske vet wink blir o åka ner till döktorn nu då.

Använd ALLTID hjälm vad du än gör för nånting! Tänk aldrig att du *bara* skulle göra nånting... Du kommer ångra dig när du bara har ett öga kvar... neutral Speciellt när du använder rondellen...

Tycker du att din chef är dum? De är kanske därför du har ett jobb...
Saab 9-3 SS "BSR" (2004)
LindeMan allt över 800kg och utan turbo e fjantigt
13 juli 2007 · 252 Inlägg

man kan mer eller mindre förklara som så att ser du in i svets "lågan" så mår inte ögonen bra av det tongue nä men känns som om du har ögonen fulla med grus, värsta ja har varit med om var då ja skulle svetsa stolsfästen till rallybilen på ena sidan, å då ja verkligen ville att dom skulle sitta så körde ja på ganska så mycket, och med hjälmen 5mil bort så kollade ja på lågan så ja såg vart så den inte skulle bli fult, skulle inte gjort det, blev sängligandes i 2 dagar, spelade ingen roll om man försökte kolla eller om man försökte blunda hårt, helt isolerad i ett mörkt tum i 2 dagar istället för att vänta i en dag innan man fick hjälmen, DUMT

Holme
13 juli 2007 · 1 417 Inlägg

åk till sjukan och skaffa salva eller droppar. finns lokalbedövningsmedel du kan droppa i ögonen som bedövar ett tag.
Har ni glömt hjälmen är det ingen idé att ens försöka svetsa. Och ni som har hjälm, men ändå har problem. Köp glas med högre DIN-tal. finns mellan 9-12, där 12 är mörkast. Ju högre ström, desto ljusare blir det.

Maizer
13 juli 2007 ·

Jag har en sån här som går igång av sig själv, blir mörk alltså när man börjar svetsa. Och jag trodde det var helautomatiskt så satte aldrig igång den, sen efter att ha svetsat en hel del på avgassystemet kom jag på att vafan den är ju knappt mörk tongue Var jävligt skraj ett tag att jag skulle få blänk men jag klara mig.

Necrodamus
13 juli 2007 · 220 Inlägg

Man kan förklara det som så att ljus strålarna skär mikroskopiskt små snitt i hornhinnan i ögat, det är därför det känns som "grus" i ögat. Och ja, jag har haft det nåra gånger. Jag har fått salva dom gångerna och det har hjälpt. TÄNK PÅ att vara inomhus och vila när man fått sån salva, för den bedövar ögat så man känner knappt ingenting. Låt säga att du smetar på salvan och ställer dig och kör en bandsåg och får metallflisor i ögat så känner du inte det. Kan bli väldigt tråkiga efterföljder av det..

BMW 540ia "Wee Eight" (1994)
Opel Vectra B "Irmscher I500" (1998)
Volvo V40 (2003)
200_sx Besiktningstekniker
13 juli 2007 · 275 Inlägg

Kallt kaffe fungerar utmärkt! Koffeinet i kaffet är nämligen "bedövande".

Cadillac Coupe De Ville "Raggarbilen" (1971)
Saab 9-5 2.3T "Sport" (2003)
Holme
13 juli 2007 · 1 417 Inlägg

Åfan. Badda ögonen med kallt kaffe alltså?

200_sx Besiktningstekniker
13 juli 2007 · 275 Inlägg

japp.. ligg ner och häll kallt kaffe i ögat. Funkar perfekt smile

Saab 9-5 2.3T "Sport" (2003)
Cadillac Coupe De Ville "Raggarbilen" (1971)
ErskPersk Svindåre
13 juli 2007 · 1 433 Inlägg

golfarn_nr1 skrev:

FireTraXX skrev:
Jag har aldrig svetsat så jag vet inte ens vad det är för något.
Nån som vill skriva en snabb förklaring?

När man svetsar så blir de ett grymt stark ljus!! Som att kolla rakt in i solen! Skulle du kolla rakt in i i svetsljuset länge de så kan du bli blind eller få svåra ögonskador. Så därför måste man ha en svetshjälm som dämpar ner de starka ljuset till bara en liten ljuslåga. Men glaset som sitter i svetshjälmen är helt svart så man ser INGENTING om man skulle kolla nån annanstans än på svetsljuset. Så då finns de precis under de svarta glaset i hjälmen ett litet smalt genomskinligt glas. Som en fönsterruta typ... Så innan man ska tända svetsen kollar man där för att man ska tända på rätt ställe. Men du måste vara snabb o kolla direkt i de svarta glaset precis när du tänder... Så om du tänder medans du kollar i de genomskinliga glaset ser du ju den starka ljuslågan och då får de ett så kallat svetsblänk... Testa o kolla i solen så får du samma effekt på ögonen... Man ser inte så mkt i början men de släpper inom nån minut... Men på kvällen kan man få väldigt ont i ögonen... vissa säger att de känns som att man har grus i ögonen... men jag har aldrig känt av de... så där var en liten förklaring.. hoppas du fatta nånting? tongue

jepp känns som man fått grus i ögonen, och det beror på att det blir små brännskador på ögonen. lägg en blöt trasa (Kall) och lägg dig ner och vila. det brukar funka bäst utan salva!

They called us a Dead Generation, they told us that we wouldn't survive
They left us alone in the maelstrom, as you can see we're all clearly alive!

Feminism; Idelogin bottnar i att alla män är svin, och att kvinnor är lika bra som männen
Stairway to heaven or highway to hell? i´ll think i choose the highway!
Beetle V4
13 juli 2007 · 218 Inlägg

Det går väll alldeles utmärkt att svetsa med klarglas utan att få svetsblänk, det får man väll bara ifall man inte har något alls imellan?

I reject the reality and substitute my own.
//Adam Savage
twin_cam Smålänning
13 juli 2007 · 7 877 Inlägg

Har svetsat i gula skyddsglasögon med UV-skydd, och det funkar utmärkt om man ska göra småsaker. Ett tips bara eftersom hjälmen är klumpig...

Surt med svetsblänk... Ta en våt trasa och lägg över ögonen. Hoppas det blir bättre.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
gorre
13 juli 2007 · 250 Inlägg

fick läara mig när jag började som svetsare att om man "bara" ska häfta så går det aldelles utmärkt så länge som man åtminstone har skydds brillorna.
En annan grej som man kan använda är gas svets brillor om man nödvändigt ska svetsa utan hjälm.

som sagt häfta kör med hjälm om man har annars nått av åvanstående
ska du svetsa lite mer så ta hjälmen annars är man bara dum.

är huvudet dumt får kroppen lida!

turbotompa fritidsprofessor
14 juli 2007 · 1 197 Inlägg

fii faan.. ja svetsblänk är ingen höjdare.. Men det är bara till att ligga med salva i ögonen o en kall blöt handduk å låta de pinas ut..

Hade själv ett sjuhelvetes svetsblänk för ett par år sedan, jag var mer eller mindre blind i 2dagar efter det.. sad Och nu så har jag blivit överkänslig för svetslågan, känner av att det bränner i ögonen bara efter lite småloppande utan skyddsglas.. inge skoj

så om de e nån man hatar riktigt mycket så ska man önska denne ett ordentligt svetsblänk, för de e ett riktigt helvete

Senast redigerat av turbotompa (14 juli 2007)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang