Bestämt mig för slutsteg nu - Vilket/vilka baselement ska jag köpa?!

Obnoxious
16 juli 2007 · 103 Inlägg

Såådärja - Nu har jag fått hem mitt Sinus Live A-1500 monoblock.


Nu är frågan, vilka baselement ska jag satsa på? De(t) tips jag fått som matchar min ekonomi just nu är:

http://blekingebilradio.jetshop.se/Show … mp;cat=401


Ska tilläggas att min ekonomi är ganska tunn just nu, har ungefär 2.5-3.5 att lägga ut på basar.


Så, kära kamrater. Har ni några fler tips eller synpunkter på PG RSd 12" ?

Om jag köper PG basarna, enkla eller dubbla talspolar? Vad är skillnaden? (Amatörfråga, men hellre fråga och framstå som en idiot, än att inte fråga och förbli en.)


Tack på förhand!

Senast redigerat av Obnoxious (27 juli 2007)

Obnoxious
18 juli 2007 · 103 Inlägg

Någon?

Decibel
18 juli 2007 · 2 911 Inlägg

JBL 600.1 är riktigt sköna steg som exempel, hade nog kört på ett sådant till JBL lådan.

Obnoxious
19 juli 2007 · 103 Inlägg

Några andra förslag?

Sen funderar jag också på vilken av de baslådorna ni hade satsat på? Både JBL och RF-FG är bra märken, iaf vad jag hört. Har ej möjlighet att provlyssna båda lådorna dessvärre, då jag bor 14 mil ut i skogen, i princip.

Kornz Solfilmsmontör
19 juli 2007 · 947 Inlägg

JBL lådan verkar lovande, vad har du för bil? Ett passande steg till lådan kanske skulle vara ett DLS CA12 går loss för en billig peng.

"Imagination is more important than knowledge..." -Albert Einstein (1879 - 1955)
Att tänka före man talar är som att torka sig innan man skiter.
andreas_gbg_
20 juli 2007 · 1 634 Inlägg

På Nardik kan du köpa dls CAD15 till bra pris nu, 4000kr tror ja det va. Sedan hade jag tveklöst satsat på jbl-lådan.

Testade en färdig låda med sådan singel RF 12" och den dunka inte på nåt nämnvärt, däremot bandpasslådan med en singel Jbl 12" dunka på riktigt häftigt. Detta med samma steg såklart.

Numera Saab 9-5 Aero -00
TT-Avant
20 juli 2007 · 6 851 Inlägg

Hade oxå valt JBL lådan. Detta för att den ser bättre byggt ut än vad jag vet att RF lådan är. Rf lådan är ett stort skämtbygge, tunn MDF och med delvis plastgavlar= mycke svängningar i lådan och missljud.

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
Obnoxious
20 juli 2007 · 103 Inlägg

Ah, jag är faktiskt mest sugen på JBL-lådan, p.ga att den är stilren och jag vet folk som rekommenderat den.

Tar fortfarande emot tips på vilket slutsteg jag skall välja till denna lådan..

Obnoxious
23 juli 2007 · 103 Inlägg

Inga fler tips?

Det är ju sååå många som kikat på tråden, lämna en åsikt nu gubbar!

andreas_gbg_
23 juli 2007 · 1 634 Inlägg

Så gott sm alla röstar ju på Jbl så den biten borde ju vara avklarad. Dessutom har du fått några bra tips på steg, vad vill du veta mer? Du får även räkna med att de flesta på detta forumet endast har testat dom prylarna dom har i bilen och har inte mycket annat att jämföra med. På Nardik hittar du riktigt bra priser på prylar, håll dig till kända/stora märken så blir du nöjd.

Tänk på att passa in prylarna så du får en 2 ohms last (vad jag rekomenderar), där får du bra effekt ur steget och bra kontroll. Detta löser du genom att köpa en bas med ex 2x4 ohms spolar och ett monoblock, paralellkopplar du spolarna så får du 2 ohm. Eller om du köper en bas med en enkel 4 ohms spole (vanligare) så bör du satsa på ett 2-kanals steg som du sedan bryggkopplar basen på.

Mvh Andreas

Numera Saab 9-5 Aero -00
Obnoxious
24 juli 2007 · 103 Inlägg

JBL biten är avklarad (förutsatt att jag köper en färdig låda), men nu har jag funderat på om man kommer billigare undan, och.. eftersom jag inte har ngn showbil eller så.. Så behövs ju inte någon flashig låda. Huvudsaken är ju att det låter bra i bilen.

Man kommer billigare undan om man bara köper själva elementen och bygger lådan själv, men.. Isåfall, vad ska jag satsa på för element? Hur mycket billigare tror ni att detta blir?
Har bestämt mig för ett Sinus Live SL-A1500 Mono Block steg..

Decibel
24 juli 2007 · 2 911 Inlägg

För samma peng som JBL prylarna kostar får du en go Digital Designs bas, t.ex. 2512

Funkar helt OK på SL-A1500, har provat!

Senast redigerat av Decibel (24 juli 2007)

InZZanE Bilvårdstekniker
24 juli 2007 · 253 Inlägg

Obnoxious skrev:
JBL biten är avklarad (förutsatt att jag köper en färdig låda), men nu har jag funderat på om man kommer billigare undan, och.. eftersom jag inte har ngn showbil eller så.. Så behövs ju inte någon flashig låda. Huvudsaken är ju att det låter bra i bilen.

Man kommer billigare undan om man bara köper själva elementen och bygger lådan själv, men.. Isåfall, vad ska jag satsa på för element? Hur mycket billigare tror ni att detta blir?
Har bestämt mig för ett Sinus Live SL-A1500 Mono Block steg..

Sinus live steget spelar otroligt bra.. har själv ett sådant o driver två styck 10 tums basar o de dunkar på rejält.. otroligt bra kraft i det.!! så de blir nog bra ihopa med den lådan

ılı.lılı.ılı InZZanE ılı.lılı.ılı
Obnoxious
24 juli 2007 · 103 Inlägg

Kikat lite på Cerwin Vega Stroker 12" basar, ska man satsa på en sån, eller kanske 2st CW V-max 12" istället?

Tips på element nu grabbar! Jag vill slösa pengarna som kommer in inatt!

Obnoxious
25 juli 2007 · 103 Inlägg

Åsikter om kicker?

Droppa bomben nu, jag är en glad amatör som behöver hjälp!

rocketboy
25 juli 2007 · 18 Inlägg

Jag kör kicker 1st 12" L5 . Jag är mycket nöjd smile

jeens
25 juli 2007 · 27 Inlägg

jag kör med en alpine swr-1222d och är hittills väldigt nöjd, tycker den spelar tight, djupt och fint smile

BMW 535i (1988)
Aga_Diff Bärs!
25 juli 2007 · 3 456 Inlägg

andreas_gbg_ skrev:
På Nardik kan du köpa DLS CAD15 till bra pris nu, 4000kr tror ja det va. Sedan hade jag tveklöst satsat på JBL  lådan.

Kan bara hålla med, men jag tycker det är fegt att köpa färdigbyggt! smile

Garaget.org peakade 2008.
Volvo 945-SE "Niijeförttin" (1992)
Volvo 745 Turbo Intercooler "En jävel på kärlek" (1988)
Yariemi
25 juli 2007 · 103 Inlägg

TT-Avant skrev:
Hade oxå valt JBL lådan. Detta för att den ser bättre byggt ut än vad jag vet att RF lådan är. Rf lådan är ett stort skämtbygge, tunn MDF och med delvis plastgavlar= mycke svängningar i lådan och missljud.

Håller med att RF lådan inte håller måttet.
Kika på PG RSd 12.an  dem är billiga och bra mycket bättre än alla basar du nämnde, rsd basen hör hemma i dem lägsta frekvenserna och spelar otroligt sjukt djupbas sen kan du bygga rätt låda till rätt bil. 2st PG RSd basar dubbla talspolar och ett steg som driver dessa fult ut på 4ohm, lär du få sjukt bra kontroll samtidigt som den gräver ordentligt på dem tunga bastonerna, vill du ha mera kul kör du en portad låda. Har två sådana själv och känner att det verkligen ger sjukt bra kontroll

Obnoxious
25 juli 2007 · 103 Inlägg

Återförsäljare för PG RSD-basar? Vill inte förhasta mig i basköpet, utan skall fortsätta forska vidare. Tackar för alla tips, men det får mer än gärna ösa in mer.

Om ni har några tips, gör som Yariemi då, motivera varför ni gillar/rekommenderar just dessa basar!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang