Akut hjälp med eclipsen!

RichiB
19 juli 2007 · 1 866 Inlägg

Bilfan startar inte!
Helt tyst när jag vrider runt nycklen, allt lyser som det ska och det kommer fram ström....... Vad e felet?

Snälla hjälp mig någon!

tack på förhand!

Larsson_Power Saabvilde!
19 juli 2007 · 1 708 Inlägg

På min var det kolen i startmotorn ;D

God created weak gearboxes for SAAB to give the Volvo suckers a slight chance! ;)
Saab 9000 CC T16 "Lapptäcket" (1988)
shogun
19 juli 2007 · 2 117 Inlägg

Dåligt med ström i batteriet?

Kolen slut i startmotorn?

Slår solenoiden till?

Testa med att ladda batteriet eller kör med startkablar.

Hjälper det inte så kan du testa med att banka på startmotorn. Om kolen är slitna så går inte strömmen fram ordentligt. Bankar man så kan kolen hoppa till och så leder det ström igen (kortvarigt, kolen bör bytas ut).

Kolla om styrspänning går fram till solenoiden.

Nissan 200SX "Shogun" (1989)
RichiB
19 juli 2007 · 1 866 Inlägg

Okej tack för tipsen!
Har knackat lite på generatorn men det var tydligen fel!
Detta e kanske en dum fråga men var hittar jag startmotorn! Ser fan inte den! E nog blind!


Tack för alla tipsen!

Rehn_78
19 juli 2007 · 70 Inlägg

kolla runt där som motor och låda möts!

Volkswagen Golf GL "MK1" (1983)
RichiB
19 juli 2007 · 1 866 Inlägg

Hmmmm! antagligen måste jag krypa under bilen för ovanifrån ser jag inget!

Larsson_Power Saabvilde!
19 juli 2007 · 1 708 Inlägg

På en del bilar sitter startmotorn EXTREMT dumt till, Beror ju mycket på vartt motor och låda möts men ändå. Men du vet hur startmotorn ser ut eller?

God created weak gearboxes for SAAB to give the Volvo suckers a slight chance! ;)
Saab 9000 CC T16 "Lapptäcket" (1988)
RichiB
19 juli 2007 · 1 866 Inlägg

japp det vet jag!

Larsson_Power Saabvilde!
19 juli 2007 · 1 708 Inlägg

Bra ! Får du nån ordning på det, vet ett fel som min styvmorfar hade på sin Opel, den var likadan som din, Då hade startmotorn satt sej i ett läge så att den inte orkade dra runt motorn, då skjuvade vi igång bilen, sen gick det att starta som vanligt ! Prova det smile

God created weak gearboxes for SAAB to give the Volvo suckers a slight chance! ;)
Saab 9000 CC T16 "Lapptäcket" (1988)
RichiB
19 juli 2007 · 1 866 Inlägg

Jo kan kanske vara det! har också tjuvat igång en annan bil för att startmotorn låg i fel läge!!
Men får nog lyfta upp bilen sen o kolla om jag hittar startmotorn! Vad kan en ny eller beg sådan kosta?

Larsson_Power Saabvilde!
19 juli 2007 · 1 708 Inlägg

Det låter kanon, hmm, ska kolla vad man får ge, skulle du kunna tänka dej att köpa från en skrot eller en "utbytes" startmotor då man lämnar in sin gamla och får en renoverad mot en rimlig peng ?

God created weak gearboxes for SAAB to give the Volvo suckers a slight chance! ;)
Saab 9000 CC T16 "Lapptäcket" (1988)
Larsson_Power Saabvilde!
19 juli 2007 · 1 708 Inlägg

Har hittat en del på www.lagabasen.se oftast sitter det inga priser men räkna med runt 1000:- iaf smile

Senast redigerat av Larsson_Power (19 juli 2007)

God created weak gearboxes for SAAB to give the Volvo suckers a slight chance! ;)
Saab 9000 CC T16 "Lapptäcket" (1988)
RichiB
19 juli 2007 · 1 866 Inlägg

Okej! tack för hjälpen!
Uppskattas verkligen!

Larsson_Power Saabvilde!
19 juli 2007 · 1 708 Inlägg

Rille2005 skrev:
Okej! tack för hjälpen!
Uppskattas verkligen!

Varsågod ! smile

God created weak gearboxes for SAAB to give the Volvo suckers a slight chance! ;)
Saab 9000 CC T16 "Lapptäcket" (1988)
p3rtan
19 juli 2007 · 26 Inlägg

Har vart med om liknande problem. Då var det en strömavbrott någonstans. Räkte med at tryckatill en sladd nära startmotorn när nyckeln var omvriden så gick den igång. Friläge fick va i för annars hadde bilen åkt iväg tongue

I♥jdm
RichiB
19 juli 2007 · 1 866 Inlägg

Puttade igång skiten precis och den startade men 1min senare när jag provade med nyckeln så ville den inte!
Och så hittar jag inte den förbannade startmotorn! Vi är två som har letat men den finns ju ingenstans! Någon som vet exakt var den sitte rpå en eclipse?

NmRi Drifttekniker
19 juli 2007 · 224 Inlägg

Är du säker på att ditt batteri är friskt?  Gör rent batteripolerna också.

Senast redigerat av NmRi (19 juli 2007)

E30Tompa Rörpulare
19 juli 2007 · 1 453 Inlägg

Dålig jord? Bmw min va ju dum i huvet och lyste och så men så fort ja vred om nyckeln dog allt tills man vred av och gjorde likadant igen... Värt och kolla om du inte gjort de...

Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd:)
"Life is lika a race track, you gotta go round and round..Sure some times you crash and burn but if you don´t make the turn you ain´t never gona learn"
RichiB
21 juli 2007 · 1 866 Inlägg

Nu har jag äntligen fixat bilfan... Två dagar tog det att hitta den förbannade startmotorn! O den går inte att se från ovan! Den e inklämd lång långt in under bilen, knappt man får in en hand där! Men men....
Tack för alla tipsen! Uppskattas verkligen!

/ Richi.B

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang