Oljereturen (sprutar olja :( ) 740 Tic -87

wimhed
25 juli 2007 · 510 Inlägg

TobbeTT skrev:
svänghjulet (ditt gamla) och givaren för tändningen och kopplingen monterat på det nya blocket tror jag om du inte har det djupa svänghjulet men det har jag för mig 740t inte har och skaffa en 531 topp istället bättre flöden i dom

Har redan ett planat och portad 531-topp (:

Ford F100 (1953)
Opel Vivaro (2011)
TobbeTT
25 juli 2007 · 948 Inlägg

just i j-vlar sitter ju orginal på 740 turbo smile

wimhed
25 juli 2007 · 510 Inlägg

TobbeTT skrev:
just i j-vlar sitter ju orginal på 740 turbo smile

hehe japps wink Men du, stötte på ett problem till med min j*v**a bil .. Den vill inte gå igång nu .. Det tänder till ibland med dör lika snabbt .. Soppapumpen drar fram  bensin till spridarna, och det blir en svag gnista .. Inte stark, men det borde ju tända .. Kan det vara så att Lmm gått sönder? .. Iom att den pumpar in bensin så kanske den tänder till när det blir lagon bensin för det lmm ger luft till motorn om man säger så .. kan det stämma ? Kan tillägga att vi testat och dra bilen drygt 3-400 meter hehe .. Och det låter om lmm, som en ringklocka, ding ding ding .. Mvh Johan

Ford F100 (1953)
Opel Vivaro (2011)
TheFinnishFlash Avstängd
25 juli 2007 · 1 266 Inlägg

High_Tower skrev:
En snabb fråga bara ryker det något extra från avgasröret nät du gasar till? Har du haft i för mycket olja så har du mer eller mindre haft sönder motorpackningar i bilen ska du se.

Och när en motor börjar läcka så mycket olja som din bil gör just nu så skulle jag inte ens vilja tänka på renoveringkostnader. Troligtvis har din motor levt ett ganska hårt liv, och troligtvis är en väldigt totalslut.

om du vill att den ska sluta läcka så får du nog kolla över hela motorn, Oljeläckage som detta är inte fixat på en handvändning.

Dessutom är ET in lika bra byggd som t.ex F motorn.

Förslagsvis så säger jag att du bör antingen kolla efter en ny motor från en krckade bil eller något sånt med LÅGA miltal en turbo sliter nästa dubbelt på motorn, Och därför går ET motorn oftast bara hälften av vad F och A motorn gör.

Dessutom som jag sa ovan så bruker ET motorerna vara kraftigt körda med, och väl piskade, etc.

Eller så kan du bara börja kolla över din motor pinal efter pinal. Oftast väldigt dyrt och tidsödande arbete.

det där lät ju inte så roligt sad har själv en et motor som läcker olja...droppar lite..bak på motorn någonstans, ryker lite vid gaspådrag med ! men den har ju bara gått 19.000mil och renoverades vid 17.000.. vad fan kommer oljan ifrån då ? sad

Volvo 740 Tic - 1986 - B230et 531topp - 19.000km
Nej det är inte jag på bilden
wimhed
25 juli 2007 · 510 Inlägg

TheFinnishFlash skrev:

High_Tower skrev:
En snabb fråga bara ryker det något extra från avgasröret nät du gasar till? Har du haft i för mycket olja så har du mer eller mindre haft sönder motorpackningar i bilen ska du se.

Och när en motor börjar läcka så mycket olja som din bil gör just nu så skulle jag inte ens vilja tänka på renoveringkostnader. Troligtvis har din motor levt ett ganska hårt liv, och troligtvis är en väldigt totalslut.

om du vill att den ska sluta läcka så får du nog kolla över hela motorn, Oljeläckage som detta är inte fixat på en handvändning.

Dessutom är ET in lika bra byggd som t.ex F motorn.

Förslagsvis så säger jag att du bör antingen kolla efter en ny motor från en krckade bil eller något sånt med LÅGA miltal en turbo sliter nästa dubbelt på motorn, Och därför går ET motorn oftast bara hälften av vad F och A motorn gör.

Dessutom som jag sa ovan så bruker ET motorerna vara kraftigt körda med, och väl piskade, etc.

Eller så kan du bara börja kolla över din motor pinal efter pinal. Oftast väldigt dyrt och tidsödande arbete.

det där lät ju inte så roligt sad har själv en et motor som läcker olja...droppar lite..bak på motorn någonstans, ryker lite vid gaspådrag med ! men den har ju bara gått 19.000mil och renoverades vid 17.000.. vad fan kommer oljan ifrån då ? sad

som min då .. Sprutar ut olja ifrån vevhusventen (eller va det heter) så fort turbon går in .. Lite jobbigt ^^ hehe .. Men vi kom fram till  att det blev övertryck i motorn och då trycker den ut olja lättaste vägen = vevhusvent osv tongue Mvh Johan

Ford F100 (1953)
Opel Vivaro (2011)
TheFinnishFlash Avstängd
25 juli 2007 · 1 266 Inlägg

wimhed skrev:

TheFinnishFlash skrev:

High_Tower skrev:
En snabb fråga bara ryker det något extra från avgasröret nät du gasar till? Har du haft i för mycket olja så har du mer eller mindre haft sönder motorpackningar i bilen ska du se.

Och när en motor börjar läcka så mycket olja som din bil gör just nu så skulle jag inte ens vilja tänka på renoveringkostnader. Troligtvis har din motor levt ett ganska hårt liv, och troligtvis är en väldigt totalslut.

om du vill att den ska sluta läcka så får du nog kolla över hela motorn, Oljeläckage som detta är inte fixat på en handvändning.

Dessutom är ET in lika bra byggd som t.ex F motorn.

Förslagsvis så säger jag att du bör antingen kolla efter en ny motor från en krckade bil eller något sånt med LÅGA miltal en turbo sliter nästa dubbelt på motorn, Och därför går ET motorn oftast bara hälften av vad F och A motorn gör.

Dessutom som jag sa ovan så bruker ET motorerna vara kraftigt körda med, och väl piskade, etc.

Eller så kan du bara börja kolla över din motor pinal efter pinal. Oftast väldigt dyrt och tidsödande arbete.

det där lät ju inte så roligt sad har själv en et motor som läcker olja...droppar lite..bak på motorn någonstans, ryker lite vid gaspådrag med ! men den har ju bara gått 19.000mil och renoverades vid 17.000.. vad fan kommer oljan ifrån då ? sad

som min då .. Sprutar ut olja ifrån vevhusventen (eller va det heter) så fort turbon går in .. Lite jobbigt ^^ hehe .. Men vi kom fram till  att det blev övertryck i motorn och då trycker den ut olja lättaste vägen = vevhusvent osv tongue Mvh Johan

Nja alltså, min läcker så fort motorn är varm, eftersom den blir tunnare då...stannar jag bilen så droppar de lite då och då under bilen, det sprutar inte ut....den drar faktist lika mycket olja om man gasar på utavhelvete eller ej, om man åker 10 mil så försvinner det ca 1 dl olja....finns de nån packbox där vart rotorn sitter ? ser ut som de kommer därifrån...fast de är lite skumt..för kollar man under bilen när den står stilla, så droppar det på olika ställen, men allt är bakom motorn

Senast redigerat av TheFinnishFlash (25 juli 2007)

Volvo 740 Tic - 1986 - B230et 531topp - 19.000km
Nej det är inte jag på bilden
TobbeTT
25 juli 2007 · 948 Inlägg

wimhed skrev:

TobbeTT skrev:
just i j-vlar sitter ju orginal på 740 turbo smile

hehe japps wink Men du, stötte på ett problem till med min j*v**a bil .. Den vill inte gå igång nu .. Det tänder till ibland med dör lika snabbt .. Soppapumpen drar fram  bensin till spridarna, och det blir en svag gnista .. Inte stark, men det borde ju tända .. Kan det vara så att Lmm gått sönder? .. Iom att den pumpar in bensin så kanske den tänder till när det blir lagon bensin för det lmm ger luft till motorn om man säger så .. kan det stämma ? Kan tillägga att vi testat och dra bilen drygt 3-400 meter hehe .. Och det låter om lmm, som en ringklocka, ding ding ding .. Mvh Johan

hmm svårt att säga men när lmm är trasig s¨å ska bilen funka ändå fast den ska gå dåligt om jag inte minns fel men testa med en annan skadar ju inte

wimhed
26 juli 2007 · 510 Inlägg

TheFinnishFlash skrev:

wimhed skrev:

TheFinnishFlash skrev:

det där lät ju inte så roligt sad har själv en et motor som läcker olja...droppar lite..bak på motorn någonstans, ryker lite vid gaspådrag med ! men den har ju bara gått 19.000mil och renoverades vid 17.000.. vad fan kommer oljan ifrån då ? sad

som min då .. Sprutar ut olja ifrån vevhusventen (eller va det heter) så fort turbon går in .. Lite jobbigt ^^ hehe .. Men vi kom fram till  att det blev övertryck i motorn och då trycker den ut olja lättaste vägen = vevhusvent osv tongue Mvh Johan

Nja alltså, min läcker så fort motorn är varm, eftersom den blir tunnare då...stannar jag bilen så droppar de lite då och då under bilen, det sprutar inte ut....den drar faktist lika mycket olja om man gasar på utavhelvete eller ej, om man åker 10 mil så försvinner det ca 1 dl olja....finns de nån packbox där vart rotorn sitter ? ser ut som de kommer därifrån...fast de är lite skumt..för kollar man under bilen när den står stilla, så droppar det på olika ställen, men allt är bakom motorn

sitter det inte en packbox mellan motorn och växellådan? Ja droppar överallt gör det på min med .. men det är för att oljan rinner på underredet tongue Mvh Johan

Ford F100 (1953)
Opel Vivaro (2011)
wimhed
26 juli 2007 · 510 Inlägg

TobbeTT skrev:

wimhed skrev:

TobbeTT skrev:
just i j-vlar sitter ju orginal på 740 turbo smile

hehe japps wink Men du, stötte på ett problem till med min j*v**a bil .. Den vill inte gå igång nu .. Det tänder till ibland med dör lika snabbt .. Soppapumpen drar fram  bensin till spridarna, och det blir en svag gnista .. Inte stark, men det borde ju tända .. Kan det vara så att Lmm gått sönder? .. Iom att den pumpar in bensin så kanske den tänder till när det blir lagon bensin för det lmm ger luft till motorn om man säger så .. kan det stämma ? Kan tillägga att vi testat och dra bilen drygt 3-400 meter hehe .. Och det låter om lmm, som en ringklocka, ding ding ding .. Mvh Johan

hmm svårt att säga men när lmm är trasig s¨å ska bilen funka ändå fast den ska gå dåligt om jag inte minns fel men testa med en annan skadar ju inte

okej .. men om det nu inte skulle vara den .. vad kan det då vara .. För det kommer ju bensin fram till spridarna, och det blir väl inte stopp i alla 4 samtidigt ? en liten gnista bör väl fungera för att tända iaf på 3 cylindrar ? Mvh Johan

Opel Vivaro (2011)
Ford F100 (1953)
High_Tower Leg. Volvo Nerd
26 juli 2007 · 143 Inlägg

wimhed skrev:

TobbeTT skrev:

wimhed skrev:

hehe japps wink Men du, stötte på ett problem till med min j*v**a bil .. Den vill inte gå igång nu .. Det tänder till ibland med dör lika snabbt .. Soppapumpen drar fram  bensin till spridarna, och det blir en svag gnista .. Inte stark, men det borde ju tända .. Kan det vara så att Lmm gått sönder? .. Iom att den pumpar in bensin så kanske den tänder till när det blir lagon bensin för det lmm ger luft till motorn om man säger så .. kan det stämma ? Kan tillägga att vi testat och dra bilen drygt 3-400 meter hehe .. Och det låter om lmm, som en ringklocka, ding ding ding .. Mvh Johan

hmm svårt att säga men när lmm är trasig s¨å ska bilen funka ändå fast den ska gå dåligt om jag inte minns fel men testa med en annan skadar ju inte

okej .. men om det nu inte skulle vara den .. vad kan det då vara .. För det kommer ju bensin fram till spridarna, och det blir väl inte stopp i alla 4 samtidigt ? en liten gnista bör väl fungera för att tända iaf på 3 cylindrar ? Mvh Johan

Tobbe där har du ett fel, Det beror på vilket Styrsystem du har, Har du L.h 2.2 då går själv bilen utan att LMM fungerar alls. MEn har du L.H 2.4 Så Kan jag säga dig att bilen inte går alls eller vill inte starta alls. Det beror på att 2.4 har ett addaptivt system som måste kontirnuerligt ha kontakt med alla komponenter, Och det fiins inget reservsystem som på lh 2.2.

När det gäller dig TheFinnish: Bubblar det eller ryker det ur oljestickan? För om "Venten" är tät och alla returslangar är täta så väljer olja den snabbast vägen. Nämligen ut ur motorn, Vilket resulterar  i drip-drop från motorn. Och i ditt fall tror jag Ännu mer på att nått av dom är täta då det verkar som det kommer in olja i förbränningrutrymmen. Och skapar denna rök som du ser efter bilen. Oftast så betyder det att kolvringar eller en hög med packningar är slut, och troligtvis så håller även motorn på att gå sönder. Därav så tror jag att din motor har levt ett väldigt hårt liv då den inte alls har gått långt för att vara en volvo motor, Men som du kan se att jag har förklarat förut så går alltid turbo bilar mindre, Dessutom är det ju "test" motorn ET du har och som någon föreslog före mig om du inte har lust att renovera din motor, Byt till den nyare FT. Det kommer du känna både ekonomiskt och en massa tid på.

Blir Läckaget värre ju mer mil bilen går? eller är det ungefär samma läckage hela tiden?

Behöver ni har yterligare hjälp så kan ni ju alltid meddela mig här på Garaget, då jag inte kollar forum så ytterst ofta.

Är svensk, Åker Svensk
http://www.smsnetwork.org/?r=13424&epi=UNIK_ID Skit bra gratis sms sida om man har ont om pengar! Samla kredit att skicka för genom att gå in på sidor!!
TheFinnishFlash Avstängd
26 juli 2007 · 1 266 Inlägg

High_Tower skrev:

wimhed skrev:

TobbeTT skrev:
hmm svårt att säga men när lmm är trasig s¨å ska bilen funka ändå fast den ska gå dåligt om jag inte minns fel men testa med en annan skadar ju inte

okej .. men om det nu inte skulle vara den .. vad kan det då vara .. För det kommer ju bensin fram till spridarna, och det blir väl inte stopp i alla 4 samtidigt ? en liten gnista bör väl fungera för att tända iaf på 3 cylindrar ? Mvh Johan

Tobbe där har du ett fel, Det beror på vilket Styrsystem du har, Har du L.h 2.2 då går själv bilen utan att LMM fungerar alls. MEn har du L.H 2.4 Så Kan jag säga dig att bilen inte går alls eller vill inte starta alls. Det beror på att 2.4 har ett addaptivt system som måste kontirnuerligt ha kontakt med alla komponenter, Och det fiins inget reservsystem som på lh 2.2.

När det gäller dig TheFinnish: Bubblar det eller ryker det ur oljestickan? För om "Venten" är tät och alla returslangar är täta så väljer olja den snabbast vägen. Nämligen ut ur motorn, Vilket resulterar  i drip-drop från motorn. Och i ditt fall tror jag Ännu mer på att nått av dom är täta då det verkar som det kommer in olja i förbränningrutrymmen. Och skapar denna rök som du ser efter bilen. Oftast så betyder det att kolvringar eller en hög med packningar är slut, och troligtvis så håller även motorn på att gå sönder. Därav så tror jag att din motor har levt ett väldigt hårt liv då den inte alls har gått långt för att vara en volvo motor, Men som du kan se att jag har förklarat förut så går alltid turbo bilar mindre, Dessutom är det ju "test" motorn ET du har och som någon föreslog före mig om du inte har lust att renovera din motor, Byt till den nyare FT. Det kommer du känna både ekonomiskt och en massa tid på.

Blir Läckaget värre ju mer mil bilen går? eller är det ungefär samma läckage hela tiden?

Behöver ni har yterligare hjälp så kan ni ju alltid meddela mig här på Garaget, då jag inte kollar forum så ytterst ofta.

ang.. Bubblar det eller ryker det ur oljestickan? nej ingenting, alltså när man kör så ser man inte någonting bakom bilen, utan om någon kör bakom så ser dom när man drar på, för de kommer liite svart rök..alltså inte mycket

hörde att den lilla röken som kommer, var för att jag har dumpen på fel ställe, så varje gång den dumpar så surar motorn ner sig, och därav den svarta röken.

Läckaget är detsamma hela tiden, blir ju varken sämre eller bättre hmm
tänk om det är nått sånt enkelt som en packbox ?

och jag tror inte jag vill byta till en ft motor, för då lär jag väl byta hela kabelhärvan osv ????

Senast redigerat av TheFinnishFlash (26 juli 2007)

Volvo 740 Tic - 1986 - B230et 531topp - 19.000km
Nej det är inte jag på bilden
High_Tower Leg. Volvo Nerd
26 juli 2007 · 143 Inlägg

TheFinnishFlash skrev:

High_Tower skrev:

wimhed skrev:

okej .. men om det nu inte skulle vara den .. vad kan det då vara .. För det kommer ju bensin fram till spridarna, och det blir väl inte stopp i alla 4 samtidigt ? en liten gnista bör väl fungera för att tända iaf på 3 cylindrar ? Mvh Johan

Tobbe där har du ett fel, Det beror på vilket Styrsystem du har, Har du L.h 2.2 då går själv bilen utan att LMM fungerar alls. MEn har du L.H 2.4 Så Kan jag säga dig att bilen inte går alls eller vill inte starta alls. Det beror på att 2.4 har ett addaptivt system som måste kontirnuerligt ha kontakt med alla komponenter, Och det fiins inget reservsystem som på lh 2.2.

När det gäller dig TheFinnish: Bubblar det eller ryker det ur oljestickan? För om "Venten" är tät och alla returslangar är täta så väljer olja den snabbast vägen. Nämligen ut ur motorn, Vilket resulterar  i drip-drop från motorn. Och i ditt fall tror jag Ännu mer på att nått av dom är täta då det verkar som det kommer in olja i förbränningrutrymmen. Och skapar denna rök som du ser efter bilen. Oftast så betyder det att kolvringar eller en hög med packningar är slut, och troligtvis så håller även motorn på att gå sönder. Därav så tror jag att din motor har levt ett väldigt hårt liv då den inte alls har gått långt för att vara en volvo motor, Men som du kan se att jag har förklarat förut så går alltid turbo bilar mindre, Dessutom är det ju "test" motorn ET du har och som någon föreslog före mig om du inte har lust att renovera din motor, Byt till den nyare FT. Det kommer du känna både ekonomiskt och en massa tid på.

Blir Läckaget värre ju mer mil bilen går? eller är det ungefär samma läckage hela tiden?

Behöver ni har yterligare hjälp så kan ni ju alltid meddela mig här på Garaget, då jag inte kollar forum så ytterst ofta.

ang.. Bubblar det eller ryker det ur oljestickan? nej ingenting, alltså när man kör så ser man inte någonting bakom bilen, utan om någon kör bakom så ser dom när man drar på, för de kommer liite svart rök..alltså inte mycket

hörde att den lilla röken som kommer, var för att jag har dumpen på fel ställe, så varje gång den dumpar så surar motorn ner sig, och därav den svarta röken.

Läckaget är detsamma hela tiden, blir ju varken sämre eller bättre hmm
tänk om det är nått sånt enkelt som en packbox ?

och jag tror inte jag vill byta till en ft motor, för då lär jag väl byta hela kabelhärvan osv ????

Jag vet inte om du verkligen behöver det, INte om du bara byter blockdelen, För det är ju oftaste den som sviktar på ET.

Vart sa du det läckte ifrån, Fram eller back vid motorn. Är det fram som det rinner så syns det oftast på att det läcker på vattenpumpen eller liknande ställen.

Men prova att kolla i fall det är packboxarna för kamaxeln och mellan axel. du kan ha tur att det bara är de som spökar sig..smile

Är svensk, Åker Svensk
http://www.smsnetwork.org/?r=13424&epi=UNIK_ID Skit bra gratis sms sida om man har ont om pengar! Samla kredit att skicka för genom att gå in på sidor!!
TheFinnishFlash Avstängd
26 juli 2007 · 1 266 Inlägg

High_Tower skrev:

TheFinnishFlash skrev:

High_Tower skrev:

Tobbe där har du ett fel, Det beror på vilket Styrsystem du har, Har du L.h 2.2 då går själv bilen utan att LMM fungerar alls. MEn har du L.H 2.4 Så Kan jag säga dig att bilen inte går alls eller vill inte starta alls. Det beror på att 2.4 har ett addaptivt system som måste kontirnuerligt ha kontakt med alla komponenter, Och det fiins inget reservsystem som på lh 2.2.

När det gäller dig TheFinnish: Bubblar det eller ryker det ur oljestickan? För om "Venten" är tät och alla returslangar är täta så väljer olja den snabbast vägen. Nämligen ut ur motorn, Vilket resulterar  i drip-drop från motorn. Och i ditt fall tror jag Ännu mer på att nått av dom är täta då det verkar som det kommer in olja i förbränningrutrymmen. Och skapar denna rök som du ser efter bilen. Oftast så betyder det att kolvringar eller en hög med packningar är slut, och troligtvis så håller även motorn på att gå sönder. Därav så tror jag att din motor har levt ett väldigt hårt liv då den inte alls har gått långt för att vara en volvo motor, Men som du kan se att jag har förklarat förut så går alltid turbo bilar mindre, Dessutom är det ju "test" motorn ET du har och som någon föreslog före mig om du inte har lust att renovera din motor, Byt till den nyare FT. Det kommer du känna både ekonomiskt och en massa tid på.

Blir Läckaget värre ju mer mil bilen går? eller är det ungefär samma läckage hela tiden?

Behöver ni har yterligare hjälp så kan ni ju alltid meddela mig här på Garaget, då jag inte kollar forum så ytterst ofta.

ang.. Bubblar det eller ryker det ur oljestickan? nej ingenting, alltså när man kör så ser man inte någonting bakom bilen, utan om någon kör bakom så ser dom när man drar på, för de kommer liite svart rök..alltså inte mycket

hörde att den lilla röken som kommer, var för att jag har dumpen på fel ställe, så varje gång den dumpar så surar motorn ner sig, och därav den svarta röken.

Läckaget är detsamma hela tiden, blir ju varken sämre eller bättre hmm
tänk om det är nått sånt enkelt som en packbox ?

och jag tror inte jag vill byta till en ft motor, för då lär jag väl byta hela kabelhärvan osv ????

Jag vet inte om du verkligen behöver det, INte om du bara byter blockdelen, För det är ju oftaste den som sviktar på ET.

Vart sa du det läckte ifrån, Fram eller back vid motorn. Är det fram som det rinner så syns det oftast på att det läcker på vattenpumpen eller liknande ställen.

Men prova att kolla i fall det är packboxarna för kamaxeln och mellan axel. du kan ha tur att det bara är de som spökar sig..smile

nja jag kör med den här tills den rasar, sedan får det bli en ft,
fast, ska nog byta packboxen vid kamaxeln, hoppas verkligen att det är de som är felet smile

Volvo 740 Tic - 1986 - B230et 531topp - 19.000km
Nej det är inte jag på bilden
wimhed
26 juli 2007 · 510 Inlägg

TheFinnishFlash skrev:

High_Tower skrev:

TheFinnishFlash skrev:

ang.. Bubblar det eller ryker det ur oljestickan? nej ingenting, alltså när man kör så ser man inte någonting bakom bilen, utan om någon kör bakom så ser dom när man drar på, för de kommer liite svart rök..alltså inte mycket

hörde att den lilla röken som kommer, var för att jag har dumpen på fel ställe, så varje gång den dumpar så surar motorn ner sig, och därav den svarta röken.

Läckaget är detsamma hela tiden, blir ju varken sämre eller bättre hmm
tänk om det är nått sånt enkelt som en packbox ?

och jag tror inte jag vill byta till en ft motor, för då lär jag väl byta hela kabelhärvan osv ????

Jag vet inte om du verkligen behöver det, INte om du bara byter blockdelen, För det är ju oftaste den som sviktar på ET.

Vart sa du det läckte ifrån, Fram eller back vid motorn. Är det fram som det rinner så syns det oftast på att det läcker på vattenpumpen eller liknande ställen.

Men prova att kolla i fall det är packboxarna för kamaxeln och mellan axel. du kan ha tur att det bara är de som spökar sig..smile

nja jag kör med den här tills den rasar, sedan får det bli en ft,
fast, ska nog byta packboxen vid kamaxeln, hoppas verkligen att det är de som är felet smile

Billigare och byta den än att byta till en Ft motor .. Men kan säga att jag ska ha ner en Ft motor i min med ;D Så när nästa lön kommer, då ska det inhandlas en massa motorprylar till min (: hehe .. men har du gjort ett komptest på din ? Vill veta vad du har (: hehe .. Mvh Johan

Opel Vivaro (2011)
Ford F100 (1953)
TobbeTT
26 juli 2007 · 948 Inlägg

High_Tower skrev:

wimhed skrev:

TobbeTT skrev:

hmm svårt att säga men när lmm är trasig s¨å ska bilen funka ändå fast den ska gå dåligt om jag inte minns fel men testa med en annan skadar ju inte

okej .. men om det nu inte skulle vara den .. vad kan det då vara .. För det kommer ju bensin fram till spridarna, och det blir väl inte stopp i alla 4 samtidigt ? en liten gnista bör väl fungera för att tända iaf på 3 cylindrar ? Mvh Johan

Tobbe där har du ett fel, Det beror på vilket Styrsystem du har, Har du L.h 2.2 då går själv bilen utan att LMM fungerar alls. MEn har du L.H 2.4 Så Kan jag säga dig att bilen inte går alls eller vill inte starta alls. Det beror på att 2.4 har ett addaptivt system som måste kontirnuerligt ha kontakt med alla komponenter, Och det fiins inget reservsystem som på lh 2.2.

När det gäller dig TheFinnish: Bubblar det eller ryker det ur oljestickan? För om "Venten" är tät och alla returslangar är täta så väljer olja den snabbast vägen. Nämligen ut ur motorn, Vilket resulterar  i drip-drop från motorn. Och i ditt fall tror jag Ännu mer på att nått av dom är täta då det verkar som det kommer in olja i förbränningrutrymmen. Och skapar denna rök som du ser efter bilen. Oftast så betyder det att kolvringar eller en hög med packningar är slut, och troligtvis så håller även motorn på att gå sönder. Därav så tror jag att din motor har levt ett väldigt hårt liv då den inte alls har gått långt för att vara en volvo motor, Men som du kan se att jag har förklarat förut så går alltid turbo bilar mindre, Dessutom är det ju "test" motorn ET du har och som någon föreslog före mig om du inte har lust att renovera din motor, Byt till den nyare FT. Det kommer du känna både ekonomiskt och en massa tid på.

Blir Läckaget värre ju mer mil bilen går? eller är det ungefär samma läckage hela tiden?

Behöver ni har yterligare hjälp så kan ni ju alltid meddela mig här på Garaget, då jag inte kollar forum så ytterst ofta.

konstigt har en 940turbo 97:a med LH Jetronic 2.4 som jag har haft 5 år ungefär där man har grejjat lite med lmm och bilen har fungerat när man har dragit ur kontakten för då går bilen i ett felsäkert läge eller "limphome" visst den går inget bra men den går
dålig tändning eh kan ju vara givaren vid svänghjulet för min 240 var svårstartad när den var dålig..annars får du kolla över alla tänddelar så som rotor fördelare kablar stift tändspole

wimhed
26 juli 2007 · 510 Inlägg

TobbeTT skrev:

High_Tower skrev:

wimhed skrev:

okej .. men om det nu inte skulle vara den .. vad kan det då vara .. För det kommer ju bensin fram till spridarna, och det blir väl inte stopp i alla 4 samtidigt ? en liten gnista bör väl fungera för att tända iaf på 3 cylindrar ? Mvh Johan

Tobbe där har du ett fel, Det beror på vilket Styrsystem du har, Har du L.h 2.2 då går själv bilen utan att LMM fungerar alls. MEn har du L.H 2.4 Så Kan jag säga dig att bilen inte går alls eller vill inte starta alls. Det beror på att 2.4 har ett addaptivt system som måste kontirnuerligt ha kontakt med alla komponenter, Och det fiins inget reservsystem som på lh 2.2.

När det gäller dig TheFinnish: Bubblar det eller ryker det ur oljestickan? För om "Venten" är tät och alla returslangar är täta så väljer olja den snabbast vägen. Nämligen ut ur motorn, Vilket resulterar  i drip-drop från motorn. Och i ditt fall tror jag Ännu mer på att nått av dom är täta då det verkar som det kommer in olja i förbränningrutrymmen. Och skapar denna rök som du ser efter bilen. Oftast så betyder det att kolvringar eller en hög med packningar är slut, och troligtvis så håller även motorn på att gå sönder. Därav så tror jag att din motor har levt ett väldigt hårt liv då den inte alls har gått långt för att vara en volvo motor, Men som du kan se att jag har förklarat förut så går alltid turbo bilar mindre, Dessutom är det ju "test" motorn ET du har och som någon föreslog före mig om du inte har lust att renovera din motor, Byt till den nyare FT. Det kommer du känna både ekonomiskt och en massa tid på.

Blir Läckaget värre ju mer mil bilen går? eller är det ungefär samma läckage hela tiden?

Behöver ni har yterligare hjälp så kan ni ju alltid meddela mig här på Garaget, då jag inte kollar forum så ytterst ofta.

konstigt har en 940turbo 97:a med LH Jetronic 2.4 som jag har haft 5 år ungefär där man har grejjat lite med lmm och bilen har fungerat när man har dragit ur kontakten för då går bilen i ett felsäkert läge eller "limphome" visst den går inget bra men den går
dålig tändning eh kan ju vara givaren vid svänghjulet för min 240 var svårstartad när den var dålig..annars får du kolla över alla tänddelar så som rotor fördelare kablar stift tändspole

Tackar tackar för tipsen .. men det är ju som så att jag får gnista .. Och det kommer bensin fram till spridarna .. Jag tror ju att det är lmm eftersom den kanske inte får rätt mängd bränsle med rätt mängd syre =/ Den tänder ju trots allt till ibland tongue Mvh Johan

Opel Vivaro (2011)
Ford F100 (1953)
TobbeTT
26 juli 2007 · 948 Inlägg

just det du har ju motronic sprut i din kommer inte ihåg hur det är på dom om lmm:en krånglar du vet ingen mer som har en gammal 740tic som du kunde låna av?

wimhed
26 juli 2007 · 510 Inlägg

TobbeTT skrev:
just det du har ju motronic sprut i din kommer inte ihåg hur det är på dom om lmm:en krånglar du vet ingen mer som har en gammal 740tic som du kunde låna av?

nej, inte här i Kristianstadtrakten .. Det rullar bara 2st här vad jag har sett .. Men har en polare som har en 940, men det var inte samma =/ Ska ringa runt till olika skrotar här och höra om dom har en och vad dom tar .. Kanske kan testa på plats med om dom är snälla (:

Ford F100 (1953)
Opel Vivaro (2011)
TobbeTT
26 juli 2007 · 948 Inlägg

940t dom nyare är det inte samma äldre vet jag inte

wimhed
26 juli 2007 · 510 Inlägg

TobbeTT skrev:
940t dom nyare är det inte samma äldre vet jag inte

min polare har en 92a tongue Det är väl den gammla modellen tongue ? Nej, ska sova nu så ja orkar upp innan alla skrotar stänger imorgon .. Ha det toppen och tack för alla svaren idag .. Sov gott senare .. Mvh Johan

Opel Vivaro (2011)
Ford F100 (1953)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang